Ohjus-tiedustelija
Ylipäällikkö
Mosuri kirjoitti:-Kukaan jääkärinä palveleva ei hyödy millään tavalla siitä, että suorittaa asevelvollisuuden. Tätä millään tavalla hyötymätöntä massaa on yli 50 % varusmieskoulutuksen suorittaneista.
Ja mitähän niin ihmeellistä esim. seuraavaksi suurin porukka eli AU (yli 20%) hyötyvät pidemmästä palveluksestaan? Eivät käytännössä yhtään mitään ja silti sinne saadaan porukkaa vaikka palvelusaika on puolet pidempi. Minä en osaa selittää sitä miksi näin on, mutta näin se vaan menee. En osaa edes selittää miksi itse palvelin 11kk vaikka lyhyemmälläkin olisin halutessani selvinnyt.
Mosuri kirjoitti:- Asevelvollisuuden suorittamatta jättäminen ei haittaa yksilön oloa ja eloa millään tavalla. Irtatautuminen vanhoista perinteistä on ollut nopeaa- edes poliisikouluun ei vaadita suoritettua asevelvollisuutta. Se sosiaalinen paine joka ajoi miehet lusimaan intin on etelän asutuskeskuksissa haihtumassa kuin lumipallo helvetissä ja maaseutu seuraa perässä 10 vuoden kuluttua.
Palaaminen "kaikkien palveluun" on mahdollista. Se vaatii lähinnä enemmän hikeä kouluttajilta ja ehkä 50 miljoonaa euroa vuodessa lisää panostuksia vuodessa. Toinen mahdollisuus on se, että asevelvollisuus vähitellen menettää legitimiteettinsä suomalaisessa yhteiskunnassa. Puolustusvoimien pölkkypäät kuvittelevat, että pienemmän ikäluokkaotoksen myötä he saavat "laadukkaampaa" materiaalia- miten on käynyt kaikissa läntisissä yhteiskunnissa joissa on sovellettu "valikoivaa" asevelvollisuutta? Romahdus häämöttää ja ne nyt tohkeissaan olevat kouluttajat joutuvat jo 15 vuoden päästä hattu kourassa rekrytoimaan amispudokkaita ja perustelmaan miksi kannattaa mennä Porin prikaatiin eikä mäkkäriin töihin.
Höpö, höpö! Kukaan ei ole tässä topicissa ehdottanut valikoivaa asevelvollisuutta, palvelukseen astutaan edelleen vanhaan tapaan, ja pv määrää sen jälkeen kuka palvelee minkäkin verran, ihan kuten tähänkin asti. Erilaisia palvelusaikoja on ollut iät ajat, ei siinä mitään uutta ole.
Mosuri kirjoitti:Ainoa jousto mitä minä olen valmis antamaan asevelvollisille on se, että paikka sorvataan entistä paremmin miehelle sopivaksi. Se on omiaa parantamaan myös asevelvollisen motivaatiota armeijaa kohtaan. Ainakin työelämässä tehokkaan työskentelyn avain on "henkilö oikeassa paikassa".
Asia on nyt vaan sillä laillla että meillä astuu palevelukseen alati kasvava määrä varusmiehiä joille ei ole mitään perspektiiviä pienenevissä SA-joukoissa, mistä helvetistä näille loihditaan mielekästä tekemistä? Mikä näiden miesten oikea paikka on? Vähien kouluttajien panos / rahallinen satsaus pitäisi ehdottomasti keskittää (ja varmasti keskitetäänkin tavalla tai toisella oli lyhin palvelusaika mikä tahansa) niihin jotka tästä porukasta sen SA-sijoituksen saavat ja loput pyörii enemmän tai vähemmän jaloissa siellä seassa turhautuneina ja/tai syövät tehoja muiden kouluttamisesta...
Minä olen ehdottanut "ylimääräiselle osalla" 4kk palvelusta josta hyötyvät sekä vähemmän että enemmän palvelevat tehokkaamman ajankäytön ja mielekkäämmän tekemisen muodossa + kaupan päälle vielä siviiliyhteiskunta nopeammin palaavina opiskelijoina/työntekijöinä + vielä armeijakin joka pääsee panostamaan tehokkaammin päätehtäväänsä eli SA-kokoonpanojen luomiseen.
Täällä ehdoteellaan sitten lisärahoitusta (jota ei todellakaan ole tulossa) että saadaan kaikki kynnellekykenevät väkisin ruotuun vaikka mitään tarvetta heille ei todellakaan ole.