Juha Sipilän hallituksen toiminnan tarkastelua ja ruodintaa

Luitko itse tuon sanallisen pyörittelyn? Perustelet kovin, että työntekijällä on oikeus yrityksen mahdollisesti tuottamiin voittoihin ja tappion hetkellä tuloja voisi ehkä hieman alentaa.

Yritykset ovat kovin erilaisia mutta pääsääntönä on tai pitäisi olla, että oikeus voittoihin on sillä joka laittaa omat rahansa likoon. Siis myös tappion uhalla eikä keskipalkan pienen mahdollisen aleneman muodossa. Hyvästä työstä annetut bonukset ovat toki tuttu ja kannatettava asia mutta yrityksen mahdollisella voitollisella tuloksella ei tulisi olla mitään tekemistä niiden kanssa, vaan ne tulee sitoa henkilökohtaisen tai tiimin tekemään työsuoritukseen. Se voi olla hyvä vaikka yritys tekee tappiota tai huono vaikka yritys on voitollinen.

Myös yrittäjän arkea jonkin verran tuntevana en usko, että keskustelupalstan perusteella tulen suuria muutoksia näkökantaani tekemään.

Minulla siis on yritys jossa noudatetaan kuvaamaani menettelyä. Pahoittelen mikäli iltaöinen tajunnanvirta oli jotenkin vaikeaselkoista. Tappiotyöstä tulee työryhmälle käytännössä alennettu palkka ja voiton hetkellä asianmukainen palkkio. Osittainen provisiopalkkaus siis ja menee hiukan pidemmälle kuin tavanomainen tuotantopalkkiokäytäntö josta puuttuu kokonaan se miinusmerkin mahdollisuus. Yrittäjän riskiä ei tietenkään pidä liian isossa mitassa siirtää työntekijälle eikä toisaalta myöskään liiotella tuotantopalkkion kanssa. Yrittäjä järjestelee ja suunnittelee työt sekä kärsii tykönään mahdolliset tappiot ja toisaalta myös kuorii kerman voitosta. Se on sitä yrittämisen ydinaluetta.
 
Yrittäjä järjestelee ja suunnittelee työt sekä kärsii tykönään mahdolliset tappiot ja toisaalta myös kuorii kerman voitosta. Se on sitä yrittämisen ydinaluetta.

Näinhän sen pitää ollakin. Ei kai kukaan muuten yrittäjäksi ikinä ryhtyisikään? Tai jos yrittäjä ei saisi yrityksestään kunnollista voittoa, niin mistä löytyy rahat investoinneille?
 
Näinhän sen pitää ollakin. Ei kai kukaan muuten yrittäjäksi ikinä ryhtyisikään? Tai jos yrittäjä ei saisi yrityksestään kunnollista voittoa, niin mistä löytyy rahat investoinneille?

Juuri näin. Ja sitten siinä on se toinen puoli että riskejäkään ei voi työntää kovin laajassa mitassa työntekijöille vaikka sellaista poltetta näyttää EK:ta myöten olevan. Kokonaisuuden pitää olla tasapainossa tai se lakkaa toimimasta. Tämä taas ei tarkoita etteikö Suomessa olisi työvoimakustannusongelmaa. Palkkaongelmaa ei niinkään.
 
Juuri näin. Ja sitten siinä on se toinen puoli että riskejäkään ei voi työntää kovin laajassa mitassa työntekijöille vaikka sellaista poltetta näyttää EK:ta myöten olevan. Kokonaisuuden pitää olla tasapainossa tai se lakkaa toimimasta. Tämä taas ei tarkoita etteikö Suomessa olisi työvoimakustannusongelmaa. Palkkaongelmaa ei niinkään.

Nimenomaan työntekijöille ei voi riskejä työntää. Työntekijä saa palkkaa työn tekemisestä, ei yrittämisestä. Työntekijä ei tullut sinne yrittämään, koska ei siitä mitään yleensä tiedä, eikä muutenkaan töiltään pääse asioihin vaikuttamaan, joten hän koettaa vain vaikuttaa siihen omaan hommaansa ja saa siitä palkkaa.
 
Yritän aina kurkkia poliitikon kainalon alta, että kuka siellä selän takana on piilossa. Sipilää seurattuani en haista Väyrystä, Kääriäistä enkä Pekkaristakaan.

Kalle Isokallio vihjaisi, että Sipilän yhteiskuntasopimuspuheet haiskahtavat Esko Aholta, joka voi hyvinkin olla vahva taustavaikuttaja. Demarithan upottivat Ahon 90-luvun lamassa tämän työreformivaatimusten vuoksi. On jopa väitetty, että jos Ahon vaatimat rakenteelliset muutokset olisi tehty 90-luvulla, Suomi olisi nyt hyvässä taloudellisessa iskussa kestämään laman. Nyt samat rakenteelliset uudistukset joudutaan - kiitos demarien - tekemään pahimmassa mahdollisessa tilanteessa laman keskellä ja umpivelkaantuneena.

Matti Vanhanen taas otti Keskustan eduskuntaryhmän näppeihinsä.
 
Viimeksi muokattu:
Onko mitään estettä, joka estäisi kehitysyhteistyön poistamisen täysin?
 
Nimenomaan työntekijöille ei voi riskejä työntää. Työntekijä saa palkkaa työn tekemisestä, ei yrittämisestä. Työntekijä ei tullut sinne yrittämään, koska ei siitä mitään yleensä tiedä, eikä muutenkaan töiltään pääse asioihin vaikuttamaan, joten hän koettaa vain vaikuttaa siihen omaan hommaansa ja saa siitä palkkaa.
Riskit eivät kuulu työtekijälle ja reagoinkin siihen, että "osa voitosta kuuluu ehdottomasti työntekijälle." Joskus näin voi ollakin, kuten edellä kerrottiin mutta näitä palkankorotusten vaatijoita perusteinaan työn tuottavuuden parantuminen on pilvin ja pimein. Saavutettu etu on sitten seuraava mantra.

Tuo tie alkaa olla pätöksessään, toivon mukaan.
 
Onko mitään estettä, joka estäisi kehitysyhteistyön poistamisen täysin?

Joku noista projekteista saattaa olla ihan järkeväkin? Tai voisi olla. Tai sellaisen voisi järjestää. Siis sellaista kehitysyhteistyötä jota voisi oikeasti jopa kannattaakin.
 
Odotin myös itse mielenkiinnolla mistä hallitus ottaa puolustusvoimille lupaamansa lisävarat. Toivottavasti Haglund ei ole oikeassa!

IL
Rkp:n Haglund syytti hallitusta takinkäännöstä ja silmänkääntötempusta
Tiistai 2.6.2015 klo 13.46

Myöskään Rkp ei äänestä hallituksen luottamuksen puolesta.

Puolueen puheenjohtaja Carl Haglundin mielestä hallitusohjelman leikkauslistalla on useita sinne sopimattomia kohteita.

- Pienten lasten isänä tiedän, miten tärkeä lasten oikeus varhaiskasvatukseen on, hän vetosi viitaten päivähoitoon suunniteltuihin säästöihin.

- Ne voivat onnistua vain, jos oikeasti päätetään, ettei lapsilla ole yhdenvertaista oikeutta varhaiskasvatukseen. En usko, että tämä on viisas linja.

Haglund arvosteli sitä, että kolme hallituspuoluetta vetivät sote-uudistuksen viivat uusiksi keskenään Smolnan suljettujen ovien takana, vaikka oppositiopuolueena keskusta vaati koko eduskunnan avointa valmistelua.

- Keskusta oppositiossa jatkuvasti valitti siitä, ettei oppositiota otettu mukaan sote-uudistuksen valmisteluun. Herra pääministeri, varmasti muistatte asian. Tästä huolimatta nyt kolme ässää päätti keskenään. Tämä on merkillinen takinkääntö ja ikävä tapa lähestyä asioita.

Ministereiden vähennyksiinkään Haglund ei ollut tyytyväinen. Erityisesti työ- ja oikeusministerin yhdistämistä hän ihmetteli.

- Onko tämä vain populistinen vaalilupaus, vai onko tässä joku syvempi strategia?

Maanpuolustuksille luvatuissa lisäresursseissa entinen puolustusministeri näki silmänkääntötempun. Hänen mukaansa vaikuttaa siltä, että "puolustuksen kehys jatkaa laskuaan tällä vaalikaudella."

- Viittaan siihen, että on pieni silmänkääntötemppu meneillään. Ne puolustusmäärärahalisäykset eivät löydy kehyksistä niin suurina, kuin mitä olette itse markkinoineet.

HILKKA KARVONEN
[email protected]
 
Odotin myös itse mielenkiinnolla mistä hallitus ottaa puolustusvoimille lupaamansa lisävarat. Toivottavasti Haglund ei ole oikeassa!

IL
Rkp:n Haglund syytti hallitusta takinkäännöstä ja silmänkääntötempusta
Tiistai 2.6.2015 klo 13.46

Myöskään Rkp ei äänestä hallituksen luottamuksen puolesta.

Puolueen puheenjohtaja Carl Haglundin mielestä hallitusohjelman leikkauslistalla on useita sinne sopimattomia kohteita.

- Pienten lasten isänä tiedän, miten tärkeä lasten oikeus varhaiskasvatukseen on, hän vetosi viitaten päivähoitoon suunniteltuihin säästöihin.

- Ne voivat onnistua vain, jos oikeasti päätetään, ettei lapsilla ole yhdenvertaista oikeutta varhaiskasvatukseen. En usko, että tämä on viisas linja.

Haglund arvosteli sitä, että kolme hallituspuoluetta vetivät sote-uudistuksen viivat uusiksi keskenään Smolnan suljettujen ovien takana, vaikka oppositiopuolueena keskusta vaati koko eduskunnan avointa valmistelua.

- Keskusta oppositiossa jatkuvasti valitti siitä, ettei oppositiota otettu mukaan sote-uudistuksen valmisteluun. Herra pääministeri, varmasti muistatte asian. Tästä huolimatta nyt kolme ässää päätti keskenään. Tämä on merkillinen takinkääntö ja ikävä tapa lähestyä asioita.

Ministereiden vähennyksiinkään Haglund ei ollut tyytyväinen. Erityisesti työ- ja oikeusministerin yhdistämistä hän ihmetteli.

- Onko tämä vain populistinen vaalilupaus, vai onko tässä joku syvempi strategia?

Maanpuolustuksille luvatuissa lisäresursseissa entinen puolustusministeri näki silmänkääntötempun. Hänen mukaansa vaikuttaa siltä, että "puolustuksen kehys jatkaa laskuaan tällä vaalikaudella."

- Viittaan siihen, että on pieni silmänkääntötemppu meneillään. Ne puolustusmäärärahalisäykset eivät löydy kehyksistä niin suurina, kuin mitä olette itse markkinoineet.

HILKKA KARVONEN
[email protected]

Niinistö myönsi, että käytännössä korkeammat materiaalihankinnat ainakin osittain rahoitetaan nipistämällä toimintamenoista. Vaalikauden lopulla varastoissa on rojua, mutta osataanko niitä käyttää?
 
Riskit eivät kuulu työtekijälle ja reagoinkin siihen, että "osa voitosta kuuluu ehdottomasti työntekijälle." Joskus näin voi ollakin, kuten edellä kerrottiin mutta näitä palkankorotusten vaatijoita perusteinaan työn tuottavuuden parantuminen on pilvin ja pimein. Saavutettu etu on sitten seuraava mantra.

Tuo tie alkaa olla pätöksessään, toivon mukaan.

Olen edelleen tiukasti ja ehdottomasti sitä mieltä että työntekijät tekevät firman tuloksen ja sen pitää näkyä myös heidän ansioissaan. Olemme todella vaarallisella tiellä kun työntekijät alennetaan pelkiksi häiriö- ja haittatekijöiksi sekä kustannuksiksi. Eli osa voitosta kuuluu ehdottomasti työntekijälle ;)
 
Maanpuolustuksille luvatuissa lisäresursseissa entinen puolustusministeri näki silmänkääntötempun. Hänen mukaansa vaikuttaa siltä, että "puolustuksen kehys jatkaa laskuaan tällä vaalikaudella."
Mitenhän se jatkaa laskuaan, jos lisärahoitusta on kerran luvassa? Ja sitä on luvassa, jos uskomme toista oppositiopolitikkoa,vihreiden Emma Karia, joka purki tänään radiossa kiukkuaan nousevia puolustusmenoja kohtaan, mikä vihreille tuntuu olevan kauhistus.
 
Mitenhän se jatkaa laskuaan, jos lisärahoitusta on kerran luvassa? Ja sitä on luvassa, jos uskomme toista oppositiopolitikkoa,vihreiden Emma Karia, joka purki tänään radiossa kiukkuaan nousevia puolustusmenoja kohtaan, mikä vihreille tuntuu olevan kauhistus.

Niinistö myönsi, että käytännössä korkeammat materiaalihankinnat ainakin osittain rahoitetaan nipistämällä toimintamenoista. Vaalikauden lopulla varastoissa on rojua, mutta osataanko niitä käyttää?

Valitettavasti tilanne taitaa olla sen mukainen, mitä olin kommentoinut. Todennäköisesti Haglund & Niinistö entisenä ja nykyisenä puolustusministerinä ovat paremmin perillä kuin vihreiden Kari.

Stubb sitten taisi täydentää, että toimintamenoja voidaan ehkä kohdentaa ilmeisesti puolustusvoimille muusta turvallisuudesta? Ei ole ihan lukkoon lyöty vielä.
 
Olen edelleen tiukasti ja ehdottomasti sitä mieltä että työntekijät tekevät firman tuloksen ja sen pitää näkyä myös heidän ansioissaan. Olemme todella vaarallisella tiellä kun työntekijät alennetaan pelkiksi häiriö- ja haittatekijöiksi sekä kustannuksiksi. Eli osa voitosta kuuluu ehdottomasti työntekijälle ;)

Toki hyvää voi ja kuuluu jakaa kun sitä on, mutta...
Jos ja kun yrittäjä ottaa ne riskit, pitää hänen saada isompi palkinto.

Yksi ongelma on tuotanto palkkioissa on ihmisten kyvyttömyys nähdä työnsä rahallinen viitekehys. Jos olet alalla joka on työvoimapainotteinen ja liikevaihto melko pientä, pyörit aivan eri luokassa kuin työntekijä joka on työssä asiantuntija pohjaisella alalla jossa työntekijöitä on vähän, mutta liikevaihto suuri. Hyvää on siis jaossa kaikille enemmän, jos voittoa tehdään.
 
Toki hyvää voi ja kuuluu jakaa kun sitä on, mutta...
Jos ja kun yrittäjä ottaa ne riskit, pitää hänen saada isompi palkinto.

Yksi ongelma on tuotanto palkkioissa on ihmisten kyvyttömyys nähdä työnsä rahallinen viitekehys. Jos olet alalla joka on työvoimapainotteinen ja liikevaihto melko pientä, pyörit aivan eri luokassa kuin työntekijä joka on työssä asiantuntija pohjaisella alalla jossa työntekijöitä on vähän, mutta liikevaihto suuri. Hyvää on siis jaossa kaikille enemmän, jos voittoa tehdään.

Meillä kuvio on toki selkeä kun väkeä on vähän ja monella on tietyn alan tai työstökoneen eritysisosaamista tms. Sellaisia osaajia siis talo täynnä joita ei olisi varaa menettää. Samaa mallia ei tietenkään voi sellaisenaan soveltaa esimerkiksi bussikuskeihin. Noin yleisesti saarnaan sellaisten mallien puolesta joissa työntekijä näkee tilinauhastaan meneekö hänen edustamallaan osalla firmalla hyvin vai huonosti. Silloin pitää kuitenkin olla olemassa luotto siihen että hyvänäkin päivänä palkat ja palkkiot maksetaan sovitun mukaisina. Valitettavasti Suomessakin todennäköisesti huomattava osa yrittäjistä ei ansaitse tällaista luottamusta työntekijöiden taholta. Jonkun pitäisi keksiä että vastakkainasettelun aika on ohi :p
 
Valitettavasti tilanne taitaa olla sen mukainen, mitä olin kommentoinut. Todennäköisesti Haglund & Niinistö entisenä ja nykyisenä puolustusministerinä ovat paremmin perillä kuin vihreiden Kari.

Stubb sitten taisi täydentää, että toimintamenoja voidaan ehkä kohdentaa ilmeisesti puolustusvoimille muusta turvallisuudesta? Ei ole ihan lukkoon lyöty vielä.

Persut eivät peräänny, kääntyvät ympäri ja etenevät jälleen, eivätkä Soinin sanoin myy persettään, antavat ilmaiseksi :eek: !

Olisiko syytä laittaa Jussi Niinistön ja petettyjen lupausten hallituksen tulevat toimet tarkkaan seurantaan?
 
Viimeksi muokattu:
Onko mitään estettä, joka estäisi kehitysyhteistyön poistamisen täysin?

Ymmärrykseni mukaan Suomen laki ei velvoita antamaan mitään määräosuutta kehitysapua, OECD:n jäsenmailla on seuraava pyrkimys:

"Vuonna 1970 Yhdistyneiden kansakuntien 25-vuotisjuhlaistunnossa OECD:n jäsenmaat sopivat pyrkimyksestä antaa kehitysapua 0,7% BKTL:sta." (lainaus wikipediasta).

Ja kun yllä olevassa on kyseessä vain pyrkimys eikä mikään ehdoton vaatimus (johon edes harva valtio yltää), niin käytännössä suomen ei tietenkään pidä päästä kyseiseen tavoitteeseen, ei Suomi siihen pääse, ja jos suomi päättäisi vähentää entisestään kehitysapua (karsia kehitysyhteistyöhön suunnattuja varoja) niin eihän siitä seuraisi muuta kuin "sormien heristelyä" ja jonkin sortin paheksuntaa. En todellakaan usko, että kehitysavun karsiminen konkreettisella tavalla vahingoittaa Suomi-kuvaa tai että Suomea ei lasketa enää sen jälkeen Pohjoismaaksi tms.

Välttämättä kehitysapua/-yhteistyötä ei kannata kokonaan lakkauttaa mutta uuden hallituksen linja on mielestäni oikea, sitä sopii karsia ja kohdentaa uudelleen ja sen sijaan toimintaa tulisi kehittää kahdenkeskisten yhteistyösopimusten tms. kautta. Niin että lopulta valtion kontolla olisi vain ja ainoastaan terveydenhuoltoon, opetustoimeen tms. asioihin panostaminen kohdemaassa ja muu toteutettaisi erilaisten yhteistyösopimusten avulla joissa olisi mukana halukkaita suomalaisia yrityksiä viemässä osaamista ja tietotaitoa kohdemaihin (esimerkkinä voidaan ottaa Teuvo Hakkaraisen suvun sahafirman toiminta Keski-Amerikassa - vaikka kyseessä ei siis ollut mikään kehitysyhteistyöprojekti niin vastaavalla tavalla ryhdyttäisi toteuttamaan yhteistyöprojekteja kohdemaiden yritysten kanssa).

vlad.
 
Niinistö myönsi, että käytännössä korkeammat materiaalihankinnat ainakin osittain rahoitetaan nipistämällä toimintamenoista. Vaalikauden lopulla varastoissa on rojua, mutta osataanko niitä käyttää?

Kyllä ne toimintamenot tosiaan ovat joutuneet leikkausten alle. Mitähän siellä on sekoiltu? Koetetaanko nyt siis paikata jonkin toisen hallinnon alan puolelta?

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/82643-heti-uusi-irtiotto-ministeri-jyrahti-radiossa

Puolustusministeri Jussi Niinistön (ps.) mielestä hallitusohjelmaan kirjattua päätöstä puolustusvoimien toimintamenojen säästöistä pitäisi harkita uudelleen.

–Toivottavasti puolustushallinto ei joudu säästämään toimintamenoista kuten reserviläisten kertausharjoituksista tai varusmiesten maastovuorokausista tai ilmavoimien lentotunneista tai merivoimien alusvuorokausista, vaan saamme nyt sitten yhdessä neuvoteltua hallituksen sisällä tämän asian niin, että myös faktisesti puolustusvoimien budjetti tässä maltillisesti kasvaa, Niinistö sanoi Ylen Radio 1:n Ykkösaamussa.

–Niinistön mukaan koko puolustusvoimien idea ja koko henki on ollut kolmella hallituspuolueella se, että puolustusvoimien toiminnan taso pystytään palauttamaan tyydyttävälle tasolle eli aikaan ennen Jyrki Kataisen (kok.) ja Alexander Stubbin (kok.) hallitusta, hän lisäsi.

Hänen mukaansa hallitusohjelman kirjaus ei vastaa hallitushenkeä.

–Kyse on valtiovarainministeriön virkamiesten laatimasta kaavamaisesta listasta, jossa ei ole otettu huomioon hallitusneuvottelujen henkeä, Niinistö sanoi.

Niinistö on kuitenkin itse hyväksyi hallitusohjelman. Hänen mielestään toimintamenojen säästöistä pitäisi neuvotella uudelleen.

Käsitykseni mukaan hallitusneuvottelujen henki oli erilainen kuin valtiovarainministeriön virkamiehet tuohon listaan ovat kirjanneet, Niinistö sanoi.

Hän uskoo, että asiasta keskustellaan vielä hallituksessa, vaikka asiasta jo hallitusneuvotteluissa päätettiin.

–Tämä on hallituksen sisäinen asia ja tästä me tulemme vielä keskustelemaan.

–Tämä on neuvottelukysymys miten toimintomenot supistetaan kaikilla hallinnonaloilla Minun toiveeni on, että puolustushallintoon nämä leikkaukset eivät koskisi, hän lisäsi.

Perussuomalaisista tuli jo viikonloppuna ensimmäinen irtiotto hallitusohjelmaan kun työ- ja oikeusministeri Jari Lindström (ps.) ehdotti, että Kela-maksut voitaisiin palauttaa työnantajien maksettavaksi.
 
Back
Top