Juha Sipilän hallituksen toiminnan tarkastelua ja ruodintaa

Mielenkiintoista seurata saako Sipilän hallitus oikeasti mitään merkittäviä menoleikkauksia aikaiseksi. Itse en jaksa tulosten olevan tavaomaista kummempia vaikka kohtuu suurta verokuormaa kantavana tietenkin toivon säästöjen onnistuvan.

Kaiken julkisrahoitteisen toiminnan kirouksena on malli jossa resurssit annetaan ensin hallinnolle joka otettuaan ensin itse määrittämänsä siivun päältä ryhtyy jakamaan resursseja varsinaiseen toimintaan itse määrittelemillään säännöillä ja toimintatavoilla. Kun budjettia kiristetään niin niukkenevista resursseista tuppaa yleensä hallinnon suhteellinen osuus kasvamaan, joskus myös absoluuttusestikin kun säästöjen suunnitteluun, koordinointiin, valvontaan ja hallinnointiin tarvitaan lisää hallintoa.

Ei tämä puuduttava hallinnointi ole vierasta yksityisellekään sektorille, itsellä on työuralta kertynyt pienen romaanin verran hullunkurisia anekdootteja siitä miten kulukuurien nimessä kulutetaan järjettömät määrät työaikaa täysin jonninjoutavien asioiden manageroimiseen. Vaikkapa sekin johtoryhmän palaveri jonka ainoana asiana oli määrittää minkälainen kirjainyhdistelmä voidaan sallia myyntipäällikön työsuhdeauton takapaksin luukun reunaan.

90-luvun lamavuosilta muistan miten radiohaastattelussa ulkoministeriön kehitysavusta vastaava virkamies parahti silloisesta kehitysapumäärärahoihin kohdistuvista leikkauksista että absoluuttisella kipurajalla mennään koska jos vielä leikataan niin säästöjä joudutaan kohdentamaan hallinnollisiin virkamiehiin! (SIC!)

Ongelma on takuulla hyvin nähtävillä niin opetuksen, terveydenhoidon kuin sosiaalitoimenkin kohdalla: Hallintoon kertynyttä läskiä on lähes mahdotonta karistaa pois koska leikkaukset ja supistukset ovat juuri tämän koneiston vastuulla eikä ole kovinkaan helppoa hallinnon ryhtyvän tekemään sellaisia uudistuksia jotka pienentäisivät hallinnon valtaa ja resursseja.

Siksi leikkaukset tulevat tälläkin kertaa kohdistumaan suorittavaan portaaseen ja kansalaisten maksamiensa verojen vastikkeeksi saamat palvelut heikkenevät entisestään.
 
Ja leikkaukset ansiosidonnaiseen työttömyysturvaan johtaa vain siihen että muut sosiaaliavustukset tulevat nousemaan.
 
Ja leikkaukset ansiosidonnaiseen työttömyysturvaan johtaa vain siihen että muut sosiaaliavustukset tulevat nousemaan.

Niistä aiheutuvat kustannukset ovat kuitenkin pienempiä joten säästöä syntyy. Jos sitten lasten mielenterveysongelmat yms. vuosikymmenten päästä lisääntyvätkin niin se on jonkin toisen hallituksen murhe.
 
Osaako joku sanoa kuinka suuret ovat suurimmat ansiosidonnaiset korvaukset?
Joku kirjoitti jossain että sai 2000 eur. Onhan se nyt aivan hirveetä saada semmoisia summia niin en ollenkaan ihmettele että puhutaan että ansiosidonnaista täytyy leikata.

Itse sain ansiosidonnaista 1100 brutto, nettona oli 900. Sekin tuntui hirveen isolta summalta, oikein hävetti melkein ottaa vastaa koska sehän oli vain muutama satanen alle sen mitä sin palkkaa töisä ollessa.
Niin että kyllä se katto voisi olla siinä 1500 eurin kohdilla bruttona.
 
Osaako joku sanoa kuinka suuret ovat suurimmat ansiosidonnaiset korvaukset?

Ei kai siinä ihan kiinteää ylärajaa olekaan. Jos on kovapalkkainen niin ansiosidonnainenkin on suhteessa siihen. Muistelen, että joskus 90-luvun synkkien vuosien aikana oli esillä muutama tapaus, jossa projekti-insinöörillä kansainvälisessä projektissa oli ollut ns. riittävä palkkaus. Keikka loppui niin siitä kun laski ansiosidonnaisen niin tarvittiin useamman duunarin palkka pinoon että sai vastaavan. Kyllä nykyisinkin voi vaikkapa 10 000 euron kuukausipalkkaa nauttiva saada 4000 euron pintaan menevää ansiosidonnaista.

Noita tapauksia ei vaan ole kovinkaan paljon, ei noita perkaamalla isompia rahoja saada kasaan.
 
Osaako joku sanoa kuinka suuret ovat suurimmat ansiosidonnaiset korvaukset?
Joku kirjoitti jossain että sai 2000 eur. Onhan se nyt aivan hirveetä saada semmoisia summia niin en ollenkaan ihmettele että puhutaan että ansiosidonnaista täytyy leikata.

Itse sain ansiosidonnaista 1100 brutto, nettona oli 900. Sekin tuntui hirveen isolta summalta, oikein hävetti melkein ottaa vastaa koska sehän oli vain muutama satanen alle sen mitä sin palkkaa töisä ollessa.
Niin että kyllä se katto voisi olla siinä 1500 eurin kohdilla bruttona.

Linkin laskurista voit katsoa minkälaisia päivärahoja milläkin bruttotuloilla voi saada. Progressio toki vaikuttaa päivärähaan joten 10000 € bruttotuloilla ei saakaan enää 60% ansiosidonnaista kuten 2000 € brutolla.
IMHO, ei kai joku 2000 € brutto ole kovin paljoa jos on perhettä ja menot "sopeutettu" vaikkapa 4000 €/kk nettotulojen mukaan? Meilläkin menee jo pelkkään asumiseen n. pari tonnia kuussa.

https://www.tyj.fi/fin/ansiopaivaraha/paivarahalaskuri/
 
Työnantajien on nyt ryhdistäydyttävä!

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015053119783782_uu.shtml

Paperimieheltä on jäänyt huomaamatta sellainen pieni yksityiskohta, että Sipilän ja Stubbin ideoima työelämän rakennemuutos tarkoittaa juurikin sitä että ammattiyhdistysliikkeen ja duunarin asemaa heikennetään ja työnantajan asemaa vahvistetaan.

Mutta kyllä se vielä oppii tai itkee ja oppii :D

Sooloilua!

http://www.iltalehti.fi/tyoelama/2015053119784024_tb.shtml

Muutenkin on jäänyt tästä aloittelevasta hallituksesta sellainen kuva missä Sipilä ja Stubb halivat toisiaan, kun Soini lymyilee siellä jossain taustalla ja yrittää olla ihan kun ei olisikaan.

Kyllä persujen jalanjälki näkyy hallitusohjelmassa joissakin asioissa, mutta ne ovat sellaisia asioita joiden hyväksymisessä Sipilän ja Stubbin ei ole tarvinnut montaa kertaa nieleskellä.

Ei tuossa muuten mitään, mutta Timo olisi kyllä vaalituloksen perusteella voinut tehdä muutakin kun kompata Sipilää ja Stubbia. Enkä tarkoita nyt ainoastaan valtiovarainministerin salkun työntämistä Stubbin käteen.

Onhan se toisaalta niinkin että Stubbin salkulla on enemmän painoarvoa, mutta siihen Stubbin salkkuun tarttuu myös paska paljon helpommin, tällä seikalla on neljän vuoden kuluttua paljonkin merkitystä. Voisi jopa sanoa että rohkea on se joka näinä vaikeina aikoina valtiovarainministeriksi ryhtyy. Turpaan tulee omilta ja vierailta.

Jos ette minua usko, niin kysykää tältä jätkältä

iiroetujh150614_503_uu.jpg
 
Kai siinä oli pelissä sekin että Stubbista ei voinut tulla ulkoministeri koska presidentti ei halunnut Alexia siihen virkaan.
 
Niinistö ja Stubb ovat kuin kissa ja koira ja siitä hommasta ei olisi tullut yhtään mitään :D Mutta nähtäväksi jää miten Niinistö ja Soini pelaavat yhteen ja onko siinä suhteessa kaksi koiraa tai kaksi kissaa.

Tasavallan presidentti vahvisti uudenvuodenpuheellaan suomalaisen poliittisen järjestelmän kaksipäisyyttä, siis omaa valtaansa. Näyttää siltä, että epävarmoina aikoina – kuten nyt – hallitus keskittyy hoitamaan ikäviä juoksevia asioita, mutta presidentti tulkitsee kansakunnan yhteistä arvomaailmaa ja tahtotilaa, asettaa kansallisia tavoitteita.

Uudenvuodenpuhe osoittaa, että järjestelmä toimii hyvin. Tähän lienee myös tähdätty perustuslakia uudistettaessa. Vietäessä valtaa tasavallan presidentiltä on haluttu vahvistaa läntistä parlamentarismin mallia, mutta säilyttää ikään kuin reservissä, huonojen päivien varalla myös tasavallan presidentti-instituutio. Aiemmin järjestelmä ei ole näyttäytynyt yhtä selkeästi kuin nyt, mutta ajatkin ovat olleet huolettomammat. Nyt reservi on tarpeen ja käytössä.


http://ruokanen.fi/pjat/presidentti-vahvisti-valtaansa/
 
Tässä tullaankin siihen että tällähetkellä valtio rankaisee opiskelusta eikä sipilän hallitus ole millään parantamassa tätä tilannetta. Samalla se kuitenkin sitä vaatii.

Todella moni haluaisi opiskella mutta se summa mitä saat opiskellessasi on niin surkea että ei mitään rajaa.
Sekä oma huomioni on että yläkoulu on liian aikainen vaihe tehdä päätös siitä mitä aikuisena haluat tehdä.
Sitä pitäisi jotenkin muuttaa, karsia turhia aineita pois sekä lisätä työharjoitteluja.
 
Tässä tullaankin siihen että tällähetkellä valtio rankaisee opiskelusta eikä sipilän hallitus ole millään parantamassa tätä tilannetta. Samalla se kuitenkin sitä vaatii.

Todella moni haluaisi opiskella mutta se summa mitä saat opiskellessasi on niin surkea että ei mitään rajaa.
Sekä oma huomioni on että yläkoulu on liian aikainen vaihe tehdä päätös siitä mitä aikuisena haluat tehdä.
Sitä pitäisi jotenkin muuttaa, karsia turhia aineita pois sekä lisätä työharjoitteluja.

Ylä-asteen ja lukion työharjoittelut olivat ainakin itselle ihan turhia, kun ei kotipaikkakunnallani ollut urasuunnitelmieni mukaisia työnantajia. Kunnan kesätyöt teknisessä toimessa ja kirjastossa sen sijaan olivat ihan hyviä kokemuksia. Perusopetus kyllä voisi pitää paremmin yhteyksiä muuhun yhteiskuntaan. Esimerkiksi tutustumiskäynnit eri toimialojen yrityksiin ja organisaatioihin voisivat olla hyödyllisiä.
 
Todella moni haluaisi opiskella mutta se summa mitä saat opiskellessasi on niin surkea että ei mitään rajaa.

Ai jaa. Pitäiskö opiskelusta maksaa oikein palkkaa?

Minä kyllä pidän opiskelua panostuksena tulevaisuuteen, esimerkiksi vaikka niin että sitten isona ei ole pakko palella ulkona lapion varressa jos ei taho vaan voi tienata leipänsä lämmitetyissä huoneissa papereita pyöritellen. Toisekseen opiskelua vaativista hommista pruukataan maksaa palkkaa hanttihommia enemmän.

Ei tullut mieleen että sitten kun valmistut niin yhteiskunta toteaa että eihän sulle tartte maksaa palkkaakaan peruspäivärahaa enemmän kun me ollaan sua elätetty kaikki nämä vuodet?

Et ole koskaan kuullut opintolainasta? Itse kuulun siihen ikäluokkaan joka kustansi itse opintonsa kesätöiden ja lainan yhdistelmällä. Laina maksettiin sitten pois kun päästiin oikeisiin töihin. Pisti kummasti motivaatiota pänttäämiseen eikä alma materin syliin jääty köllöttelemään päivääkään pakollista pitempään kun lainasta korko juoksi. Nykyään kai on tyylinä roikkua kymmenenkin vuotta oppilaitoksen kirjoilla tupla- tai triplatutkintoa suorittamassa.

Ilmeisesti tavoitteena on rakentaa systeemi joka mahdollistaa suoran siirtymisen oppilaitoksen kirjoilta vanhuuseläkkeelle, yhteiskunnan maksaessa viulut.
 
Keskustelu ei ole sitä että samaa perustelua kirjoittaa hieman eri sanoilla. Olen kantani esittänyt.


No, ministerit ovat poliittisessa tehtävässä, ohjaamassa virkamiesten toteuttamaa politiikkaa, eivät mitään yksityiskohtia tarkastamassa. Jos kuitenkaan oikeusvaltion perusteista ei ole hajua, niin paperimehen + laborantin koulutuksella abstraktit asiat voivat olla hieman hämäriä. No onhan meillä ollut kansakoulunopettajakin valtionvarainministerinä, jota seurasi juristi, tuhoisin seurauksin, jota nyt leikkauksilla korjataan.

Mitä tulee mainitsemaasi, "rikoslainsäädännön uudistaminen kolmiportaiseksi ", en tiedä mitä tarkoitat. Mikä kolmiportainen rikoslainsäädäntö?

järkevintä lienee sopia, että olemme yhtämieltä siitä, etä olemme erimieltä.
 
Tämä yhteiskuntasopimuksen sapluuna on kyllä hieno. Jos SAK/STTK sen hyväksyvät mutta Hiilimonoksidimiehen poppoo ei niin johtopäätös sopimuksen syntymättä jäämisestä on se että nyt lyödään duunaria kuin vierasta sikaa. Ei näytä kauhean hyvälle juuri nyt. Sotahan tästä tulee ja se tulee pikkufirmoille todella kalliiksi. Se taas ei EK:ta ja suurpääomapiirejä kiinnosta paskan vertaa. Aatteen palo näyttää sumentaneen järjen.
 
– Perussuomalaisten puheenjohtaja Timo Soini aloitti ensimmäisen työpäivänsä Suomen uutena ulkoministerinä hyväksymällä Venäjän mustan listan Euroopan unionia vastaan.

http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1433042425840.html

Muita puheenaiheita...

Ay-liikkeelle turpaan...

Tällainen on hallituksen salainen uhkauslista - järeät aseet ay-liikettä vastaan

Selkeästi operaatio ammattijärjestöjä vastaan

Mikko Alkio: Uhkauslistaa ei ole


Herroille turpaan...

Työministeri Lindström uhkaa työnantajia miljardilaskulla

SDP:n Lindtman ilahtui Lindströmin avauksesta

Juha Sipilä: Siitä ei ole edes keskusteltu


Hyvinhän se lähti kulkemaan...tästä on hyvä jatkaa :D

1280px-Sirkus_Finlandian_logo.svg.png
 
Viimeksi muokattu:
Tänapäivänä se vaan on kovin epävarmaa se työn saanti vaikka olisi tohtorin paperit.

Se mitä omasta tuttavapiiristä tiedän niin alan vaihto on tyypillisesti tohtorinväitöstä seuraava toimenpide.
 
Et ole koskaan kuullut opintolainasta? Itse kuulun siihen ikäluokkaan joka kustansi itse opintonsa kesätöiden ja lainan yhdistelmällä. Laina maksettiin sitten pois kun päästiin oikeisiin töihin.

Taisi ne useimmat sinun ikäluokkasi opiskelijat työllistyä julkiselle sektorille synnytettyihin suojatyöpaikkoihin ja sen seurauksena maa on nyt käytännössä toivottamassa tilanteessa. Meinaan teidän eläkkeet määräytyvät niiden velaksi maksettujen ylisuurien suojatyöansioiden pohjalta, joten yksityisen sektorin palkka-ale ei maata pelasta. Palkka-alen seurauksena pitäisi eläkemaksuja tuntuvasti nostaa nykyisten eläkkeiden kattamiseksi. Siinä sulaa palkka-alen hyödyt yritysten kannalta hyvin nopeasti. Yhteiskuntarauhan ja veronkeruun kannalta tilanne olisi tietysti lähellä Kreikan tasoa, jos julkilorvijat saisivat monikertaisen ansion eläkepäivinä, kuin mitä heidän eläkkeensä maksajat työelämässä.

Suomen pitäisi devalvoida. Yksityisen sektorin työntekijöistä aiheutuvat palkkamenot ovat niukasti yläkanttiin maailmanmarkkinoita ajatellen, mutta varsinainen ongelma on julkisen sektorin tolkuttomat palkat ja niiden pohjalta määräytyneet ylisuuret eläkkeet. Nämä näkyvät kohtuuttomina oheiskuluina suhteessa työntekijän käteen saamaan palkkaan ja se siivu tekee Suomesta kilpailukyvyttömän. Tilanne vaatisi 30% devalvaation ja siihen päälle yksityisen sektorin palkkojen korotuksen, kunnes yksityinen puoli olisi samassa veneessä julkisen puolen kanssa.
 
Back
Top