Juha Sipilän hallituksen toiminnan tarkastelua ja ruodintaa

Kai tuossa jokin totuus on, mutta verot on jo valmiiksi korkeat, joten jossakin vaiheessa se alkaa rampauttamaan tiettyjä elinkeinoja, kun yrittäminen ei kannata. Mutta tuohan on selkeästi poliittista "ei-varakkaiden" kosiskelua, luultavasti hävittyjen vaalien jälkeen.

Juuri näin. Liian korkea verotus johtaa työttömyyteen ja yhteiskunnan verotulojen laskuun.

Meillä tarvittaisiin seuraavien 15 vuoden aikana ainakin kymmenen tuhatta uutta miljonääriä jotka ovat hankkineet omaisuutensa yrittämisellään. Käytännössä vain yrittäjyyden ja omistamisen kautta voi saavuttaa merkittävää taludellista menestystä. Jokainen miljonäärin tasolle päässyt on omassa yrityksessään työllistänyt vähintään kymmeniä ja yleensä jopa satoja työntekijöitä, monien alojen koulutettuja ammattilaisia. He ovat kehittäneet, valmistaneet ja myyneet tuotteitaan sekä palveluitaan koti ja ulkomaille. He ovat itse maksaneet omasta palkastaan ja pääomatuloistaan varsin suuren osuuden (ja kokonaissumman) veroja. Se on kuitenkin vain jäävuoren huippua. Heidän yrityksiensä palveluksessa olevien työntekijöiden palkat ja verot ovat vuosien (ja vuosikymmenien) aikan monikymmenkertaiset siihen nähden mitä he itse ovat tulouttaneet firmoistaan.

Yrityksien tuotanto muodostaa lisäksi valtiolle erittäin suuren verolähteen. Koko tuotanto, raaka-aineineen, alihankkijoineen jne. puhumattakaan valmiiden tuotteiden (+ palveluiden) arvonlisäveroista muodostaa vähintäänkin palkkaverotuksesta syntyvän kokoisen verokertymän yhteiskunnalle.

Suomessa ei ymmärretä yrittäjyyden merkitystä riittävästi. Ja, itse yrittäjiä pidetään lähes poikkeuksetta potentiaalisina talousrikollisina. Maineen polkemisen lisäksi heidän henkilökohtaisia tulojaan kadehditaan ja pyritään koko vihervasemmistolaisen poliittisen rintaman (ja muidenkin ymmärtämättömien) toimesta verottamaan äärimmilleen. Nykyisellään ollaan jo kestämättömän korkealla tasolla. Varsinkin kun Suomen kilpailukyky on heikentynyt muihin EU-maihin verrattuna. Erityisesti vientiyksien tuotanto on monestakin syystä helppoa ja ennen kaikkea taloudellisesti kannattavaa siirtää muualle. Ja, juuri yhteismarkkoinoiden takia koko EU on perustettu.

Mitä paremman ja huokuttelevamman ympäristön (lainsäädännön, yrittäjyyttä houkuttelevan yhteiskunnan) kykenisimme luomaan yrittämiselle sitä enemmän saisimme uusia yrittäjiä maahamme. Sitä enemmän syntyisi työpaikkoja sekä tuotantoa ja kauppaa joista yhteiskunta kykenisi saamaan verotuloja. Minusta yhteiskunnan pitäisi ryhtyä palkitsemaan yrittäjiä ja omistajia jotta saisimme mahdollisimman paljon hyvätuloisia miljonäärejä tulavaisuudessa. Olen täysin varma että jokainen miljonääri maksaa yhteiskunnalle paljon enemmän veroja kuin yksikään tavallinen palkansaaja. Kaiken lisäksi myös sen "tavallisen palkansaajan" verotkin maksetaan välillisesti jonkun "miljonäärin" omistaman yrityksen liiketoiminnan tuotoista.

Vaikka tuntuisi alkuun oudolta niin meidän kannattaisi antaa yrittäjille ja miljonääreille vapautus kaikista henkilökohtaisista tuloveroista. Se ei käytännössä maksaisi meille tavallisille veronmaksajille (siis valtiolle) kuin sen että joutuisimme luopumaan turhasta kateudesta menestyviä yrittäjiä kohtaan. Ehkä se myös rohkaisisi ahkeria ja idearikkaita ihmisiä yrittämiseen, etsimään omaa menestystä ja taloudellisesti paremmin turvattua tulevaisuutta. Samalla yrittäjä/yrittäjyys loisi työtä ja toimeentuloa myös suurelle määrälle palkkatyöntekijöille.
Tottakai pitää muistaa se että yrittäjyyteen liittyy riskejä ja kaikki eivät aina menesty. Riskiä on hyvä tasoittaa sillä että onnistumisesta palkitaan hyvin (siis onnistuneen pitää saada rikastua) ja toisaalta yhteiskunnan pitää myös ymmärtää epäonnistuneita ja antaa mahdollisuus uusiin yrityksiin.
 
Pari juttua:

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/83181-karu-arvio-suomen-terveyspalveluista-professori-ei-huvita
"Mahdollisuus miljardisäästöihin – Professori: ”ei huvita”

– Terveyspalveluita ei turvata veroja nostamalla. Lisäraha ei turvaa mitään, vaan se tekee ne itse asiassa huonommaksi.

Näin toteaa professori Paul Lillrank. Hän toimii Aalto-yliopiston HEMA-instituutissa, jossa tutkitaan terveyspalveluita tuotantotalouden ja palvelututkimuksen näkökulmasta.

Kovan lausuntonsa Lillrank perustaa terveyspalveluiden tuottavuuseroihin eri puolella Suomea. Hän viittaa muun muassa tutkimukseen, jonka mukaan yhtenäistämällä eri sairaanhoitopiirien käytäntöjä, olisi saavutettavissa miljardiluokan säästöt.

– Julkisessa terveydenhuollossa on ihan hirveä hajonta parhaiden, keskitason ja huonojen välillä. Jos kaikki huonoimmat sairaanhoitopiirit nousisivat tuottavuudeltaan nykyisen keskiarvon tasolle, se merkitsisi noin 1,5 miljardin euron säästöjä. Että ei siinä sen kummempaa!

Sitten jos kaikki siirtyisivät nykyisten parhaiden tasolle, jotka alasta riippuen ovat Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiriä ja Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri, niin puhuttaisiin jo kokonaan erilaisista luvuista. 20 prosenttia lähtisi niin, että heilahtaa ja se olisi jo noin 3 miljardia euroa.

– Jos tästä halutaan parantaa, niin sitten vasta pitäisi kehittää jotain uutta.

Eri alueiden parhaita käytäntöjä on käyty tarkkaan läpi ja niitä on raportoitu eri selvityksissä ja tutkimuksissa. Tehokkuutta on saatu parannettua innovaatioilla, joita on kehitetty niin yksityisellä kuin julkisella terveydenhuollon puolella.

Asian Lillrank otti esille sunnuntaina Helsingin Sanomissa julkaistussa mielipidekirjoituksessaan. Lillrank mainitsi esimerkkeinä Doctagonin Vaasaan kehittämän palvelun, jossa lääkäri voi olla yhteydessä vanhusten palvelutaloon etänä kautta ja Megaklinikan suunnitteleman toiminnanohjausjärjestelmän, jonka avulla jonot Jyväskylän aikuisten suun perusterveydenhuollossa ovat lyhentyneet kuudesta kuukaudesta yhteen.

Silti menestysreseptejä ei ole saatu laajempaan käyttöön. Tämä kummastuttaa Lillrankia ja hän on tullut asiassa yhteen johtopäätökseen.

– Ihan yksinkertaisesti: ei huvita.

– Kun tieto on olemassa, se on tutkittu ja todettu toimivaksi, eikä sen käyttöönottoon liity merkittävää riskiä, kuten uusissa innovaatioissa yleensä, ja potentiaali lasketaan suurissa rahamäärissä ja sitten sitä ei kuitenkaan tehdä, niin kyllä tässä vaan jää huuli pyöreäksi, että miksei muka.

– Se, ettei huvita on vähän roisisti sanottu, mutta niin asiat voi tällä hetkellä tulkita. Ei huvita, kun ei ole pakko. Ongelma vain työnnetään veronmaksajille, potilasjonot kasvavat ja sitten vain heilutellaan käsiä tai haukutaan hallitusta.

Kun säästöjä on saavutettavissa tiedossa olevilla paremmilla käytännöillä, ei Lillrankin mielestä nyt pidä missään nimessä ryhtyä ”pelastamaan” palveluita veroja korottamalla. Päinvastoin. Lillrank haluaa leikata terveyspalveluiden rahoituksesta, jotta sairaanhoitopiirit joutuisivat ottamaan tehokkaampia palvelumalleja käyttöön. Vastuu käytäntöjen leviämisestä kuuluu Lillrankin mielestä sosiaali- ja terveysministeriölle.

Lääkärikunnassakin on haikailtu entisen Lääkintöhallituksen perään, joka piti kovaa jöötä terveydenhuoltoalalla. Sosiaali- ja terveysministeriö on tässä ohjaustehtävässä ihan löysäilijä siihen verrattuna.

Lillrankin mielestä ministeriön pitäisi ottaa rooli veronmaksajien edustajina ja varmistaa, ettei verorahoja tuhlata huonoihin käytäntöihin. Sote-uudistuksessa pitäisi hänen mukaansa miettiä palveluiden rahoittamista tarkemmin.

– Tarvitaan järeitä taloudellisen ohjauksen menetelmiä. Sitä marinaa, että nyt loppuvat käsiparit ja resurssit ei pidä kuunnella, vaan katsoa, miten paljon resursseja kuluu potilastyöhön. Suomessa on aika yleistä, että alle puolet työajasta kuluu potilastyöhön. Miten silloin voi olla resurssipula? Oletusarvoisesti ongelmia pitäisi lähestyä palveluprosesseja kehittämällä, Lillrank sanoo."



http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/83161-yritysjohtaja-kertoi-paattajille-miten-syvalla-suomi
"Yritysjohtaja kertoi miten syvällä Suomi on

Teknologiayritys Outotecin toimitusjohtaja Pertti Korhonen tykitti tänään Kultarannassa täyslaidallisen Suomen talouden ja myös politiikan ongelmista. Kuulijoina paikalla olivat Suomen korkeimmat päätöksentekijät tasavallan presidentti Sauli Niinistöstä ja pääministeri Juha Sipilästä (kesk.) lähtien.

Hän kuvaili, kuinka Suomen kilpailukyky on romahtanut, poliittinen päätöksenteko on ollut halvaantuneessa tilassa, työpaikkoja yrityksistä on kadonnut massiivisesti, julkisen sektorin menot ovat riistäytyneet ja vientiteollisuus on syvissä ongelmissa.

Korhosen mukaan kaikki eivät ymmärrä vieläkään tilanteen vakavuutta, jota hän kutsuu ”kurjistumisen syöksykierteeksi”.

- Suomen talouden faktat ovat erittäin rajuja. Tavaravienti on pudonnut vuoteen 2008 verrattuna 18 prosenttia eli 12 miljardia ja yritysten investoinnit ovat pudonneet kymmenen miljardia alemmalle tasolle. Tämä vastaisi kymmentä Äänekosken biotuotetehdasta joka vuosi, siis joka vuosi. Esimerkiksi vuonna 2012 Suomeen investoitiin Kreikan jälkeen vähiten Euroopassa, Korhonen kertasi.

Korhonen kiitteli, kuinka uusi hallitus on lähtenyt ratkomaan ongelmia. Erityismaininnan sai hallituksen ajama yhteiskuntasopimus, jossa vientiteollisuuden kustannuskilpailukykyä yritetään parantaa viisi prosenttia. Tässä yhteydessä on puhuttu 100 työtunnin lisäämisestä vuotta kohti.

- Koska palkkojen alentaminen ei ole realistista emmekä voi devalvoida, ainoaksi keinoksi jää tehdä enemmän työtä samalla palkalla ja sitä kautta nopeasti korjata vientiteollisuuden kustannuskilpailukykyä.

Huutia sai Suomen korkea veroaste, joka liittyy suureen julkiseen sektoriin. Sitä pitäisi kutistaa ja veroja laskea. Yksityiselle sektorille pitäisi synnyttää satoja tuhansia uusia työpaikkoja ja saada suomalaiset osallistumaan paremmin työmarkkinoille.

- Sen lisäksi meidän täytyy rekrytoida Suomeen 200 000 työperäistä maahanmuuttajaa sekä huippuosaajia että suorittavan työn tekijöitä.

Suurin este Suomen uudistumiselle on Korhosen mukaan työmarkkinajärjestelmä, ”jossa ollaan kiinni vanhassa”. Peräsi hän toki myös suomalaisilta yrityksiltä uusiutumiskykyä."
 
EU esittää pakollista taakanjakoa
Politiikka https://www.suomenuutiset.fi/ei-pakkokiintioille-vain-10-eu-maata-28sta-kannattaa-taakanjakoa/


kesäkuu 17, 201518:23

EU:n sisäministerikokous ei kyennyt ratkaisemaan kysymystä turvapaikanhakijoiden jakamisesta. Luxemburgissa kokoontuneiden 28 maan sisäministerit yrittivät rakentaa mallia, jolla 40 000 Kreikkaan ja Italiaan jo aiemmin saapunutta turvapaikanhakijaa jaettaisiin kiintiöittäin EU-maiden kesken. Näiden lisäksi on esillä 20 000 Syyrian pakolaisleireillä asuvan pakolaisen sijoittelu Eurooppaan.

– Yhteistä näkemystä ei ole. Pakollisuuteen tai vapaaehtoisuuteen perustuvasta mallista ei syntynyt näkemystä, kokousta isännöinyt Latvian sisäministeri Rihards Kozlovskis kertoi kansainväliselle medialle.

Saksalaisen Die Welt -lehden mukaan vain 10 jäsenmaata 28:sta kannattaa kiintiöitä. Julkisuuteen ei ole tullut tarkkoja tietoja jäsenmaiden kannoista. Suomen Uutisten tietojen mukaan EU:n jäsenmaista muun muassa Ruotsi, Ranska, Saksa, Unkari ja Itävalta kannattavat kiintiöitä ainakin varauksin, kun taas Espanja, Portugali, Baltian maat yhdessä monien Itä-Euroopan maiden kanssa vastustavat niitä. Tanska, Britannia ja Irlanti vastustavat kiintiöitä, mutta ne voivat pysyvien erityisjärjestelyjensä vuoksi jättäytyä pois yhteisestä turvapaikkamenettelystä. Ne eivät tällöin osallistu asiaa koskevaan päätöksentekoon.

Yhteisymmärryksen puutteessa asia siirtyy juhannuksen jälkeen järjestettävän EU-huippukokouksen asialistalle.

Mikä on Orpon ”enemmistö”?

Sisäministeri Petteri Orpon (kok.) kokouksesta tuomat terveiset ovat herättäneet kummastusta. Hän kertoi enemmistön olevan pakkokiintiöiden kannalla.

– Näytti siltä, että hyvinkin laaja enemmistö oli hyväksymässä komission esityksen näistä sisäisistä pakkosiirroista. Suomen kantana toin esille sen, että niiden pitää perustua vapaaehtoisuuteen, mutta enemmistö on tämän pakkopykälän käytön kannalla, Orpo kertoi Mtv3:n uutisille.

Orvon tulkinta enemmistöstä asettuu Die Welt –lehden tietojen mukaan kyseenalaiseen valoon.

Perussuomalaiset vastustaa pakollista taakanjakoa

Ulkoministeri Timo Soini (ps.) kertoi hallituspuolue perussuomalaisten kannan asiaan blogissaan. Hän asettui selkein sanoin vastustamaan komission esitystä taakanjaosta.

– Perussuomalaisten mielestä Suomen kannan komission esitykseen on oltava kielteinen.

Soini korosti, että hätätilamekanismi on huono tapa ja tie tässä asiassa. Pakkoratkaisuun ei tule mennä.

– Taakanjaon pitää perustua vapaaehtoisuuteen. Pakkoratkaisu on huono ratkaisu. Se ei ole moraaliltaan kestävä. Se on myös väärä viesti ihmissalakuljettajille ja rikollisille.

Italialla ”Suunnitelma B”

Italian pääministeri Matteo Renzi on aiemmin turvautunut jo suoranaiseen uhkailuun todetessaan, että ellei taakanjaosta päästä sopuun, Italia ottaa käyttöön ”Eurooppaa vahingoittavan” B-suunnitelman. Uhkauksen sisältöä ei täsmennetty, mutta asian tulkitaan tarkoittavan sitä, että Italia päästäisi laittomat maahantulijat muualle Eurooppaan esimerkiksi väliaikaisella Schengen-viisumilla.

Muitakin ratkaisumalleja kiihtyneeseen turvapaikanhakijavirtaan on.

Sisäministeri Kozlovskis kiinnitti EU-kokouksessa myös huomiota siihen, että vain osa rajanylittäjistä täyttää turvapaikanhakijan kriteerit. Hänen mukaansa tulisi keskustella myös perusteetta tulleiden palauttamisesta lähtömaahansa.

Selvennystä käsitteisiin

Europarlamentissa pakolaisasioita käsittelevän LIBE-valiokunnan jäsen, europarlamentaarikko Jussi Halla-aho (ps.) selventää kiintiöiden taustakäsitteitä.

Hän painottaa, että on eroteltava toisistaan relocation ja resettlement –käsitteet.

Sisäinen uudelleensijoittelu (relocation) koskee Italiaan ja Kreikkaan jo tulleita turvapaikanhakijoita. Tämä malli on Halla-ahon mukaan erityisen ongelmallinen, koska nyt esillä oleva luku 40 000 turvapaikanhakijasta on ”vedetty hatusta”.

– Se on sopivan pieni luku, jolla asiaa voidaan nyt aluksi markkinoida. Todelliset tulijamäärät ovat kymmen-, jopa kaksikymmenkertaisia, Halla-aho toteaa.

Hän huomautti huhtikuussa blogissaan, että Euroopan alueelle saapu viime vuonna 625 000 turvapaikanhakijaa. Tänä vuonna määrä on jyrkässä kasvussa.

– Euroopan unionin toimintaa koskevan sopimuksen pykälä 78 sisältää ”hätämenettelyksi” kutsutun pakollisen taakanjakomekanismin tilanteessa, jossa yksi tai useampi jäsenmaa on joutunut joukottaisen maahantulon kohteeksi eikä selviä tilanteesta itse. Nyt käydään keskustelua siitä, täyttyvätkö tämän pykälän kriteerit nykytilanteessa. Korostan, että meillä on jo pakollinen taakanjakomekanismi, ja keskustelua käydään siitä, voidaanko sitä ryhtyä soveltamaan, Halla-aho toteaa.

Jos hätätilamenettelyyn mennään, niin siitä irtautuminen olisi vaikeaa. Siirtolaispaine niin Välimeren alueelta kuin Afrikan sarvesta ja Saharan eteläpuolelta on vain kasvamassa. Tämä merkitsisi pysyvää hätätilaa.

– Jos tänään todetaan, että kriteerit täyttyvät, niin emme me voi ensi vuonna sanoa, etteivät ne enää täytykään, jos tilanne on pysynyt samanlaisena, Halla-aho pohtii.

Toinen komission ehdotus helpompi hyväksyä

– Toinen ehdotus, jonka komissio on tehnyt, tämä resettlement – siinä EU:lle luotaisiin pysyvä 20 000 ihmisen pakolaiskiintiö, johon otettaisiin ihmisiä pakolaisleireiltä ihmisiä, jotka YK:n alainen UNHRC on jo todennut pakolaisiksi, Halla-aho kertoo.

Tämä olisi Halla-ahon mukaan helpompi ratkaisu koska määrä olisi aina tiedossa. Suomen osuus tästä olisi 300 henkeä, ja tämä voitaisiin sisällyttää Suomen voimassa olevaan pakolaiskiintiöön. Kansallista kiintiötämme pienennettäisiin samassa suhteessa, joten kiintiöpakolaisten määrä pysyisi ennallaan.

JUSSI HALLA-AHO
 
Onko taas menossa vedätys ja luvatusta lipeäminen? Näin voitetaan vaalit!

http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/1puolustusvoimain komentaja-37632
Kotimaa
Puolustusvoimain komentaja huolissaan: voidaanko tässä tilanteessa leikata?
Satu Schauman
3 tuntia ja 32 minuuttia sitten
Puolustusvoimain komentaja Jarmo Lindberg on huolissaan mahdollisista toimintamenojen leikkauksista.

Jos en täysin persielleen ole tulkinnut maailmankirjoja, niin syksyllä aloitetaan Suomessa leikkaamisvääntö uudestaan. Ymmärtääkseni olemme saaneet framille vasta alkusoiton. Jääkö PV siitä ulos...jää nähtäväksi. Jos arvata pitää, niin ei jää.
 
Onko taas menossa vedätys ja luvatusta lipeäminen? Näin voitetaan vaalit!

Eihän puolustusbudjettia ole edes luvattu korottaa joten mistään ei olla lipeämässä. Aina voi leikata kokonaisuudesta ja silti korottaa hankinnoille budjetin sisällä jyvitettyä osuutta. Ei kannata innostua siitä mitä sanotaan vaan etsiä porsaanreiät siitä mitä ei sanota.
 
Eihän puolustusbudjettia ole edes luvattu korottaa joten mistään ei olla lipeämässä. Aina voi leikata kokonaisuudesta ja silti korottaa hankinnoille budjetin sisällä jyvitettyä osuutta. Ei kannata innostua siitä mitä sanotaan vaan etsiä porsaanreiät siitä mitä ei sanota.
En viitsi etsiä kaikkia niitä kirjoituksia, joissa ennen vaaleja luvattiin puolustusmäärärahojen korottamista. Olkoon seuraavat vain esimerkkinä:

Puolustusmäärärahojen korotus on perussuomalaisille kynnyskysymys
Vaalikeskustelu toi esiin puolueiden linjaerot puolustusmäärärahoissa
Politiikka 25.2.2015 18:40

Anna-Liina Kauhanen


Helsingin Sanomat


http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/...aluavat-korottaa-puolustusmäärärahoja-1.66565

http://yle.fi/uutiset/perussuomalaiset_vaatii_puolustusmaararahojen_korottamista/7138863

http://www.timokorhonen.fi/blogi/2015/01/02/150

https://www.suomenuutiset.fi/ps-nuoret-puolustusmaararahoja-on-korotettava-50-prosentilla/
 
En viitsi etsiä kaikkia niitä kirjoituksia, joissa ennen vaaleja luvattiin puolustusmäärärahojen korottamista. Olkoon seuraavat vain esimerkkinä:

Puolustusmäärärahojen korotus on perussuomalaisille kynnyskysymys
Vaalikeskustelu toi esiin puolueiden linjaerot puolustusmäärärahoissa
Politiikka 25.2.2015 18:40

Anna-Liina Kauhanen


Helsingin Sanomat


http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/politiikka-ja-talous/suurimmat-puolueet-haluavat-korottaa-puolustusmäärärahoja-1.66565

http://yle.fi/uutiset/perussuomalaiset_vaatii_puolustusmaararahojen_korottamista/7138863

http://www.timokorhonen.fi/blogi/2015/01/02/150

https://www.suomenuutiset.fi/ps-nuoret-puolustusmaararahoja-on-korotettava-50-prosentilla/

Vaadittu ja lupailtu todellakin on. Siinä olet ehdottomasti oikeassa. Jos kuitenkin katsoo mitä esimerkiksi Ilkka Kanervan laajapohjainen työryhmä linjasi niin silloin puhuttiin juuri hankintamäärärahojen korottamisesta. Tuo oli jo sitoumus eikä pelkkä lupaus. Puolustusbudjetin kokonaistasoon ei tuossa kohdin erityisesti puututtu minkä olisi tietysti pitänyt panna hälytyskellot soimaan. Se nyt vain tuli taas kerran todistettua että ennen vaaleja puhutaan yhtä ja niiden jälkeen toista. Vaatihan Kokoomus myös ennen 2011 vaaleja puolustusbudjetin tasokorotusta ja hallitusohjelmassa heilui sitten viikate. Samoin Kokoomus vastusti ennen vaaleja useammankin korkean profiilin ehdokkaan voimin jalkaväkimiinojen poistamista ja äänesti sitten jokseenkin yksissä tuumin vaalien jälkeen miinakiellon puolesta. Budjetin sisäinen siirto on Suomessa jo vakiintunut käytäntö rahoitusta lisättäessä. Samalla tavallahan järjestettiin Pv:lle "ylimääräistä" rahaa hyvitykseksi jalkaväkimiinojen poistamisesta. Suomessa ei vain ole maanpuolustuksen asiaa oikeasti arvossa pitävää puoluetta. Ei ensimmäistäkään.
 
Jos en täysin persielleen ole tulkinnut maailmankirjoja, niin syksyllä aloitetaan Suomessa leikkaamisvääntö uudestaan. Ymmärtääkseni olemme saaneet framille vasta alkusoiton. Jääkö PV siitä ulos...jää nähtäväksi. Jos arvata pitää, niin ei jää.

Ymmärtänet kokoomuksen ja kepun nykyiselle johdolle Suomen olevan mitätön peräkylä. Stubbin ja Rehnin hengenheimolaisten visioissa ei piiperretä Impiwaaran kivääripataljoonien kanssa. Heidän mittakaava on Unionin panssariarmeijoissa ja tukialusosastoissa. Se on se mittakaava, josta suureen ääneen puhuttiin vielä 15 vuotta sitten. Sittemmin ovat puheet hiljentyneet, mutta unelma vielä elää kansakunnan kaapin päällä.
 
Ihan normaalia toimintaa on kertoa naapurimaiden päämiehille hallituksen ohjelmasta...(seuraavana vuorossa muut Itämeren valtiot yksi kerrallaan) toisaalta kun Herra Pääministeri on juttu miehiä, niin miksi Sipilä ei ota puhelua Obamalle ja kerro kuulumisia ? :)


http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1435545259935.html

Sipilä ja Medvedev keskustelivat puhelimessa Suomen hallitusohjelmasta
1435545723154.jpg

Pääministeri Juha Sipilä (kesk) keskusteli maanantaina puhelimessa Venäjän pääministerin Dmitri Medvedevin kanssa.

Julkaistu: 29.6. 13:19


POLITIIKKA
Pääministeri Juha Sipilä (kesk) keskusteli maanantaina puhelimessa Venäjän pääministerin Dmitri Medvedevin kanssa. Keskustelu oli pääministerien ensimmäinen.
Valtioneuvoston tiedotteen mukaan Sipilä kertoi kollegalleen uuden hallituksen ohjelmasta ja tavoitteista. Keskusteluissa sivuttiin ajankohtaisia aiheita kahdenvälisissä suhteissa sekä EU:n ja Venäjän suhteissa.

Esillä oli myös Ukrainan kriisi. Sipilä korosti, että kriisiin pitää löytää rauhanomainen ratkaisu Minskin sopimuksen täytäntöönpanon kautta.
STT
 
Jussi Hallaaho
Eilen 11:42 ·

Olen sitä mieltä, että perussuomalaisten keskeisten poliittisten tavoitteiden kannalta saamamme ministerinsalkut eivät ole optimaalisia. Ulko- ja puolustuspolitiikan suhteen kaikki hallituspuolueet (ja suurin osa oppositiopuolueistakin) ovat yksimielisiä, joten sillä, kuka ja mikä kyseisiä salkkuja pitää hallussaan, ei ole kovin suurta merkitystä.

Sisä-, opetus- ja valtiovarainministerin salkkujen päätyminen kokoomukselle on ongelmallista, koska juuri näillä hallinnonaloilla (maahanmuutto, pakkoruotsi, euroalueen sisäinen "solidaarisuus") erot perussuomalaisten ja kokoomuksen välillä vaikuttavat räikeimmiltä.

Hallitus tietysti tekee päätökset muodollisesti kollegiona, mutta sektoriministerin aktiivisuus tai sen puute ovat silti asioiden valmistelussa ratkaisevia.
 
Suomi jätettiin ihan yksin Venäjän kanssa...

images


http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/85741-presidentti-niinisto-suomi-jatettiin-yksin-venajan-kanssa

Hankkikaa pallit tai jotain :D Tuo on oikeastaan aika säälittävää, jos Suomi ei vieläkään kykene tekemään itsenäisiä päätöksiä siitä mitä Suomessa tapahtuu.

Olisin ymmärtänyt todella hyvin, jos Suomi olisi näyttänyt Venäjälle punaista valoa siksi, että halusi näyttää punaista valoa. Se olisi ollut harvinaisen rohkea ja miehekäs veto...mutta ei se niin mennyt....

Tänään kävi ilmi, että vastustaneita maita oli useita.

- Mutta ei siellä ollut paljon myönteisiäkään vastauksia. Oli paljon hiljaisuutta. Oli paljon halua jättää Suomi yksinään vastaamaan siitä, mitä tässä nyt tapahtuu, Niinistö sanoi.


Olisin ymmärtänyt jollakin tasolla myös sen jos Suomi olisi ajanut härskisti omaa etuaan ja päästänyt Suomeen nämä kiistanalaiset venäläiset. Sitä en kuitenkaan ymmärrä että toimitaan oman edun vastaisesti, kun ei uskalleta tehdä päätöksiä ihan itse. Jos tuo oli venäläisten heittämä koepallo kuten on epäilty, niin kyllä se osui ja upposi tälläkin kertaa. Ehkä vähän eri tavalla kun venäläiset alunperin ajattelivat, mutta kuitenkin.

Näissä tilanteissa Suomi on se maa jonka pitää tehdä päätökset ihan itse ilman isin ja äiskän apua. Esimerkiksi Venäjälle hiljaisuus tarkoittaa, sitä että nyt on valtuudet tehdä ihan mitä huvittaa. Suomi ei ole Venäjä ja se on ihan hyvä asia, mutta kyllä meilläkin jonkinlaiset pallit joissakin tilanteissa pitäisi olla. Hetken jo luulin että Suomi on sellaiset onnistunut kasvattamaan, mutta väärässä olin tälläkin kertaa.

Meillä ei ole vaihtoehtoja

- Sauli Niinistö

Minäkin olen turhautunut

- Timo Soini

Äiti, tuu pyyhkimään

-Petteri 4v
 
Viimeksi muokattu:
Juu, kuten olen todennut monesti ennenkin, niin meillä on varsinainen Grande Catastrof presidenttinä. Salehan on kunnostautunut aikaisemminkin mm. kuittaamalla Makarovin varoituksen tämän omaksi höpinäksi (kunnes Putin totesi, että Makarovin esittämä kanta on Venäjän virallinen kanta). Ja vuosi sitten keväällä Sale sanoi, että "no niin, nyt saatiin Ukrainaan rauha. Nyt on suomalaisten hyvä vetäytyä pääsiäisen viettoon." Jokainen voi päätellä itse, että oliko Salen arvio miten paikkaansapitävä.

Mutta tähän ETYJ-juttuun jakaisin pisteet kouluarvosanoilla seuraavasti:

- Juha Sipilä, 9-. Sipilä sanoi, että päätös syntyi yhdessä. Ei kuitenkaan ruvennut selittelemään.
- Timo Soini. 6+. Selittelyn makua, kun avautui, että olisi hänkin halunnut venäläiset mukaan ETYJ-kokoukseen.
- Sauli Niinistö, 4-. Kauhea urputtaminen siitä kuinka Suomi jäi yksin ja kuinka EU-maat ovat pettäneet meidät. Olisi nyt saman tien ruvennut vielä itkemään.
 
Juu, kuten olen todennut monesti ennenkin, niin meillä on varsinainen Grande Catastrof presidenttinä. Salehan on kunnostautunut aikaisemminkin mm. kuittaamalla Makarovin varoituksen tämän omaksi höpinäksi (kunnes Putin totesi, että Makarovin esittämä kanta on Venäjän virallinen kanta). Ja vuosi sitten keväällä Sale sanoi, että "no niin, nyt saatiin Ukrainaan rauha. Nyt on suomalaisten hyvä vetäytyä pääsiäisen viettoon." Jokainen voi päätellä itse, että oliko Salen arvio miten paikkaansapitävä.

Mutta tähän ETYJ-juttuun jakaisin pisteet kouluarvosanoilla seuraavasti:

- Juha Sipilä, 9-. Sipilä sanoi, että päätös syntyi yhdessä. Ei kuitenkaan ruvennut selittelemään.
- Timo Soini. 6+. Selittelyn makua, kun avautui, että olisi hänkin halunnut venäläiset mukaan ETYJ-kokoukseen.
- Sauli Niinistö, 4-. Kauhea urputtaminen siitä kuinka Suomi jäi yksin ja kuinka EU-maat ovat pettäneet meidät. Olisi nyt saman tien ruvennut vielä itkemään.

Kyllähän tämä ainakin ulospäin vähän siltä näyttää, että ensin oltiin ylimielisiä ja kun Venäjä sitten ärähti, niin housuun tuli kakka :D

Viimeisenä rauhan päivänä, 29.11.1939, Neuvostoliitto katkaisi diplomaattisuhteet Suomeen. Mannerheim oli siitä kuultuaan soittanut pääministeri A.K. Cajanderille ja haukkunut tämän niin, ettei huoneessa paikalla ollut kenraali Oesch ollut omien sanojensa mukaan ”koskaan kuullut ketään niin haukuttavan.

Mannerheim sanoi, että ulkoministeri Erkon olisi syytä mennä metsään ja ampua kuula kalloonsa.


En tiedä mitä Mannerheim sanoisi Niinistölle ja Soinille, mutta viesti voisi olla hyvinkin samansuuntainen. Ei tämä tilanne vielä kovin vakava ole ja housut voi aina vaihtaa, mutta ehkä tuosta lähihistoriasta voisi oppia jotain. Esimerkiksi sen että Suomi voi nuoleskella ihan ketä tahansa ja kuulua mihin liittoon tahansa, mutta tosipaikan tullen Suomi on aina lopulta yksin Venäjää vastaan.

Fingerpori.jpg


NATO olisi poikkeus säännöistä ainakin teoriassa, mutta se onkin suunnilleen ainoa liitto mihin Suomi ei ole ikinä kuulunut, eikä tule näillä näkymin ikinä kuulumaankaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän tämä ainakin ulospäin vähän siltä näyttää, että ensin oltiin ylimielisiä ja kun Venäjä sitten ärähti, niin housuun tuli kakka :D

Viimeisenä rauhan päivänä, 29.11.1939, Neuvostoliitto katkaisi diplomaattisuhteet Suomeen. Mannerheim oli siitä kuultuaan soittanut pääministeri A.K. Cajanderille ja haukkunut tämän niin, ettei huoneessa paikalla ollut kenraali Oesch ollut omien sanojensa mukaan ”koskaan kuullut ketään niin haukuttavan.

Mannerheim sanoi, että ulkoministeri Erkon olisi syytä mennä metsään ja ampua kuula kalloonsa.


En tiedä mitä Mannerheim sanoisi Niinistölle ja Soinille, mutta viesti voisi olla hyvinkin samansuuntainen. Ei tämä tilanne vielä kovin vakava ole ja housut voi aina vaihtaa, mutta ehkä tuosta lähihistoriasta voisi oppia jotain. Esimerkiksi sen että Suomi voi nuoleskella ihan ketä tahansa ja kuulua mihin liittoon tahansa, mutta tosipaikan tullen Suomi on aina lopulta yksin Venäjää vastaan.

NATO olisi poikkeus säännöistä ainakin teoriassa, mutta se onkin suunnilleen ainoa liitto mihin Suomi ei ole ikinä kuulunut, eikä tule näillä näkymin ikinä kuulumaankaan.

Olikos Suomessa silloin jo tieto Molotov-Ribbentrop sopimuksen salaisesta lisäpöytäkirjasta? Puolahan oli toki jo jaettu.

Turhaan Mannerheim haukkui Cajanderia ja Erkkoa ulkopolitiikan hoidosta (jos haukkui). Sota tai miehitys olisi tullut, mitä tahansa olisi edeltävinä vuosina tehty. Menneiden vuosien puolustusbudjeteista sen sijaan olisi ollut aihetta haukkuihin.
 
Samaa mieltä minäkin, että ihan turhaan Mannerheim toisia haukkui. Suurin tunari Suomen sodan ajan johtohenkilöistä kun oli herra itse. Talvisota kun sitten alkoi, niin Mannerheimilla meni ensimmäiseksi kakka housuun. Homma eteni suojajoukkotoiminnan osalta ihan suunnitelmien mukaan, mutta Mannerheimin hermo petti. IV armeijakunnan komentaja Juho Heiskanen sai kenkää aivan turhaan. Kannaksellakin meinasi möhliä koko homman, kun vaati viime tipassa muutoksia suojajoukkojen toimintaan. Sosiaalisilta taidoiltaan kaveri oli täysi tunari. Riitautui lähes kaikkien tärkeimpien komentajien kanssa. Kannaksen puolustuksesta siirsi syrjään kaksi sen alueen parhaiten tuntevaa kenraalia. Östermanin ja Öhqvistin. Österman oli sentään Puolustusvoimain komentaja. Miettikääpä tilannetta, että nyt syttyisi sota, ja joku Jaakko Valtanen kaivettaisiin naftaliinista ylipäälliköksi. Ja tämä syrjäyttäisi ensi töikseen Jarmo Lindbergin joksikin Kalajoen alueen ilmasuojelutarkastajaksi. Sellainen oli meininki 1930-luvun Suomessa.

Jatkosodan aikaanhan se oli jo ihan seniili. Viime kädessä vastuu on kuitenkin ylipäälliköllä. Miksi armeijan painopiste oli Laatokan Karjalassa keväällä -44 eikä Kannaksella? Siitä vastuun kantaa Mannerheim. Jos ylipäätänsä Suomen menestystä katsotaan talvi- ja jatkosodan ajalta, niin eihän se ole Päämajan ansiosta, vaan Päämajasta huolimatta. Onnistunut työ tehtiin alemmissa esikunnissa, pataljoona-armeijakunta tasoilla.

PS. lukemistoksi suosittelen Lasse Laaksosen kirjaa Eripuraa ja arvovaltaa – Mannerheimin ja kenraalien henkilösuhteet ja johtaminen
 
Sitähän on sanottu että aina kun Mannerheim oli väärässä laajat kansanjoukot seurasivat, mutta kun hän oli oikeassa häntä ei uskottu :D

Mutta tuossa minun aikaisemmassa kirjoitelmassa pointit eivät olleet suinkaan siinä mitä Mannerheim oli tai ei ollut. Tärkein pointti oli siinä että Suomen on nykyisessä(kin) tilanteessa oltava itsekäs, vahva ja viisas...muuten jäädään jalkoihin.

Oli paljon hiljaisuutta. Oli paljon halua jättää Suomi yksinään vastaamaan siitä, mitä tässä nyt tapahtuu, Niinistö sanoi.

Jos joku perkeleen juhlakokous saa aikaan jäätävää hiljaisuutta ja Suomea osoitellaan syyttävällä sormella muuallakin kun Venäjällä, niin mitähän mahtaa tapahtua jos Suomi ja Venäjä ajautuvat ihan oikeaan konfliktiin?

Maailma on raadollinen paikka ja Suomi on pieni maa ison ja pahalle haisevan peräreiän naapurissa. Suomi voi tosipaikan tullen luottaa vain itseensä, kun ei olla siinä ainoassa liitossa, josta voisi olla ihan oikeasti hyötyä silloin kun Venäjä heittäytyy agressiiviseksi myös Suomea kohtaan. Ja sellaiseksi se tulee aivan varmasti heittäytymään, jos tämä idän ja lännen välirikko riittävän pitkälle etenee.

Taas on jouduttu huonoon rakoon ja näillä mennään.

big_Paraati.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Snore valittelee, ettei iso osa Etyj-kokouksen osallistujista näytä ymmärtävän, mihin Venäjä pyrkii. Hänen mielestään koko tilanne on kääntynyt nurin, kun Venäjästä on tehty tilanteessa uhri ja Suomesta epäreilu toimija.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1436245643916.html

– Onnittelen Suomea siitä että ulkoministeriöllänne oli riittävästi rohkeutta. Suomen kannattaa nyt pysyä vahvana ja pysyä oikeassa päätöksessään.
 
Back
Top