Edellisessä Juko- postauksessa
https://maanpuolustus.net/threads/j...inen-sotilasajoneuvokehitys.8863/post-1536390 olivat raportit kääntyneet poikittain, nyt ne on korjattu lukukelpoisiksi. Tämä on jatkoa sille
Kotimaisen jalkaväen kuljetusajoneuvon historia alkaa siis jo v:ta 1964, paperilla tosin vasta. Nämä silloiset kaavailut olivat ihan järkeviä: Valitaan ulkomainen laadukas tyyppi, jota tehdään (tai ainakin kootaan) lisenssillä ja koetetaan ujuttaa jotain kotimaista osavalmistusta sekaan. Hankittavaksi määräksi tai ainakin tarpeeksi mainittiin 80-90 kpl huomioiden silloisen varautumisen 6 kk sa-tarpeeseen. Itse asiassa tuumittiin, että hankitaan kaksikin tyyppiä, toinen tiedusteluun ja toinen jv:n tarpeisiin. Näin kotimaahan kertyy pikku hiljaa osaamista ja huoltojärjestelmäkin on jo valmiina. Samalla periaatteella toimivat korealaiset, kun rakensivat noin tuhat M-109:ä ennen omaa ps-haupitsityyppiä.
Tämä suunnitelma kaatui heti seuraavana vuonna, kun Kekkonen tyrmäsi pitkään hierotun ns. K-ohjelman. Siinä MiG-21 torjuntahävitäjäkaupan johdosta hetkellisesti lihotettua puolustusbudjettia olisi hilattu lähemmäs muun Euroopan tasoa. Tämä olisi tehnyt mahdolliseksi maavoimien uudistamisen länsimaisella panssarikalustolla. Valitettavasti kepun kannattajat arvostivat enemmän heille heti tulevia etuja, kuten mm. Saimaan kanavaa sekä syväväylää halki taantuvan Sisä-Suomen. Näin ollen haaveet saada jääkäreille panssarisuojaa siirtymisen ajaksi saatiin haudata pariksi vuosikymmeneksi.
Asiaan palatiin 1972, jota kuvaa Suomen Sotilaan täällä siteerattu artikkeli. Toimittaja VTM Jaakko Puuperä on ehkä kolmanneksi eniten täällä haukuttu henkilö Tarja Halosen ja "meidän kaikkien Ekin" jälkeen. Hän on kuitenkin erinomainen kirjoittaja, joka nyt on elementissään, kun pataluhaksi haukutusta Jukosta ovat kaikki samaa mieltä. Lehtihän on aina ollut vähän kuin sotilasalan tekniikan Maailma, joten sen analyysien ei ole tarkoituskaan olla tyhjentäviä. Tarkastellaampa siksi asiaa vielä vähän syvällisemmin.
No ei ollut kyse ymmärtämättömyyestä, kun korkeintaan tällä forumilla. Ei ole tarkoitus dissata ketään, mutta vaatimuksia ei arvioida tämän päivän sotateknologian mukaan. Historiasta puhuttaessa niin kylläkin tehdään usein, sitä kutsutaan anakronismiksi. Mulla ei nyt valitettavasti ole kyseisten vaatimusten alkuperäislähteitä, mutta aivan varmasti ne ovat syntyneet Pääesikunnassa ja lausunnon antajina on hyödynnetty mm Panssariprikaatia.
Juko oli tarkoittetu tämän päivän käsitteillä operatiivisille joukoille. Niitä pidetään valmiina vastahyökkäyksiin riittävän kaukana rintamasta, jotta vältetään vihun asevaikutus. Samalla ne voidaan suunnata nopeammin eri suuntiin, kun ei tarvi liikkua rintaman suuntaisesti. Jos tämä etäisyys on vaikka 50 km, on alkajaisiksi tämä matka ensin jollain välineellä taitettava. 1960-luvulla se oli ...polkupyörä, aivan kuten jo kesällä 1944. Kaikki joukot eivät saa Jukoa alleen, joten mukana on silloin fillarijoukkojakin. Tästä siis tuli täällä kummasteltu nopeusvaatimus. En yhdy jäsen
@Erkki n spekulaatioon, traktorit olivat puolustukseen tarkoitettujen jv-prikaatien kalustoa. Sama liikkuvuus oli meidän parhailla joukoilla vielä 1977, jolloin pidettiin Kylmän sodan suurin sotaharjoitus nimeltään Harjoitus 77. Siitä oli aikanaan hyvää keskusteluakin forumilla:
Tässäpä erittäin mielenkiintoinen tutkimus!
Onko veli
@Old Boy osallistunut tähän varusmiehenä? Ajallisesti aika lähellä sotilasurasi alkua.
Osaatko sanoa, ovatko nuo lihavoidulla olevat kohdat kuinka harvinaisia "opetuskohtia" meikäläisissä sotaharjoituksissa?
Harjoitus 77 : alueellisen puolustusjärjestelmän testaustako?
Harjoituksesta muodostui alueellisen taistelun ”testipenkki”. Toisaalta se oli kuitenkin koulutustapahtuma, jossa toimittiin voimassa olevien ohjesääntöjen ja oppaiden mukaisesti, mutta toisaalta harjoitus oli pääesikunnan ohjaksen myötä näiden...
Nopeutta rajoitti myös moottori, johon kelpasi (varmaan huoltovarmuussyistä) Valmetin Linnavuoressa valmistama Perkins-lisessivehje. Sen teho oli ainoastaan 135 hp, kun verrokkivehje itävältalainen Saurer puhalsi 250 hp. Jälkinmmäistä myytiinkin samoihin aikoihin komeat 500 kpl, tosin puolet äkkirikastuneen Nigerian sotilasjuntalle.
Siinä forumin kommentoijat ovat oikeassa, että jos tilaamme panssaroidun kuljetusajoneuvon tiehöylätehtaalta, on tuloksena helposti panssaroitu tiehöylä. Samoin kävi seuraavan vuosikymmenen jv:n ps-ajoneuvokisassa, jossa olivat vastakkain metsätraktori ja kuorma-auto.
Tästä ei sentään ollut pelkoa, sillä asia oli kahdenkin lukon takana: Ensiksi 1970-luvulla oli hankittu rahat Ilmavoimien harjoituskoneiden sekä höyry-Migien uusintaan. Ei niistä riittäny enää maavoimille, tunnettu "maavoimien vuosikymmen" oli vasta seuraava vuosikymmen. Ja toinen lukko oli sitten lopputuloksen legendaarinen huonous, jota Jaakko Puuperä mainiosti kuvailee.
Ite nään Jukon eräänlaisena "sormiharjoituksena", kun suunnitellaan teollisuuden laajentamista uusille alueille. Sillä kokemuksiahan ne huonotkin kokemukset ovat.