Laamanator
Eversti
Kansanedustuslaitoksessa alkaa olemaan korkea aika tehdä voimakkaita muutoksia. Ensin kansanedustajien määrä tulee puolittaa, sillä Suomen kokoinen valtio pystyy tekemään poliittiset päätöksensä yhtä hyvin myös 100 kansanedustajalla avustajineen.
Toinen välttämätön muutos on heivata matalan kompetenssin pellet ulos ja ottaa tilalle kokeneita tekijämiehiä ja johtajia teollisuudesta sekä taloudesta. Samalla kansanedustajan tehtävään määritellään selkeät lakisääteiset pätevyys- ja osaamisvaatimukset, kuten muihinkin valtion virkoihin. Uransa jälkeen heittopussiksi jäänyt urheilija on varmaan ollut aikanaan ihan hyvä urheilemaan ja trukinkuljettaja on todennäköisesti pätevöitynyt logistiikka-alan työntekijätason tehtäviin. Ikiopiskelija on varmaan hyvä opiskelemaan ja lukemaan kirjoja. Sen sijaan näiden esimerkkitapausten aikaisempi koulutus ja kokemus eivät pätevöitä koko valtakunnan tulevaisuutta koskevan poliittisen päätöksenteon valmisteluun, tai vastuun kantamiseen.
Tekijämiehet eivät kuitenkaan ryhdy julkiseksi kusitolpaksi ilmaiseksi, joten kansanedustajan palkkion taso on korotettava riittävän kilpailukykyiselle tasolle. Sitä voitaisiin myös porrastaa siten, että maksettavan palkkion suuruus määräytyisi kansanedustajan koulutuksen ja kokemuksen perusteella, kuten muissakin virka- ja työsuhteissa.
Tämä voi olla hieman epäsovinnaisesti sanottu ja levittää odotetusti ympärilleen pahaa mieltä, mutta kaikenmaailman demokratioista huolimatta suutari pysyköön lestissään ja herrojen hommat kuuluvat herrojen hoidettaviksi, ei kenen tahansa joutomiehen tai muuten reippaan pojan.
Toinen välttämätön muutos on heivata matalan kompetenssin pellet ulos ja ottaa tilalle kokeneita tekijämiehiä ja johtajia teollisuudesta sekä taloudesta. Samalla kansanedustajan tehtävään määritellään selkeät lakisääteiset pätevyys- ja osaamisvaatimukset, kuten muihinkin valtion virkoihin. Uransa jälkeen heittopussiksi jäänyt urheilija on varmaan ollut aikanaan ihan hyvä urheilemaan ja trukinkuljettaja on todennäköisesti pätevöitynyt logistiikka-alan työntekijätason tehtäviin. Ikiopiskelija on varmaan hyvä opiskelemaan ja lukemaan kirjoja. Sen sijaan näiden esimerkkitapausten aikaisempi koulutus ja kokemus eivät pätevöitä koko valtakunnan tulevaisuutta koskevan poliittisen päätöksenteon valmisteluun, tai vastuun kantamiseen.
Tekijämiehet eivät kuitenkaan ryhdy julkiseksi kusitolpaksi ilmaiseksi, joten kansanedustajan palkkion taso on korotettava riittävän kilpailukykyiselle tasolle. Sitä voitaisiin myös porrastaa siten, että maksettavan palkkion suuruus määräytyisi kansanedustajan koulutuksen ja kokemuksen perusteella, kuten muissakin virka- ja työsuhteissa.
Tämä voi olla hieman epäsovinnaisesti sanottu ja levittää odotetusti ympärilleen pahaa mieltä, mutta kaikenmaailman demokratioista huolimatta suutari pysyköön lestissään ja herrojen hommat kuuluvat herrojen hoidettaviksi, ei kenen tahansa joutomiehen tai muuten reippaan pojan.