Kärkipoliitikkojen vahtimisketju

Keskustassa on paljon ääntä, joka ei halua Kokoomusyhteistyötä.

Kekkos-korhoslaisten linnake on kepussa vahva, mutta ei onneksi määräävässä asemassa. Elävät vanhassa ja haikailevat uutta UKK:ta ja YYA:ta.

Onneksemme kepulaiset ovat kuitenkin valinneet Sipilöitä ja Bernereitä avainpaikoille.
 
Ministeriö suunnittelee Suomeen satelliittivalvontaan perustuvia tiemaksuja

Liikenne- ja viestintäministeriö on lähettänyt lausunnoille luonnoksen satelliittinavigoinnin toimenpideohjelmasta.
Ohjelma kuvaa satelliittinavigointijärjestelmien nykytilaa ja hyödyntämistä yhteiskunnan eri osa-alueilla, erityisesti automaattiliikenteessä.

Myös tieliikenteen sekä tienkäyttömaksut ovat ohjelmassa mukana.

”Komissio on antanut keväällä 2017 ohjelman, jonka tavoitteena on päästä eroon aikaperusteisesta tienkäyttömaksusta (vinjetti) ja siirtyä ajosuoritteisiin käyttömaksuihin”.

”Tarkoitus olisi saada aikaan koko EU:ssa yhteentoimiva järjestelmä. Tavoitteena on välttää ruuhkat ja ympäristöhaitat. Kuljettaja tulisi toimeen yhdellä sopimuksella ja yhdellä ajoneuvolaitteella koko EU:ssa”, LVM:n dokumentti summaa.

Kaikkiaan LVM:n satelliittinavigoinnin toimenpideohjelmaehdotuksessa esitetään 14 konkreettista toimenpidettä, joilla halutaan nostaa Suomi yhdeksi satelliittijärjestelmien hyödyntämisen kärkimaaksi.

Keskeisimpiä toimenpiteitä ovat satelliittitiedon hyödyntämisen edistäminen liiketoiminnassa.

LVM:n mukaan Euroopan komissio on arvioinut navigointitoimialan tämän hetkiseksi arvoksi yli 70 miljardia euroa. Kasvavan automaattiliikenteen, 5G:n ja IoT:n kehityksen myötä markkinan arvon odotetaan nousevan noin 195 miljardiin euroon vuonna 2025.
https://www.is.fi/autot/art-2000005401221.html?ref=rss

https://www.lvm.fi/-/toimenpideohjelma-satelliittinavigoinnin-kehittamiseksi-953514

Toimenpideohjelma satelliittinavigoinnin kehittämiseksi
Tiedote 09.10.2017 10.59 fi


Liikenne- ja viestintäministeriö on lähettänyt lausunnoille luonnoksen satelliittinavigoinnin toimenpideohjelmasta. Ohjelma kuvaa satelliittinavigointijärjestelmien nykytilaa ja hyödyntämistä yhteiskunnan eri osa-alueilla, erityisesti automaattiliikenteessä. Ohjelmassa myös kuvataan Suomen avaruushallinnon nykymallia ja siihen kohdistuvia muutospaineita.

Henkilökohtainen navigointi on arkipäivää kaikkialla maailmassa. Satelliittipaikannus on mahdollista 5,4 miljardissa älypuhelimessa ja sadoissa miljoonissa navigaattoreissa. Satelliittinavigointi on tärkeä osa myös yhteiskunnan toimivuutta. Esimerkiksi sähköverkkojen, tietoliikenneverkkojen ja liikenteen palvelujen toiminta edellyttää satelliittipaikannusta ja tarkkaa aikatietoa.

Euroopan komissio on arvioinut toimialan tämän hetkiseksi arvoksi yli 70 miljardia euroa. Kasvavan automaattiliikenteen, 5G:n ja IoT:n kehityksen myötä markkinan arvon odotetaan nousevan noin 195 miljardiin euroon vuonna 2025. Kasvusta iso osa tulee erilaisista älypuhelimiin tarjottavista palveluista. Esimerkiksi eurooppalaisen Galileo-satelliittinavigointijärjestelmän ensimmäiset palvelut ovat juuri tulleet saataville ja täysimääräisessä käytössä järjestelmän on tarkoitus olla vuonna 2020.

Satelliittinavigoinnin toimenpideohjelmaehdotuksessa esitetään 14 konkreettista toimenpidettä, joilla halutaan nostaa Suomi yhdeksi satelliittijärjestelmien hyödyntämisen kärkimaaksi. Suomalainen osaaminen on jo pitkään ollut mukana erilaisissa avaruus- ja satelliittihankkeissa ja niiden sovelluksissa. Tällä hetkellä suomalainen avaruustoiminta on murroksessa. Suomessa on kehitetty ensimmäistä kertaa omia piensatelliitteja ja Suomessa on virinnyt aktiivinen uutta avaruusteknologiaa hyödyntävä New Space- liiketoiminta.

Ohjelmaluonnoksen keskeisimpiä toimenpiteitä ovat satelliittitiedon hyödyntämisen edistäminen liiketoiminnassa ja palvelujen tarjonnassa, paikannuksen laadun ja satelliittinavigointijärjestelmien hyödyntämisen varmistaminen arktisilla alueilla ja piensatelliittien hyödyntämisen edistäminen. Yhtenä toimenpiteenä on myös selvittää tarve ja mahdollisuus perustaa Suomeen avaruushallinto.

Ohjelmassa on kiinnitetty huomiota myös satelliittinavigointijärjestelmien alueellisiin haasteisiin, joita ovat toisaalta Pohjois-Euroopan satelliittinavigointijärjestelmien kattavuusongelmat, mutta myös satelliittipaikannuksen ongelmat sisätiloissa ja kaupunkialueilla. Helpotusta Pohjois-Euroopan satelliittipaikannukseen on tulossa, sillä EU:n komissio on vastikään päättänyt rakentaa uuden EGNOS-järjestelmän maa-aseman Kuusamoon.

Toimenpideohjelman valmistelun yhteydessä sidosryhmät peräänkuuluttivat tarvetta arvioida mahdollisuutta perustaa Suomeen keskitetty avaruushallinto, joka voisi nykyistä tehokkaammin tukea Suomessa virinnyttä aktiivista avaruussovelluksiin ja piensatelliitteihin liittyvää liiketoimintaa sekä alan tutkimusta ja koulutusta.

Toimenpideohjelman lausuntojen määräaika on 17. lokakuuta 2017. Toimenpideohjelman on tarkoitus valmistua kuluvan syksyn aikana.

Toimenpideohjelma on valmisteltu laajasti toimialaa kuullen. Ohjelma on osa hallituksen kärkihanketta digitaalisen liiketoiminnan kasvuympäristön rakentamiseksi. Hankkeen tavoitteena on tehdä Suomesta suotuisa toimintaympäristö digitaalisille palveluille ja digitaalisuuteen perustuville liiketoimintamalleille.



Lisätietoja

liikenneneuvos Seija Miettinen-Bellevergue, p. 0295342563, [email protected]
https://www.lvm.fi/-/toimenpideohjelma-satelliittinavigoinnin-kehittamiseksi-953492
 
Paljonkohan Bernerillä on kiinni tässä(kin) projektissa....
 
@Kaira Aha, eli sateliittiin on ohjelmoitu tieosuuksien nopeusrajoituksia ja se tunnistaa kun auto ylittää sen ja automattisesti lähettää sakkolapun kuten kameratolppien kanssa?
 
On kyllä sellainen "isoveli valvoo"-systeemi, että oksat pois.
 
@Kaira Aha, eli sateliittiin on ohjelmoitu tieosuuksien nopeusrajoituksia ja se tunnistaa kun auto ylittää sen ja automattisesti lähettää sakkolapun kuten kameratolppien kanssa?

Joo, sitä meinasin tosiaan, että samalla systeemillä hoituu nopeusvalvonta. Tekoäly, vaikkapa SkyNet nimeltään, laskeskelee onkos tullut ajeltua ylinopeuksia ja lähettelee tarvittaessa sakot kotiin. Kunhan robotiikka ja tekoäly kehittyvät, niin se voi rakentaa itselleen robottivouteja vielä perimäänkin sakot.
 
Joo, huomasin tuon joskus Sports Trackerissa. Tai sitten rullaluistimilla oikeasti pääsee 60km/h..
 
Salen lausunto:

– Presidentti (Sauli) Niinistö muotoili Suomen puolustuspolitiikan peruspilarin valtiopäivien avajaispuheessa selkeästi: ”Tänne on paha väkisin tulla. Ja vielä, että Suomi on vahva partneri, jos kriisi syntyisi.” On siis luonnollista, että Suomi strategisesti kommunikoi näitä kahta ulottuvuutta. Se, että asia huomataan maailmalla, on onnistumista sekä sanoissa että teoissa, Aaltola arvioi.

Prikaatikenraali Pekka Toverin mukaan Suomen kiinnostavuuteen Yhdysvalloissa vaikuttaa monta asiaa samanaikaisesti.

– Itämeren turvallisuuspoliittinen tilanne on saanut viime aikoina suurta huomiota USA:ssa varsinkin syksyn suurten sotaharjoitusten aikana. Poliittinen johtomme kuten tasavallan presidentti ja puolustusministeri ovat vierailleet USA:ssa ja vierailut sekä tasavallan presidentin lausunnot ovat saaneet huomiota osakseen, hän toteaa Verkkouutisille.


Need I say more, niin sanotusti... :)
 
Sisäministeri paljasti taas mitä on ajamassa....

Teuvo Hakkarainen tivasi maahanmuuton kustannusselvitystä – vihreiltä vikkelä kuittaus

Perussuomalaisten kysymys närkästytti vihreiden kansanedustajan.
Kansanedustaja Teuvo Hakkarainen (ps) kyseli eduskunnan kyselytunnilla maahanmuuton kustannuksista. Hallitusohjelmassa luvataan tehdä riippumaton selvitys maahanmuuton kuluista.

Hakkaraisen mukaan 2,5 vuotta on jo kulunut ja selvitystä ei ole vielä julkaistu.

– Kysynkin arvoisalta sosiaali- ja terveysministeriltä, mikä on teidän arvionne maahanmuuton vuotuisista kustannuksista ja mikä tämän selvityksen tekemisessä oikein kestää ja milloin tämä luvattu selvitys vihdoin saadaan, Hakkarainen kysyi.

– Selvitystyö on ollut käynnissä. Se valmistuu ajallaan ja ottaa aikaansa ja lupaan, että se valmistuu, sosiaali- ja terveysministeri Pirkko Mattila (sin) vastasi.

Sisäministeri Paula Risikko (kok) muistutti, että syksyn 2015 turvapaikanhakijoiden tilanne oli poikkeuksellinen ja nyt turvapaikkakysymys on saatu tasapainoon ja hallintaan.

Kansanedustaja Ozan Yanar (vihr) oli pöyristynyt Hakkaraisen kysymyksestä.

– Onpahan taas yllättävää, että perussuomalaiset puhuvat maahanmuutosta. Tällaista pakkomiellettä ei ole nähty. Olitte hallituksessa ja leikkasitte heikko-osaisilta ja puhutte maahanmuuton kustannuksista. Käännän tämän toisin päin. Eikö voitaisi puhua mieluummin maahanmuuton hyödyistä? Yanar kysyi.

– Oikein mielellään. Maahanmuutosta on hyötyä, tarvitsemme työvoimaa. Suomi haluaa olla avoin maa, sisäministeri Risikko sanoi.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005406331.html?ref=rss
 
Back
Top