Kärkipoliitikkojen vahtimisketju

Bushmaisteri mun mielestä kyllä puhui kusetuksesta, eikä pakottamisesta, joka on vapaa-ehtoisen vastakohta.
Kusetus on sitä, että omaa agendaa ajetaan läpi kertomatta kaikkia faktoja tai vääristelemällä/valehtelemalla niistä.
Pakottaminen on sit jotain muuta ...



Sovjet Finlandiasta, yhteinäisyydestä ja EUn sisämarkkinoista:

Voinko ottaa soumilaiseen hlö-autooni saksasta halvemman liikennevakuutuksen? En voi
Saanko tuoda Eestistä kaljaa ja viinaa niin paljon kuin paketti-autoon mahtuu, ilman että siitä tunnoll ... eh .. kunnollinen tullimies riemastuu? En voi
Entä tupakkia? En voi
Voinko avata pankkitilin toisessa EU-maassa ilman ko. maan sotua ja pysyvää osoitetta. En voi
Onko Euvostoliitto helpottanut tavallisten ihmisten elämää, kaikkine paska-asetuksineen? Ei ole

Mitä vittua se "länteen kuuluminen" tarkoittaa, jos Suomessa sosialismi elää ja voi hyvin?

Siis mitäs ihanaa tuo "sisämarkkina-alue" on sitten tuonut? Ah .. joo ... Schengen-sopimuksen. Nyt kaikki rättipäät rauhanuskonnon edustajat ja sosiaali-pummit pääsee maasta toiseen ilman mitään kontrollia .... tosi ihqua .. :confused:
Mitäs muuta? Anyone? Anyone?

Ja mites sit kaikkien kuningas-ideoiden Äiti, Euro? EUvostoliittoon haluttiin väkisin oma "dollari" joka olisi talousalueen pelastaja ja viimekädessä koko maailman ainoa valuutta. HAH HAH .... joo, rahayksikön vaihto kun tuli, niin Essolla markan kahvista tuli euron kahvi .... eli n. 500% inflaatioo (joo, tuo on jo legendaarinen heitto, mutta so what ... ) .. ja kaikkinensa eurosta on ollut hyötyä? Miten?

Kuinka moni muuten vielä laskee hintoja markoissa? Minä lasken.

.. ja sekin vielä, että soumi on ollut, muistaakseni, YHTÄ AINOAA VUOTTA lukuunottamatta, joka vuosi netto-maksaja EU:lle. Miksi? Mikä on ollut hyöty?

Soumi on ollut nyt 8 vuotta lamassa ja eipä ole eu:sta tai sisämarkkinoista ollut paljoa apuja.

Tässä tapetilla oleva esimerkki siitä miten sisämarkkinat "toimii":

http://www.mtv.fi/uutiset/talous/ar...vitsee-eu-lta-36-miljardia-lisalainaa/5210138


Asiantuntija pitää selvänä: Kreikasta Suomelle kuuden miljardin euron tappiot
Talous Julkaistu 02.07.2015 18:40 (Päivitetty 03.07.2015 23:25)

67

Stefan Törnqvist uumoilee, että Kreikan tukeminen käy Suomelle kalliiksi. Str / Lehtikuva




Kreikka tarvitsee taloutensa tasapainottamiseksi lisälainaa ainakin 50 miljardia euroa. EU-velkojien osuus tästä potista olisi 36 miljardia euroa, arvioi Kansainvälinen valuuttarahasto IMF torstaina.


Ex-pankkiiri Stefan Törnqvist kommentoi perjantaina MTV:lle Kreikan tilannetta Suomen näkökulmasta niin, että enemmin tai myöhemmin Suomelle lankeaa tilanteesta lähes kuuden miljardin euron tappiot.

– Me joudumme palaamaan markkinatalouteen jossain vaiheessa ja pysymään jossain säännöissä. Kolme vuotta sitten emme pysyneet ja nyt olemme voimakkaasti tukeneet toisiamme ja vastuussa toistemme veloista. Tätä voi jatkua pitkäänkin, mutta toivottavasti ei.


Hän sanoo toivovansa, että Kreikka äänestää sunnuntain kansanäänestyksessä lainaehtojen hyväksymistä vastaan, jotta kissa-hiiri-leikki loppuu ja Suomen poliitikot ratkaisemaan Suomen ongelmia.

Kreikkaan hirttäytyminen voisi Törnqvistin mukaan pahimmassa tapauksessa johtaa koko EU:n tuhoon




http://www.iltalehti.fi/talous/2015070419980009_ta.shtml

Krugman: Suomen talous voisi näyttää valtavalta katastrofilta
Lauantai 4.7.2015 klo 14.46

Taloustieteilijä Paul Krugmanin mukaan Suomen talouden ongelmat voitaisiin nähdä "valtavana katastrofina", jos maailman huomio ei olisi kiinnittänyt Etelä-Euroopan talouskriisiin.

Krugman kirjoittaa New York Timesin kolumnissaan, että Suomen talous on alamaissa jo kahdeksatta vuottaan ja mitään loppua tähän ei ole nähtävissä.

Hän myös kritisoi vahvasti euroa ja pitää sitä "taloudellisena pakkopaitana", jonka luominen oli erehdys, koska se estää valuuttojen devalvoinnin.

Taloustieteen Nobelilla palkittu Krugman ei kuitenkaan usko, että euron alasajo olisi nyt vastaus talousongelmiin.



http://www.iltasanomat.fi/tyoelama/art-1433445433016.html


Tämä on Suomi: Janne halusi perustaa firman – kuusi viikkoa paperitöitä
1433445431349.jpg

(KUVA: Anni Reenpää)
Julkaistu: 5.6. 4:41 , Päivitetty: 5.6. 16:38

Fysioterapeutti Janne Mäkelä on tehnyt viikkoja paperitöitä, jotta voisi työskennellä omalla toiminimellään.
Fysioterapeutin paperit hiljattain hankkinut turkulainen Janne Mäkelä sai huhtikuun loppupuolella koulutustaan vastaavan työpaikan. Sen ehtona oli, että Mäkelä perustaa oman toiminimen. Hän ajatteli sen olevan helppo homma, mutta toisin kävi. Vielä kuuden viikon paperitöiden ja selvittelyjen jälkeen asiat ovat kesken.

Mäkelän mukaan prosessi alkoi huhtikuussa, kun hän sai TE-toimiston kautta kehotuksen hakeutua paikalliseen yrityspalvelukeskukseen. Tiedossa oli, että terveydenhuollon ammattilaisia koskevat monenlaiset säädökset.

– Olin pari tuntia juttelemassa ja sain lupakysymyksiini vastaukseksi, että minun kannattaa soitella ”aluehallintovirastoon ja jonnekin”.

Asiantuntija myös vinkkasi, että Mäkelä voisi hakea starttirahaa. Niinpä hän otti yhteyttä toimiston toiseen virkailijaan, joka kertoi, ettei starttirahaa ole enää mahdollista saada, koska määrärahat ovat jo loppuneet.

– Tästä syystä laitoin toiminimen perustamisilmoituksen sisään toukokuun alkupuolella, Mäkelä kertoo.

Hänen piti vielä vaihtaa yrityksensä nimi kerran, koska se muistutti liikaa jo olemassa olevaa yritystä.

– Kesti pari viikkoa, kunnes vihdoin yritykseni oli merkitty kaupparekisteriin, hän kertoo.

Samalla toiminimi merkattiin verottajan ennakkoperintärekisteriin. Tämä osoittautui myöhemmin virheeksi.

Puutteellista tietoa rekistereistä
Seuraavaksi Mäkelä otti yhteyttä Aluehallintovirastoon, josta kerrottiin, että jos hänet on merkitty sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston Valviran Terhikki-palveluun, niin hän voi aloittaa liiketoiminnan heti, kun muut yrittämiseen liittyvät asiat on kunnossa.

Näin ei kuitenkaan ollut.

Mäkelän piti selvittää verottajalle, miksei hänen terveydenhuollon ammattilaisena tarvitsisi maksaa arvonlisäveroa. Vasta verottajan selvityspyynnön jälkeen Mäkelälle kävi ilmi, että hänen pitää ilmoittaa itsensä tätä varten myös Aluehallintoviraston ja Valviran Valveri-rekisteriin.

– Tarvitsin kuulemma virastosta todistuksen, että minut on merkitty itsenäisenä terveydenhuollon ammattihenkilönä yksityisten palvelunantajien rekisteriin.

Tätä ennen hän ei voisi ottaa fysioterapeuttina asiakkaita vastaan, koska joutuisi maksamaan arvonlisäveroa. Hänen täytyisi pitää palveluidensa hinnat kilpailijoitaan korkeammalla.

Menetti työttömyystukensa
Vaikkei Mäkelän yritystoiminta ollut vielä päässyt alkamaan, hän menetti työttömänä työnhakijana lähes koko kuun osalta tukensa, koska toiminimi oli jo merkattu aiemmin ennakkoperintärekisteriin.

Kaikesta huolimatta Mäkelä on tyytyväinen päätöksestään perustaa oma toiminimi. Suurimpana ongelmana hän näkee eri virastoista saamansa tiedon hajanaisuuden.

– Tällaista tapahtuu paljon. Virastojen palvelut aloitteleville yrittäjille kannattaisi siirtää saman katon alle. Tulonmenetystä voisi siten tulla vähemmän.

TE-toimiston lausunto ratkaisee
Varsinais-Suomen TE-toimistosta vahvistetaan Ilta-Sanomille, että alueen määrärahat starttirahojen osalta ovat tällä erää loppu.

– Meillä on yksi kohderyhmä, joille on vielä vähän rahaa. He ovat vähintään 300 päivää työmarkkinatukea työttömyyden perusteella saaneet, sanoo toimiston TE-toimiston yrityspalveluiden vastaava asiantuntija Pasi Ristilä.

Ristilän mukaan työ- ja elinkeinoministeriö on tilanteesta tietoinen.

Ristilä sanoo, että yleensä työttömyysturvan näkökulmasta toiminimeä perustavan kohdalla yrityksen varsinaisen toiminnan katsotaan alkavan siitä hetkestä, kun on merkitty arvonlisävelvollisten, ennakkoperintärekisteriin tai merkitty verohallinnon työnantajarekisteriin.

– Yleensä meidän työvoimapoliittinen lausunto yritystoiminnan alkamisesta työttömyysetuuden maksajalle (Kelalle) on merkitsevä.

”Fysioterapia voi tietyissä olosuhteissa olla verotonta”
Verohallinnosta kerrotaan IS:lle, että terveyden- ja sairaanhoito on Suomessa lähtökohtaisesti säädetty verottomaksi. Toiminimeä perustavan terveydenhuoltoalan ammattilaisen pitää kuitenkin ilmoittaa verohallintoon, onko hän velvollinen maksamaan arvonlisäveroa.

– Fysioterapia voi olla tietyissä olosuhteissa tällaista, mutta kaikki sellainen hoito ei välttämättä ole verotonta. Pelkästään se, että jotakin kutsutaan fysioterapiaksi ei tee siitä verotonta terveyden- ja sairaanhoitoa, vaan rekisterimerkintöjen tulee olla kunnossa, valaisee veroasiantuntija Jarmo Taskinen verottajan näkökulmaa.

– Valveri-rekisteriin ilmoitetaan palvelut, joita annetaan. Nämä palvelut voivat olla alvittomia, Taskinen sanoo.

Käytännössä kuitenkin fysioterapeutiksi voi kutsua itseään ainoastaan sellainen henkilö, joka on alalle kouluttautunut ja hän on sekä Terhikki- että Valveri-rekisterissä.

– Sitä verohallinto ei valvo, eikä ota siihen kantaa, vaan ainoastaan siihen, että onko jokin toiminta arvonlisäverollista vai ei, Taskinen täsmentää.

Taskinen sanoo, että koska verohallinto ei ole terveyden- tai sairaanhoidon asiantuntija, se on muiden viranomaisrekisterien varassa, kun arvioidaan terveyden- ja sairaanhoidon verottomuutta.


Näin tämä saatanan eu-sosialismi toimii ja on kupannut Suomen tyhjäksi, eikä ees loppua näy ... perkeleen kommunistit ... :mad:

EUnistit on samaa helvetin sakkia moskovan putinistien kanssa. Eu-intoilijoilla ei edes ole käsitystä kapitalismista, yrittämisestä ja vapaasta markkina-alueesta.

Ja sitä paitsi, mitä_vittua_suomalaiset poliitikot hyppäävät koko ajan moskovassa selittelemässä SUOMEN OMIA ASIOITA, kuten HALLITUSOHJELMAA, jos kerran ollaan niin lännessä, niin lännessä. :confused:

Viesti subjekteille Arkadianmäeltä: "Suomi kuuluu länteen ja ytimiin ... mutta emme "tarvi" NATOa vaan otamme vaikka mieluummin Varsovan-liiton jäsenyyden, ettei putleri suutu" :confused:


Kalle Iso-Kallio totesi jo paljon ennen kevään EK-vaalihypetystä: "tätä maata ei enään vaaleilla korjata"
Olen samaa mieltä ....



ps.
Selvennys vielä loppuun:
Euro = EI
EU = mahdollinen ehkä, jos eu-jäsenmaksut negatiivisesta positiiviseksi, muutoin ei.
NATO= EHDOTTOMASTI! Mieluummin jo eilen.
Ryssä= Tarton sopimus ja rajat voimaan ja sitten rajat sulki ja kauppa seis. :mad:

Pyysit vastauksia, postauksesi on kuitenkin niin pitkä, etten nyt vastaa kuin alkuosaan.

Autovakuutus, ei EU;n vika, ihan kotimainen virkamies asialla.
Saa tuoda kaljaa kuitenkin kohtuullisen paljon. Muistatko miten oli ennen? Ei tietenkään saa tuoda rajattomasti, mutta parempi kuin ennen.
Pankkitilistä en tiedä, mutta mielestäni on mahdollista ilman sotua, osoite saatetaan vaatia.
Tavallisen ihmisen elämän helpottaminen, mun mielestä on helpottanut. Kun muistelee aikaa ennen EU;ta on moni asia helpottunut ja lakeja järkeistetty. Tietenkään kaikki asiat eivät ole menneet parempaan suuntaan, mutta se lienee selvää jokaisessa muutoksessa. Toisaalta se mitä minä pidän parannuksena, voi olla sinulle huononnus.
Suomalaisen sosialismin ja virkamiesvallan syy löytyy ihan Suomen kansasta, me olemme äänestäneet sellaiset poliitikot, jotka ovat rakentaneet ja sallineet nykysysteemin, jossa mielummin kielletään, kuin salitaan.
Siitä sisämarkkinaalueesta, ainakin oma alan toiminta on helpottunut, kun on isompi alue josta voi ostaa, esim ambulanssin. Ennen oli tehdas, tai kaksi jotka päättivät mitä myydään ja millä hinnalla. Nyt voin ostaa ulkomailta jos kotimainen ei miellytä. Eikä se vapaa liikkuminenkaan minua haittaa, päinvastoin.
Eurosta, muistatko kun omat poliitikkomme päättivät 90-luvulla devalvoida, meni firmaa nurin. Kaikki tämä ihan ilmnan EU;ta ja Euroa. Eli ei se markka mikään onnen tae ollut.

Kuten huomaat, asioilla on monta puolta ja näkökulmaa.
Kuka on oikeassa, on toinen juttu.

Edit: typoja
 
Viimeksi muokattu:
Saa tuoda kaljaa kuitenkin kohtuullisen paljon. Muistatko miten oli ennen? Ei tietenkään saa tuoda rajattomasti, mutta parempi kuin ennen.

Tullin ohjeelliset rajat ovat:

20 litraa väkeviä viinejä

90 litraa tavallista viiniä, siideriä, kuohuviiniä tai lonkeroa
110 litraa olutta
10 litraa muuta alkoholijuomaa, esimerkiksi kirkasta viinaa

Kiloiksi muutettuna tuo tarkoittaa noin 300 kiloa ja lasipullojen määrästä riippuen vielä reilusti enemmänkin. Tavallisen henkilöauton kantavuus on yleensä 300 kilon luokkaa eli kahteen pekkaan reissuun lähtevätkään ei voi tuoda lähellekään täyttä lastia - ei ainakaan tieliikennelakia noudattaen.

Entäs ennen EU:ta? Olutta sai tuoda sixpäckin, 1-2 pulloa viiniä ja yksi litra kirkasta.

Jos tuo nyt jokin vapauden mitta on, niin ollaanhan tässäkin asiassa täysin eri mittaluokassa. Varsinkin kun tullinkin rajat ovat vain ohjeelliset eli perustellulla syyllä saa tuoda paljon enemmänkin.
 
Kanerva: "Ei pidä provosoitua"

Sunnuntai 5.7.2015 klo 22.12

- Ei siitä pidä provosoitua. Heillä on vahvat tuntemukset asiasta, ja totta kai he haluavat tulla ne paikan päälle esittämään. Kyllä yhteisessä pöydässä on tilaa heidän näkemykselleen. Ei pidä hätkähtää, vaikka heidän puheensa ei ole niin arkipäivän käytänteiden mukaista.

Vaikka Venäjän delegaatit eivät osallistu Helsingin kokoukseen, Venäjä on kertonut jatkavansa Etyjin jäsenenä. Se kuitenkin rikkoo räikeästi Etyjin periaatteita Ukrainassa.

- Yhteiset pöydät ovat sitä varten, että erimielisyyksistä päästään eteenpäin. Etyjin toimintakyky pitää turvata.

Voidaanko enää kuitenkaan puhua Helsingin hengestä?

- Aina silloin tällöin tulee pomppuja tähän kulkuun. Nyt on hyvin vaikea tilanne.

Kriisin leviäminen riski

Kanervan mukaan Ukrainan kriisiä pitäisi lähteä purkamaan sen alkuperäisestä syystä, joka ei ole sota.

- Ratkaisu ei synny lankakerän toisesta päästä, vaan pitää päästä asian ytimeen. Jos näin toimitaan, sivuvaikutuksetkin saadaan järjestykseen.

Maahantulokiellosta tuohtunut Venäjän turvallisuusneuvoston pääsihteeriNikolai Patrušev on sanonut, että Venäjä voisi rajoittaa puukauppaa Suomen kanssa. Kanervan mukaan ei pidä mennä asioiden edelle.

- En usko, että kaikki toimet, mitä Venäjällä nyt esitetään, johtaisivat käytännön toimenpiteisiin. Jokaisen on nähtävä, että Venäjä on näreissään, mutta Venäjän on nähtävä itse, miksi tilanne on aiheutunut. Se johtuu heidän omista toimenpiteistään.

Sanktiopolitiikka uusiksi

Kanervan mukaan on todellinen riski, että Ukrainan kriisi leviäisi laajemmallekin.


- Päättäjien on silti elettävä vastuullisesti reaalimaailmassa. En usko, että muut maat joutuvat välittömästi samanlaiselle tapetille kuin Ukraina on tällä hetkellä.

Etyjin kokouksen jälkeen Kanerva aikoo olla yhteydessä Etyjin uuteen pääsihteeriin sekä Euroopan neuvostoon sanktiopolitiikan uudistamiseen liittyen.

- Nykyisessä EU:n sanktiopolitiikassa ei ole otettu huomioon näin pitkälle meneviä seurauksia sanktioista. Ei kukaan täysjärkinen halua, että tällaisiin tilanteisiin ajaudutaan jatkossa, Karneva toteaa.
 
Suomi estää ryssän pääsyn Suomeen, koska santiot, tästä seuraa että Venäjä uhkaa Suomea puukaupan keskeyttämisellä ja Suomen vastaus ..... esitetään ryssää vastaan asetettujen sanktioiden lieventämistä! :confused:

Hyvä. Menkää nyt kaikki suomalaiset "vastuunkantajat" ryssädelekaation kanssa samalla junalla vielä moskovaan, kysymään Isä Aurinkoiselta lopullista päätöstä ... :mad:
 
Niinistö: "Meillä ei ole vaihtoehtoja"

Maanantai 6.7.2015 klo 10.28

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015070619988285_uu.shtml

Sauli Niinistö piti puheen Etyjin juhlakokouksessa.

Niinistö aloitti puheensa viittaamalla Helsingin Etyk-kokouksen 1975 päätteeksi laadittuun ns. Helsingin julkstukseen.

- Helsingin julistus auttoi rakentamaan siltaa osapuolien välille. Julistus toi todellisia poliittisia ja moraalisia sitoumuksia, jotka tähtäsivät jännitteiden vähentämiseen ja keskusteluyhteyden avaamiseen idän ja lännen välillä. Helsingissä pidetyn Etyk-kokouksen ansiosta 30 vuoden kylmän sodan aiheuttama epäluottamus ja jännitys saatiin viimein päätökseen.

Niinistö huomauttaa, vaikka nykypäivän epäluottamus ei ole jatkunut 30 vuotta kylmän sodan tavoin, on jännitys lännen ja Venäjän välillä noussut epätervetulleelle tasolle.

- Tilanne on valitettavasti vaikuttanut tähänkin tapahtumaan.

Niinistö korosti dialogin ja keskusteluyhteyksien ylläpidon tärkeyttä.

- Siksi EU:n olisi tarpeen selventää Etyjin parlamentaarisen kokouksen asemaa, kun se säätää sanktiolain.

Niinistö kysyy, onko meillä varaa viettää seuraava vuosikymmen tai jopa enemmän kylmässä taistelussa.

- Saavutetaanko jotain, jos toinen osapuoli kärsii, jos ihmishenkiä menetetään tai jos jo talousongelmista kärsivien maiden täytyy kohdata vuosien sanktioita?

- Kukaan ei hyödy tästä. Meidän tulee pysäyttää tilanteen paheneminen.

Niinistö pitää Etyjin peritaatteita nyt vielä tärkeämpinä kuin vuonna 1975. Hän muistuttaa, että Minskin sopimus on ainoa saatavilla oleva tie rauhanomaiseen ratkaisuun Itä-Ukrainan ja Krimin konfliktissa.

- Me tarvitsemme Venäjää kantamaan vastuunsa rauhan turvaamisessa ja niiden päätösten kunnioittamisessa, joita tehtiin tässä talossa vuonna 1975.

- Jos epäonnistumme saavuttamaan yhteysymmärryksen, jos epäonnistumme virheistämme oppimisessa, jos epäonnistumme rakentamaan sillan uudelleen, tulemme näkemään enemmän epäluottamuksen vuosipäiviä kuin uskallan ennustaa.

- Meillä ei ole edes vaihtoehtoa. Ei ole todellisia vaihtoehtoja.

Niinistö nosti esille myös terrorismin luoman uhan.

- Etyj ei ole koko maailma. Terrorismi on haaste Euroopan turvallisuudelle
 
Suomen tukijamaat olivat seläntakana...hyvin kaukana seläntakana.

Tehtiin myös kerralla selväksi EU "rintaman" yhtenäisyys, turvatakuut ja tuki suomea kohtaan .


Presidentti Niinistö: ”Suomi jätettiin yksin” Venäjän kanssa

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/85741-presidentti-niinisto-suomi-jatettiin-yksin-venajan-kanssa

ETYJ-KOKOUS 2015
Suomi sai kantaa yksin vastuuta Venäjä-pakotteista ja matkustusrajoitteista, joita on asetettu Venäjän delegaatiolle. Tämä on tasavallan presidentin Sauli Niinistön tulkinta parhaillaan käynnissä olevan Etyj-kokouksen sekaannuksesta.

Niinistö kertoi lyhyessä toimittajatapaamisessa Finlandia-talolla, että Venäjän edustajat eivät saaneet poikkeuslupaa tulla Helsinkiin Etyj-kokoukseen siitä syystä, että yksimielisyyttä EU:ssa ei saavutettu.

Suomi ilmoitti EU-maille, että Venäjän duuman puhemies oli tulossa Helsinkiin. Häneltä on evätty pääsy EU-maihin vastalauseena Venäjän toimille Ukrainassa.


- En kommentoi maiden tarkkaa lukua, Niinistö vastasi kysymyksiin, kuinka monta ja mitkä maat vastustivat poikkeuksia matkustusrajoituksiin.

Tänään kävi kuitenkin ilmi, että vastustaneita maita oli useita.

- Mutta ei siellä ollut paljon myönteisiäkään vastauksia. Tuli tunne, että Suomi haluttiin jättää yksin vastaamaan, Niinistö sanoi.

Niinistön mukaan Suomi selvitti kaikki vaihtoehdot, jotta Venäjä oltaisiin saatu mukaan Etyj-kokoukseen.

Venäjä on uhannut Suomea vastapakotteilla Etyj-sekaannuksen vuoksi.

Sauli Niinistö sanoi myös, ettei Suomi voinut päästää Venäjän delegaatiota maahan, koska Etyj ei ole EU-listalla, jossa mainitaan poikkeukset matkustusrajoituksiin.

Suomi aikoo selvittää, tulisiko Etyj lisätä niiden diplomaattisten tapahtumien joukkoon, joihin poikkeuslupa voitaisiin hyväksyä matkustuskiellossa oleville venäläisille.

- Lainsäädäntö on sekava. Tähän ongelmaan törmättiin jo viime vuonna, kuten Etyj-kokousta järjestettiin Wienissä, Niinistö sanoi.
 
Viimeksi muokattu:
Suomen tukijamaat olivat seläntakana...hyvin kaukana seläntakana.

Tehtiin myös kerralla selväksi EU "rintaman" yhtenäisyys, turvatakuut ja tuki suomea kohtaan .


Presidentti Niinistö: ”Suomi jätettiin yksin” Venäjän kanssa

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/85741-presidentti-niinisto-suomi-jatettiin-yksin-venajan-kanssa

ETYJ-KOKOUS 2015
Suomi sai kantaa yksin vastuuta Venäjä-pakotteista ja matkustusrajoitteista, joita on asetettu Venäjän delegaatiolle. Tämä on tasavallan presidentin Sauli Niinistön tulkinta parhaillaan käynnissä olevan Etyj-kokouksen sekaannuksesta.
...

Tietenkään tämän tapauksen perusteella ei pidä tehdä ehdottoman suoraa johtopäätöstä sen suhteen kuinka luotettavana esim. Lissabonin sopimusta ja sen väitettyjä "turvatakuita" voidaan pitää mutta näen tilanteen kuitenkin sellaisena, että kohtalaisia suuntaviivoja voi vetää ja itsetykönänsä voimme miettiä, että onko kyseisen sopimuksen turvatakuilla suuren suurta arvoa realisoituessaan?

Kun Suomi jätettiin yksin tällaisessa tapauksessa kuinka moni maa EU:ssa on valmis uhraamaan muuta kuin taloudellista vaikutusvaltaa hetkenä jolloin ongelma on olennaisesti pahempi ja puhutaan muusta kuin Venäjän sanallisesta uhkailusta?

Suomi on reilun viiden miljoonan asukkaan kansa kaukana periferiassa - kaukana kaikesta - joten kenties halu uhrautua Suomen puolesta on jopa pienempi mitä se on Ukrainan kohdalla tai Kreikan kohdalla - jollei sitten pelastettavana ole eurooppalaisia suurpankkeja.

vlad.
 
Tietenkään tämän tapauksen perusteella ei pidä tehdä ehdottoman suoraa johtopäätöstä sen suhteen kuinka luotettavana esim. Lissabonin sopimusta ja sen väitettyjä "turvatakuita" voidaan pitää mutta näen tilanteen kuitenkin sellaisena, että kohtalaisia suuntaviivoja voi vetää ja itsetykönänsä voimme miettiä, että onko kyseisen sopimuksen turvatakuilla suuren suurta arvoa realisoituessaan?

Kun Suomi jätettiin yksin tällaisessa tapauksessa kuinka moni maa EU:ssa on valmis uhraamaan muuta kuin taloudellista vaikutusvaltaa hetkenä jolloin ongelma on olennaisesti pahempi ja puhutaan muusta kuin Venäjän sanallisesta uhkailusta?

Suomi on reilun viiden miljoonan asukkaan kansa kaukana periferiassa - kaukana kaikesta - joten kenties halu uhrautua Suomen puolesta on jopa pienempi mitä se on Ukrainan kohdalla tai Kreikan kohdalla - jollei sitten pelastettavana ole eurooppalaisia suurpankkeja.

vlad.
Tuo nyt meni varsinaiseksi kumipallon ja appelsiinin vertaamiseksi. Aivan eri asioita.
 
Suomen tukijamaat olivat seläntakana...hyvin kaukana seläntakana.

Tehtiin myös kerralla selväksi EU "rintaman" yhtenäisyys, turvatakuut ja tuki suomea kohtaan .

.

Tukea ehkä saisimme ja myötätuntoa, emme turvatakuita. Jos yksin joudumme rettelöön, meillä ei ole Euroopassa yhtään ystävää ja Ruotsi on hiljaa.

Vaan miksi pyydellä anteeksi selkärankaisuutta tässä asiassa?
 
Viimeksi muokattu:
Tukea ehkä saisimme ja myötätuntoa, emme turvatakuita

Miten olisi "päättäväisen jyrkkää" karavatin heilutusta Venäjän rajalla? :D



Mutta ihan asiaakin aiheesta jota Vlad myös lähestyi muutama postaus aikaisemmin

http://www.askokorpela.fi/keskustel...EuNTurvatakuitaTehottomiksi-UotilaTimo-HH.htm

Lainaus kirjoituksesta:

Mutta pian ulkoministerikokouksessa esittäytyikin varsinainen ilon pilaaja. Hän oli - kuinkas muuten - Suomen ulkoministeri Erkki Tuomioja (SDP). Tähän asti hän on jopa sanonut, että Suomella ei ole turvallisuusvajetta eikä siis turvatakuiden tarvetta. Nyt Tuomioja sanoi, että ainakaan automaattiset turvatakuut eivät kävisi Suomelle. Suomi haluaa, että apua ei annettaisi, ellei pyydettäisi. Suomi haluaa lisäksi, että Suomen ei myöskään tarvitsisi antaa apua, ellei se sopisi Suomelle. Näin päädyttiin Suomen esityksestä eräänlaisiin ohennettuihin tai suorastaan vesitettyihin turvatakuisiin, joista EU-maat ilmeisesti voivat olla yksimielisiä.

Suomi on hankkinut turvatakuiden vesitykselleen EU:n sitoutumattomien maiden eli Ruotsin, Itävallan ja Irlannin tuen. Tuskinpa mikään näistä maista olisi kaivannut tällaisia lievennyksiä EU:n turvallisuussäännöksiin, ellei Suomi olisi niitä esittänyt.

Mitä Euroopassa mahdetaan ajatella tällaisesta Suomen käytöksestä? Kaipa siellä arvellaan, että Suomi-paralla on yhä voimassa salainen yya-sopimus edesmenneen Neuvostoliiton jatkajan Venäjän kanssa. Täytyyhän siis Suomea yrittää ymmärtää…

Tuskinpa Tuomioja vaati noita vesityksiä turvatakuisiin ilman presidentti Tarja Halosen vaatimusta tai ainakin suostumusta. Mutta mistä sitäkään tietää, kun maan johtavat päättäjät eivät suostu puhumaan turvallisuuskysymyksistä niiden oikeilla nimillä. Tämä Tuomioja on kuitenkin ollut kaiken matkaa niin omapäinen ja määrätietoinen, että on pakko olettaa hänen puhuvan myös presidentin suulla. Muuten ei olisi mahdollista, että Tuomioja esitti Paavo Lipposen hallituksissa ulkopolitiikassa jatkuvasti erilaisia painotuksia kuin muuten niin itsevarma pääministeri. Ihmettelimme vuodesta vuoteen, miten nuo miehet mahtuivat samaan kabinettiin.

Mutta nyt hallituksen pääministerinä on keskustan Matti Vanhanen. Keskusta on jo luonnostaan ollut ulkopolitiikassa lähempänä Tuomiojaa kuin Lipposta. Ja Vanhanen on lisäksi varovainen mies. Hän oli oikeaan aikaan oikealla paikalla, kun Anneli Jäätteenmäen alta katosi pääministerin tuoli. Hänellä oli moukan tuuri päästä heti kohta istumaan tuolle pallille. Mutta Vanhanen on liian fiksu ja sivistynyt ryhtyäkseen riekkumaan pääministeriydellään. Erityisen varovainen Vanhanen on ulkopolitiikassa. Hän ei varmaankaan jätä ratkaisun hetkellä kysymättä Haloselta ja Tuomiojalta, joiden näkemyksiä hän ei suurin surminkaan ryhdy uhmaamaan. Muuten voisi olla vaarassa juuri alkuun päässyt keskustan ja demarien hallitusyhteistyökin.


Entä sitten nuo Tuomiojan vesittämät EU:n turvatakuut? Mitä niistä on ajateltava? Tarrautuuko Tuomioja yya-sopimuksen ajatusmaailmaan ja suomettuneisuuden aikaan, jolloin aina oli tiedusteltava Moskovan kantaa? Mutta eihän Suomi silloin edes ollut oikeasti puolueeton, saati liittoutumaton tai sitoutumaton. Yhtä vähän Suomi on liittoutumaton vuoden 1995 jälkeen, jolloin maa meni mukaan EU:hun eli Euroopan liittoon. Monien mielestä jo EU-jäsenyys antaa tosiasialliset turvatakuut. Niin ilmeisesti kansa ajatteli äänestäessään EU:hun liittymisen puolesta lokakuussa 1994.

Parhaassa tapauksessa nämä vesitetytkin EU:n turvatakuut kuitenkin vapauttavat Suomen poliitikot vaivalloisesta Nato-keskustelusta. Gallupien mukaan Suomen kansan enemmistö vastustaa Nato-jäsenyyttä. Siitäpä syystä monet johtavat poliitikot eivät halua koskettaa Nato-asiaa edes viiden metrin kepillä.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo nyt meni varsinaiseksi kumipallon ja appelsiinin vertaamiseksi. Aivan eri asioita.

Analogia ei välttämättä ole pätevä ja pitävä mutta esitän suoran kysymyksen: luotatko Lissabonin sopimukseen ja sen antamiin turvatakuisiin? Onko uskottavaa, että Suomi saa todellisessa kriisissä/sodassa symbolista apua konkreettisempaa apua ja vieläpä sellaista apua, joka todellisuudessa auttaa Suomea sen hetkisessä tilassa eikä toiveita aseteta toivottavaan (oletettuun) tapahtumaan tulevaisuudessa vuosien kuluttua - kuten Ukrainan kohdalla on käytännössä tehty?

Lissabonin sopimukselle en panisi kovinkaan paljoa suurempaa painoarvoa, ehkäpä hiukan paperin arvoa suuremman arvon.

Suomi voi kyllä saada luotettavat turvatakuut mutta tuolloin paperissa on luettava jokin muu kuin "Lissabonin sopimus" (vertauskuva) - kyseistä asiakirjaa voisimme kutsua vaikkapa "todistukseksi NATOn jäsenyydestä".

Mutta @Vonka on taasen siinä oikeassa, että parasta olisi ollut olla hiljaa julkisuudessa ja olla pyytelemättä anteeksi. Sitä, että on tehnyt oikein ja on ollut suoraselkäinen sanojensa mittainen toimija ei pidä pyytää anteeksi eikä sitä pidä pahoitella! Tässä suhteessa siis nootti Niinistön suuntaan - toisinaan on järkevää olla hiljaa tosiasioista.

vlad.
 
Ja vielä pitää lisätä, että alkuperäinen ajatus lienee ollut jämäkkyyden ja EU-yhtenäisyyden osoittaminen Venäjän suuntaan. Ja sitten kaikki pilataan parkumalla kuin pikkulapset tyyliin "mutta kun ne eivät tukeneet meitä".

Venäjän kannalta parempi lopputulos kuin mitä olivat alunperin toivoneetkaan.
 
Kyllä veli venäläinen hykertelee seuratessaan noita suomalaisia selittelijöitä joihin kuuluu valitettavasti myös presidentti.

Minusta presidentin selitys oli ihan hyvä. Muuten olisi syntynyt sallainen koko presidenttikautta varjostava miksieitulekutsuavalkoiseentaloon -tarina.

Koko ongelmaa ei olisi, mikäli Venäjän valtio ei kävisi sotaa Ukrainassa.
 
Analogia ei välttämättä ole pätevä ja pitävä mutta esitän suoran kysymyksen: luotatko Lissabonin sopimukseen ja sen antamiin turvatakuisiin? Onko uskottavaa, että Suomi saa todellisessa kriisissä/sodassa symbolista apua konkreettisempaa apua ja vieläpä sellaista apua, joka todellisuudessa auttaa Suomea sen hetkisessä tilassa eikä toiveita aseteta toivottavaan (oletettuun) tapahtumaan tulevaisuudessa vuosien kuluttua - kuten Ukrainan kohdalla on käytännössä tehty?

Muistetaan nyt että Ukraina ei kuulu EU:hun ja siitä huolimattaa, on sekä EU, USA että maat kuten Norja ja Austalia lähteneet sanktiotoimintaan. USA:lla ja Britannialla on tietenkin oma vastuunsa, kun eivät noteraa Budapestin muistiota sen raskaammaksi.


Lissabonin sopimukselle en panisi kovinkaan paljoa suurempaa painoarvoa, ehkäpä hiukan paperin arvoa suuremman arvon.
Lissabonin sopimuksen auttamisvelvollisuuden painoa en lähde arvioimaan. Kremlinkin on vaikea lähteä sitä arvioimaan, koska Ukrainan osalta nähtävästi olettivat samanlaista hölmöilä kuin Georgian osalta, ja reaktio oli erilainen.

Suomi voi kyllä saada luotettavat turvatakuut mutta tuolloin paperissa on luettava jokin muu kuin "Lissabonin sopimus" (vertauskuva) - kyseistä asiakirjaa voisimme kutsua vaikkapa "todistukseksi NATOn jäsenyydestä".

Hm.. Paperilla Art V ja Lissabonin sopimukset ovat eri luokassa. Lissabonin sopimuksessa luvataan kaikki mahdollinen apu kun taas Art. V sallii sellaisen avun jonka osapuoli katsoo tarpeelliseksi, ja sen laukaisee vain kaikkien 28 jäsenen yksimielisyys. Todellisuudessa tilanne tietenkin on erilainen. USA ei voi olla reagoimatta NATO-liittolaisen joutuessa hyökkäyksen kohteeksi ja toimii joko NATO:n tai coalition of willing puitteissa, jos joku NATO-maa sabotoisi. EU:lla ei ole organisaatioita eikä suunnitelmia. Todellisuudessa apu hoidettaisiin NATO:n organisaation kautta., vaikkei kukaan tästä halua puhua.

Olen myös samaa mieltä että NATO:on pitää liittyä, vaikka heti.

Mutta @Vonka on taasen siinä oikeassa, että parasta olisi ollut olla hiljaa julkisuudessa ja olla pyytelemättä anteeksi. Sitä, että on tehnyt oikein ja on ollut suoraselkäinen sanojensa mittainen toimija ei pidä pyytää anteeksi eikä sitä pidä pahoitella! Tässä suhteessa siis nootti Niinistön suuntaan - toisinaan on järkevää olla hiljaa tosiasioista.
vlad.
Samaa mieltä.
 
Avasin tämän ketjun aikanaan sellaiseksi, josta voi tarkistaa poliitikkojen lausuntoja, tapaamisia ja kannanottoja.

Nyt menee EU-väittelyksi.

Pahoittelut omalta osalta keskustelun johtamisesta harhaan.

Jos palstalla ei vielä ole ketjua, jossa keskustella tahi väitellä EU:n hyödyistä ja haitoista ja jossa kritisoida EU:ta niin sellaisen ketjun avaaminen on varmaan tarpeen. Katsotaan mitä saan aikaan näin yömyöhällä reissuun lähdön kolkuttaessa ovella.

vlad
 
Back
Top