Lepukki
Eversti
. Tässä koko idea ja prosessi tämänkin tuen takana:On kyllä aivan sekaisin tämä hallitus. Norminpurkutalkoot, just joo. Pisteveroja sinne tänne, hyvesignalointia ja tukia haulikolla sinne tänne, mutta pääasiallisesti tuonne Vihreän Liiton intoilemaan suuntaan. Kenen viisaasta ideasta tämäkin tuki lähti? Kokoomukselta haiskahtaa, ja ääntenkalastelulta Helsingin suunnalta. Taitaa kusta omille kintuille tällainen, Helsingissä ja etenkin muualla.
Katso liite: 20348
- Valtio on sitoutunut kansainvälisiin ilmastonpäästötavoitteisiin (en muista ulkoa lukuja)
-> Näiden toteutumiseksi on asetettu tavoitteita niin teollisuuden, asumisen ja liikkumisenkin osalta.
-> Liikenteen osalta laskettiin, millä kulkutapojen muutoksilla ja muilla toimenpiteillä saadaan päästötavoitteet aikaiseksi
-> Liikenneministeriö asetti kestävien kulkumuotojen (=joukkoliikenne, kävely ja pyöräily) tavoite kulkutapajakaumaksi (=osuus matkojen määrästä) 30% vuoteen 2020 mennessä.
-> Liikenneministeriöllä on tuon strategian toteuttamiseksi ollut monenlaisia toimenpiteitä ja hankkeita mm. kävelyn ja pyöräilyn edistämiseksi. Käytännössä kuitenkin merkittävin tekijä, eli infrastruktuuri, on kuntien omistuksessa, joten toimenpiteet jäävät ohjeistuksien ja tälläisien tukien varaan.
Tietysti pyöräilyn edistämisessä on kyse myös kansanterveyden edistämisestä. Helsingissä (niin... Helsingissä) laskettiin, että jokainen pyöräinfraan sijoitettu 1€, tuottaa (tietenkin hyvin sijoitettuna) n. 8€ takaisin yhteiskunnalle kansanterveyden parantamisen ja esim. autoilun vaariman infran kapasiteetin vähentyessä. Samankaltaisia laskentoja on tehty useassa Euroopan maassa vastaavin tuloksin. Tämä kuitenkin vain infran osalta, tuollaisen tuen vaikutuksien arvioinnista en tiedä.
Sähköpyöristä:
Joku meidän kenraaleista twiittasi tuossa, että miksi tavallisten polkupyörien hankintaa ei sitten tueta. Ihan hyvä kysymys. Sähköpyörien kysyntä vastaa kuitenkin tutkitusti (Hollannissa tutkittua) eripituisille matkoille kuin tavallisten pyörien. Suomessakin on todettu, että potentiaalia pyöräilylle on aina yhdestä 5km asti, mutta sähköpyörillä tuota potentiaalista siirtymää pyöräilyyn saadaan siirrettyä aina 10 km asti. Vastaa siis eri kysyntään. Hollannissahan jo 1/3 myydyistä uusista pyöristä on sähköavusteisia.
Tiivistettynä: liikenneministeriö laskee, että tällä tuella saataisiin ihmisten liikkumisessa sellaista muutosta aikaiseksi, että tarvittavat päästöt liikenteessä saadaan aikaisesksi ja että kansanterveydellisesti se olisi jopa pitkällä aikavälillä kannattavaa.
Todellisuudessa: tämmöisen tuen vaikutuksia on hankalaa, jos mahdoton oikeasti arvioida. Pyöräilyn osuutta on kuitenkin Suomessa potentiaalia kasvattaa ja kansanterveydellisesti esim. työmatkapyöräilyn lisääntyminen olisi todella kova juttu (kansanterveys -> maanpuolustuskyky ). Koska olen kaikesta huolimatta olen kyyninen henkilö, niin olisi kiva tietää minkälaisia sijoituksia hallituksen jäsenet ovat viime aikoina sähköpyörien maahantuontifirmoihin tehneet... Voi tässä olla sitäkin taustalla.