Kärkipoliitikkojen vahtimisketju

On kyllä aivan sekaisin tämä hallitus. Norminpurkutalkoot, just joo. Pisteveroja sinne tänne, hyvesignalointia ja tukia haulikolla sinne tänne, mutta pääasiallisesti tuonne Vihreän Liiton intoilemaan suuntaan. Kenen viisaasta ideasta tämäkin tuki lähti? Kokoomukselta haiskahtaa, ja ääntenkalastelulta Helsingin suunnalta. Taitaa kusta omille kintuille tällainen, Helsingissä ja etenkin muualla.
Katso liite: 20348
:D. Tässä koko idea ja prosessi tämänkin tuen takana:
- Valtio on sitoutunut kansainvälisiin ilmastonpäästötavoitteisiin (en muista ulkoa lukuja)
-> Näiden toteutumiseksi on asetettu tavoitteita niin teollisuuden, asumisen ja liikkumisenkin osalta.
-> Liikenteen osalta laskettiin, millä kulkutapojen muutoksilla ja muilla toimenpiteillä saadaan päästötavoitteet aikaiseksi
-> Liikenneministeriö asetti kestävien kulkumuotojen (=joukkoliikenne, kävely ja pyöräily) tavoite kulkutapajakaumaksi (=osuus matkojen määrästä) 30% vuoteen 2020 mennessä.
-> Liikenneministeriöllä on tuon strategian toteuttamiseksi ollut monenlaisia toimenpiteitä ja hankkeita mm. kävelyn ja pyöräilyn edistämiseksi. Käytännössä kuitenkin merkittävin tekijä, eli infrastruktuuri, on kuntien omistuksessa, joten toimenpiteet jäävät ohjeistuksien ja tälläisien tukien varaan.

Tietysti pyöräilyn edistämisessä on kyse myös kansanterveyden edistämisestä. Helsingissä (niin... Helsingissä) laskettiin, että jokainen pyöräinfraan sijoitettu 1€, tuottaa (tietenkin hyvin sijoitettuna) n. 8€ takaisin yhteiskunnalle kansanterveyden parantamisen ja esim. autoilun vaariman infran kapasiteetin vähentyessä. Samankaltaisia laskentoja on tehty useassa Euroopan maassa vastaavin tuloksin. Tämä kuitenkin vain infran osalta, tuollaisen tuen vaikutuksien arvioinnista en tiedä.

Sähköpyöristä:
Joku meidän kenraaleista twiittasi tuossa, että miksi tavallisten polkupyörien hankintaa ei sitten tueta. Ihan hyvä kysymys. Sähköpyörien kysyntä vastaa kuitenkin tutkitusti (Hollannissa tutkittua) eripituisille matkoille kuin tavallisten pyörien. Suomessakin on todettu, että potentiaalia pyöräilylle on aina yhdestä 5km asti, mutta sähköpyörillä tuota potentiaalista siirtymää pyöräilyyn saadaan siirrettyä aina 10 km asti. Vastaa siis eri kysyntään. Hollannissahan jo 1/3 myydyistä uusista pyöristä on sähköavusteisia.

Tiivistettynä: liikenneministeriö laskee, että tällä tuella saataisiin ihmisten liikkumisessa sellaista muutosta aikaiseksi, että tarvittavat päästöt liikenteessä saadaan aikaisesksi ja että kansanterveydellisesti se olisi jopa pitkällä aikavälillä kannattavaa.

Todellisuudessa: tämmöisen tuen vaikutuksia on hankalaa, jos mahdoton oikeasti arvioida. Pyöräilyn osuutta on kuitenkin Suomessa potentiaalia kasvattaa ja kansanterveydellisesti esim. työmatkapyöräilyn lisääntyminen olisi todella kova juttu (kansanterveys -> maanpuolustuskyky :cool:). Koska olen kaikesta huolimatta olen kyyninen henkilö, niin olisi kiva tietää minkälaisia sijoituksia hallituksen jäsenet ovat viime aikoina sähköpyörien maahantuontifirmoihin tehneet... Voi tässä olla sitäkin taustalla.
 
Jotenkin herättää luottamusta kun luki että uusissa "sotilaskoti/sote" kuvioissa on mukana luottopakki päivinerkki. Saisivat nyt vängättyä luvat Eu lta hakevoimaloihin jos se on sieltä kiinni. Kiinalaiset Kemissä hanke.+-0 kommentti.
 
Ihan kökköä. Jos sitä pitää valtion tukea, niin silloin se on liian kallista. Tehkää ennemmin halvempia pyöriä! Valtiontuen ainoa seuraus on, että uusien pyörien hinnat nousevat.
 
:D. Tässä koko idea ja prosessi tämänkin tuen takana:
- Valtio on sitoutunut kansainvälisiin ilmastonpäästötavoitteisiin (en muista ulkoa lukuja)
-> Näiden toteutumiseksi on asetettu tavoitteita niin teollisuuden, asumisen ja liikkumisenkin osalta.
-> Liikenteen osalta laskettiin, millä kulkutapojen muutoksilla ja muilla toimenpiteillä saadaan päästötavoitteet aikaiseksi
-> Liikenneministeriö asetti kestävien kulkumuotojen (=joukkoliikenne, kävely ja pyöräily) tavoite kulkutapajakaumaksi (=osuus matkojen määrästä) 30% vuoteen 2020 mennessä.
-> Liikenneministeriöllä on tuon strategian toteuttamiseksi ollut monenlaisia toimenpiteitä ja hankkeita mm. kävelyn ja pyöräilyn edistämiseksi. Käytännössä kuitenkin merkittävin tekijä, eli infrastruktuuri, on kuntien omistuksessa, joten toimenpiteet jäävät ohjeistuksien ja tälläisien tukien varaan.

Tietysti pyöräilyn edistämisessä on kyse myös kansanterveyden edistämisestä. Helsingissä (niin... Helsingissä) laskettiin, että jokainen pyöräinfraan sijoitettu 1€, tuottaa (tietenkin hyvin sijoitettuna) n. 8€ takaisin yhteiskunnalle kansanterveyden parantamisen ja esim. autoilun vaariman infran kapasiteetin vähentyessä. Samankaltaisia laskentoja on tehty useassa Euroopan maassa vastaavin tuloksin. Tämä kuitenkin vain infran osalta, tuollaisen tuen vaikutuksien arvioinnista en tiedä.

Sähköpyöristä:
Joku meidän kenraaleista twiittasi tuossa, että miksi tavallisten polkupyörien hankintaa ei sitten tueta. Ihan hyvä kysymys. Sähköpyörien kysyntä vastaa kuitenkin tutkitusti (Hollannissa tutkittua) eripituisille matkoille kuin tavallisten pyörien. Suomessakin on todettu, että potentiaalia pyöräilylle on aina yhdestä 5km asti, mutta sähköpyörillä tuota potentiaalista siirtymää pyöräilyyn saadaan siirrettyä aina 10 km asti. Vastaa siis eri kysyntään. Hollannissahan jo 1/3 myydyistä uusista pyöristä on sähköavusteisia.

Tiivistettynä: liikenneministeriö laskee, että tällä tuella saataisiin ihmisten liikkumisessa sellaista muutosta aikaiseksi, että tarvittavat päästöt liikenteessä saadaan aikaisesksi ja että kansanterveydellisesti se olisi jopa pitkällä aikavälillä kannattavaa.

Todellisuudessa: tämmöisen tuen vaikutuksia on hankalaa, jos mahdoton oikeasti arvioida. Pyöräilyn osuutta on kuitenkin Suomessa potentiaalia kasvattaa ja kansanterveydellisesti esim. työmatkapyöräilyn lisääntyminen olisi todella kova juttu (kansanterveys -> maanpuolustuskyky :cool:). Koska olen kaikesta huolimatta olen kyyninen henkilö, niin olisi kiva tietää minkälaisia sijoituksia hallituksen jäsenet ovat viime aikoina sähköpyörien maahantuontifirmoihin tehneet... Voi tässä olla sitäkin taustalla.

Hyvä yhteenveto.

Mielestäni summa summarum tässä on se, että tällaiset hyödyketuet tukevat yleensä lähinnä hyödykkeiden myyjiä. Muutenkin vastustan tätä, että ostamme verorahoilla (ja sen viivästetty muoto, eli velkarahoilla) toisillemme osin halvempia pyöriä ja osin tuemme niiden myyjiä. Ja iso osa rahoista tietty uppoaa tukisirkuksen vaatimaan byrokratiaan.

Mieluummin tämmöiset tukirahat voisi tavalla tai toisella sijoittaa siihen infraan joka mahdollistaa liikkumisen millä tahansa kulkineella. Näin huonot ehdotukset olisi parempi jättää tekemättä. Todennäköisesti jätetäänkin, väitän. Tämä oli ilmeisesti vasta LVM:n ehdotus. Silti Verkkokauppa.com kohotti sähköpyörien hintoja eilen jo heti kättelyssä keskimäärin 50€, maksimissaan jopa 100€.
 
Hyvä yhteenveto.

Mielestäni summa summarum tässä on se, että tällaiset hyödyketuet tukevat yleensä lähinnä hyödykkeiden myyjiä. Muutenkin vastustan tätä, että ostamme verorahoilla (ja sen viivästetty muoto, eli velkarahoilla) toisillemme osin halvempia pyöriä ja osin tuemme niiden myyjiä. Ja iso osa rahoista tietty uppoaa tukisirkuksen vaatimaan byrokratiaan.

Mieluummin tämmöiset tukirahat voisi tavalla tai toisella sijoittaa siihen infraan joka mahdollistaa liikkumisen millä tahansa kulkineella. Näin huonot ehdotukset olisi parempi jättää tekemättä. Todennäköisesti jätetäänkin, väitän. Tämä oli ilmeisesti vasta LVM:n ehdotus. Silti Verkkokauppa.com kohotti sähköpyörien hintoja eilen jo heti kättelyssä keskimäärin 50€, maksimissaan jopa 100€.

Puhumattakaan siitä, että mikäli polkupyöräily yleistyy, niin virkamiehet alkava vikistä kuinka polttoaineverojen verokertymä on alentunut.
 
Veikkaan, että vihreitä kosiskellaan seuraavaan hallitukseen. Ja joku saattaa vähän tienata :/

Edit: Ei tästä ole kauan, kun ihmettelin jonkun vihreän selkeästi puolueen aiemmasta linjasta poikkeavaa puolustusmäärärahoihin liittyvää twiittiä.
 
Viimeksi muokattu:
Se tietää isoja muutoksia pyöräilyinfraan jos merkittävä osa pyöräilijöistä alkaa kulkea 25 km/h. Siinä nopeudessa pyörätieksi kyltitetty entinen jalkakäytävä (=tyypillinen pyöräreitti suomalaisissa kaupungeissa) muuttuu vielä paljon vaarallisemmaksi kuin nykyisin.
 
Se tietää isoja muutoksia pyöräilyinfraan jos merkittävä osa pyöräilijöistä alkaa kulkea 25 km/h. Siinä nopeudessa pyörätieksi kyltitetty entinen jalkakäytävä (=tyypillinen pyöräreitti suomalaisissa kaupungeissa) muuttuu vielä paljon vaarallisemmaksi kuin nykyisin.

Onhan noita sähköavusteisia jo nyt, eikä siellä pyörätiellä monikaan liiku täyttä vauhtia.
 
Hyvä yhteenveto.

Mielestäni summa summarum tässä on se, että tällaiset hyödyketuet tukevat yleensä lähinnä hyödykkeiden myyjiä. Muutenkin vastustan tätä, että ostamme verorahoilla (ja sen viivästetty muoto, eli velkarahoilla) toisillemme osin halvempia pyöriä ja osin tuemme niiden myyjiä. Ja iso osa rahoista tietty uppoaa tukisirkuksen vaatimaan byrokratiaan.

Mieluummin tämmöiset tukirahat voisi tavalla tai toisella sijoittaa siihen infraan joka mahdollistaa liikkumisen millä tahansa kulkineella. Näin huonot ehdotukset olisi parempi jättää tekemättä. Todennäköisesti jätetäänkin, väitän. Tämä oli ilmeisesti vasta LVM:n ehdotus. Silti Verkkokauppa.com kohotti sähköpyörien hintoja eilen jo heti kättelyssä keskimäärin 50€, maksimissaan jopa 100€.
Helsinki on muutaman vuoden päästä kuin Saigon 80-luvulla...paitsi kelien puolesta..

On se kiva olla aina mallioppilaana...
 
Verkkokauppa jo nosti satasella hintaa!

Kenellä hallituksessa on kytkyjä pyörämarkkinoille?

Jollakin on.:geek: Taas kerran valtio lähtee setelitukon kanssa mikromanageroimaan jotain....en tunne suurempien kaupuntien pyörätieolosuhteita, mutta täällä meilläpäin jos kuka oli fillarin varassa tänä talvena, niin joko ryytyi joulukuussa umpihankiin tai on nyt paremmassa kunnossa kuin lääns amstrong.

Jos pyöräily on SE, niin miksi rajata tuki edes sähköpyöriin?
 
Jos pyöräily on SE, niin miksi rajata tuki edes sähköpyöriin?
Koska on suurempi mahdollisuus saada autoilija, joka ei koskaan ole pyöräillyt, ottamaan käyttöön moottoriavusteinen pyörä kuin pelkästään omilla lihaksilla kulkeva. Näin minä luulen.
Koska tässä on takana halu saada autoliikenne vähennettyä.
 
Onhan noita sähköavusteisia jo nyt, eikä siellä pyörätiellä monikaan liiku täyttä vauhtia.
Tämä vastaa ainakin Hollannissa tehtyjen tutkimusten tuloksia. Kaupunkiympäristössä sähköavusteisten ja tavallisten pyörien keskinopeudet olivat jotakuinkin samat. Toki Suomen olosuhteissa varmasti pitkillä esteettömillä suorilla ja mäissä (joissa esteen vaikutus on sähköpyörälle pienempi) tuo keskinopeuksien ero kasvaa.
 
Jollakin on.:geek: Taas kerran valtio lähtee setelitukon kanssa mikromanageroimaan jotain....en tunne suurempien kaupuntien pyörätieolosuhteita, mutta täällä meilläpäin jos kuka oli fillarin varassa tänä talvena, niin joko ryytyi joulukuussa umpihankiin tai on nyt paremmassa kunnossa kuin lääns amstrong.

Jos pyöräily on SE, niin miksi rajata tuki edes sähköpyöriin?
Viittaan aiempaan postaukseeni: koska tavallisten pyörien kanta on jo olemassa ja sähköpyörät vastaavat eri pituisten matkojen kysyntään. (se on siis syy, sen kummemmin tukea sorsimatta tai kannattamatta)
 
Tämä vastaa ainakin Hollannissa tehtyjen tutkimusten tuloksia. Kaupunkiympäristössä sähköavusteisten ja tavallisten pyörien keskinopeudet olivat jotakuinkin samat. Toki Suomen olosuhteissa varmasti pitkillä esteettömillä suorilla ja mäissä (joissa esteen vaikutus on sähköpyörälle pienempi) tuo keskinopeuksien ero kasvaa.

Miten muuten on noiden sähköpyörien kanssa, että miten se sähköavustus kytketään päälle? Onko käytännöllistä käyttää sitä avustusta vain esim. ylämäessä ja kun kiihdyttää pyörää matkanopeuteen?
 
Miten muuten on noiden sähköpyörien kanssa, että miten se sähköavustus kytketään päälle? Onko käytännöllistä käyttää sitä avustusta vain esim. ylämäessä ja kun kiihdyttää pyörää matkanopeuteen?
Noissa on paljon vaihteluita, osassa säädetään näytöltä, on kahva, poljin ja peukaloa kaasua yms... se vähän riippuu pyörästä ja toteutustavasta.
Jos emäntä antas luvan, hankkisin itselle KTM Fatbiken sähkösenä... mutta se +3000 euron hintalappu... Paino? Sama kuin intin teräksisellä Jääkäri munamankelilla...
 
:D. Tässä koko idea ja prosessi tämänkin tuen takana:
- Valtio on sitoutunut kansainvälisiin ilmastonpäästötavoitteisiin (en muista ulkoa lukuja)
-> Näiden toteutumiseksi on asetettu tavoitteita niin teollisuuden, asumisen ja liikkumisenkin osalta.
-> Liikenteen osalta laskettiin, millä kulkutapojen muutoksilla ja muilla toimenpiteillä saadaan päästötavoitteet aikaiseksi
-> Liikenneministeriö asetti kestävien kulkumuotojen (=joukkoliikenne, kävely ja pyöräily) tavoite kulkutapajakaumaksi (=osuus matkojen määrästä) 30% vuoteen 2020 mennessä.
-> Liikenneministeriöllä on tuon strategian toteuttamiseksi ollut monenlaisia toimenpiteitä ja hankkeita mm. kävelyn ja pyöräilyn edistämiseksi. Käytännössä kuitenkin merkittävin tekijä, eli infrastruktuuri, on kuntien omistuksessa, joten toimenpiteet jäävät ohjeistuksien ja tälläisien tukien varaan.

Tietysti pyöräilyn edistämisessä on kyse myös kansanterveyden edistämisestä. Helsingissä (niin... Helsingissä) laskettiin, että jokainen pyöräinfraan sijoitettu 1€, tuottaa (tietenkin hyvin sijoitettuna) n. 8€ takaisin yhteiskunnalle kansanterveyden parantamisen ja esim. autoilun vaariman infran kapasiteetin vähentyessä. Samankaltaisia laskentoja on tehty useassa Euroopan maassa vastaavin tuloksin. Tämä kuitenkin vain infran osalta, tuollaisen tuen vaikutuksien arvioinnista en tiedä.

Sähköpyöristä:
Joku meidän kenraaleista twiittasi tuossa, että miksi tavallisten polkupyörien hankintaa ei sitten tueta. Ihan hyvä kysymys. Sähköpyörien kysyntä vastaa kuitenkin tutkitusti (Hollannissa tutkittua) eripituisille matkoille kuin tavallisten pyörien. Suomessakin on todettu, että potentiaalia pyöräilylle on aina yhdestä 5km asti, mutta sähköpyörillä tuota potentiaalista siirtymää pyöräilyyn saadaan siirrettyä aina 10 km asti. Vastaa siis eri kysyntään. Hollannissahan jo 1/3 myydyistä uusista pyöristä on sähköavusteisia.

Tiivistettynä: liikenneministeriö laskee, että tällä tuella saataisiin ihmisten liikkumisessa sellaista muutosta aikaiseksi, että tarvittavat päästöt liikenteessä saadaan aikaisesksi ja että kansanterveydellisesti se olisi jopa pitkällä aikavälillä kannattavaa.

Todellisuudessa: tämmöisen tuen vaikutuksia on hankalaa, jos mahdoton oikeasti arvioida. Pyöräilyn osuutta on kuitenkin Suomessa potentiaalia kasvattaa ja kansanterveydellisesti esim. työmatkapyöräilyn lisääntyminen olisi todella kova juttu (kansanterveys -> maanpuolustuskyky :cool:). Koska olen kaikesta huolimatta olen kyyninen henkilö, niin olisi kiva tietää minkälaisia sijoituksia hallituksen jäsenet ovat viime aikoina sähköpyörien maahantuontifirmoihin tehneet... Voi tässä olla sitäkin taustalla.
Mikä tietää vaikka kansalaiset siirtyisivät meilläkin käyttämään polkupyöriä. Samalla tavalla kuin monien kehitysmaiden kansalaiset.. Ehkä liikenteeseen pitäisi saada myös mopoja?

Tämä on juuri sitä vihersosialistien poliittista ideologiaa.. Kehittyneiden maiden, kun Suomi, tulee ryhtyä rajoittamaan omaa kulutustaan. Parhaiten se toteutetaan lisäämällä kaikenlaista kulutuksen verotusta. Erityisesti liikenteen veroja. Kyseisiä verotuottoja voi lähettää kehitysavuksi ja niillä voi elättää myös yhä suurempia määriä länsimaihin, myös Suomeen, otettavia pakolaisia.
 
Tämä vastaa ainakin Hollannissa tehtyjen tutkimusten tuloksia. Kaupunkiympäristössä sähköavusteisten ja tavallisten pyörien keskinopeudet olivat jotakuinkin samat. Toki Suomen olosuhteissa varmasti pitkillä esteettömillä suorilla ja mäissä (joissa esteen vaikutus on sähköpyörälle pienempi) tuo keskinopeuksien ero kasvaa.
Toisaalta Hollannissa kaupunkialueiden pyöräilyinfra on hyvin erilaista kuin Suomessa, joten olosuhteet eivät tässä suhteessa välttämättä ole verrattavissa.
 
Back
Top