Aika surullista. Euroshopperjonne nimimerkistä ajattelin ettei kukaan oikeasti sellaista käytä ja trollihan tämä. Mutta jos nuorisomme kirjoitus- ja ilmaisutaito on tällaista niin diktaattorina mullistaisin koulutuksen. En oo tajunnu, että nuorisomme taidot on kuin epileptisellä venäläisellä ekaa kertaa netissä. Voi luaja...milloin täältä pääsee poooois...
Kun minä olin nuori... (dementikko muistelee) - mutta vakavasti ottaen, kun itse kävin kouluja jokunen vuosikymmen sitten, äidinkielen ainekirjoituksessa valtaosa pojistakin kuului siihen keskikastiin, joka kirjoitti sen pari sivua tekstiä ainekirjoitustunnilla. Luokassa oli yleensä pari tahvoa (poikia), jotka eivät saaneet muutamaa riviä enempää tekstiä aikaan ja sitten kourallinen huippuja. Nyt kaikki on vallan toisin, se keskikasti on kutistunut olemattoman pieneksi, huippuja on sen mitä ennenkin, mutta se "heikoin aines" on saanut aivan liikaa vahvistusta verrattuna muutaman vuosikymmenen takaiseen aikaan.
Tämän ajan "heikoin aines" saa aikaan tekstiviestillisen tekstiä, usein täysin jäsentelemätöntä (kuten tämä jonnekin kirjoittaa), yksittäisiä sanoja/ajatuksia peräkkäin tiputettuna, jolloin mitään kokonaisvaltaista ideaa ei ole, eikä sellaista välttämättä kyseinen hlö edes osaisi kirjallisesti esittääkään. Mutta mikä huolestuttavaa, he eivät välttämättä pysty siihen suullisestikaan. Ja nyt tätä porukkaa alkaa valua työelämään, työharjoittelijoina olen tällaisiin "törmännyt" - onneksi en ole joutunut ohjaamaan sellaisia, mutta toki työskentelemään heidän kanssa ja huomannut tällöin heillä olevan lieviä kognitiivisia ongelmia, sanavarasto on suppeahko, keskittymiskyky olematon tms.
Tällaistakö tämä minun loppuelämäni on? Reilut kolme vuosikymmentä tällaista kidutusta? Pitäisiköhän lähteä pakolaiseksi... Tallinnaan ja satamassa lausuu taikasanan "
Assylum". No loput arvaattekin, ei tarjoa pääministeri kämppäänsä pakolaiselle, ei majoitusta, puurolautasellista eikä ilmaisia tupakoita.