Kaakeli-fasismia

Maidan

Respected Leader

Olen laittanut merkille että tuo vakaan ladottu valkoinen kaakeli oli melkein jokaisessa kylpyhuoneessä jota näin viimeisten 5 vuoden aikana.
En koskaan pitänyt sitä, se vaikutti aina jotenkin epäharmooniselta ja oudolta.

Nyt sattumalta törmäsin tähän artikkelin - sehän on totta! Kohta koko Suomi on mennyt hypnoosin tämän hirveän kaakeli muotoon lumoihin.
Meilläkin moni laittanut,ja kuulemma minunkin pitää laittaa saman mallisen, vaikken haluaisi. On kuulemma trendikas ja "nykyisin kaikki haluavat sitä". Kuka halua!? Mitä ihmeen kaakeli-fasismia tämä on??

Naapurin taloyhtiössä, (meillä on kaksi samanlaista 5:sta taloista), onneksi on fiksumpi hallitus ja valitsi valkoisen klassisen neliön. Siis alkuperäisen mallin mitä oli rakennusvuonna 1990. Pukkilan.
Klassinen neliö 15x15 cm ei koskaan poistunut mihinkään, klassiko kun on, ja nyt, viime vuosina oli taas kovassa suosiossa Ruotsissa ja Tanskassa. Myös Suomessa. Mutta tässä joku päätti laittaa kaikki kylppärit samannäköiseksi, vai ei..

Itse aina pitänyt tätä 15x15 funkiksena ja tykkäsin sitä. Se onkin funkis. Ajaton. Ja siksi sen nimi on arkkitehti.

Kai asukkailla on vielä jokin oikeus vaikuttaa materialeihin, etenkin jos joutuu niistä itse maksaman? Vai onko tämä maailma lopullisesti seonnut?

Kirjessä lukee "urakoitsija toimittaa kaakeli mallit". Tuntuu vähän oudolta, lukee että "osakkaat vastaavat pinnoitteista (kylpyhuone seinä-ja lattiamateriaali ja työkustannukset), kaikista muista vastaa taloyhtiö. Ja nyt minua pakotetaan laittamaan sitä mitä en halua, mutta joudun maksamaan!?

edit. Naapuritaloyhtiö ei valinnut mitään kaakelin muotoa, jokainen saa valita vapaasti.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä Pukkilan 15x15 oli suunnitteilla mulla ja samanlainen lattia tai tavallinen 10x10 vaalean harma. Tämä on jo retron näköistä, mutta juuri siksi se on tyylikäs.
1615594419803.jpeg

1615595079774.jpeg
Tanskassa entisöidään 15x15 valkoisella kaakelilla:
1615595742101.jpeg
Mutta Suomessa pakotetaan asukkaita trendailemaan, vaikka koko trendi kesti jonkun ajan ja meni, sitä paitsi tämä vaakan laitettu laatta muoti meni jo ajat sitten ohi.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on mennyt kommunismi ja fascismi sekaisin.

Lyö tiilikaakelia ja haistata pitkät.
 
Oli pakko lukea tämä ketju, koska vaikka fasismia on Suomessa kuulemma kaikkialla, kylpyhuonekaakelit olivat mielessäni ehkä silti oppressiivisen, valkoisen, äärioikeistolaisen ja etno-nationalistisen suomalais-patriarkaalisen sortaja-listan häntäpäässä.

Nyt tiedän paremmin :) .
 


Itse aina pitänyt tätä 15x15 funkiksena ja tykkäsin sitä. Se onkin funkis. Ajaton. Ja siksi sen nimi on arkkitehti.

Kai asukkailla on vielä jokin oikeus vaikuttaa materialeihin, etenkin jos joutuu niistä itse maksaman? Vai onko tämä maailma lopullisesti seonnut?

Kirjessä lukee "urakoitsija toimittaa kaakeli mallit". Tuntuu vähän oudolta, lukee että "osakkaat vastaavat pinnoitteista (kylpyhuone seinä-ja lattiamateriaali ja työkustannukset), kaikista muista vastaa taloyhtiö. Ja nyt minua pakotetaan laittamaan sitä mitä en halua, mutta joudun maksamaan!?
Urakoitsijan toimittamista malleista valitaan. Kai tuo klassinen neliö on myös valittavissa? Suosittelen lattiaankin jotain vaaleasävyistä. Lisää valoisuutta.
 
Valkoinen iso seinälaatta ja harmaa lattialaatta taitaa olla nykyään vakiona lähes jokaisessa uudessa/remontoidussa kylppärissä. Tämän näköisiin kylppäreihin on tullut raahattua lavatolkulla laattoja vuoden sisään.
Seinälaatta: Kera-Mik Lumi white glossy w.t. 20x40
Lattialaatta: Kera-Mik lattialaatta Salla light grey 10x10
A12094AB-1598-4A0A-A9CC-98A710AB847B.pngBE66DFF2-DE7A-47A9-93F3-BC4CD085E098.png
 
Viimeksi muokattu:
Aina voi taistella vapauden puolesta!

Pystyyn ladottu 20*30 tai 20*40 on vapaan kansalaisen merkki. Kyllä siinä pikku-fasistilla naama venähtää, kun näkee uuden kylpyhuoneen missä ei kumarretta tämän maailman wanna-be Hitlereitä ja Staalineita.
 
Urakoitsijan toimittamista malleista valitaan. Kai tuo klassinen neliö on myös valittavissa? Suosittelen lattiaankin jotain vaaleasävyistä. Lisää valoisuutta.
En ole nähnyt neliötä, lukee nyt 3 vaihoehtoa. Mutta ajemmin pari vuotta sitten näin ne esitetyt kappaleet käytävässä ja kaikki olivat pitkiä. Yksi naapuri sanoi että sai isännöisijältä kirjen että se pitää olla juuri sen ja sen kokoinen, eli vakaatason laatta kuitenkin. Mutta värivaihtoehtoja kyllä oli, mummot valikoineet jotain missä kuvio, sellaista japanin henkista, jossa vähän vaaleanpunaista. Yhdelle en sanoisi että oli tyylikäs kylpyhuone. Yksi valitsi kaakeleiden väriksi likaisia väreja, "jotta liika ei näkyisi" perjateellä. likaisen ruskehtava ja tumman harma laata lattialle. Tulos on masentavam ei ole minun makaan. Työn taso on heikko, yksi tuli katsomaan kylään luokseni ja totesi, "onpa valoisa ja kaunis kylpyhuone, ja näin hyvin laitettu, voi miten harmi että sellaista pitää purkata". Se on 30 v vanha.

Muuten minulla on ihan samanlainen kun sun viimeisessä kuvassa, Paitsi seinäkaakelit ovat neliöt 15x15 Pukkilan valkoinen arkitehti. Erittäin suosittu oli useita vuosia ja nyt huipputrendikas.
Kun katso historiallisia rakennuksia ja hiukan uudempia, Ruotsissa ja Tanskassa, ne yrittää säilyttää aina sitä hist.tunnelma kylppäreissäkin. Suomeenkin tullut, onneksi. Kaikkea ei tuhota vielä onneksi. Tuhotaanhän historia!
Jos talossa oli funkis laatta, niinkun minulla talon rakennusvuonna, niin pitää laittaa sitä kunnostuksessa, eikä vaihtaa ohimeneviin trendeihin.
Vakoon laitettu laatta oli trendivillitys ja se on väistynyt jo.
 
Aina voi taistella vapauden puolesta!

Pystyyn ladottu 20*30 tai 20*40 on vapaan kansalaisen merkki. Kyllä siinä pikku-fasistilla naama venähtää, kun näkee uuden kylpyhuoneen missä ei kumarretta tämän maailman wanna-be Hitlereitä ja Staalineita.
Haluan sitten fasistien kunnon vänähdys naamoihin - samanlainen laattaa kunnioittaen Suomen historia, Pukkila ja perinteita, eli Pukkilan klassista 15x15 ja lattialle samanvärinen mitä Stepanin kuvassa. Se on hyvä kokonaisuus, paitsi vakoon laitetut laatat pilaa sen.

Nyt taistelu alkaa. :uzi::camo:
 
Tässä olisi vähän kaakeloijalle töitä...

Tehdyt remontit:
Huoneistoon on tehty kalmanpoistoremontti

Enpä arvannut että se vaatii noin perusteellista piikkausta, ja ilmeisesti lattian purkamista betoniin saakka siitä missä kalmo on maannut ja ruumisnesteet valuneet rakenteisiin.

 
Tässä olisi vähän kaakeloijalle töitä...

Tehdyt remontit:
Huoneistoon on tehty kalmanpoistoremontti

Enpä arvannut että se vaatii noin perusteellista piikkausta, ja ilmeisesti lattian purkamista betoniin saakka siitä missä kalmo on maannut ja ruumisnesteet valuneet rakenteisiin.

Ei varmaan ollut vesieristetta.
Olen minäkin kerran törmännyt kalmahajun tapaukseen. Asunto meni remonttiin kun kuollut makasi makuuhuoneen lattialla, muovimatolla, noin 4 vrk. Muovimatto pitää vettä ja nesteet paremmin, mutta kuulin että asuntoa oli vain desinfioituu. Ja aika nopeasti sinne muutti uusi asukas. Näin oli Vaasassa.
Kaveri toimitti minulle vainajalle kuuluvan mm takin ja turkin. Heitin ne pois roskiksen heti. Hän sanoi ettei tuntenut hajua niissä. Minusta se oli niin selkeä ja kuvottava, hän kertoi että koko asunto haisi kyllä, mutta kas kun ei haistanut sitä vaatteista. Jos tälläinen haju meni tekstileihin, niin mitä voi sanoa rakenteista, en tiedä.

Luin että kaakeleiden saumat imeävät vaikka mitä, virtsan hajunkin. Eikä sitä pääse noin vain pesemälläkään.

Muovimatto on puhtaanapidon huomioiden parempi vaihtoehto.
 
Nyt on mennyt kommunismi ja fascismi sekaisin.

Lyö tiilikaakelia ja haistata pitkät.
No kumpa se on sitten, kommunismi vai fasismi? Haistattaa pitää, se on varma asia.

Mutta on tämä diktatuuria ja ihan käsittämättönyä - viedään asukkaalta oikeudet päättää mitä hän halua omassa asunnossa, kaakelihan on tavallaan koriste, aika pitkälle sisustuksellinen asia. Ja pistetään kaiken lisäksi maksamaan asukasta. Työstä ja kaakelista jota "urakoitsija tulee esittelmään". Laittakoon itse omat kaakelit mihin halua!

Tuossa eka viestin artikkelissa puhutaan kyllä linjasaneerauksista, jolloin etsitään yhtä ratkaisua, ajetaan sitä mitä on edullisintä ja miellyttäisi samalla kaikkien silmät.
Tapauksessani kysymys ei ole mitään linjasaneeraus/putkiremontti.
Se menee nimikkeellä "kylpyhuoneiden kunnostus". Ei ole mitään kosteuttakaan, ei mitään akuuttia korjausvaara, tähän viitattu Covidin viitaten, yrittäen siirtää "kunnostuksen". Kolme viimeistä asuntoa, yksi pitkään tyhjänä ollut, ihan kuiva muuten, yhdessä asuu sairas 90 v vanhuus ja tietenkin mun asunto oli viimeisten joukossa, koska ihan kuiva oli.


Kertokaa minulle onko minulla oikeutta valita sentään kaakelin muoto vai ei? Minähän maksan työn ja kaakelin itse!
Ja näiden purkun ja vesieristyksen on kerätty remontti rahastoa, johon olen myös osallistunut. Moni on remppanut itsekin kylppäreitä, ja itse valitsi materiaalit.
 
Tässä muuten oikeaoppinen kaakeli - 15x15. Klassikko jo syntyessään!

Trendiperseet eivät vaan tietää. Silmät kiiluen halusi vakaan laitettua kiinalaista "nyt muodissa" paska ja muuta ihan tarpeetonta.

Jos elämässä ei ole muuta täydettä kun junssätä puhtaaksi suihkukaapien seinät saippuasta, niin sitä vaan. Minulle aina riittänyt verho yms peruskama kylppärissä. Onneksi saan laittaa kaikki toimiva takaisin.
 
Tässä muuten oikeaoppinen kaakeli - 15x15. Klassikko jo syntyessään!

Trendiperseet eivät vaan tietää. Silmät kiiluen halusi vakaan laitettua kiinalaista "nyt muodissa" paska ja muuta ihan tarpeetonta.

Jos elämässä ei ole muuta täydettä kun junssätä puhtaaksi suihkukaapien seinät saippuasta, niin sitä vaan. Minulle aina riittänyt verho yms peruskama kylppärissä. Onneksi saan laittaa kaikki toimiva takaisin.
Lainasitko nyt haluamaasi kuvaa? :D

Löytyy erillaista, mutta otsikon mukaista laattaa kylppäriin:kaakeli.jpg
 
Lainasitko nyt haluamaasi kuvaa? :D

Löytyy erillaista, mutta otsikon mukaista laattaa kylppäriin:Katso liite: 48145
Onhan se otsikon mukaista. Ehkä sittenkin pysyn vitivalkoisessa pukkilassa :) ilman kuvioita. Njet (taloyhtiöiden) fasimille.

Mutta ihan oikeasti. Miksi ihmeessä Suomessa ei arvosteta klassisia linjoja?

Minusta tämä pariskunta on asian ytimessä, rempasi vanhan 1920 talon klassikko kaakelilla 15x15 valkoisella.
 

Olen laittanut merkille että tuo vakaan ladottu valkoinen kaakeli oli melkein jokaisessa kylpyhuoneessä jota näin viimeisten 5 vuoden aikana.
En koskaan pitänyt sitä, se vaikutti aina jotenkin epäharmooniselta ja oudolta.

Nyt sattumalta törmäsin tähän artikkelin - sehän on totta! Kohta koko Suomi on mennyt hypnoosin tämän hirveän kaakeli muotoon lumoihin.
Meilläkin moni laittanut,ja kuulemma minunkin pitää laittaa saman mallisen, vaikken haluaisi. On kuulemma trendikas ja "nykyisin kaikki haluavat sitä". Kuka halua!? Mitä ihmeen kaakeli-fasismia tämä on??

Naapurin taloyhtiössä, (meillä on kaksi samanlaista 5:sta taloista), onneksi on fiksumpi hallitus ja valitsi valkoisen klassisen neliön. Siis alkuperäisen mallin mitä oli rakennusvuonna 1990. Pukkilan.
Klassinen neliö 15x15 cm ei koskaan poistunut mihinkään, klassiko kun on, ja nyt, viime vuosina oli taas kovassa suosiossa Ruotsissa ja Tanskassa. Myös Suomessa. Mutta tässä joku päätti laittaa kaikki kylppärit samannäköiseksi, vai ei..

Itse aina pitänyt tätä 15x15 funkiksena ja tykkäsin sitä. Se onkin funkis. Ajaton. Ja siksi sen nimi on arkkitehti.

Kai asukkailla on vielä jokin oikeus vaikuttaa materialeihin, etenkin jos joutuu niistä itse maksaman? Vai onko tämä maailma lopullisesti seonnut?

Kirjessä lukee "urakoitsija toimittaa kaakeli mallit". Tuntuu vähän oudolta, lukee että "osakkaat vastaavat pinnoitteista (kylpyhuone seinä-ja lattiamateriaali ja työkustannukset), kaikista muista vastaa taloyhtiö. Ja nyt minua pakotetaan laittamaan sitä mitä en halua, mutta joudun maksamaan!?

Tietämässäni putkiremontissa, noin 15 vuotta sitten, urakoitsija tarjosi kaksi kaakelivaihtoehtoa, mutta sai valita ja hankkia omat, jos halusi. "Urakoitsija toimittaa kaakelimallit" saattaa mahdollisesti tarkoittaa, että kaakelit saa nähtäväkseen käsinkosketeltavina kaakeleina, ei esimerkiksi kuvina, ainakin tuossa tuntemassani tapauksessa oli noin.

Vuoden 2018 Vastuunjakotaulukon mukaan "sisäpuoliset lattia- ja seinäpinnoitteet" kuuluvat osakkaan vastuulle.


Vuodelta 2020 olevassa kirjoituksessa vielä tarkennetaan, että myös kylpyhuoneen laattapinnat ovat osakkaan vastuulla:

"Myös märkätiloihin liittyy vääriä käsityksiä vastuun jakautumisesta. Kun kylpyhuoneen laattapinnoissa tai -saumoissa ilmenee korjaustarvetta, otetaan hyvin usein yhteyttä taloyhtiöön. Pintojen kunnossapito kuuluu kuitenkin osakkaan vastuulle, pinnan alla oleva vesieriste sen sijaan taloyhtiölle."


Vähän erikoista, ettei itse maksamiaan, omalle vastuulleen tulevia pinnoitteita saisi halutessaan valita itse. Yksi mieleentuleva mahdollisuus on, että pyritään välttämään, ettei joku valitse jotain heikkolaatuista, mutta Pukkilan klassikkokaakeli ei varmaankaan ole sellainen.

Itse alkaisin ensimmäiseksi kysellä taloyhtiön hallituksen puheenjohtajalta.

PS. Vielä mutuna, että omassa kaakelimallissa on lisävaivansa: kaakelien hankinta (kuka hankkii ja toimittaa paikalle, voi joutua tekemään itse), montako kaakelia tarvitaan, urakoitsijalla voi olla näkemys, että pienempien kaakeleiden asennuksessa työkustannus on suurempi, miten lattialaatat jne.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Itse alkaisin ensimmäiseksi kysellä taloyhtiön hallituksen puheenjohtajalta.

PS. Vielä mutuna, että omassa kaakelimallissa on lisävaivansa: kaakelien hankinta (kuka hankkii ja toimittaa paikalle, voi joutua tekemään itse), montako kaakelia tarvitaan, urakoitsijalla voi olla näkemys, että pienempien kaakeleiden asennuksessa työkustannus on suurempi, miten lattialaatat jne.
Meillä on sellainen puheenjohtaja hallituksessa, nainen - keneltä ei kuullut niin paljon pötyä kun häneltä.

Tietotaso häneltä ylipäänsä heikko, sen havainnon tein. 5 v sitten oli puhetta keittiön remontista, kun oli aikomus tehdä, mutta jäi aikomukseksi terv.syistä, ja mainitsin aikomuksesta hankkia erillinen liesituletin, ei siis taloyhtiön. Nainen rupesi huutaa ettei näin saa tehdä. Ja kun hän avaa suunsa, mitään järkipuhe ei enää onnistu.
Hän ei edes tiennyt että nykyisin keitiöihin voi asettaa sähköllä toimiva liesituuletinta, ihan kun muutkin sähkölaitteet.
Eli on viimeinen ihminen jolta pitää kysyä.

Urakoitsijan kaakelit herätti minussa heti epäilystä, kun ei pystynyt edes kertomaan mikä niiden valmistaja. Syntyi vaikutelma että hankkivat jostain kiinoista ne halvalla ja kaupittelee asiakkaille sitten kallilla, pakottamalla juuri siihen mitä on jonkun varastossa. Ja kun näitä vakaan laitettuja kaakeleita pakkosyötetään linjasaneerauksissa, kun mafia määräsi, niin helppoa se on kun kukaan ei kyseenalaista.

Syntyi vaikutelma että harva tajuaa että jokaisessa talossa oma arkitehtuurinsa ja aikansa. Historia tuhotaan. On surullista nähdä kun remonteissa ei oteta tämä seikka huomioon, tuhotaan sen ajan henki hetken hassuilla trendeilla. Minun talossani on sellaista funkishenhisyyttä, vaikka se on 30 v vanha.
Ja alkuperäiset kaakelit myös funkishenkisia 15x15 . Niitä Pukkilan klassisia, ei niiden nimi turhaan ole "arhitehti", Sopivat muun sisustukseni kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on mennyt kommunismi ja fascismi sekaisin.

Lyö tiilikaakelia ja haistata pitkät.
No niin..
Asia vaivasi niin paljon, että päätin soittaa lakimiehelle maksullisen numeroon. Hänen mielestään osakasta ei voi pakottaa ostamaan mitään. Minun tapauksessa koska isännöisijän ilmoituksessa lukee: "Taloyhtiön teettämät kylpyhuoneremontit on toteutettu perjaatteella, että osakkaat VASTAAVAT PINNOITTEISTA (kylpyhuoneen seinä- ja lattialaattamateriaali ja työkustannukset). Kaikesta muusta kustannuksista vastaa taloyhtiö", niin
osakas saa valita itse materiaalit.

Minun pitää ottaa yhteys ensin isännöitsijän kuunnella mitä hän vastaa tästä. Jos hän pane hantiin, niin sitten ottaa yhteys hallituksen puheenjohtajan. Jos hallitus alkaa veduilla, niin ottaa yhteys uudestaan häneen (lakimieheen) ja hän lähestyy niitä ja muistuttaa heille laista.

Eli, ei osakasta saa pakottaa ostamaan mitään. (Mitä hän ei halua).

Helpotti :) :camo: ! Tämä erä on voitollla.
 
Back
Top