Kaakeli-fasismia

Oli pakko lukea tämä ketju, koska vaikka fasismia on Suomessa kuulemma kaikkialla, kylpyhuonekaakelit olivat mielessäni ehkä silti oppressiivisen, valkoisen, äärioikeistolaisen ja etno-nationalistisen suomalais-patriarkaalisen sortaja-listan häntäpäässä.

Nyt tiedän paremmin :) .
Joo, mutta kun se on vaaka laitettu, siksi siihen kannata suhtautua kaikella vakavuudella :camo:
 
Erävoitto, nimenomaan. :confused:
Joo.. 5-10 cm:sta laattakoon takia piti soittaa lakipuhelimeen.

Eilen tapasin yhden naapuri taloyhtiön asukkaan, kertoi aikomuksesta mennä kaakeli kauppaan katsomaan kumpa muoto miellyttäisi enemmään neliö vai vaaka venytetty. Tästä voisin päättää että naapuritaloyhtiö ei ole vielä orjutettu kuten meidän.

Kaikkihan alkanut sillä että ihmiset eivät kyseenalaistaneet yhtään, ottaneet kaikki vastaan mitä urakoitsija ehdotti. Mutta tänään kuulin että yksi toinenkin asukas meidän taloyhtiöstä valitsi itse kaakelit, kävi ostamassa ja toi autolla kotiin. Nyt alkoi pilkottaa valoa tunnellissa.
Jospa ne (urakoitsija) kokeilee kepillä jäätä, ostavatko vai ei :rolleyes: "urakoitsija toimittaa mallit jossa on 3 vaihoehtoa", jospa jotkut tulkitsi ettei sen enemmään ole mitään, ja säännöt määrää juuri tuon muotoon.
 
Aab taitaa tarkoittaa että vasta erävoitto. Saattaa tulla loppupeleissä häviö Maidanille.
 
Aab taitaa tarkoittaa että vasta erävoitto. Saattaa tulla loppupeleissä häviö Maidanille.
Miksi luulet näin? Suuressa linjasaneerauksessa, kun rempataan koko talo kerrallaan, kuten alkuviestin linkissa, varmaankin näin, että valittu sitä mitä "mitä miellyttää mahdollisimman monia", mitä lähtökohtaisesti jo hyvin outo. Ihmisillä on niin monia makuja. Ja keskimieltymyys on outo käsite.
Meillähän e ole putkirempntti.
Kylpyhuoneita rempaneet asukkaat itsekin, ja vaalinnet kaakelit mitä halusivat.
 
Valkoinen iso seinälaatta ja harmaa lattialaatta taitaa olla nykyään vakiona lähes jokaisessa uudessa/remontoidussa kylppärissä. Tämän näköisiin kylppäreihin on tullut raahattua lavatolkulla laattoja vuoden sisään.
Seinälaatta: Kera-Mik Lumi white glossy w.t. 20x40
Lattialaatta: Kera-Mik lattialaatta Salla light grey 10x10
Katso liite: 48123Katso liite: 48124
Just näin: onhan se neutraalia jonkun mielestä, mutta jos ajatellaan klassista linja, tai edes hiukan tervettä mielikuvitusta..Itse en viihtyisi sellaisessa "kaikilla sama pitää olla". Kaikille sama ja vieläpä muoviset kulmasuojat . Niistä ei edes kysytä, ja joku sitten ihmetteli jälkeenpäin: mitä tehtävä niillä on, jos vanha laatoista tehty kulma pysyi vuosikymmenia ehjänä, ei pientäkään naarmun naarmua.
Sitte liian pienen tilaan ahdattu keskeltä avutuvia suihkukaappeja, vaikka toinen ovi ei edes aukea, kun pesuallas ihan vieressä. En minä tälläistä ymmärrä. Suihku verho se pitää olla, se antaa vapautta. Ja lastalla saa helposti siivottuan vedet pois, kyllä sekin hyvin suoja.

Itse pidän enemmän tälläisestä:
1616972480238.jpeg
Nyt tajusin että arkitehdit laittaa samankokoisen laattaan lattiallekin, ja minulle just kerrottu että kaatojen takia pitää olla 10x10.
Milloin ne alkaa laittamaan kaikkia saman uniformuun :mad:

Tuo shakki kuvio on ihan hyvä, ja kuusipanelit varmaan ihan jes. Vai onko tämä kuusipaneli? Jos löytäisi samat lavuarit ja WS pöntön..Mutta ei mun nykyinenkään paljon sitä eroa, valitsin sitä K-raudasta, pyysin näyttämään sen, mitä kaikista "muinaisin". Ja olikin edullisin, IDO. Nyt jo vintage. Jota surutta heitetään pois.
 
Viimeksi muokattu:
Aab taitaa tarkoittaa että vasta erävoitto. Saattaa tulla loppupeleissä häviö Maidanille.
No ei tullut häviötä, sain klassinen kaakelin läpi. Harmittaa vain että Pukkilan tuotanto siirretty jonnekin Portugaliaan tai mihin lie, ja ne lopetti tehdä kulmille tarkoitetun kaakelin, jossa oli yksi lasitettu pinta juuri kulmia varten. Jostain syystä Suomeen juurtunut muovisten kulmien käyttö. Mitä vie tietenkin funkisvaikutelman.
Tämä haluamani kaakelin koko on ikäklassikko, sitä laitettu jo kohta 100 v.
Urakoitsija tietenkin halusi myydä oman isot ties mistä kaalelit, tai noh, ne ovat vain hiukan isot, niitä paskakaakelia tuodaan laivoittain, se on halpa heille, ja sillä tehdään rahaa ja rahastetaan mitään kyseenalaistumattomia asukkaita mannat.
Tuleva sukupolvi vielä joskus kysyy, miten koko Suomen kaakeiloitu samanlaiseksi.
 
Itse noita linjoja työkseni tekevänä, voisin vähän avata näitä hyvän työtavan mukaisia linjauksia meidän rakennusyhtiössä.

En toki ole laatoittaja, mutta sama pätee käytännössä kaikkeen vesieristeen jälkeen tulevaan. Meillä osakas saa valita laatan itse, tilata sen vaikka italiasta itse, mutta tietysti vastaa kustannuksista ja esim. laattojen kestävyydestä itse. Kattopaneloinnit, hanat, valaisimet jne. on kaikki osakkaan mahdollista valita, tietysti esim. valaisimen on oltava tilaan luokitukseltaan sopiva, ja joskus taloyhtiö vaatii esim. vesikalusteiden olevan tietyn valmistajan.

Nuo meidän ehdottamat materiaalit koitetaan aina valita hyvällä hinta/laatu suhteella, mutta pakko niitä ei ole kenenkään ottaa. On sitä jätetty joskus kylppäreitä vesieriste pinnallekkin, kun osakas on ollut itse laatta ukkoja.
 
Itse noita linjoja työkseni tekevänä, voisin vähän avata näitä hyvän työtavan mukaisia linjauksia meidän rakennusyhtiössä.

En toki ole laatoittaja, mutta sama pätee käytännössä kaikkeen vesieristeen jälkeen tulevaan. Meillä osakas saa valita laatan itse, tilata sen vaikka italiasta itse, mutta tietysti vastaa kustannuksista ja esim. laattojen kestävyydestä itse. Kattopaneloinnit, hanat, valaisimet jne. on kaikki osakkaan mahdollista valita, tietysti esim. valaisimen on oltava tilaan luokitukseltaan sopiva, ja joskus taloyhtiö vaatii esim. vesikalusteiden olevan tietyn valmistajan.

Nuo meidän ehdottamat materiaalit koitetaan aina valita hyvällä hinta/laatu suhteella, mutta pakko niitä ei ole kenenkään ottaa. On sitä jätetty joskus kylppäreitä vesieriste pinnallekkin, kun osakas on ollut itse laatta ukkoja.
No he pakottaneet tiettyyn kaakeliin siten että isännöitsija antoi ymmärttää kuulemma joko sanallisesti tai kirj.ilmoituksella yhdelle asukkaalle että kaakelin pitää olla tuon kokoinen.
Tuli puhetta yhden asukkaan kanssa että otan samanlaisen alkupräisen 15x15 valkoisen klassikon, hän vastasi "ei saa ottaa, koska isännöitsijä...sanoi...että pitää olla tuon kokoisen". Eli ne järkyttävät vakoon laitetut.
Vanhemmat asukkaat tulevat kylään katsomaan vanha kylppärini ja monet sanoi, onpa kaunis. Valoisa, ja niin mukava tämä muovimattokin, lämmin ja pehmeä...
Röyhkeimmät uraikoitsijat vieneet jopa huippulaatuiset tyylikkäät made in Finland patterit seinistä, laittaneet seinälle joku kroomattu kiemura rättipatteriksi ja vakuuttaneet että se riittää, että nyt pitää tehdä näin, isännöitsijä käski, mitään vanha ei saa jättää..tuloksena superkylmä uusi kallis kylppäri. Erityisen 1 kerroksessa. Moni ei laittanut lattia lämmitystä kalleuden takia, lattialaatta ilman lattialämmitystä on kylmä! Ne, jolle jätettiin vanhat laadukkaat patterit made in Finland vielä jotenkin sietää.


Karseat kylppärit, huono valaistus, peilikaappien valaistus heikko, lisänä hikkäisevät halogeenit, jotenkin pliisu väritys, luonnon valkoinen tai beigeen taituva, samat vaakon laitetut hirvitykset kaikilla, putket pintavetona. Heikkolaatuinen työ. Kauniiksi niitä ei kutsuisi, päinvastoin.
Persoonattomia epäviihtyisiä tusina tiloja.

Idiottimaista menoa.

Naapuri talossa (eri taloyhtiöt) sentään fiksumpaa, päättäneet jättää edes laadukkaat made in finland patterit 90 luvulta seiniin, niille jolla ei ollut vaaraa lattialämmitykseen.
Olen jo kirjottanut isännöitsijälle ettei minun patteri viedä mihinkään, kuulemma tekninen isännöitsijä sen päättä.
Naapurilla on alkuperäinen patteri. Vetoan siihen. Mun terveyttä ei vaaranneta. Parilla asukkaalla on uusi seinä patteri kylppärissä, yllätyin, siinä takana on muoviosia! läämmittää heikosti, vanhempi nainen osti asunnon jo sellaisena, nyt hänkin itkee että kylmä, mutta ei se pikku puolilelu patteri edes lämmittää!! :mad:

Olen uupunut niistä järjettömiä päätöksiä tekevistä ihmisistä. Ajemmin hallitus oli asukkaiden etuja palveleva, nyt urakoitsijoiden, ja puhuvat paska häpeämättömästi!
 
No he pakottaneet tiettyyn kaakeliin siten että isännöitsija antoi ymmärttää kuulemma joko sanallisesti tai kirj.ilmoituksella yhdelle asukkaalle että kaakelin pitää olla tuon kokoinen.
Tuli puhetta yhden asukkaan kanssa että otan samanlaisen alkupräisen 15x15 valkoisen klassikon, hän vastasi "ei saa ottaa, koska isännöitsijä...sanoi...että pitää olla tuon kokoisen". Eli ne järkyttävät vakoon laitetut.
Vanhemmat asukkaat tulevat kylään katsomaan vanha kylppärini ja monet sanoi, onpa kaunis. Valoisa, ja niin mukava tämä muovimattokin, lämmin ja pehmeä...
Röyhkeimmät uraikoitsijat vieneet jopa huippulaatuiset tyylikkäät made in Finland patterit seinistä, laittaneet seinälle joku kroomattu kiemura rättipatteriksi ja vakuuttaneet että se riittää, että nyt pitää tehdä näin, isännöitsijä käski, mitään vanha ei saa jättää..tuloksena superkylmä uusi kallis kylppäri. Erityisen 1 kerroksessa. Moni ei laittanut lattia lämmitystä kalleuden takia, lattialaatta ilman lattialämmitystä on kylmä! Ne, jolle jätettiin vanhat laadukkaat patterit made in Finland vielä jotenkin sietää.


Karseat kylppärit, huono valaistus, peilikaappien valaistus heikko, lisänä hikkäisevät halogeenit, jotenkin pliisu väritys, luonnon valkoinen tai beigeen taituva, samat vaakon laitetut hirvitykset kaikilla, putket pintavetona. Heikkolaatuinen työ. Kauniiksi niitä ei kutsuisi, päinvastoin.
Persoonattomia epäviihtyisiä tusina tiloja.

Idiottimaista menoa.

Naapuri talossa (eri taloyhtiöt) sentään fiksumpaa, päättäneet jättää edes laadukkaat made in finland patterit 90 luvulta seiniin, niille jolla ei ollut vaaraa lattialämmitykseen.
Olen jo kirjottanut isännöitsijälle ettei minun patteri viedä mihinkään, kuulemma tekninen isännöitsijä sen päättä.
Naapurilla on alkuperäinen patteri. Vetoan siihen. Mun terveyttä ei vaaranneta. Parilla asukkaalla on uusi seinä patteri kylppärissä, yllätyin, siinä takana on muoviosia! läämmittää heikosti, vanhempi nainen osti asunnon jo sellaisena, nyt hänkin itkee että kylmä, mutta ei se pikku puolilelu patteri edes lämmittää!! :mad:

Olen uupunut niistä järjettömiä päätöksiä tekevistä ihmisistä. Ajemmin hallitus oli asukkaiden etuja palveleva, nyt urakoitsijoiden, ja puhuvat paska häpeämättömästi!
Isännöitsijä ei voi tuota määrätä. Talon määräysvalta päättyy vesieristeeseen. Sen päälle on yleensä seuraavat vaihtoehdot: taloyhtiön puolesta jotain tai asukkaan omaan piikkiin mitä hän haluaa.
 
Isännöitsijä ei voi tuota määrätä. Talon määräysvalta päättyy vesieristeeseen. Sen päälle on yleensä seuraavat vaihtoehdot: taloyhtiön puolesta jotain tai asukkaan omaan piikkiin mitä hän haluaa.
Isännöitsijä halusi auttaa urakoitsijan (tutun?) myydä asukkaille oman kaakelin, minua heti moinen suututti. Laatta on myös sisustuksellinen elementti, isännöisijällä ei ollut mitään sanavalta siihen, täällä on rempattu k.h itsekin, ja kaikki teki mitä lystää. Tämän urakoisijän työ oli täynnä heikkouksiä. Paikoittain epäsiisti jälki, selkeät virheet, vesieriste valunnut kynnykselle. Ja valvoja, (tekninen isännöisijä) sulki tälle silmän! Yksi asukas vaatinut korjata naarmut ja liian suuret aukot paneelissa, jota ei peittänyt kauluri. ja vieläpä kahdessä paikassa. Sentin rako.
yhdestä jatkuvasti joku putken liitin tippui alas. Asukas työnsi se sormilla ylös. Minä tulen vaatimaan laatua.

Jotain mättää siinä urakoitsijässä, jos jättää sellaista jälkiä.
 
Isännöitsijä halusi auttaa urakoitsijan (tutun?) myydä asukkaille oman kaakelin, minua heti moinen suututti. Laatta on myös sisustuksellinen elementti, isännöisijällä ei ollut mitään sanavalta siihen, täällä on rempattu k.h itsekin, ja kaikki teki mitä lystää. Tämän urakoisijän työ oli täynnä heikkouksiä. Paikoittain epäsiisti jälki, selkeät virheet, vesieriste valunnut kynnykselle. Ja valvoja, (tekninen isännöisijä) sulki tälle silmän! Yksi asukas vaatinut korjata naarmut ja liian suuret aukot paneelissa, jota ei peittänyt kauluri. ja vieläpä kahdessä paikassa. Sentin rako.
yhdestä jatkuvasti joku putken liitin tippui alas. Asukas työnsi se sormilla ylös. Minä tulen vaatimaan laatua.

Jotain mättää siinä urakoitsijässä, jos jättää sellaista jälkiä.
Just nyt olen erään taloyhtiön hallituksen jäsen, mutta reilun vuosikymmenen olin sen puheenjohtajanakin. Jos talossa on ollut alkujaan kaakelit, voi talo maksaa ns. samantasoiset kaakelit tilalle. Oman valinnan saa sitten omalla rahalla tilalle. Huonompaa ei ilman hyvin vankkaa perustetta hallitukselta tuputtaa tilalle. Korvaavasta tulee yleisesti tason säilyä alkuperäisenä tai parantua
 
Just nyt olen erään taloyhtiön hallituksen jäsen, mutta reilun vuosikymmenen olin sen puheenjohtajanakin. Jos talossa on ollut alkujaan kaakelit, voi talo maksaa ns. samantasoiset kaakelit tilalle. Oman valinnan saa sitten omalla rahalla tilalle. Huonompaa ei ilman hyvin vankkaa perustetta hallitukselta tuputtaa tilalle. Korvaavasta tulee yleisesti tason säilyä alkuperäisenä tai parantua
No kun ne teki päätöksen että taloyhtiö maksaa vesieristeisiin asti, laatoituksesta ja työstä maksaa asukas. Uraikoitsia lähetti kylpyhuoneesta urakkaarvion 3000 e, että t.y uusivessapönttö, toimivat hanat ja muut laitetaan paikalle. Siinä oli huomatus että putkistot ovat t.y vastuulla.
Urakoitsija heti alkoi rahastaa, että jos haluan omat kaakelit ne ovat kalliimpi, työkin on kallimpi. Miten h:ssa pienemmät laattaat voi olla kallimpi laittaa!?
Meidän sukulaismies laatoittaja, tekee takkoja yms, pitkän linjan ammattimies. Hän maalasi mun asunnon seinät, osaa sitäkin. Hän sanoi että 15x15 laatan kanssa ei pitää olla ongelmia, se helpompi laittaa isompien laattojen verrattuna. Niiden kanssa pitää olla todella tasainen pinta. sen ymmärrän että urakoitsija ha

Jos asukas haluaa uusia lavuari, allaskaappi, peilikaappi tai asetta suihkukaapi, hän maksaa sitä itse, suihkutankoineen yms hienouksineen.
Minulle sopi kaikki nykyinen, se toimi ja on laadukas. Hanat ovat suht uusia, lavuaari 15 v vanha Idon, ja minulle sopii se malli hyvin. Monilla täällä jo allaskaapit meni pilalle, vuotoja..jota ei asukas huomannut sinne kasatun roinan takia. En halua mitään allaskappia, koskaan en tykkänyt niistä, lististävät muoviputket seinustalle, ja sitten ne vuotaa siellä, tai suihkun kosteudesta turpoa levy.
Saavat laittaa kaikki paikolleen kuten nyt. Peili ja hylly palvele paremmin kun mikään peilikaappi. Minulla on Linneabeta Zarrosta peililasi lattialla seisova kaappi, siinä mun kaikki tavarat, saunaoven muutan lasiseksi Swedoor oveksi. Muu säilyy talorakennusvuden mukaan. Minulle passaa näin. Mutta pitää olla laatutyö, eikä sitä mitä olen nähnyt naapurilla.
sitä tulen vaatimaan.
 
Viimeksi muokattu:
Urakoitsija heti alkoi rahastaa, että jos haluan omat kaakelit ne ovat kalliimpi, työkin on kallimpi. Miten h:ssa isot laattaat voi olla kallimpi laittaa!?
Monessa asiassa ei ole järkeä. Esim kahvi. Kokonaiset pavut ovat kalliimpia kuin valmiiksi jauhettu kahvi.
 
Tyyli on makuasi, mutta laatan tekninen hyvyys ei. Porcellanato-laatta on hyvä valinta. Itse suosisin isokokoista (lasitettua)laattaa seinissä koska silloin saumoja on vähemmän.
Varsinkin marmorikuosisista isoista laatoista saa näyttäviä pintoja. Niissä on marmorin kauneus mutta ovat huomattavasti kestävämpiä pintoja kuin huokoinen marmori.
Kylppärin lattiaan yleensä laitetaan pientä laattaa koska silloin saadan enemmän pitoa jaloille.
Jos on hiukankin on vaativa maku niin kannattaa varata aikaa laattojen tulemiseen, koska niitä ei välttämättä ole Suomessa.

Keskusvarasto on yleensä siellä Kehä-kolmosella. He toimittavat nopeasti suoraan kotiovelle. Mutta jos asuu lähettyvillä niin voi sieltä itsekin hakea.
Kannattaa kuitenkin varautua siihen että laattapaketit voivat olla painavia. Pitäisihän ne painot olla jo tiedossa tilattaessa.

Porcellanatoilla tarvitaan timanttileikkuria. Ammattimies sen kyllä tietää.
Niin kuin jo aiemmin sanottiin, isoille laatoille pitää olla tasainen pinta. Muuten saumoissa toinen levy onkin korkeammalla.

Vaalea iso laatta tuo tilan tuntua. Yleensä se on kylppäreissä etu.

Peruskylppäri tehdään 30x60 cm valkoisesta lasitetusta porcellanato-laatasta.
Rektifioidulla, eli suoristetulla, laatalla voidaan tehdä ohuita saumoja, jotka lisääväät tilan tuntua.
Laatta-asioissa kannattaa olla tarkkana.

Jos mennään marmorikuosiin niin laatan pitää olla oikeasti iso koska silloin juonteista tulee näyttävämpiä.
Marmorilaatat voivat mahdollisesti olla niin että juonteita voi yhdistää laattojen välillä.
 
Viimeksi muokattu:
Laadukas porcellanato-laatta sopii ulos, lattiaan, seinään, keittiöön ja kylpyhuoneeseen.
Käsittääkseni niitä olisi voitu hyvin laittaa vaikkapa Finlandia-talon ulkoseinään.
Olisivat olleet pitkäikäisiä ja kevyinä helppo uusia.

Laattoihin saa erilaisia kuoseja jotka ovat nimettyjä marmorilaaluten (kaivos) mukaan.
Niiden kylmänkestävyys perustuu siihen että niissä ei ole, eikä niihin imeydy kosteutta.
Carrara on hillitty, mutta Calacatta on näyttävämpi!

Tälläisiä laattoja on käytetty uusien lattialämmitettyjen kerrostalohuoneistojen lattioissa. En tiedä kuinka hyvä idea se on sitten.
Näitä on asuinkerrostalojen sisääntulotilojen seinissä ja lattioissa, joihin se sopiikiin mainiosti.

Parvekkeen seinät olisivat hyvä kohde marmorikuosiselle laatalla. Ankeista pinnosta saataisiin näyttäviä kertaheitolla.
 
No kun ne teki päätöksen että taloyhtiö maksaa vesieristeisiin asti, laatoituksesta ja työstä maksaa asukas. Uraikoitsia lähetti kylpyhuoneesta urakkaarvion 3000 e, että t.y uusivessapönttö, toimivat hanat ja muut laitetaan paikalle. Siinä oli huomatus että putkistot ovat t.y vastuulla.
Urakoitsija heti alkoi rahastaa, että jos haluan omat kaakelit ne ovat kalliimpi, työkin on kallimpi. Miten h:ssa pienemmät laattaat voi olla kallimpi laittaa!?
Meidän sukulaismies laatoittaja, tekee takkoja yms, pitkän linjan ammattimies. Hän maalasi mun asunnon seinät, osaa sitäkin. Hän sanoi että 15x15 laatan kanssa ei pitää olla ongelmia, se helpompi laittaa isompien laattojen verrattuna. Niiden kanssa pitää olla todella tasainen pinta. sen ymmärrän että urakoitsija ha

Jos asukas haluaa uusia lavuari, allaskaappi, peilikaappi tai asetta suihkukaapi, hän maksaa sitä itse, suihkutankoineen yms hienouksineen.
Minulle sopi kaikki nykyinen, se toimi ja on laadukas. Hanat ovat suht uusia, lavuaari 15 v vanha Idon, ja minulle sopii se malli hyvin. Monilla täällä jo allaskaapit meni pilalle, vuotoja..jota ei asukas huomannut sinne kasatun roinan takia. En halua mitään allaskappia, koskaan en tykkänyt niistä, lististävät muoviputket seinustalle, ja sitten ne vuotaa siellä, tai suihkun kosteudesta turpoa levy.
Saavat laittaa kaikki paikolleen kuten nyt. Peili ja hylly palvele paremmin kun mikään peilikaappi. Minulla on Linneabeta Zarrosta peililasi lattialla seisova kaappi, siinä mun kaikki tavarat, saunaoven muutan lasiseksi Swedoor oveksi. Muu säilyy talorakennusvuden mukaan. Minulle passaa näin. Mutta pitää olla laatutyö, eikä sitä mitä olen nähnyt naapurilla.
sitä tulen vaatimaan.
Tuo "tekivät päätöksen, että taloyhtiö maksaa vesieristeeseen saakka" on oikea. Se vesieristys on taloyhtiöiden omaisuutta, mutta pintamateriaali on sinun. Asiasta on saatavilla hyvä pieni opas - Vastuunjakotaulukko. Ja tämän jaon mukaan on sinulla oikeus valita pintaan mikä tahansa laatta ja sille haluamasi asentaja.
 
Back
Top