Kaakeli-fasismia

Tuo "tekivät päätöksen, että taloyhtiö maksaa vesieristeeseen saakka" on oikea. Se vesieristys on taloyhtiöiden omaisuutta, mutta pintamateriaali on sinun. Asiasta on saatavilla hyvä pieni opas - Vastuunjakotaulukko. Ja tämän jaon mukaan on sinulla oikeus valita pintaan mikä tahansa laatta ja sille haluamasi asentaja.
Kyllä tämä oli selvä minulle järkeni mukaan, kun luin että taloyhtiö vastaa vesieristeen asti, sitä varten kerätty raha jo vuosia me kaikki asukkaat, ja se on budjetoitu. Sitten lukee "että asukas vastaa itse laatoista ja työstä". Ongelmaksi tuli kun valitsin sen retro Pukkila valkoinen 14,7x14,7 cm. Urakoitsija sanoi että se maksaa sitten lisää. Tänään oli kiivas neuvottelu.
Kun hänen materiaalit kylppäristä (laatat+lasti) 1200 e, jotka kuuluvat urakkahintaan, urakkahinta on 3000e (materaalit 1200 ja työ 1800). Ne ovat asukkaan vastuulla, eli niistä maksan urakoitsijalle minä. Niin miten ihmeessä minun Pukkilan ei edes kallimmasta päästä oleva laatta voi maksaa erotuksena lisää? Ja työerotukseksi seinäkaalisista hän on laskenut muhkeat 650 e!
Isokokoista laatta on tutun kaakelojan mukaan työläämpi laittaa kun mun valitsema. Mitä suurempi laattaa, hän sanoi, sen tasaisempi pinnan pitää olla.

Hän rupesi ensin puhumaan miten materiaalit ovat kallistuneet, sanoin että samoissa hinnoissa ovat ne kaakelit, kevästä lähtien, kun katsoin. Sitten hän rupesi sanomaan että sen jälkeen urakkakin kallistunut, minä näytin hänelle viimeksi saatun tiedoten isännöitsijalta, jonka mukaan musta valkoisella lukee urakkahinta 3000e sis ALV. asunnostani.
Ai, no sitten se on se, hän vastasi.
Tuli huono olo, että jo alkuvaiheissa alkoi rahastamista ja epäreiluus.
Onneksi mulla oli naapurin viimeksi tehdyn remontin lasku erittelyineen. Urakoitsija kävi alhaalla, ja tuli sitten kertomaan
että kaakelierotus 6 euroa per neliö, minulle pitää maksaa. Hyvä ettei 600 e.

Jokin epäkohta tässä on. Alkuun kesällä sanoin että itse ostan kaakelin, ei se toimituskaan kallis ole. Hän sanoi ettei tarvitse, hän hankki sen. Mutta nyt alkoi puhua jostain "hankintahinnoista". Kun sanoi nyt vertaillaan sun materiaalit, kaakelin hinnan ja haluamani Pukkilan kaakelin hinta.
Jos hänen ison kaakelin hinta on 21 e per neliö, niin hintaan 1200e miinus panelit sillä olisi voinut peittää 2 kylppäriä!
Vaikka siellä olisikin lastiaine mukana.
Sille budjetotu 50 000 3 huoneesta vesieristeisiin asti. Saunat eivät edes kuulu tähän eikä uudet kalusteet yms. Ja mainostavat asukkaille miten edullista se on. Edullisuus on kaukana sitä. Harmi ettei ehtinyt kilpailuttaa urakka.
 
Back
Top