Kaksi tankkialusta hyökkäyksen kohteina Persianlahdella

Ollaanpa täällä hyvin kevyin perustein oikein toivomassa sotaa ja kuolemaa muutaman foorumijäsenen toimesta. Aivan kuin sota olisi jokin peli, jota katsoa mukavasti kotisohvalta.

Vaikka Iran ei liene oikein millään mittarilla mikään mallimaa, en ainakaan itse ole vielä keksinyt mitään syytä sille, miksi USA:n pommituskampanja olisi oikeutettu. Vaikeaa myös keksiä mitä pommituskampanjalla saavutettaiisiin, muuta kuin suurvaltapoliittista uhoa ja pullistelua. Sen sijaan riskit ovat kovat; mm. alueellinen suurkonflikti.

Drone- ja laivaiskuista on niin paljon propagandaa nyt liikkeellä, että en uskoisi kummankaan puolen näkemystä tapahtuneesta. Totuus lienee jossain näiden välissä tai aivan jotain muuta.

Arviot USA:n kyvystä tuhota Iranin laivosto jne. kahdessa tunnnissa jättäisin niin ikään huomioimatta, varsinkin kun Iranilla on oikeasti kyky ja halu puolustaa aluettaan.

Ollaanpa täällä hyvin kevyin perustein oikein toivomassa sotaa ja kuolemaa muutaman foorumijäsenen toimesta. Aivan kuin sota olisi jokin peli, jota katsoa mukavasti kotisohvalta.

Vaikka Iran ei liene oikein millään mittarilla mikään mallimaa, en ainakaan itse ole vielä keksinyt mitään syytä sille, miksi USA:n pommituskampanja olisi oikeutettu. Vaikeaa myös keksiä mitä pommituskampanjalla saavutettaiisiin, muuta kuin suurvaltapoliittista uhoa ja pullistelua. Sen sijaan riskit ovat kovat; mm. alueellinen suurkonflikti.

Drone- ja laivaiskuista on niin paljon propagandaa nyt liikkeellä, että en uskoisi kummankaan puolen näkemystä tapahtuneesta. Totuus lienee jossain näiden välissä tai aivan jotain muuta.

Arviot USA:n kyvystä tuhota Iranin laivosto jne. kahdessa tunnnissa jättäisin niin ikään huomioimatta, varsinkin kun Iranilla on oikeasti kyky ja halu puolustaa aluettaan.
Eiköhän Iranin laivasto todellisuudessakin ole tuhottu muutamassa tunnissa.
Samaten ilmavoimien kalusto. Kaikki muu sitten aika hyvin suojattua vuorten uumenissa.

Eiköhän Iranin laivasto todellisuudessakin ole tuhottu muutamassa tunnissa.
Samaten ilmavoimien kalusto. Kaikki muu sitten aika hyvin suojattua vuorten uumenissa.
vuoren sisus muuttuu pitkästyttäväksi, kun kaikki yhteydet on poikki..
No toivotaan, että muslimit pitää pelinsä omalla puolella, eikä lähde hiplailemaan muiden laivoja...

vuoren sisus muuttuu pitkästyttäväksi, kun kaikki yhteydet on poikki..
No toivotaan, että muslimit pitää pelinsä omalla puolella, eikä lähde hiplailemaan muiden laivoja...
Jälleen muistutan, että näihin on varauduttu kaikki nämä vuodet. Kumppaneina Kiina ja Venäjä joilla myös osaamista tuolta sektorilta. Jenkit ylivoimainen mutta alivoimainen saattaa yllättää.

Ei sitä kukaan toivo omille rannoille, mutta on tekopyhää väittää etteikö se olisi mielenkiintoista ja jopa "peliä" jota seurata omalta kotisohvalta kun se tapahtuu jossain kaukana. Tai sitten on todella suuri sydän johon mahtuu omien läheisten lisäksi miljoonat tuntemattomatkin, mikä on psykologian oppien mukaan mahdoton ajatus. Taisi liittyä Dunbarin lukuun.

Minä en ainakaan aio esittää huolestunutta jostain lähi-idässä tapahtuvista kuolemista, varsinkin jos siellä kurmootetaan musliminuskoisia. Saa leimata sotahulluksi jos haluaa, samaa olen saanut kuulla kautta aikojen kun strategiapelejä pelaan.

Ja pysyn väitteessäni siinä että iranin laivasto ja ilmavoimat lähtisi todella nopeaa, muutamassa tunnissa, pelilaudalta (hehe) pois jos rytinä tulisi, sen sijaan olen samaa mieltä siinä että maajoukkojen kanssa tulisi suolaiset tappiot.

Ei sitä kukaan toivo omille rannoille, mutta on tekopyhää väittää etteikö se olisi mielenkiintoista ja jopa "peliä" jota seurata omalta kotisohvalta kun se tapahtuu jossain kaukana. Tai sitten on todella suuri sydän johon mahtuu omien läheisten lisäksi miljoonat tuntemattomatkin, mikä on psykologian oppien mukaan mahdoton ajatus. Taisi liittyä Dunbarin lukuun.

Minä en ainakaan aio esittää huolestunutta jostain lähi-idässä tapahtuvista kuolemista, varsinkin jos siellä kurmootetaan musliminuskoisia. Saa leimata sotahulluksi jos haluaa, samaa olen saanut kuulla kautta aikojen kun strategiapelejä pelaan.

Ja pysyn väitteessäni siinä että iranin laivasto ja ilmavoimat lähtisi todella nopeaa, muutamassa tunnissa, pelilaudalta (hehe) pois jos rytinä tulisi, sen sijaan olen samaa mieltä siinä että maajoukkojen kanssa tulisi suolaiset tappiot.

Kiinnostus on eri asia kuin sodan lietsominen ja toivominen, mikä paistaa monesta viestistä (en sano että sinun) läpi.

Toisekseen, jos ajatuksena on, että konflikti olisi täysin meistä erillään ja vaiktukseton, voi tämä osoittautua nopeasti vääräksi. Suurkofnlikti näkyisi nopeasti bensapumpulla, sitten taloudessa ja mahdollisesti myös uutena pakolaisaaltona. Muutkin skenaariot mahdollisia.

Näitä parin tunnin elinaika-arvioita esitetään kerran vuodessa mm. Suomen osalta (venäjä laittaa suomen polvilleen parissa tunnissa) Nämä väitteet ammutaan nopeasti alas (etenkin tällä foorumilla). Kun edes USA ei ole kaikkivaltias ja Iranilla jopa kohtuullinen ilmapuolustuskyky, suhtautuisin suurella varauksella kaikenlaisiin poragandistisiin arvioihin.

Kiinnostus on eri asia kuin sodan lietsominen ja toivominen, mikä paistaa monesta viestistä (en sano että sinun) läpi.

Toisekseen, jos ajatuksena on, että konflikti olisi täysin meistä erillään ja vaiktukseton, voi tämä osoittautua nopeasti vääräksi. Suurkofnlikti näkyisi nopeasti bensapumpulla, sitten taloudessa ja mahdollisesti myös uutena pakolaisaaltona. Muutkin skenaariot mahdollisia.

Näitä parin tunnin elinaika-arvioita esitetään kerran vuodessa mm. Suomen osalta (venäjä laittaa suomen polvilleen parissa tunnissa) Nämä väitteet ammutaan nopeasti alas (etenkin tällä foorumilla). Kun edes USA ei ole kaikkivaltias ja Iranilla jopa kohtuullinen ilmapuolustuskyky, suhtautuisin suurella varauksella kaikenlaisiin poragandistisiin arvioihin.
Olen samaa mieltä, pitää pyrkiä katsomaan realistisesti asioita. En lähtisi vertaamaan vaikkapa Venäjän kykyä Suomea vastaan siihen, mikä USAn kyky olisi Irania vastaan, kalustoerot ovat aika merkittävä tekijä.
Se että USA oli tietojen mukaan tekemässä jo ilmaiskuja, mutta ne peruttiin, tukee mielestäni vahvasti väitettäni siitä että USAlla ei pahemmin ole pelättävää Iranin ilmatorjunnan tai laivaston osalta.
Se ei myöskään tarkoita sitä että jos Iranin laivasto ja ilmavoimat pistettäisiin romuksi, että se sota päättyisi siihen, päinvastoin, siitä se alkaisi. Ja mitä todennäköisimmin olisi vuosien rähinä, pahempi kuin mitä irakin konfliktit.

Minä en näe tulevaisuudessa rauhaa niin Ukrainan kriisissä Venäjän ansiosta, tai lähi-idässä Iranin & pahan akselin ( :D) takia. Siksi haluan että laitetaan kova kovaa vasten, eikä anneta pikkuhiljaa periksi näille joka asiassa.

Iran tuki terrorismia vielä 80 luvulla mutta nykyään lähinnä ollut eturintamassa taistelemassa sitä vastaan. Iran ollut merkittävässä roolissa esimerkiksi Syyriassa Isis vastaisessa taistelussa. Saudit ansaitsisivat mielummin paikan pahan askelissa mutta eihän se käy päinsä koska strateginen kumppanuus jenkkien kanssa.

Kyllä jenkkien työkalupakista löytyisi vaihtoehtoja jotka säästäisivät verta.
Olisi kanssa näky kun tuollaisen pommin jälkeen jenkit lähettäisivät dronen kuvaamaan tuloksia. Vääntyneiden raudankappaleiden sekä savuavien raunioiden sijaan maassa kulkisi Fingerporista tuttu letkajenkka tyyppinen miesjuna.

Iran on oikeastaan ainoa noista hiekkamaista millä on jotain elämisen mahdollisuuksia, kehittyvää osaamista ja ilmeisen hyvä koululaitos ja muukin opiskelu.
Sen maan tulevaisuus on nuorissa jotka ovan valmiita vetämään farkut jalkaan ja monin tavoin muuttamaan yhteiskuntaa. Itse olisin sitä mieltä että parasta kun sitä maata ei pommiteta vaan antaa niiden kehittyä omillaan. Toivon että saavat jatkaa sivistymistä joka on hyvässä vauhdissa. Vanhat siellä tosin hieman jarruttaa, mutta biologiselta kannalta katsottuna sekin on ajan kysymys.

Trump voisi pitää näppinsä irti Iranista.
.

Ristus, tulevaisuus on turvattu.

Ristus, tulevaisuus on turvattu.
Mitähän mahdat tällä tarkoittaa? Yritätkö sanoa että kyllä ne asiat hoituu sopimalla ja myötäilemällä, kun vastassa on Iranin Ajatollahit tai Venäjän tapa toimia? Kyllä ne lopettaa kun saavat tarpeeksi alueita ja kaikilla on hyvä olla?

Viimeksi muokattu:
Ensinnäkin, tämä ei ole mitään peliä. Vaikuttaa todella siltä, että mielestäsi olisi hienoa katsoa tätä sohvalta. Siistii hei.

"Se että USA oli tietojen mukaan tekemässä jo ilmaiskuja, mutta ne peruttiin, tukee mielestäni vahvasti väitettäni siitä että USAlla ei pahemmin ole pelättävää Iranin ilmatorjunnan tai laivaston osalta."
Mikä viiltävä analyysi.
Tuo ja muut kirjoituksessasi olleet pointit antavat minulle rauhallisen unen, tulevaisuuden päättäväiset ja
pelkäämättömät reserviläiset hoitavat hommelit.

Vaikea se vaan on uskoa puheita perutuista ilmaiskuista. Uhrien takia perui viime hetkellä. Tarkoittaako se sitä, että käski laittaa iskut etenemään, mutta tajusi vasta viime hetkellä kysyä että ai niin. Paljos kuolee porukkaa? Ainakin haastattelussa antaa tällaisen kuvan.

Iran on oikeastaan ainoa noista hiekkamaista millä on jotain elämisen mahdollisuuksia
Voisin kyllä lisätä Jordanian tähän. Kummallakin on omat ongelmansa, mutta Jordaniakin on ihan positiivinen valtio tuolla nurkalla ollut, sen jälkeen kun ymmärsi että valtiolla voi olla muitakin tavoitteita olemassaololleen kuin tuhota Israel kaverien kanssa.

Ensinnäkin, tämä ei ole mitään peliä. Vaikuttaa todella siltä, että mielestäsi olisi hienoa katsoa tätä sohvalta. Siistii hei.

"Se että USA oli tietojen mukaan tekemässä jo ilmaiskuja, mutta ne peruttiin, tukee mielestäni vahvasti väitettäni siitä että USAlla ei pahemmin ole pelättävää Iranin ilmatorjunnan tai laivaston osalta."
Mikä viiltävä analyysi.
Tuo ja muut kirjoituksessasi olleet pointit antavat minulle rauhallisen unen, tulevaisuuden päättäväiset ja
pelkäämättömät reserviläiset hoitavat hommelit.
Vaikuttaa siltä että et pitänyt mielipiteistäni ja koitat piruilla sen takia, että en esitä tekopyhää välittämällä ihmisistä, joiden arvostus on kohdallani nolla. Ihan miten vaan, ei se siitä mihinkään muutu vaikka sanon sen ääneen, että suurin osa ihmisistä seuraa noita tapahtumia viihteenä ilman empatiaa tuntemattomia kohtaan.

Noita vihjailuja tulevaisuuden reserviläisistä en ymmärrä, millä lailla ne liittyy asiaan, mutta olen jo saanut sen verran irti mielipiteistäsi että ei oikeastaan kiinnosta.

Vaikea se vaan on uskoa puheita perutuista ilmaiskuista. Uhrien takia perui viime hetkellä. Tarkoittaako se sitä, että käski laittaa iskut etenemään, mutta tajusi vasta viime hetkellä kysyä että ai niin. Paljos kuolee porukkaa? Ainakin haastattelussa antaa tällaisen kuvan.

Olisiko ollut niin että Trump itse oli käskenyt hyökätä ja asiantuntevat kenraalit kieltäytyivät/suostuttelivat perumaan ja poliittisen hässäkän takia antoivat Trumpin itse väittää peruneensa. Jos hän kerran jo epäsuoria viestiyhteyksiä käyttäen oli jo uhonnut että isku tulee nyt.

Luottaisin enemmän siihen että siellä on oikeat ammattilaiset arvioimassa tilannetta ja tekevät sen mukaan päätökset.

Iranin teokraattinen hallinto on tietysti kammottava. Ihmiset vaikuttavat kuitenkin ihan ihmisiltä. Kuvissa näyttävät useat jopa aika eurooppalaisen näköisiltä.

Kehittymisestä jotain kertoo lukutaitotilasto. 70-luvulla ennen vallankumousta lukutaitoisia oli alle puolet 15 v täyttäneistä / nykyisin 95%.

Arabimaista Iran eroaa sillä, että heillä on merkityksellistä valmistavaa teollisuutta. Olen itsekin päässyt tutkimaan Iranissa valmistettua autoa (Saipa taisi olla merkki). Muistutti ratkaisuiltaan eurooppalaista hinnat alkaen ajoneuvoa.

Iranilaisten sotilaallinen kyky suhteessa resursseihin lienee paremmalla tasolla kuin arabien (joilla on tapana hävitä kaikki sotansa). Saddam hyökkäsi Iranin heikolla hetkellä 80-luvulla vallankumouksen jälkeen, mutta ei saavuttanut menestystä.

Kovasta suun pieksämisestä huolimatta Iran ei ole tietääkseni historiansa aikana hyökännyt mihinkään. Myöskään Iranin tukemaa shiialaista länsimaihin kohdistuvaa terrorismia ei ole esiintynyt.

USA:sta ei missään helposti kuviteltavassa tilanteessa tule Iranin kaveria, koska mm. menivät kansallistamaan öljyvarat vallankumouksen yhteydessä.

Mielestäni Irania enemmän pahan valtakunta on esim. Saudi-Arabia joka on vahvasti länsimaihin kohdistuvan terrorismin takana. Osamakin oli saudi.

Löytyihän se odotettu yhteinen sävel punaviherliberaalien ja Iranin välille kuten se on aina löytynyt niin Natzi Saksan kuin Neuvostoliiton kannattajien kanssa Lähi-Idän kansojen kanssa, minkäs koira karvoistaan pääsee, noin kauniisti ja huumorilla esitettynä.

Miä tulee imettelyyn miksi iskuja Iraniin olisi suunniteltu viikkoja , ei kannata ihmetellä sillä suurvalloilla on työkalupakissaan monenlaisia suunnitelmia ja toimintamalleja sekä muita valmiuteen liittyviä juttuja ja niitä päivitetään jatkuvasti.

Euroopassa ja nimenomaan EUssa nämä muiden käyttämät toimet loistavat poissaolollaan, koska EUlla ei ole edes toimivaa sotilas/siviili tiedustelua koska Ukrinan kriisi paljasti niiden olevan Venäjän soluttamia ja mikään valtio ei suostu niille luovuttamaan kriittistä tietoa.

EUn nopeantoiminnan joukot on kuopattu jo aikoja sitten, syystä että niitä olisi pitänyt käyttää Ukrainan puolustamiseen Venäjän hyökättyä Krimille, oli helponpaa ihmetellä mitä nuo pienet vihreät miehet on kuin GRUn värväämän politiikon tehdä päätös.

EU organisaatiot, niin siviili/sotilas tiedustelu ja nopeantoiminnan joukot on kuopattu kaikessa hiljaisuudessa tilalle on tullut ilmastokouhkaus jolla kiinitetään kansalaisten huomio toisaalle, ettei kansaliset huomaa ettei keisarilla ole vatteita eikä Euroopalla ole enään edes toimivia puolustusvoimia kun puolustuskyky on viimeisten vuosikymmenten aikana ajettu alas

Back