Kansalaisaloite Ahvenanmaan demilitarisoinnin lopettamisesta

YJT

Respected Leader
Tuolla toisessa ketjussa tuli esille ajatus kansalaisaloitteeesta, joka tähtäisi Ahvenanmaan remilitarisointiin eli demilitarisoinnin lopettamiseen.

Viesti @ 'Ahvenanmaa' https://maanpuolustus.net/threads/ahvenanmaa.5336/post-1299781

Sanoin että minä voin tulla vastuuhenkilöksi mutta en ehdi varsinaisesti puuhamieheksi. Tulin kuitenkin ajatelleeksi, että tämä aloite ei vaadi paljoa tekstiä eikä ole muutenkaan työläs, joten miksi ei? Eli voin alkaa sorvaamaan tekstiä, edellyttäen että saan kasaan vaadittavat viisi vastuuhenkilöä.

Minulle voi ilmoittautua säsköpostilla:
seppo piste Vesala at gmail com

Huom! Mitään ei tapahdu ennen kuin vaadittava väkimäärä on kasassa, eli jos tähän asiaan on intressiä, nyt kannattaa olla asialla.
 
Vaikka en usko että tuo ihan niin paha asia on kuin aloite sanoo, kannatin. Muotoseikat on muotoseikkoja, oikea suunta tärkeämpää.
 
Haluan korostaa sitä, että kansalaisaloitteessa täytyy olla vähintään viisi nimettyä vastuuhenkilöä. Vastuuhenkilöiden tulee käydä kuittaamassa roolinsa aloitteessa vahvalla tunnistautumisella eli käytännössä pankkitunnuksilla; sitä ennen aloitteen nimien kerääminen ei voi alkaa.

Eli kyse ei ole siitä että en haluaisi olla yksin tekemässä aloitetta vaan siitä, että laki vaatii nämä vastuuhenkilöt. Ja jos vaadittavaa määrää väkeä ei saada kasaan, on ihan turhaa alkaa sorvaamaan tekstiä, koska työ menee hukkaan ellei vastuuhenkilöitä saada kasaan.

Ilmoitan samalla että koska tämä asia on tällä foorumilla saanut niin paljon kannatusta, niin oletan vaadittavan määrän vastuuhenkilöitä tulevan tätä kautta. En ala keräilemään porukkaa muualta.
 
Kannatan ehdotusta!

Sparrauksen vuoksi kysyn mitä asioita olette ajatelleet siinä nostaa esiin?
 
Kannatan ehdotusta!

Sparrauksen vuoksi kysyn mitä asioita olette ajatelleet siinä nostaa esiin?
Ensinnäkin, kyse on aloitteesta lainvalmisteluun ryhtymisestä; ei lakialoite. Toiseksi siinä puhuttaisiin siitä että säädetään laki joka määrittelee että Ahvenanmaa ei ole demilitarisoitu - aloitteella ei voida puuttua kansainvälisiin sopimuksiin joten ei voida muotoilla siten että irrottauduttaisiin sopimuksesta. Kolmanneksi todettaisiin että tämä laki ei muuttaisi ahvenanmaalaisten asemaa asevelvollisuuden suhteen.

Perustelut:
- Suomi alun perin lähti demilitarisointiin pakon edessä;
- Suomi on itsenäinen valtio ja itsenäisen valtion tulee voida päättää itse oman alueensa käytöstä;
- Suomi ei ole enää puolueeton vaan Naton täysjäsen; ainoa sopijapuoli joka ei ole Natossa on Neuvostoliitto jota ei ole enää olemassa (vaikka Venäjä toki peri NL:n juridiset velvoitteet);
- demilitarisoinnin lopettaminen ei uhkaisi Venäjää koska Ahvenanmaa on kaukana Venäjän alueista ja Suomenlahti voidaan sulkea ilman Ahvenanmaatakin mutta toisaalta Venäjälle olisi merkittävä strateginen etu jos saisivat vallattua alueen, ja sen takaisin valtaaminen voisi olla hyvin hankalaa.

Jotain tämän tyyppistä. Puuttuuko jotain oleellista, tai onko jotain virheellisyyksiä?
 
Viimeksi muokattu:
Venäjä ei kunnioita mitään sopimuksia jos se katsoo niiden olevan sille itselleen hyödyttömiä. Venäjä ei myöskään kunnioita kenenkään omaisuutta, puolueettomuutta eikä Ahvenanmaan demilitarisointia. Venäjä ei tuoreiden kokemusten perusteella edes siviilien elämää Miksi meidän pitäisi vapaaehtoisesti antaa Venäjälle mahdollisuus valloittaa Ahvenanmaa ilman tappioita? Ahvenanmaan demilitarisointi on samanlainen tyhjä kupla kuin YYA -sopimuksen mukainen "sopimus siitä, ettei neuvostoliitto hyökkää suomeen jos ollaan kilttejä" tai "optio liittyä Natoon Neuvostoliiton/Venäjän hyökkäyksen kohteeksi jouduttaessa".

Ahvenanmaalaiset on saatava asevelvollisuuden piiriin ja sinne on perustettava varuskunta, asevarasto ja pysyvä sotilastukikohta. Sotilaallisen voiman läsnäolon Ahvenanmaalla ei tarvitse olla jatkuvasti sellaista, että niillä voitaisiin torjua Venäjän hyökkäyksiä vuosien ajan. Riittää, että pysyvä suomalainen sotilaallinen voima kykenee ensi-iskujen torjuntaan mahdollistaen apujoukkojen lähettämisen alueelle suomesta ja muista sotilasliiton maista.

Joo, minä tulen mielelläni aloitteen allekirjoittajaksi.
 
Ahvenanmaalaiset on saatava asevelvollisuuden piiriin ja sinne on perustettava varuskunta, asevarasto ja pysyvä sotilastukikohta. Sotilaallisen voiman läsnäolon Ahvenanmaalla ei tarvitse olla jatkuvasti sellaista, että niillä voitaisiin torjua Venäjän hyökkäyksiä vuosien ajan. Riittää, että pysyvä suomalainen sotilaallinen voima kykenee ensi-iskujen torjuntaan mahdollistaen apujoukkojen lähettämisen alueelle suomesta ja muista sotilasliiton maista.

Joo, minä tulen mielelläni aloitteen allekirjoittajaksi.
Mä ajattelin että olisi selvempää että aloite koskisi vain demilitarisaatiota eikä tällä puututtaisi asevelvollisuuteen. Mutta asiaa voidaan pohtia sitten kun saadaan työryhmä kasaan.

Kaikki jotka haluavat vaikuttaa tekstin sisältöön; ilmoittautumiset sähköpostilla.
 
Mä ajattelin että olisi selvempää että aloite koskisi vain demilitarisaatiota eikä tällä puututtaisi asevelvollisuuteen. Mutta asiaa voidaan pohtia sitten kun saadaan työryhmä kasaan.

Kaikki jotka haluavat vaikuttaa tekstin sisältöön; ilmoittautumiset sähköpostilla.
Niin no järjestys ehkä tuo, että ei vielä lätkäistä asevelvollisuutta. Lähtökohtaisesti pidän ajatuksesta, että Ahvenanmaalaiset osallistuisivat ihan itse oman alueensa puolustamiseen. Millä ihmeellä heidät saa tajuamaan, että ainoa vihollinen (ryssä) käyttää heidän uskoaan sopimuksiin hyväkseen ja valloittaa Ahvenanmaan ja tappaa kaikki kidutuksen lopuksi. Pitäisikö Ahvenanmaalaiset pakkolennättää Butshaan katsomaan mitä tapahtuu siviiliväestölle ryssän miehityksen alla?

Ahvenanmaalaisten munattomuus ja yhteisiin talkoosiin osallistumattomuus vaarantaa ensisijaisesti heidän oman turvallisuutensa ja sen jälkeen Ruotsin ja Suomen turvallisuuden.
 
Mä ajattelin että olisi selvempää että aloite koskisi vain demilitarisaatiota eikä tällä puututtaisi asevelvollisuuteen. Mutta asiaa voidaan pohtia sitten kun saadaan työryhmä kasaan.

Kaikki jotka haluavat vaikuttaa tekstin sisältöön; ilmoittautumiset sähköpostilla.
Erittäin hyvältä vaikuttaa ajatuksesi.

Kielipolitiikkaa ei tähän kannata sotkea! 😀

Useimmat luulevat ahvenanmaalaisten asevelvollisuudessa olevan kyse demilitarisoinnista. Näinhän ei ole vaan kyse on oikeudesta elää ilman pakkosuomea.

Suomessa voi toki suorittaa asevelvollisuuden ruotsinkielellä, mutta silloinkin komentokieli on suomi. Tältä julmuudelta ahvenanmaalaiset on vapautettu.
 
Laitan vielä tähän suunnitelmani aloitteen käytännön toteuttamisesta:

Ajattelin tehdä niin, että muodostan postituslistan työryhmäläisistä, ja lähetän kaikille aloitetekstin kommentoitavaksi. Jos joku esittää lisäyksiä tai muutoksia, niin tekstiä hiotaan kunnes kaikki ovat siihen tyytyväisiä. Kaikilla on siis mahdollisuus vaikuttaa tekstin sisältöön ja muotoon, mutta kenelläkään ei ole pakko.

Viimeinen velvollisuus on käydä kuittaamassa oma osallistuminen vastuuhenkilönä pankkitunnuksilla kansalaisaloite.fi sivuilla. Sitten kun viisi vastuuhenkilöä on kuitannut ja aloite on tarkastettu oikeusministeriössä, nimien kerääminen alkaa.
 
  • Tykkää
Reactions: aab
Useimmat luulevat ahvenanmaalaisten asevelvollisuudessa olevan kyse demilitarisoinnista. Näinhän ei ole vaan kyse on oikeudesta elää ilman pakkosuomea.

Suomessa voi toki suorittaa asevelvollisuuden ruotsinkielellä, mutta silloinkin komentokieli on suomi. Tältä julmuudelta ahvenanmaalaiset on vapautettu.

Käytännössä Uudenmaan prikaatin komentokieli on ruotsi. Vain muutamat yksittäiset komennot kuten "asento" ja "lepo" ovat suomeksi. Sille ei siis ole käytännön estettä miksei täysin suomea osaamatonkin ahvenanmaalainen voisi suorittaa varusmiespalvelusta.
 
Mitä mieltä muut ovat, olisiko mahdollista (yrittää) hyötyä tasapuolisuusharhasta tuomalla molemmat asiat samaan aikaan käsittelyyn erillisinä aloitteina? Siis demilitarisoinnin purkaminen ja asevelvollisuus. Olisiko poliittisesti vaikeampaa hylätä molemmat samaa aihepiiriä koskevat aloitteet samalla kertaa kuin hylätä yksi ja toteuttaa toinen? Minä kun en politiikasta tykkää niin en itse osaa arvioida, kuinka fiksu tai idioottimainen ajatus tämä olisi.
 
Käytännössä Uudenmaan prikaatin komentokieli on ruotsi. Vain muutamat yksittäiset komennot kuten "asento" ja "lepo" ovat suomeksi. Sille ei siis ole käytännön estettä miksei täysin suomea osaamatonkin ahvenanmaalainen voisi suorittaa varusmiespalvelusta.
Kyllä kyllä, mutta silti se on suomenkieltä.

Iso osa Ahvenanmaan kysymyksen ratkaisua oli taata ahvenanmaalaisille täydellinen immuniteetti suomenkieltä kohtaan. Se ei toteudu puolustusvoimissa, kuten itsekin vahvistit.

Ei myöskään ole mitään takeita sille, etteikö jossakin tilanteessa ahvenanmaalainen sotilas joutuisi tilanteeseen jossa tulee käsky suomeksi. Yleinen palvelusohjesääntö ei anna oikeutta jättää käskyä täyttämättä.

En suosittele tämän asian kytkemistä mihinkään muuhun. Nya Ålandin toimitus siellä jo odottelee..
 
Mitä mieltä muut ovat, olisiko mahdollista (yrittää) hyötyä tasapuolisuusharhasta tuomalla molemmat asiat samaan aikaan käsittelyyn erillisinä aloitteina? Siis demilitarisoinnin purkaminen ja asevelvollisuus. Olisiko poliittisesti vaikeampaa hylätä molemmat samaa aihepiiriä koskevat aloitteet samalla kertaa kuin hylätä yksi ja toteuttaa toinen? Minä kun en politiikasta tykkää niin en itse osaa arvioida, kuinka fiksu tai idioottimainen ajatus tämä olisi.
Ainakin nimien keräämisen kannalta voisi olla hyvä jos molemmat aloitteet ovat esillä yhtä aikaa; kun joku käy kannattamassa yhtä niin voi samalla huomata myös toisen.

Toisaalta, lakia säädettäessä voisi olla helpompi edetä askel kerrallaan; lähinnä asioiden yleisen kansansuosion takia.
 
Niin no järjestys ehkä tuo, että ei vielä lätkäistä asevelvollisuutta. Lähtökohtaisesti pidän ajatuksesta, että Ahvenanmaalaiset osallistuisivat ihan itse oman alueensa puolustamiseen. Millä ihmeellä heidät saa tajuamaan, että ainoa vihollinen (ryssä) käyttää heidän uskoaan sopimuksiin hyväkseen ja valloittaa Ahvenanmaan ja tappaa kaikki kidutuksen lopuksi. Pitäisikö Ahvenanmaalaiset pakkolennättää Butshaan katsomaan mitä tapahtuu siviiliväestölle ryssän miehityksen alla?

Ahvenanmaalaisten munattomuus ja yhteisiin talkoosiin osallistumattomuus vaarantaa ensisijaisesti heidän oman turvallisuutensa ja sen jälkeen Ruotsin ja Suomen turvallisuuden.
Tämä mitä kirjoitit on juuri se asia mitä en voi mitenkään ahvenanmaalaisissa käsittää.. Miten ihmeessä kellään voi enää nykyään olla mitään uskoa venäjän kanssa tehtyjen sopimusten voimaan? Haluaako ne oikesti saarellaan mieluimmin alkaa hapankaalin valmistajiksi kuin toimia maailman parhaiden shipsien valmistajana.. Jotenkin aivan käsittämätön ajatuksenjuoksu siellä.
 
Olisi varmaan hyvä ottaa kontaktia Ahvenanmaalle äskettäin luotuun reserviläisyhdistykseen, jos sieltä saisi allekirjoittajia mukaan.

 
Joo. Mä ajattelin että tältä foorumilta saisi neljä kiinnostunutta (itseni lisäksi). Katsotaan, mitä tässä tapahtuu.
 
Joo. Mä ajattelin että tältä foorumilta saisi neljä kiinnostunutta (itseni lisäksi). Katsotaan, mitä tässä tapahtuu.
Sori, lähtisin tähän mieluusti mukaan, mutta vaatisi työnantajani hyväksynnän.

Joo, on minullakin sananvapaus, mutta niin on hallituksellakin vapautensa harkita olenko luottamuksen arvoinen vaiko en. Olisi vähän eri asia jos olisin edelleen virkamies.

Huoltovarmuus on lähellä ydintehtäviäni, mutta tuskin sitä tässä kärjeksi kannattaa ottaa. Toki Ahvenanmaan kysymys on paljolti huoltovarmuuskysymyskin.
 
Back
Top