Kansalliskaarti

Suomessa on 300000 työtöntä, jotka makaavat perseellään kaiket päivät, tai tyhjänpäiväisillä "kursseilla". Silti meiltä ei löydy mitenkään vaikka vain 3000 henkilöä MÄÄRÄTTÄVÄKSI nopeasti hätäaputyöhön. Mikä hitto tuossa on sellaista, mitä mä en ymmärrä? Häh?
 
Nimellä ei niinkään ole merkitystä ja joukkoja voidaan kutsua maakuntajoukoiksi, suojeluskunnaksi, kodinturvajoukoiksi tai vaikka kansalliskaartiksi. Tärkeintä olisi että kyseessä oli helposti koottava, joustava yksikkö jolla olisi laki takana ja jota voitaisiin määrätä tehtäviin. Eihän tällaista myrskyä voi verrata mihinkää jenkkien hurrikaanin aiheuttamiin tuhoihin kun sen aiheuttamista tuhoistasähköjen katkeaminen taitaa olla pienin murhe. Mutta tuollaista joukkoa tulisi voida käyttää myös matalammissa tilanteissa ihan vaikka vain harjoitusmielessä. Kyse ei ole viikkoja kestävistä operaatioista ennemminkin muutamasta päivästä. Joukkojen tehtävät voisivat tämäntapaisessa tilanteessa olla poliisin ja palokunnan tukena ja suorittaa vaikka muonittamista ihmiselle joilta sähköt on poikki kauemmin ja eivät omista puuhella tms. Tarkistaa sivummalla asuvien ihmisten kuntoa ja tarpeita sekä kartoittaa tuhoja. Ihmisille pelkkä tieto että nyt on armaija paikalla auttamassa, rauhoittaa aivan varmasti.

Kaverille joka ei ole koskaan pitänyt sahaa tai kirvestä kädessä ei pidä käskeä mennä raivaamaan myrskykaatoja ellei kyseessä ole sitten helpohkoja yksittäisiä puita jotka ovat vain kaatuneet tien yli. Eihän kaikille pitäisi intissä asettakaan antaa...

Kaikilla vpk:oidenkaan jäsenillä ei ole osaamista myrkykaatoihin ja veikkaan että ei ole pelastuslaitosten henkilöstölläkään metsurin koulutusta. Maalaisjärkeä käyttämällä ollaan jo pitkällä. Silti en tarkoita sitä että meiksei intissä voisi olla myös raivauskoulutusta sillä ylimääräisellä luppoajalla tai miksei sitä voisi kouluttaa myös siellä kansalliskaartissa tms. Kyse ei kuotenkaan ole ydinfysiikasta vaikka fyysisten voimien kanssa painitaankin.

Hyvää keskustelua ollut ja aiheesta, jatketaan samaa rataa. :)
 
hessukessu kirjoitti:
Suomessa on 300000 työtöntä, jotka makaavat perseellään kaiket päivät, tai tyhjänpäiväisillä "kursseilla". Silti meiltä ei löydy mitenkään vaikka vain 3000 henkilöä MÄÄRÄTTÄVÄKSI nopeasti hätäaputyöhön. Mikä hitto tuossa on sellaista, mitä mä en ymmärrä? Häh?

Minusta tuossa ei ole mitään outoa.

A) Niillä työttömillä ei ole kokemusta hommista.
B) Vain "määrättyinä" niillä ei myöskään olisi motivaatiota ja byrokratia estää palkkauksen.

30 motivoitunutta vapaaehtoista tekisi luultavammin homman tehokkaammin kuin 3000 "vemppaa" jotka tarvitsisivat kuitenkin ohjausta ja valvontaa.
 
Lunni kirjoitti:
hessukessu kirjoitti:
Suomessa on 300000 työtöntä, jotka makaavat perseellään kaiket päivät, tai tyhjänpäiväisillä "kursseilla". Silti meiltä ei löydy mitenkään vaikka vain 3000 henkilöä MÄÄRÄTTÄVÄKSI nopeasti hätäaputyöhön. Mikä hitto tuossa on sellaista, mitä mä en ymmärrä? Häh?

Minusta tuossa ei ole mitään outoa.

A) Niillä työttömillä ei ole kokemusta hommista.
B) Vain "määrättyinä" niillä ei myöskään olisi motivaatiota ja byrokratia estää palkkauksen.

30 motivoitunutta vapaaehtoista tekisi luultavammin homman tehokkaammin kuin 3000 "vemppaa" jotka tarvitsisivat kuitenkin ohjausta ja valvontaa.

No prkl. Määrätään nuo 3000 sitten ylimääräisiin kertausharjoituksiin ja johdetaan toimintaa sotilashierarkian avulla. Takaan muuten, että yllättävän moni näistä arjen unholaan painuneista löytäisi tätä kautta uutta tarkoitusta elämälleen. Historiasta tästä löytyy esimerkkejä vaikka tuolta Keski-Euroopan puolelta...
 
Eikai ketään pyytämään lähdetä? Kyllä "vapaaehtoisia" löytyy avuksi kriisiin kuin kriisiin mutta silloin puuttuu useasti toimia organisointi ja toiminnasta tulee tehotonta. Homma täytyy toimia määräämällä ja käskyttämällä. Kyllä se motivaatio sieltä sitten löytyy, jos ei muuten niin rangaistuksen uhalla. Maakuntajoukoilla tai muutoin sotilasorganisaatiolla taas motivaatio ongelmaa harvemmin löytyy tai ei ainakaan pitäisi löytyä jos komento ketju toimii.
 
Tvälups kirjoitti:
Lunni kirjoitti:
hessukessu kirjoitti:
Suomessa on 300000 työtöntä, jotka makaavat perseellään kaiket päivät, tai tyhjänpäiväisillä "kursseilla". Silti meiltä ei löydy mitenkään vaikka vain 3000 henkilöä MÄÄRÄTTÄVÄKSI nopeasti hätäaputyöhön. Mikä hitto tuossa on sellaista, mitä mä en ymmärrä? Häh?

Minusta tuossa ei ole mitään outoa.

A) Niillä työttömillä ei ole kokemusta hommista.
B) Vain "määrättyinä" niillä ei myöskään olisi motivaatiota ja byrokratia estää palkkauksen.

30 motivoitunutta vapaaehtoista tekisi luultavammin homman tehokkaammin kuin 3000 "vemppaa" jotka tarvitsisivat kuitenkin ohjausta ja valvontaa.

No prkl. Määrätään nuo 3000 sitten ylimääräisiin kertausharjoituksiin ja johdetaan toimintaa sotilashierarkian avulla. Takaan muuten, että yllättävän moni näistä arjen unholaan painuneista löytäisi tätä kautta uutta tarkoitusta elämälleen. Historiasta tästä löytyy esimerkkejä vaikka tuolta Keski-Euroopan puolelta...

Niin Pohjois-Koreassa asiat on paljon paremmin- teet kuten komissaari käskee. Jos et tee niin se on niskalaukaus tai keskitysleiri. Toisaalta tuntuu tässä maassa enemmän valkiaa piisaavan pimeällä kuin tuossa mallivaltiossa?

Juu hyvin saavat vihriät ynnä pasifisti demarit vahvistusta näkemyksilleen tätäkin ketjua lukiessaan. "Älkää perkele selittäkö siitä reumasta Virtanen. Raivaussaha käteen tai täydennyspoliisi ampuu teidät siihen paikkaan!"

Ei tarvitse paljon miettiä miksi Suomessa ollaan melko arkoja antamaan mitään kovin suuria valtuuksia edes poikkeusoloissa ihmisten komenteluun. Esimerkiksi niille poikkeusolojen työvelvollisille pitää maksaa TES:in mukaista palkkaa ja rangaistukset kieltäymisestä ovat melkoisen lepsuja. Tuskin tarvitsee odottaa kovin kummoisia lisävaltuuksia kun jo parin päivän takkalämmityksen jälkeen noidutaan pakkotyötä kehiin...
 
Tvälups kirjoitti:
Ymmärsit Mosuri pointtini totaalisen väärin.

No eiköhän se jokaiselle tolkun miehelle ole selvää mihin suuntaan tätä kriisivalmiutta pitää kehittää.

A.
http://en.wikipedia.org/wiki/Reichsarbeitsdienst

VAI

B.

http://en.wikipedia.org/wiki/Technisches_Hilfswerk
 
Kansalliskaarti agregaatteineen on kutsuttu apuun.

Sisäasiainministeriön pelastusosasto saa puolustusvoimilta apua, jotta viranomaisten oman tietoliikenneverkon VIRVE:n toiminta saadaan varmistettua. Sähkökatkot ovat tuottaneet ongelmia myös VIRVE:n toimintaan.

Ylitarkastaja Rami Ruuska sisäasiainministeriön pelastusosastolta sanoo, että hälytyksissä on jouduttu turvautumaan poikkeusjärjestelyihin, sillä viranomaisten oman tietoliikenneverkon VIRVE:n kuuluvuus on heikentynyt etenkin lounaisessa Suomessa.

Sähkökatkojen pitkityttyä sisäasiainministeriön pelastusosasto päätti keskiviikkoaamuna laatia virka-apupyynnön puolustusvoimille, jotta VIRVE:n toiminta saadaan varmistettua. Armeija on alkanut toimittaa ministeriön käyttöön varavoimakoneita VIRVE:n tukiasemien saattamiseksi jälleen toimintakuntoisiksi.

http://yle.fi/uutiset/teemat/talvimyrsky/2011/12/sisaministerio_saa_puolustusvoimilta_apua_halytysjarjestelman_turvaamiseksi_3132712.html

Virve on melkoinen viranomaisverkko, kun kaatuu tasan samalla hetkellä kuin tavallinen kännykkäverkkokin. Tottakai, kun kyse on vain kännykkäverkon sovelluksesta.

Puolustusvoimat tietää tuon vaietun totuuden turhankin hyvin ja siksi sotaa ei käydä Virve-kapuloiden voimin.
 
skärdis kirjoitti:
Kansalliskaarti agregaatteineen on kutsuttu apuun.

Sisäasiainministeriön pelastusosasto saa puolustusvoimilta apua, jotta viranomaisten oman tietoliikenneverkon VIRVE:n toiminta saadaan varmistettua. Sähkökatkot ovat tuottaneet ongelmia myös VIRVE:n toimintaan.

Ylitarkastaja Rami Ruuska sisäasiainministeriön pelastusosastolta sanoo, että hälytyksissä on jouduttu turvautumaan poikkeusjärjestelyihin, sillä viranomaisten oman tietoliikenneverkon VIRVE:n kuuluvuus on heikentynyt etenkin lounaisessa Suomessa.

Sähkökatkojen pitkityttyä sisäasiainministeriön pelastusosasto päätti keskiviikkoaamuna laatia virka-apupyynnön puolustusvoimille, jotta VIRVE:n toiminta saadaan varmistettua. Armeija on alkanut toimittaa ministeriön käyttöön varavoimakoneita VIRVE:n tukiasemien saattamiseksi jälleen toimintakuntoisiksi.

http://yle.fi/uutiset/teemat/talvimyrsky/2011/12/sisaministerio_saa_puolustusvoimilta_apua_halytysjarjestelman_turvaamiseksi_3132712.html

Virve on melkoinen viranomaisverkko, kun kaatuu tasan samalla hetkellä kuin tavallinen kännykkäverkkokin. Tottakai, kun kyse on vain kännykkäverkon sovelluksesta.

Puolustusvoimat tietää tuon vaietun totuuden turhankin hyvin ja siksi sotaa ei käydä Virve-kapuloiden voimin.

Eli kriisitilanteen johtamisjärjestelmä syö kriisin hoitamiseen tarvittavia niukkoja resursseja. Hienosti suunniteltu juttu. :confused:
 
Tukiasemaverkkoon perustuvat radiojärjestelmät ovat tietyille asioille haavoittuvia. Kuten esimerkiksi tukiasemien virransaannille. Pirun kalliita kun ovat nuo automaattiset varavirtajärjestelmät ja/tai päivystysjärjestelyt voiman turvaamiseksi. Toisin kuin kansalaisten henki, terveys ja omaisuus.

Demokraattinen päätöksenteko virkamiesmausteilla on haavoittuvainen tietyille asioille. Kuten varautumisen alimitoittamiselle - ikävät ja kansalaisille näkymättömät velvoitteet vs. seuraavissa vaaleissa heruteltavat lisäpanostukset näkyvään asiaan X. Poikkeustilannehan on aina poikkeustilanne, ja siitä selvitään selittelemällä vuosi toisensa jälkeen.
 
koponen kirjoitti:
Poikkeustilannehan on aina poikkeustilanne, ja siitä selvitään selittelemällä vuosi toisensa jälkeen.
Ja perustamalla muutama komitea, joiden juopottelun tuloksista ei kukaan piittaa.....
 
koponen kirjoitti:
Tukiasemaverkkoon perustuvat radiojärjestelmät ovat tietyille asioille haavoittuvia. Kuten esimerkiksi tukiasemien virransaannille. Pirun kalliita kun ovat nuo automaattiset varavirtajärjestelmät ja/tai päivystysjärjestelyt voiman turvaamiseksi. Toisin kuin kansalaisten henki, terveys ja omaisuus.

Puolustusvoimien antama virka-apu on ilmaista. Pelastusviranomaiset olisivat vallan hyvin voineet lähettää virka-apupyynnön jo päiviä sitten ja muutamassa tunnissa olisi aggregaattijoukot saavuttaneet tukiasemat.

Kaiken järjen mukaan tukiaseman seinässä on valmis pistoke virran syötölle niin virka-apu joukko olisi sen jälkeen voinut keskittyä teltan pystyttämiseen. Tämä hoituisi niin varusesineiltä kuin maakuntajoukoiltakin.


koponen kirjoitti:
Poikkeustilannehan on aina poikkeustilanne, ja siitä selvitään selittelemällä vuosi toisensa jälkeen.

Selitykset on jo käytetty, kun Onnettomuustutkintakeskus on julkaissut kesän 2010 myrskyjä koskeneen tutkimuksensa: http://tinyurl.com/d7zyokl

"JOHTOPÄÄTÖKSET JA TOTEAMUKSET

Viranomaiset ja kunnat

39. Hätäkeskuksilla ei ole järjestelmää lisävoimavarojen hankkimiseksi suuronnettomuustilanteissa.

43. Hätäkeskusten kesken oli yhteydenpitoa, mutta varautumisessa ei ollut suunnitelmallista keskinäistä koordinaatiota hätäkeskusten välillä, vaan kukin hätäkeskus vastasi varautumisesta omalla toimialueellaan.

44. Tuhoalueiden hätäkeskuksille syntyi rajuilmojen vaikutusvaiheessa ruuhkaa, jolloin hätäilmoitusten ja muiden yhteydenottojen lukumäärät kasvoivat nopeasti aiheuttaen viivettä vastausajoissa ja pidentäen ilmoittajien odotusaikoja.

Viestintäverkot

28. Viestintäverkkojen ongelmat koituivat pääsääntöisesti siitä, että tukiasemien sähkönsyöttö katkesi. Varsinaisia viestintäverkon vaurioita aiheutui melko vähän, siksi teleyritysten käyttämien urakoitsijoiden toimilla ei juuri ollut merkitystä rajuilmoje aiheuttamien vikojen korjauksiin

29. Pahimmillaan toimimattomana oli rajuilmojen seurauksena samanaikaisesti yli 100 GSM- ja UMTS-verkon tukiasemaa ja noin 40 viranomaisradioverkko VIRVEn tukiasemaa.

30. Noin 13 % VIRVEn tukiasemista on varustettu kiinteällä varavoimalla. VIRVE verkkoa varten on varattu 65 siirrettävää aggregaattia eri puolille Suomea. VIRVE verkossa on runsaat 1300 tukiasemaa.

31. Teleyritysten varallaolojärjestelmä ei ole kaikilta osin riittävän kattava.

32. Teleyritysten- ja sähköverkkoyhtiöiden keskinäisessä tiedonkulussa oli puutteita, koska näiden välillä ei ole häiriötilanteiden varalle sovittuja menettelytapoja.

33. Tukiasemien sähkönsyöttö on varmistettu varavoimakoneella vain harvoissa kohteissa eikä akustojen kapasiteetti riittänyt pitkittyneisiin sähkökatkoihin. Akustojen lisäämisellä ei nykyisellään saavuteta riittävää sähkönsaantia pitkissä sähkökatkoissa.

34. Teleyrityksillä ei ole riittävästi siirrettäviä varavoimakoneita eikä nopeaa valmiutta liittää osalle tukiasemia siirrettävää varavoimakonetta.

35. Siirrettävien varavoimakoneiden kuljetuksissa tukiasemille oli ongelmia teille kaatuneiden puiden vuoksi.

36. Teleyritykset eivät olleet varautuneet heinä-elokuun 2010 kaltaisiin rajuilmoihin.

37. Eri teleyritysten tukiasemien laitteistot eivät kaikissa tapauksissa lähteneet toimimaan sähköjen palauduttua vaan toiminnan palauttaminen vaati kohteessa käymisen. Siksi jonkin teleyrityksen palvelut palautuivat joillakin alueilla toisia nopeam-
min."
 
koponen kirjoitti:
Tukiasemaverkkoon perustuvat radiojärjestelmät ovat tietyille asioille haavoittuvia. Kuten esimerkiksi tukiasemien virransaannille. Pirun kalliita kun ovat nuo automaattiset varavirtajärjestelmät ja/tai päivystysjärjestelyt voiman turvaamiseksi. Toisin kuin kansalaisten henki, terveys ja omaisuus.

Demokraattinen päätöksenteko virkamiesmausteilla on haavoittuvainen tietyille asioille. Kuten varautumisen alimitoittamiselle - ikävät ja kansalaisille näkymättömät velvoitteet vs. seuraavissa vaaleissa heruteltavat lisäpanostukset näkyvään asiaan X. Poikkeustilannehan on aina poikkeustilanne, ja siitä selvitään selittelemällä vuosi toisensa jälkeen.

Miksi alkujaankaan tehdä rinnakkaisverkko, jos se ei tarpeen tullen toimi?
 
koponen kirjoitti:
Tukiasemaverkkoon perustuvat radiojärjestelmät ovat tietyille asioille haavoittuvia. Kuten esimerkiksi tukiasemien virransaannille. Pirun kalliita kun ovat nuo automaattiset varavirtajärjestelmät ja/tai päivystysjärjestelyt voiman turvaamiseksi. Toisin kuin kansalaisten henki, terveys ja omaisuus.

Demokraattinen päätöksenteko virkamiesmausteilla on haavoittuvainen tietyille asioille. Kuten varautumisen alimitoittamiselle - ikävät ja kansalaisille näkymättömät velvoitteet vs. seuraavissa vaaleissa heruteltavat lisäpanostukset näkyvään asiaan X. Poikkeustilannehan on aina poikkeustilanne, ja siitä selvitään selittelemällä vuosi toisensa jälkeen.

Näinhän se menee, joka vuosi. Milläs köyhä pieree, kun ei o persettä. Kansalaisten arkiturvallisuus ei ole ollut kehittämisen keskiössä enää pitkään aikaan.

Taas kerran sähkö. Sähkö, sähkö, sähkö. Ei tarvi miettiä, mihin mahdollinen vihollinen iskee heti kun harmaa vaihe on muuttumassa kirjavankukertavaksi. On turhaa turhempaa miettiä mitään monimutkaista skenaariota, sähköverkkoon isketään taatusti ja monella tavalla. Juujuu, on suunnitelmia rekkakontillinen. Suunnitelmat eivät korvaa puuttuvaa sähköä.

Jos suomalainen yhteiskunta ähkii siksi, että 27 metriä sekunnissa puhaltava tuuli vikuuttaa toimintaa kovalla kädellä niin mitähän saa aikaan illegaalit partiot ja verkkoiskut jne.? Tästä on turha aloittaa mitään: "noku se ja se täsmäohjustin ei osu kuin 6 metrin tarkkuudella tms. joutavaa soopaa"....reality on reality.

Tai että voimayhtiöitä ei valtio ohjaa lainkaan toimimaan siten, että varajärjestelmiä ON LÖYDYTTÄVÄ. Tai linjoja on raivattava tai kaabelit kätkeä maan poveen. TAi.
 
baikal kirjoitti:
Tai että voimayhtiöitä ei valtio ohjaa lainkaan toimimaan siten, että varajärjestelmiä ON LÖYDYTTÄVÄ. Tai linjoja on raivattava tai kaabelit kätkeä maan poveen. TAi.
Valtio keskittyy verottamaan ja jakamaan verotetun rahan ulkomaille.
Kotimaahan ei jää rahaa voimaverkon tai tiestön kunnostamiseen.
Siksi kaikki rappeutuu, vaikka hinnat nousevat.
 
baikal kirjoitti:
Taas kerran sähkö. Sähkö, sähkö, sähkö. Ei tarvi miettiä, mihin mahdollinen vihollinen iskee heti kun harmaa vaihe on muuttumassa kirjavankukertavaksi. On turhaa turhempaa miettiä mitään monimutkaista skenaariota, sähköverkkoon isketään taatusti ja monella tavalla. Juujuu, on suunnitelmia rekkakontillinen. Suunnitelmat eivät korvaa puuttuvaa sähköä.

Jos suomalainen yhteiskunta ähkii siksi, että 27 metriä sekunnissa puhaltava tuuli vikuuttaa toimintaa kovalla kädellä niin mitähän saa aikaan illegaalit partiot ja verkkoiskut jne.? Tästä on turha aloittaa mitään: "noku se ja se täsmäohjustin ei osu kuin 6 metrin tarkkuudella tms. joutavaa soopaa"....reality on reality.

Tai että voimayhtiöitä ei valtio ohjaa lainkaan toimimaan siten, että varajärjestelmiä ON LÖYDYTTÄVÄ. Tai linjoja on raivattava tai kaabelit kätkeä maan poveen. TAi.

No eipä maan povessa olevat kaapelit juuri mieltä lämmitä kun voimalaitos lentää ilmaan.

Tässä on tullut mieleen niin pirullinen idea, että varavirtaa voisi tuottaa jollain muullakin laitteella diesel-moottorin pyörittämällä generaattorilla. Miten mahtaisi toimia, että kyseistä härveliä pyöritettäisiin höyryn voimalla ja polttoaineena olisi kotimainen petäjä (tai tuhoutuneiden rakennusten puuosat)?Työvoimaa se toki vaatisi, mutta onko se ongelma. Yli ikäisiä ressuja kun riittäisi hyvin niistä pimeistä pirteistä "voimakonejoukkueisiin". Ammattitaistoisten sähkömiesten ja mekaanikkojen löytäminenkään tuskin olisi ylivoimaista. Patriahan voisi suunnitella sellaisen muutaman tonnin painoisen, konttiin tai perävaunuun sijoitettavan höyryvoimakoneen.

Kaupungeissahan voitaisiin pyörittää sellaisia kallioon louhittuja muutaman megavatin pienvoimaloita. Muutama sata tonnia löpöä mahtuisi myös hyvin luolaston uumeniin.
 
skärdis kirjoitti:
Puolustusvoimien antama virka-apu on ilmaista. Pelastusviranomaiset olisivat vallan hyvin voineet lähettää virka-apupyynnön jo päiviä sitten ja muutamassa tunnissa olisi aggregaattijoukot saavuttaneet tukiasemat.
Kas tässä se aiemmin keskusteltu tai ainakin esille tuotu kulttuurinen kysymys. "Ilmaista" onkin puolestaan aika vahvasti sanottu. Riippunee hiukan kenen kannalta asiaa tarkastelee. Pikkuseikka on tietenkin ison sähkön generaattorien lukumäärä maassa, niiden omistajat ja niiden suunniteltu käyttö normaaliolojen häiriötilanteessa.

skärdis kirjoitti:
Selitykset on jo käytetty, kun Onnettomuustutkintakeskus on julkaissut kesän 2010 myrskyjä koskeneen tutkimuksensa: http://tinyurl.com/d7zyokl
Ja tätä selvitystä ennen oli sama asia lukuisissa eri papereissa eri ryhmien kokoamana... Mutta keneltä loppui palkanmaksu tai edustusoikeus tämän vuoksi? Tai kenelle annettiin suoraan tehtäväksi "tämä ei saa koskaan toistua, vaan XXX tulee toteutua, tässä resurssit"? Hintaa operaatiolla olisi arvatenkin luokkaa sata pätkäprojektisihteeriä vuodeksi... Olemme valinneet toisin. Tai siis puolestamme on valittu. Eläköön edustuksellinen demokratia!
 
koponen kirjoitti:
Tukiasemaverkkoon perustuvat radiojärjestelmät ovat tietyille asioille haavoittuvia. Kuten esimerkiksi tukiasemien virransaannille. Pirun kalliita kun ovat nuo automaattiset varavirtajärjestelmät ja/tai päivystysjärjestelyt voiman turvaamiseksi. Toisin kuin kansalaisten henki, terveys ja omaisuus.

Demokraattinen päätöksenteko virkamiesmausteilla on haavoittuvainen tietyille asioille. Kuten varautumisen alimitoittamiselle - ikävät ja kansalaisille näkymättömät velvoitteet vs. seuraavissa vaaleissa heruteltavat lisäpanostukset näkyvään asiaan X. Poikkeustilannehan on aina poikkeustilanne, ja siitä selvitään selittelemällä vuosi toisensa jälkeen.
AD-HOC & MESH
koponen: milloin siirryttäisiin "geneerisiin solukkoverkkoihin" --- ilman tukiasemia?
(mielellään "vapailla" taajuuksilla, kuten digiTV "välikaistat")

ad-hoc: http://en.wikipedia.org/wiki/Mobile_ad_hoc_network
mesh: http://en.wikipedia.org/wiki/Wireless_mesh_network
Super Wi-Fi: http://en.wikipedia.org/wiki/Super_Wi-Fi
802.16m? >> http://en.wikipedia.org/wiki/802.16
4G? >> http://en.wikipedia.org/wiki/4G
 
Mosuri kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Taas kerran sähkö. Sähkö, sähkö, sähkö. Ei tarvi miettiä, mihin mahdollinen vihollinen iskee heti kun harmaa vaihe on muuttumassa kirjavankukertavaksi. On turhaa turhempaa miettiä mitään monimutkaista skenaariota, sähköverkkoon isketään taatusti ja monella tavalla. Juujuu, on suunnitelmia rekkakontillinen. Suunnitelmat eivät korvaa puuttuvaa sähköä.

Jos suomalainen yhteiskunta ähkii siksi, että 27 metriä sekunnissa puhaltava tuuli vikuuttaa toimintaa kovalla kädellä niin mitähän saa aikaan illegaalit partiot ja verkkoiskut jne.? Tästä on turha aloittaa mitään: "noku se ja se täsmäohjustin ei osu kuin 6 metrin tarkkuudella tms. joutavaa soopaa"....reality on reality.

Tai että voimayhtiöitä ei valtio ohjaa lainkaan toimimaan siten, että varajärjestelmiä ON LÖYDYTTÄVÄ. Tai linjoja on raivattava tai kaabelit kätkeä maan poveen. TAi.

No eipä maan povessa olevat kaapelit juuri mieltä lämmitä kun voimalaitos lentää ilmaan.

Tässä on tullut mieleen niin pirullinen idea, että varavirtaa voisi tuottaa jollain muullakin laitteella diesel-moottorin pyörittämällä generaattorilla. Miten mahtaisi toimia, että kyseistä härveliä pyöritettäisiin höyryn voimalla ja polttoaineena olisi kotimainen petäjä (tai tuhoutuneiden rakennusten puuosat)?Työvoimaa se toki vaatisi, mutta onko se ongelma. Yli ikäisiä ressuja kun riittäisi hyvin niistä pimeistä pirteistä "voimakonejoukkueisiin". Ammattitaistoisten sähkömiesten ja mekaanikkojen löytäminenkään tuskin olisi ylivoimaista. Patriahan voisi suunnitella sellaisen muutaman tonnin painoisen, konttiin tai perävaunuun sijoitettavan höyryvoimakoneen.

Kaupungeissahan voitaisiin pyörittää sellaisia kallioon louhittuja muutaman megavatin pienvoimaloita. Muutama sata tonnia löpöä mahtuisi myös hyvin luolaston uumeniin.

Jotain vippaskonstia pitäisi kieltämättä kehittää sähkön saannin varmistamiseksi. Höyrymoottorit saattavat tulla hintaviksi hankkia.

Miten mahtaisi toimia traktorin pyörittämä generaattori? Traktoreissa on valmiiksi akseli voimanottoa varten. Tehoa kuvittelisi traktorin myllystä löytyvän isommankin generaattorin pyörittämiseen. Tällainen olisi varmasti kokonaista agregaattia halvempi hankkia.
 
Back
Top