Sanavalmis Muurinen
Kenraali
Kyllähän valtion virkamiehille kansan ja miksi ei lehdistönkin mielissä asetetaan keskimääräistä paljon korkeammat luotettavuuden ja rehellisyyden kriteerit ja sotilaille, poliiseille ym. vielä siinäkin sarjassa erityisen korkeat. Ei se mikään ihme ja vääryys olekaan, kun huomioi PV:n tehtävät ja ne keinot ja välineet, joita PV:lle on annettu tehtävänsä täyttämiseksi. Siksi tulee ikävästi julkisuudessa vastapalloon, jos joku sotilas törttöilee.
Hyvin PV on suoriutunut maineensa ylläpitämisestä, kun kansalaisten luottamus Puolustusvoimiin on vuodesta toiseen aina todella korkea, jopa poikkeuksellisenkin korkea länsimaisessa katsannossa. Jos ei sotilas omalta osaltaan pysty täyttämään niitä vaatimuksia, joita työnantajansa asema ja nauttima luottamus edellyttää, niin sitten on väärässä työssä. Vastuu ja vaatimukset voivat olla ankarat toki, mutta tuskin kohtuuttomat, ja niihin sitoutuminen on vapaaehtoista työpaikan valinnan kautta. Asettaa vaatimuksia työnantajallekin, jotta huonoja tapoja ei pääse pesiytymään organisaatioon. Huono organisaatiokulttuuri alkaa mädättää organisaation jäseniäkin.
Googlailin valtiovarainministeriön sivutoimilupaohjetta. Sotilas on omassa sarjassaan näissäkin asioissa.
Hyvin PV on suoriutunut maineensa ylläpitämisestä, kun kansalaisten luottamus Puolustusvoimiin on vuodesta toiseen aina todella korkea, jopa poikkeuksellisenkin korkea länsimaisessa katsannossa. Jos ei sotilas omalta osaltaan pysty täyttämään niitä vaatimuksia, joita työnantajansa asema ja nauttima luottamus edellyttää, niin sitten on väärässä työssä. Vastuu ja vaatimukset voivat olla ankarat toki, mutta tuskin kohtuuttomat, ja niihin sitoutuminen on vapaaehtoista työpaikan valinnan kautta. Asettaa vaatimuksia työnantajallekin, jotta huonoja tapoja ei pääse pesiytymään organisaatioon. Huono organisaatiokulttuuri alkaa mädättää organisaation jäseniäkin.
Googlailin valtiovarainministeriön sivutoimilupaohjetta. Sotilas on omassa sarjassaan näissäkin asioissa.
Sivutointen sallittavuutta harkittaessa on otettava huomioon, että yksittäisen virkamiehen sivutoimi voi vaikuttaa siihen kuvaan, jonka ulkopuoliset saavat viraston toiminnasta. Tämä koskee erityisesti ylimpiä virkamiehiä, poliiseja ja sotilaita, joiden käyttäytymisvelvollisuus ulottuu myös vapaa-aikaan. Samoin voi olla muillakin virkamiehillä, jos virka-asema ja tehtävät sitä edellyttävät. Näissä tilanteissa on erityisesti syytä sivutoimen sallittavuutta harkittaessa arvioida sitä, millaisen kuvan sivutoimen harjoittaminen antaa viraston ja virkamiehen tasapuolisesta ja puolueettomasta tehtävien hoidosta. Jos ristiriitaa näyttää olevan, sivutoimen harjoittaminen on aiheellista kieltää.