Karttaharjoitus. Maaston käyttö panssarintorjunnassa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja KIM
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Oletan että tuo tie on asfalttia, niin miinoitteen tekeminen vaikeutuu huomattavasti. Uskon että noita tulialueita voi raivailla jo ennen tiedustelua, jos säilyttää hommassa maalaisjärjen

Jos katsot ensimmäisen sivun ilmakuvia, niin huomaat tien olevan huomattavan vaalea. Eli lienee hiekkatie.
 
Mitenkähän noiden turvesoiden ja muun maaston kuivuus? Olisiko mahdollista järjestää pienet metsäpalot aikaan vihollista kiusaamaan? Savu herättää huomiota ja kätkee, mutta tuli polttaa kyllä aika ikävästi jos kunnon turvesatseja saisi palamaan. Ei ainakaan jalkaantunut vihollinen tykkää kävellä metsäpalossa, eikä kyllä mitään näekkään metsäpalossa. Aika on tietysti rajallinen mutta ah miten kivaa olisikaan levittää turvetta sopiviin kohtiin teiden varsille ja tuikata tuleen. Olisi kirjaimellisesti helvetillinen vastaanotto viholliselle, kun teiden vierustat palaisivat joka paikassa.

Mikä estää kippamaasta tielle paria traktorin perävaunullista turvetta, laittaa sinne joukkoon telamiinoja ja sitten tuikata ko. hökötys tuleen h-hetkellä (siis ennen kuin vihollinen tulee paikalle)? Liekit estävät aika tehokkaasti käsin tapahtuvaa raivaamista ja tunnustelua. Jos ajavat vauhdilla läpi (kuten ehkä tekevät kun ajattelevat, että ei tuli meitä pysäytä perkele kun meillä on vaunut) niin posahtavat telamiinoihin. Telamiinat ja niiden sytyttimet kyllä kestävät käsittääkseni tulta?

Vaikka miinoja ei laitettaisikaan, niin turpeella on helppo kyllä naamioida tietä tai tehdä valemiinoite. Vähän sama kikka siis kuin että levitettäisiin sepeliä kestopäällysteiselle tielle ja sitten sinne sekaan joko laitetaan tai ollaan laittamatta miinoja. Helppoa ja nopeaa, eikä tarvitse tuhota tietä.

Niin ja noista sivuteistä, niiden tukkimiseksi voisi riittää autojen tms. ajaminen sinne ja renkaat paskaksi tms. jotta ei pystytä työntämään ihan helpolla sivuun sieltä. Voidaan toki tuikata auto tuleenkin jos oikein halutan hifistellä ja luoda herran pelkoa viholliseen. Joka tapauksessa tätä pitäisi tehdä sellaisissa kohdissa, joissa maasto estää pyöräajoneuvoilla tuon kohdan kiertämisen. Tela-ajoneuvot voivat toki painaa autojen läpi/yli, mutta aina on vaarana miinoitteet. Voisi laittaa ensimmäiseen tuollaiseen autoromukasaan miinoituksen, niin vihollinen varoisi kaikkia autorojukasoja sen jälkeen tai vaihtoehtoisesti laittaa vasta toiseen miinoite, jotta vihollinen oppii ekasta että nää on tämmösiä esteitä vaan ja ajaa härskisti läpi vaan ja posahtaa miinoitukseen. Anyway, en osaa tarkemmin sanoa nyt, mutta tämmöistä kiusaa noille pikkuteille pitäisi kyllä suunnitella, muutenhan vihollinen voi kiertää niiden kautta helposti päätien ja siihen varatut väijytykset.
 
Kyllä itse tarkastaisin sillat mahdollisten yllätysten varalta. Tuo 30 minuuttia on tietenkin suuntaa antava, mutta mielestäni minimi aika. Eli tämäkin aika pitää saada selville omien joukkojen tiedustelulla.

Mitä meinasit tolla? "niin silloin varmaan loput komppaniastamme kerkeää hoitelemaan sen porukan, ennen kuin se kärkikomppania saapuu meidän kohdalle"

Oletan että tuo tie on asfalttia, niin miinoitteen tekeminen vaikeutuu huomattavasti. Uskon että noita tulialueita voi raivailla jo ennen tiedustelua, jos säilyttää hommassa maalaisjärjen

Soratie.

Vihollisen tiedustelujoukkueesta ei komppanian päällikkö sanonut mitään tehtävää antaessaan. Jos joku on (tottakai kaikki) sitä mieltä, että sieltä tulee tiedustelujoukkue kuitenkin ensin niin siihen sitten varaudutaan ja annetaan ohjeet mitä sille tehdään. Koska pelialuetta on niin kannattaisiko mahdollinen tiedustelujoukkue päästää pidemmälle.
 
Epäsuoraa voimaa on sen verta rajallisesti, että en kyllä lähtisi "laskemaan syvemmälle" ketään enkä mitään. Heti vaan loimeen, kun tulee aseiden ulottuville. Kyllä se mekanisoitu vihollinen ottaa sitä syvyyttä aikaa myöten ihan pyytämättäkin. Uuden tst-tavan mukainen omien joukkojen syöttäminen tuliasemiin on pähkinä. Sitä varten komppaniassa on päällikkö, joka osaa ja tietää, miten kokonaisuus kulkee. Tst-tavan mukainen toiminta on päälliköille ja johtajille erittäin haastavaa.

Edelleen tämä kaipaa ajatusta sen alueen itäosan risteyksen suhteen. Ja huomata pitää, että alue oikein huutaa muutamaa 122:n pston torjuntamaalia. Ahdas ränni, jossa ryhmittymiselle tosi vähän tilaa, jos ei lähdetä pusikkoa puskemaan. Tuleva siltatyömaa jne.
 
Telamiinat ja niiden sytyttimet kyllä kestävät käsittääkseni tulta?

Ainakaan sytytin tuskin kestää. Nallit tuppaavat olemaan herkkiä vähän kaikelle: iskuille, lämmölle jne. Normaalikäsittelyä ne kyllä sietävät, mutta useiden satojen Celsiusasteiden lämpötila johtaa erittäin todennäköisesti detonaatioon. Eri asia on sitten se, kuinka nopeasti lämpö siirtyy turvekerroksen päältä sen pohjalle. Varmaan pohjamiina+telamiinoja-kombinaatiolla homma voisi onnistuakin, jos turvetta on riittävän iso kasa.

Tosin eikö tätäkin voisi hoitaa jotenkin muuten? Eli miinoite normaalisti maahan ja turvekasa vaikkapa viiden metrin etäisyydelle. Harva vaunumiehistö pysäyttänee vaunua niin äkkiä/lähelle ja alkaa tutkimaan miinavaaraa.

Vaikka miinoja ei laitettaisikaan, niin turpeella on helppo kyllä naamioida tietä tai tehdä valemiinoite. Vähän sama kikka siis kuin että levitettäisiin sepeliä kestopäällysteiselle tielle ja sitten sinne sekaan joko laitetaan tai ollaan laittamatta miinoja. Helppoa ja nopeaa, eikä tarvitse tuhota tietä.

Tämä. Tosin tuo on mielestäni todella on/off-ratkaisu. Kun ensimmäinen turvepäällysteinen pätkä tietä räjähtää, niin seuraavaan tuskin enää ajetaan yhtä huolettomasti, vaan paikalle hankitaan raivauskalustoa tai homma hoidetaan lapiolla.

Niin ja noista sivuteistä, niiden tukkimiseksi voisi riittää autojen tms. ajaminen sinne ja renkaat paskaksi tms. jotta ei pystytä työntämään ihan helpolla sivuun sieltä. Voidaan toki tuikata auto tuleenkin jos oikein halutan hifistellä ja luoda herran pelkoa viholliseen. Joka tapauksessa tätä pitäisi tehdä sellaisissa kohdissa, joissa maasto estää pyöräajoneuvoilla tuon kohdan kiertämisen. Tela-ajoneuvot voivat toki painaa autojen läpi/yli, mutta aina on vaarana miinoitteet. Voisi laittaa ensimmäiseen tuollaiseen autoromukasaan miinoituksen, niin vihollinen varoisi kaikkia autorojukasoja sen jälkeen tai vaihtoehtoisesti laittaa vasta toiseen miinoite, jotta vihollinen oppii ekasta että nää on tämmösiä esteitä vaan ja ajaa härskisti läpi vaan ja posahtaa miinoitukseen. Anyway, en osaa tarkemmin sanoa nyt, mutta tämmöistä kiusaa noille pikkuteille pitäisi kyllä suunnitella, muutenhan vihollinen voi kiertää niiden kautta helposti päätien ja siihen varatut väijytykset.

Puskulevyllä varustettu vaunu työntää auton pois tieltä ja meno jatkuu. Ja mitä varten vihollinen haluaisi noille sivuteille? Tarkoitan siis näitä, joiden päässä on eräänlainen "kääntöpaikka". Eihän niistä pääse mihinkään.
 
Hyvä avaus KIM!

Mitenkähän noiden turvesoiden ja muun maaston kuivuus? Olisiko mahdollista järjestää pienet metsäpalot aikaan vihollista kiusaamaan? Savu herättää huomiota ja kätkee, mutta tuli polttaa kyllä aika ikävästi jos kunnon turvesatseja saisi palamaan. Ei ainakaan jalkaantunut vihollinen tykkää kävellä metsäpalossa, eikä kyllä mitään näekkään metsäpalossa. Aika on tietysti rajallinen mutta ah miten kivaa olisikaan levittää turvetta sopiviin kohtiin teiden varsille ja tuikata tuleen. Olisi kirjaimellisesti helvetillinen vastaanotto viholliselle, kun teiden vierustat palaisivat joka paikassa.

Mikä estää kippamaasta tielle paria traktorin perävaunullista turvetta, laittaa sinne joukkoon telamiinoja ja sitten tuikata ko. hökötys tuleen h-hetkellä (siis ennen kuin vihollinen tulee paikalle)? Liekit estävät aika tehokkaasti käsin tapahtuvaa raivaamista ja tunnustelua. Jos ajavat vauhdilla läpi (kuten ehkä tekevät kun ajattelevat, että ei tuli meitä pysäytä perkele kun meillä on vaunut) niin posahtavat telamiinoihin. Telamiinat ja niiden sytyttimet kyllä kestävät käsittääkseni tulta?

Vaikka miinoja ei laitettaisikaan, niin turpeella on helppo kyllä naamioida tietä tai tehdä valemiinoite. Vähän sama kikka siis kuin että levitettäisiin sepeliä kestopäällysteiselle tielle ja sitten sinne sekaan joko laitetaan tai ollaan laittamatta miinoja. Helppoa ja nopeaa, eikä tarvitse tuhota tietä.

Niin ja noista sivuteistä, niiden tukkimiseksi voisi riittää autojen tms. ajaminen sinne ja renkaat paskaksi tms. jotta ei pystytä työntämään ihan helpolla sivuun sieltä. Voidaan toki tuikata auto tuleenkin jos oikein halutan hifistellä ja luoda herran pelkoa viholliseen. Joka tapauksessa tätä pitäisi tehdä sellaisissa kohdissa, joissa maasto estää pyöräajoneuvoilla tuon kohdan kiertämisen. Tela-ajoneuvot voivat toki painaa autojen läpi/yli, mutta aina on vaarana miinoitteet. Voisi laittaa ensimmäiseen tuollaiseen autoromukasaan miinoituksen, niin vihollinen varoisi kaikkia autorojukasoja sen jälkeen tai vaihtoehtoisesti laittaa vasta toiseen miinoite, jotta vihollinen oppii ekasta että nää on tämmösiä esteitä vaan ja ajaa härskisti läpi vaan ja posahtaa miinoitukseen. Anyway, en osaa tarkemmin sanoa nyt, mutta tämmöistä kiusaa noille pikkuteille pitäisi kyllä suunnitella, muutenhan vihollinen voi kiertää niiden kautta helposti päätien ja siihen varatut väijytykset.

Kohta joku ehdottaa varmaan että Porvoon öljynjalostamolta avataan hanat ja valutetaan öljyt mereen, jolla estetään maihinnousut tai koko vihollislaivaston Itämeren käyttö! Tai voishan ton Koitajoen laittaa palamaan öljyllä.
 
Viipurinlahdella on muuten Venäjän toiseksi suurin satama. Ja jossain Koiviston suunnalla jättimäinen öljynjalostamo. Ilmakuvista näkyy Bing/Google.
Yksi jassm sinne niin hyökkäys oli kannattamaton, rauhansopimus tehdään ja Hattuvaaran pataljoona vetäytyy.
 
Google Earthilla (ei Maps) toi suunnitelmien teko vois käydä hyvin. Siellä voit lisätä paikkamerkkejä ja rajata alueita voi tuoda peittokuvia (maastokartta) Googlen ilmakuvan päälle. Tämän kaiken voi sitten jakaa muiden katsottavaksi .KML tiedostona tai sitten vaan ottaa kuvankaappaus.

http://www.paikkatietoikkuna.fi/web/fi/kartta
Tässä uudempi versio maanmittauslaitoksen WEB-karttapalvelusta. Kartat ja ilmakuvat samat, mutta selattavuus ja aineistot laajempia kuin kansalaisen karttapaikassa. Ja nykyäänhän jokainen voi ladata netistä ilmaiseksi lähes kaiken maanmittauslaitoksen aineiston ihan raakana (maastokartat, ilmakuvat, karttatietokannat, korkeusmallit) http://www.maanmittauslaitos.fi/avoindata
 
Viimeksi muokattu:
retkikartta.fi on myös hyvä sivusto sieltä vaan zoomaus haluttuun kohtaan ja kuvankaappaus, liittäminen painttiin ja sitten piirellä taktisia merkkejä kartalle.
 
Pari tarkentavaa kysymystä:
Pelataanko tässä yhtä yksittäistä komppaniaa vastaan vai onko vastapuolella käytettävissä normaalit muut joukot ja tukevat osat? (Prikaati tai pataljoonan taisteluosasto tms.)
Omien kokemusteni perusteella puita kasvava helppokulkuinen ojitettu suo kantaa vaunun. Kartan ja ilmakuvien mukaan pääosa soista on tällaista. Metsäautotiet kiinnostavat myös. Millä tahansa telavehkeellä pääsee yleensä niitä pitkin menemään joitakin kertoja, hieman sääolosuhteista riippuen. Onko jollakulla paikan päältä tarkempaa tietoa?
Polvikosken sillan ja kahlaamon rakenne on aika tärkeä yksityiskohta. Onko kuvia?
Onko tilanne- ja maastoanalyysin julkaiseminen ennen lauantaita sallittua?
 
Pari tarkentavaa kysymystä:
Pelataanko tässä yhtä yksittäistä komppaniaa vastaan vai onko vastapuolella käytettävissä normaalit muut joukot ja tukevat osat? (Prikaati tai pataljoonan taisteluosasto tms.)
Omien kokemusteni perusteella puita kasvava helppokulkuinen ojitettu suo kantaa vaunun. Kartan ja ilmakuvien mukaan pääosa soista on tällaista. Metsäautotiet kiinnostavat myös. Millä tahansa telavehkeellä pääsee yleensä niitä pitkin menemään joitakin kertoja, hieman sääolosuhteista riippuen. Onko jollakulla paikan päältä tarkempaa tietoa?
Polvikosken sillan ja kahlaamon rakenne on aika tärkeä yksityiskohta. Onko kuvia?
Onko tilanne- ja maastoanalyysin julkaiseminen ennen lauantaita sallittua?

Vihollisen komppanian perässä on tulollaan loppu pataljoona. Kärkikomppanian mukana saattaa tulla mitä vaan pataljoonan osia, mutta tiedustelutietona on saatu, että komppania olis tulossa ensin yksin. Ei ajatella nyt sitä vihollisen pataljoonaa ylemmäksi lainkaan.
Metsäautoteitä pääsee kyllä ajamaan telavehkeillä, mutta kun ne tiet loppuu upposuohon.
Polvikosken sillan ja kahlaamon rakenne on kuvattu siten kun sitä tunnetaan. Kahlaamosta (kuvitteellinen) pääsee jalan jotenkuten yli, mutta vaunuille törmät on liian jyrkät. Sillasta oli sovittu, että se on betonirakenteinen. PS! Ainahan niissä on kolot räjähdysaineille valmiina. Nyt vaan ei ole ihan kaikkea räjäytystarvikkeita matkassa. Mukana olevilla pystyy kyllä sillan ampumaan ilmaan. Tellusta ja viuhkasta saa lankaherätteisen pommin.
Ennen lauantaita en julkaista kuin jotain pieniä yksityiskohtia omista suunnitelmista.

Jos jollakin on Polvikosken sillasta valokuva niin saa laittaa jakoon. Ei haittaa.
Puuta kasvavat suot tuolla saattaa kantaakin. Siellä on kyllä pelialueellakin puutonta suota joka ei kanna. Turvetuotantoalue ei myöskään kanna, mutta siellä on itä-länsisuuntaisia kantavampia "penkkateitä". Eli turvetuotantoalueelta voi joku vaunu tulla yli jos vaan Alajoesta pääsisi yli.

Alueelta ei ole "kellään" tarkempaa tietoa. Se sijaitsee ei missään. Tietääkseni tuon tien takana ei asua yhtään ketään. Itselläni on maata ja mm. 800 m jokivartta tuolla päin, mutta tämä pelialue on lähes täysin vieras. Mökille kyllä kuulen kun tömäytätte nuo sillat ilmaan. Tältä alueelta ei pääse rajan yli. Kaikki tiet tietääkseni loppuu ennen rajaa. Tässä karttaharjoituksessa tuolta rajan takaa on kuitenkin jokin kuvitteellinen tieyhteys pelialueelle.

Älä takerru liikaa yksityiskohtiin. Olet joukkueenjohtaja. JJ ei ehdi jokaista miinaa ja poteroa määräämään ja tarkastamaan. Joudut kuitenkin jakamaan joukot ja torjuntakaluston ja määräämään iskupaikat...
 
Pari tarkentavaa kysymystä:
Pelataanko tässä yhtä yksittäistä komppaniaa vastaan vai onko vastapuolella käytettävissä normaalit muut joukot ja tukevat osat? (Prikaati tai pataljoonan taisteluosasto tms.)
Omien kokemusteni perusteella puita kasvava helppokulkuinen ojitettu suo kantaa vaunun. Kartan ja ilmakuvien mukaan pääosa soista on tällaista. Metsäautotiet kiinnostavat myös. Millä tahansa telavehkeellä pääsee yleensä niitä pitkin menemään joitakin kertoja, hieman sääolosuhteista riippuen. Onko jollakulla paikan päältä tarkempaa tietoa?
Polvikosken sillan ja kahlaamon rakenne on aika tärkeä yksityiskohta. Onko kuvia?
Onko tilanne- ja maastoanalyysin julkaiseminen ennen lauantaita sallittua?
Mun mielestä tossa tehtävänannossa kohdassa vihollinen mainitaan, että kyseessä on mekanisoitu pataljoona, jonka kärkikomppania pitää tuhota. Pataljoonan vahventamisesta en osaa sanoa, mutta jo taistelupanssarivaunut viittaavat, että pataljoonaa on vahvennettu. Ja uskon, että vihollisen kärkipataljoonalla on käytössä prikaatin tai jonkun muun ylemmän johtoportaan epäsuoraatulta. Itte en ainenkaan lähtis ajelemaan marssiryhmityksessä taistelupanssarivaunulla ojitetulle suolle. Tollasen ojan ylitys teettää ongelmia, vaikka itse suo kantaisikin vaunun.
 
Paikkatietoikkuna.fi:llä voi näköjään lisätä erilaisia, erivärisiä symboleja kartan päälle. Lienee paras metodi toistaiseksi?
1zcio90.jpg
 
Hyvä harjoitus.


Työkiireiden vuoksi en kerkiä tähän harjoitukseen antamaan omaa mitätöntä panostani tulevana viikonloppuna.

Itse jäin miettimään yleisesti.

-Kuinka paljon aikaa hyökkääjä ylipäätään käyttäisi miljoonien metsäautoteiden maassa jokaisen metsäautotien tarkastamiseen. Vai onko tärkeämpää rynniä voimalla kohti päätavoitetta

- Kuinka paljon hyökkääjä jättää komppanian kärjestä esim. juuri siltoja varmistamatta. Odottaisiko kärkikomppania takaa varmistajia jollekkin tärkeälle sillalle ennen kuin jatkaisivat matkaa? Jos eivät niin rajan kaverit voisivat käydä räjäyttämässä sillat kärkikomppanian yli menon jälkeen.

- Koska tehtävän annossa tiedustelujoukkue päästetään läpi, niin itse käyttäisin läpimenon jälkeisen ajan perinteiseseen murrostamiseen. Puuta vain kasaan tielle. Muutama telamiina sinne raivauksen estopanoksilla sekaan. Tien sivuun telamiinoja ja kylkiräjähteitä. Kun tuhottava kärki tulee hollille ja jalkaväki jalkautuu niin laukastaan viuhkat. Perään sitten tuli-isku.
Toistetaan seuraavassa mutkassa. Jossain mutkassa sitten murroksen takaviistossa olisi raivattuna hyvät ampuma-alueet singoille.
 
Hyvä harjoitus.


Työkiireiden vuoksi en kerkiä tähän harjoitukseen antamaan omaa mitätöntä panostani tulevana viikonloppuna.

Itse jäin miettimään yleisesti.

-Kuinka paljon aikaa hyökkääjä ylipäätään käyttäisi miljoonien metsäautoteiden maassa jokaisen metsäautotien tarkastamiseen. Vai onko tärkeämpää rynniä voimalla kohti päätavoitetta

- Kuinka paljon hyökkääjä jättää komppanian kärjestä esim. juuri siltoja varmistamatta. Odottaisiko kärkikomppania takaa varmistajia jollekkin tärkeälle sillalle ennen kuin jatkaisivat matkaa? Jos eivät niin rajan kaverit voisivat käydä räjäyttämässä sillat kärkikomppanian yli menon jälkeen.

- Koska tehtävän annossa tiedustelujoukkue päästetään läpi, niin itse käyttäisin läpimenon jälkeisen ajan perinteiseseen murrostamiseen. Puuta vain kasaan tielle. Muutama telamiina sinne raivauksen estopanoksilla sekaan. Tien sivuun telamiinoja ja kylkiräjähteitä. Kun tuhottava kärki tulee hollille ja jalkaväki jalkautuu niin laukastaan viuhkat. Perään sitten tuli-isku.
Toistetaan seuraavassa mutkassa. Jossain mutkassa sitten murroksen takaviistossa olisi raivattuna hyvät ampuma-alueet singoille.

Nuo kaadetut puut tuskin estäsivät tankkeja, ne kun pääsee teloilla yli, mutta nuo puut peittäisivät tehokkaasti alleen mahdolliset miinat.
 
Nuo kaadetut puut tuskin estäsivät tankkeja, ne kun pääsee teloilla yli, mutta nuo puut peittäisivät tehokkaasti alleen mahdolliset miinat.

Kaadetuilla puilla on vaikutusta vaunujen menoon. Ne saattavat ajaa syöttö täysillä yli jolloin eivät havaitse telluja. Tai sitten tulevat varovaisesti, jolloin on helpompi osua kylkimiinalla tai singolla.

Itse teen pst-kaluston osalta karkeaa jakoa siihen, että millä tuhotaan kärkikomppania ja millä häiritään pataljoonaa. Kylkimiinat on tosi hyviä ainakin miehistönkuljetusvaunuille. Epäilen kuitenkin, ettei ne enää pataljoonan kohdalla toimi. Jos ne asennetaan jo nyt heti ennen yhdenkään vihun tuloa niin ne keretään havaitsemaan. Todennäköisesti tuolla meidän tiellä mennään pataljoonan kohdalla jo jonkun verran jalkautuneena. Vaikkakin venäläiset pyrkii siihen, että voimalla ja vauhdilla läpi. Ja kun pataljoona loppuu niin uutta heti tilalle ja vauhti jatkuu. Noiden siltojen katoaminen tekee taukoa siltavaunuja odottaessa ja siltavaunuista mennään hiljaa yli niin siinä saattaa sumppuuntua ja väki jalkautua.

Joka tapauksessa on varauduttava suojautumaan jalkaväkeä vastaan.

Puiden alle ei kannata telluja laittaa. Puunrunko ja oksat saattavat aiheuttaa sen, ettei tela osu maahan tellun päällä.

Itse lähden tela- ja pohjamiinojen osalta siitä, että ne laitetaan aina niin hyvin tiehen, ettei niiden paikkoja kertakaikkiaan voi nähdä.

Sitte vasta jos on aikaa vaan minuutti niin ne voi vaan tiputtaa siihen tielle. Ja jos ei ole laittaa miinoja niin silloin voi tehdä huonosti naamioituja tellukumpuja ilman sitä tellua.

PS! Alajoen sillan lähettyvillä on muutamia mökkejä. Ja sitten on idempänä noita tukkikämppiä. Niistä oletan löytyvän soutuveneitä ja esim. köyttä yms.
 
Tämä on oikeastaan aika tärkeä kysymys, joten olen hieman häpeissäni, kun en ole kysynyt aikaisemmin:

Minkälaista maastoa on tien pientareet? Pääasiassa suon ympäröimää korotettua pengertä? Onko ojia tien vierellä, siis sellaisia veden täyttämiä, jotka saattaisivat johtaa tankin tai ällitällin juuttumiseen?

Ja noista ällitälleistä: Tuli mieleen, että noita on melkoisen montaa mallia. KK niissä on ihan varmasti, jos ne on jalkaväen käytössä. Jos noilla joukoilla on KrKK:ita, niin se on ihan takuulla siinä kannella ampumavalmiina. Ja sitten on ne uudemmat mallit, joissa on vaikka minkälaista tornia kiinni.
 
Back
Top