Karttaharjoitus. Maaston käyttö panssarintorjunnassa

KIM

Kenraali
Karttaharjoituksen maasto löytyy: http://kansalaisen.karttapaikka.fi/asetukset/asetukset.html?map.x=495&map.y=374&e=725071&n=6986592&scale=40000&tool=siirra&styles=normal&lang=fi&mode=rasta&showSRS=EPSG:3067&width=990&height=570&feature=ktjraja&tool=siirra&lang=fi&mode=rasta

Sinulla on käytettävissä paikallisjoukkojen vartiokomppanian ykkösjoukkue. Joukkueessa on 3 yhdeksän hengen ryhmää. Lisäksi sinä joukkueenjohtajana, joukkueen varajohtaja, tulenjohtopartio, lähetti, lääkintämies, 3 traktorinkuljettajaa (traktoreineen), 3 miehen pst partio sekä rajavartiolaitokselta vahvennuksena saatu 6 hengen pst ryhmä (defender+peräkärry).

Kalustoa sinulla on käytettävissä normaalit ryhmäaseet ja 3 itkk:ta (traktoreissa). Panssarintorjuntakalustoa on käytettävissä 6 raskasta kertasinkoa, 12 kevyttä kertasinkoa, telamiinoja 40 kpl, pohjamiinoja 6, raskaita kylkimiinoja 6. Lisäksi rajan pst-ryhmällä on 2 raskasta kertasinkoa ja 8 kevyttä kertasinkoa. Räjähdysaineita ei ole. Viuhkaräjähdepanoksia (kevyitä) on tarpeeksi.

Joukkueen viestikalustoon sisältyy tulenjohtajien LV217+sanla sekä lähetillä ja yhdellä rajamiehellä olevat omat metsästys vhf-puhelimet. Komppanian viestiryhmässä on hyvät radioyhteydet pataljoonaan sekä myös näitä metsästys vhf-puhelimia (kantama 3 km).

Kaikissa traktoreissa on etukuormaaja sorakauhalla.

Oma komppania on siirtynyt toiminta-alueelle edellisenä aamuna ja on hyvin levännyt ja huollettu. Rintamavastuussa edellisenä päivänä alkaneeseen sotaan asti ollut rajan jalkaväkijoukkue on siirtymässä omiin tehtäviinsä idän suuntaan lähitunteina.

Tehtävä: Tuhoa joukkueellasi idästä hyökkäävän vihollisen mekanisoidun pataljoonan vahvennettu kärkikomppania sekä häiritse pataljoonan muiden osien etenemistä alueella Kokkokankaan lounaispuoleinen notko - Pitkäahon tienristeys seuraavan kahden vuorokauden ajan.

Vihollinen: Vihollisen mekanisoitu pataljoona on kutakuinkin täysivahvuinen ja on kohdannut edellisenä päivänä alkamansa maahan tunkeutumisen aikana vain rajavartioston (puolijoukkue) kevyiden aseiden tulta. Vihollisen odotetaan tulevan n. 6 tunnin kuluttua joukkueen toiminta-alueelle syyskuisen aamun valjettua. Vihollisen kärkikomppaniassa on 4 taistelevaa joukkuetta joissa kussakin 2 taistelupanssarivaunua ja 2 miehistönkuljetusvaunua miehistöineen. Vihollisen kärkikomppaniassa on panssaroituja tela-ajoneuvoja 8 tst-vaunua ja 8 miehistönkuljetusvaunua. Vihollista on odotettavissa Pitkäahon risteykseen sekä pohjoisesta, että kaakosta.

Omat joukot: Oman komppanian pääosat ovat ryhmittyneet vihollisen pataljoonan tuhoamiseen alueella Lautakankaan ampumarata ja siitä länteen n. 2 km. Rajavartioston rippeet 6 miestä ovat Pitkäahon tienristeyksen pohjoispuolella taistelukunnossa ja heihin on omasta komppaniasta viestiyhteys (valvovat Pitkäahon risteyksen käyttöä). Oman paikallispataljoonan muut komppaniat ovat sitoutuneita taisteluun etelässä ja pohjoisessa. Oman pataljoonan reservikomppania on n. 2 tunnin jalkamarssin päässä oman komppanian ryhmitysalueelta. Oman komppanian kevyen kranaatinheitinjoukkueen tuli sekä yhden oman pataljoonan raskaan kranaatinheitinjoukkueen tuli on käytettävissä Kivikkokankaalta länteen.

Ja sitten vielä ohjeita harjoitustehtävän laadintaa. Tulosta kartta itsellesi ja piirrä käsin tai tallenna koneelle ja piirtele siihen. Saat käyttää tarkempia karttoja ja alueelta saatavissa olevia laadukkaita ilmakuvia.
Suunnittele miten saat:
A) tuhottua komppanian vaunut
B)tuhottua komppanian jalkaväen
C)häirittyä pataljoonan etenemistä
Piirrä mihin sijoitat ryhmät, pst-ukot, tulenjohdon, johto-osan ja miinoitteet. Piirrä myös ajoneuvot ja viestikaluston sijoittuminen. Selosta taistelusi perusajatuksia. Mitä, miksi ja miten? Entä sen jälkeen. Suunnittele myös miten joukkueesi siirtyy mahdollisiin uusiin tehtäviin vihollisen pataljoonan tultua tuhotuksi. Jos jaksat niin laita näytille karttapiirros ja ajatus.

Tehtävä on erittäin vaativa, vähintään 16 vaunua on tuhottava. Joudut ottamaan kaiken irti pst-kalustosta ja miehistä. Käytä maastoa hyväksesi. Joessa Polvikoskessa sillan yläpuolella on kahlaamo. Jyrkkien jokipenkkojen vuoksi siitä ei kuitenkaan pääse vaunuilla yli. Joukkueen vastuualueella olevien metsäautoteiden kautta ei pääse tulemaan kuin korkeintaa kevyillä tela-ajoneuvoilla. Maasto on soista ja upottavaa. Turvetuotantoalueella maasto kantaa myös raskaat vaunut, mutta Alajoesta ei pääse yli ajamalla.

(jos oleellisia puutteita jäi lähtötiedoista mainitsematta niin täydennän kyllä)
Tiedän kyllä, että joukkueen alue on todella iso. Se on sitä tarkoituksella, koska tässä oli oleellisimpana ajatuksena maaston hyväksikäytön opettelu.

iso a4 orig.gif
pieni a4 lansi orig.gif
pieni a4 orig ita.gif
pieni a4 orig ita ilmakuva.jpg
pieni a4 orig lansi ilmakuva.jpg
bridge a4 orig ilmakuva.jpg

Ei laiteta omia karttoja ja kokonaisia suunnitelmia tähän ketjuun ennen lauantaita 6.9. Siihen asti voi toki keskustella tilanteesta, kysellä neuvoja yksityiskohdista, heittää yksittäisiä huomiota sekä neuvoa junioreja. Syyskuun puolivälin jälkeen katsotaan sitten yhdessä miten tämä peli olisi pitänyt pelata.

PS! Terveisiä Maanmittauslaitokselle jolta ei ole kopiointilupaa.

JK! Tässä keskustelussa ei pyöritellä sanaakaan Ukrainasta eikä suunnitella uusia pst-aseita. Mennään niillä mitä on.

EDIT 1: korjattu päivämäärä ja täsmennetty viuhkaräjähdepanokset kevyiksi. 2.9.2014 n. klo 21:30

EDIT 2: kaikki joukkueen alueen päätien sillat ovat joukkueessa mukana olevien rajan pst-miesten mukaan betonirakenteisia ja tehty kestämään tukkirekat. 3.9.2014 klo 10:08

EDIT 3: Kokkokankaan itälaidalla tie haarautuu. Pohjoiseen lähtevää haaraa ei ole komppanian päällikkö ohjeistanut mitenkään. Komppanian päällikkö on mielestäni munannut tuon joukkueen ja komppanian vastuualueen rajan. Sen rajan tulisi tietenkin olla Alajoessa siten, että komppania olisi jo vastuussa turvetuotantoalueesta ja Kokkokankaasta. Tälle nyt vaan ei voi mitään. Komppanian päällikön käsky on annettu ja siitä ei ole tajuttu ajoissa purnata, joten näillä mennään. Kokkokankaalta pohjoiseen menevän tien kautta pääsee kiertämään pohjoisen kautta komppanian selustaan. Pampalon kaivoksella on oman pataljoonan komento- ja huolto. Toinen komppania on ryhmittynyt Pampalosta itään Koivusuon pohjoispuolella olevan tien suuntaan ja heillä on valvottavanaan mm. Viluvaara ja Kintturinne joiden kautta pitää ajoneuvoilla kulkea jos meinaa mennä Kokkokankaalta pohjoiseen lähtevää tietä pitkin kylille. 3.9.2014 klo 11:15

EDIT 4: Näillä alueilla on taisteltu ihan livenäkin. https://maps.google.com/maps/ms?ie=...643265221527.00047ac32701256ff3f25&dg=feature
ja http://www.taistelijantalo.fi/nayttelyt.htm
Tuosta googlemapsista voi klikata taistelijan taipaleen numeroita joiden alta löytyy tekstiä. 3.9.2014 klo 11:17

EDIT 5: No niin. Löytyihän niitä kuvia ison sillan kohdalta Polvikoskesta. Google Earth.
https://www.google.fi/maps/@62.9390...t/data=!3m5!1e2!3m3!1s94790323!2e1!3e10?hl=fi
Polvikosken kahlaamon kohdalta pääsee vaunuilla yli kun penkat eivät olekaan niin jyrkkiä kuin komppanian päällikkö väitti. Eli saa suunnitella joko niin, että koskesta pääsee yli tai sitten niin, että ei pääse. 5.9.2014 klo 10:40.
 
Viimeksi muokattu:
@KIM Lauantai 9.9.? Minun kalenterissani tämän viikon lauantai on 6.9. Menemmekö tämän viikon lauantailla vai päivämäärällä 9. syyskuuta?

Edit: Kumpaa vuosimallia viuhkapanos on, 84 vai 2010? Ensinmainitulla voinee tehdä jotain rynnäkköpanssarivaunuillekin kevyesti panssaroiduille ajoneuvoille...
 
Viimeksi muokattu:
@KIM Lauantai 9.9.? Minun kalenterissani tämän viikon lauantai on 6.9. Menemmekö tämän viikon lauantailla vai päivämäärällä 9. syyskuuta?

Edit: Kumpaa vuosimallia viuhkapanos on, 84 vai 2010? Ensinmainitulla voinee tehdä jotain rynnäkköpanssarivaunuillekin kevyesti panssaroiduille ajoneuvoille...

6.9. lauantai. Kiitos huomautuksesta. Korjasin tehtävänantoon.

Kevyitä viuhkaräjähdepanoksia (m88?).Toimii jalkaväelle tähysteisenä. Uppoaa ruhoon n. 50 metriin asti. Vähän kuin haulikko, mutta haulia on ilmassa n. 2 metrin korkeudelta ja kulma vapaasti muisteltuna n. 60 astetta.
 
6.9. lauantai. Kiitos huomautuksesta. Korjasin tehtävänantoon.

Kevyitä viuhkaräjähdepanoksia (m88?).Toimii jalkaväelle tähysteisenä. Uppoaa ruhoon n. 50 metriin asti. Vähän kuin haulikko, mutta haulia on ilmassa n. 2 metrin korkeudelta ja kulma vapaasti muisteltuna n. 60 astetta.

Siis viuhkapanos 2010. Viuhka -84 painaa melkein 20 kiloa!
 
Onko syytä olettaa, että vastapuolella on miinanraivaimia joissakin noista vaunuista? Homman voisi varmaan aloittaa isolla, ja laittaa höystetyn pohjamiinan etummaiseksi. Koskapa rajan ukot ovat tarkkailemassa tuota risteystä ja heihin on yhteys, niin voisi asettaa yliajolaskimen miinasta nimenomaan jotakin miehistönkuljetusvaunua varten. Miina asetettaisiin johonkin kohtaan, jossa vaunujen on vaikea havaita sitä vaunun keulan yli. Eli jonkin nyppylän huipun taakse.
 
Kokkokankaalla tie menee kahden vuoren välistä, ihan näppärä väijypaikka. Kolonna ajaa luultavasti eteläisempää uraa, koska ovat menossa Hattuvaaran kaupoille hakemaan ruokaa ja polttoainetta (?). Näin ainakin itse tekisin, huoltoon ei voi luottaa vieraan valtion alueella.

Prismalta Prismalle eli ABC:lta ABC:lle. Yksi per päivä eli 100km päivämatkat.
 
Kokkokankaalla tie menee kahden vuoren välistä, ihan näppärä väijypaikka. Kolonna ajaa luultavasti eteläisempää uraa, koska ovat menossa Hattuvaaran kaupoille hakemaan ruokaa ja polttoainetta (?). Näin ainakin itse tekisin, huoltoon ei voi luottaa vieraan valtion alueella.

Prismalta Prismalle eli ABC:lta ABC:lle. Yksi per päivä eli 100km päivämatkat.

Tuosta tuli mieleen. Tuolta pohjoiselta reitiltä voisi hakea mahdolliset kyltit pois, jotta se näyttää mahdollisimman merkityksettömältä tieltä, josko vaikka tykkäävät ajella isompia pitkin.
 
Hattuvaaran kauppa on äkkiä tyhjä. Syötävää on joukkueelle n. kolmeksi päiväksi. Polttoainetta suunnilleen joukkueen vaunuihin. Mutta vois sieltä sentään poron saada vetojuhdaksi.

Mekanisoidussa pataljoonassa on miinanraivaajavaunuja. Ja niillä on myös siltavaunuja. Minulla on kyllä jossakin niiden tarkat vahvuudet kunhan jaksan kaivaa.

Mitä meidän vanhalle pikkuviuhkalle on tapahtunut? Olen käyttänyt yli 20 vuotta sitten pientä muutaman kilon viuhkaräjähdepanosta. Samses muistanee väärin.
 
Mitä meidän vanhalle pikkuviuhkalle on tapahtunut? Olen käyttänyt yli 20 vuotta sitten pientä muutaman kilon viuhkaräjähdepanosta. Samses muistanee väärin.

VP 88 korvattiin/korvataan VP 2010. Merkityksellisin ero on uudessa ja paremmassa jalassa ja monipuolisemmissa laukaisuvaihtoehdoissa. Jos osaa käyttää vanhaa, niin osaa käyttää myös uuttaa. Ei hätää. :)
 
Ja minä kun luulin, että viuhkoja hankittiin vain lisää. No jaa, kotimainen tuote ja pitäähän tuotantomäärien olla tarpeeksi isoja, jos tuollaisen tuotteen menee suunnittelemaan.
 
Voin vakuuttaa, että Hattuvaaran kaupan huoltoon ei voi tukeutua. Muuta kuin potkaisemalla oven auki ja nukkumalla lattialla.
 
Voisko se yks pellepeloton päivittää tämän tehtävän kaluston tuonne taktiikkasivulleen http://bit.ly/1x7wb3G
Kartta näköjään olikin jo.

En muista kuka sitä karttasuunnitteluohjelmaa kehitteli. Propellipää varmaankin seuraa tätä ketjua ja ottaa kopin jos jaksaa/ehtii/pystyy tekemään. Tällaisissa karttaharjoituksissa varmaan ihan hyvä idea. Vielä jos karttaa saisi zoomattua, tekstien fonttia muutettua, tarkat rastisijainnit merkeille jne. Esim tulenjohdon kun sijoittaa tuolle kartalle niin se vie 1,2 kilometriä. Ei kovin kätevä osoittaa tulenjohtajalle paikkaa tuolla ohjelmalla. Käy niinkuin minulle pienenä hirvijahdissa. Jahtipäällikkö näytti leveällä peukalolla minulle passipaikan ja sanoi tuohon hakkuuaukkoon. Menin ainoaan tietämääni hakkuuaukkoon peukalon alle. Olin sitten 300 metriä muun passiketjun takana ja mulle huudettiin kun passipaikaltani ei ammuttu aukolla piknikkiä pitävää hirvitokkaa.

Armeijalla on kyllä omat karttaohjelmansa tilannekuvaan ja suunnitteluun. Myös ressukomppanioiden käyttöön. Sikäli vähän turha tehdä tuota karttasuunnitteluohjelmaa uudestaan, mutta jos tuon saisi oikeasti käyttökelpoiseksi niin voi sille käyttöä niin kauan olla kuin netti toimii. Karttapaikasta vaan hakee tuohon kartan. Piirtää mollukat ja pollukat ja printtaa jätkille matkaan.
 
Noilla etäisyyksillä riittänee käsiradion 3W lähetysteho ihan hyvin. Mutta ostaisin varalle kunnon 25W meri-vhf värkin koska ei ne maksa paljoa. Halvimmat ehkä satasen ja kantamaa saisi vuorelta 150 kilometriä. Tai kunnon antennilla 500km.
http://www.navimare.fi/product_details.php?p=1396

OT, mutta pakko korjata. Käsiradio ei riitä kun niitä on näin vähän tällä kertaa. Ja kuten kuultiin niin jos Hattuvaarassa ei ole enää kauppa pystyssä niin lähin kauppa on 80 kilometrin päässä. Et siis osta tässä casessa enää yhtään mitään. Meri vhf-puhelimella et tee tällaisessa sodassa yhtään mitään. Sulla ei ole ketään kenen kanssa jutella sillä. Pohjoiskarjalan reserviläisillä on noita metsästys vhf-puhelimia. Ja niiden max. 6W:n lähetysteho ei riitä edes tässä casessa. Parhaimmillaan pitkällä marssipiiskalla saadaan 5 km kantamaa. Jahti -vhf taajuuksille on olemassa autoradioita, joissa on max. 25W lähetysteho. Sellainen hyvällä 5 metriä korkealla antennilla (vielä kun laittaa tuon 5 metriä johonkin korkealle) toimii tukiasemana käsikapuloille hyvin. Metsästys vhf puhelimilla on muutama kanava joiden taajuus on yhteinen esim. LV217 kaluston kanssa... Näistä jos on oikeasti kiinnostunut niin yhteyttä lähimpään radioamatöörikerhoon. Niissä on isänmaallista porukkaa jotka neuvoo ja auttaa kyllä jos nöyränä menee apua pyytämään. Sitten jos on hirveesti kiinnostunut ja 8-10 tonnia rahaa niin minulle yv:tä niin laitetaan kalusto kuntoon. Sillä rahalla saa jo rakennettua komppaniaan toimivan radioverkon (radio/ryhmä).
 
Tuo rajaryhmä ensiksikin vek tuolta tien väärältä puolelta. Ei siellä tee mitään, mitä ei voisi tehdä runkotien länsipuolellakin. Risteysalueelle järjestämään pikkumiinoitteen ja sinkojen kanssa väijy ja toimimaan silmänä. Ottakoon hoteisiin myös raskaan heittimen tulenjohtoa. Risteysalue on potentti epäsuoran tulen maalialue.

Sillan hävittäminen valmisteluun. Ja heti. Se lähtee telluilla, normi kantatiesilta.

Kivikkokankaan itäpuolelle eka pst-asema, kunnon V-mallinen virittely. Telluja tielle. Tien pohjoispuolinen rinne vetää hyvin kaksi raskasta kylkimiinaa. Pohjoispuolen polku toimii hyvänä liikuntaväylänä. Saattaa olla tasoa pihatie. Tuosta pohjoispuolen alueesta ei kannata luopua muutoin kuin rankasti painostettuna. Se taitaa tarjota hyviä pelipaikkoja.

Sillan hävittämisessä ei saa tyriä. Ja turvetuotantoalueelle ei kyllä panssarikolonnaa aja hullukaan. Jos ajaa, niin aina parempi, mutta ei se mikään kestävä alusta ole kyllä. Voi kestää ja voi pettää ja kun pettää, niin se on kyllä hups.

Tuo itäpuolinen risteys on kyllä mielenkiintoinen. Joku jääkärijoukkueen taistelusta hyvin perillä oleva kenties voisi virittää siihen kunnon vastaanottajaiset. Siihen voisi kehittyä kohtuullinen sumppu, raskasta tulta vain saisi olla enemmän kuin komppania raskaita heittimiä.

Tuossa nyt sellaista pika-alkua.
 
Tuon muuten halusinkin kuulla, että miten tuo turvesuo toimii tässä tapauksessa. T-sarjaa en olettanut sen kestävän, mutta kun puhe on miehistönkuljetusvaunuista, kysymys kuuluu, että onko se BTR vai MT-LB tyyppinen. Toinen noista peittoaa maastossa traktorinkin, toinen taas häviää luultavasti taistelupanssareillekin. Oletan, että MT-LB, koska kuvauksessa mainitaan "kevyet tela-ajoneuvot". Eli vihollinen luultavasti pääsee koukkaamaan pohjoisen kautta MT-LB:llä, mutta ne vaunut olisi helppo hoidella ITKK:lla.


Yksi ehdotus taistelun aloitusta varten: Josko varmistetaan, että vihollisen jalkaväki pysyy ajoneuvon sisällä, eikä kulje ajoneuvon päällä? Tämän voisi järjestää viuhkamiinoilla, joilla toteutetaan ensimmäinen ylläkkö heti oman toiminta-alueen rajalla. Myönnän, että en ole ihan varma, että onko tuolla toivottu efekti, mutta toinen vaihtoehto on kärsiä tappioita.
 
Yksi ehdotus taistelun aloitusta varten: Josko varmistetaan, että vihollisen jalkaväki pysyy ajoneuvon sisällä, eikä kulje ajoneuvon päällä? Tämän voisi järjestää viuhkamiinoilla, joilla toteutetaan ensimmäinen ylläkkö heti oman toiminta-alueen rajalla. Myönnän, että en ole ihan varma, että onko tuolla toivottu efekti, mutta toinen vaihtoehto on kärsiä tappioita.

Mitä haittaa meidän toiminnalle on tuosta vaunun kansilla matkustamisesta on?
 
Mitä haittaa meidän toiminnalle on tuosta vaunun kansilla matkustamisesta on?

Arvelin, että MT-LB:stä on hankala jalkautua, joten olisiko parempi säilöä ne viholliset sinne takaloosteriin?

Toisaalta, nyt kun ajattelee asiaa, niin jos vihollisella on kunnon kartat, esim. vastaava kartta kuin tämän tehtävän kuvauksessa, niin se voisi hyvinkin jalkauttaa ukot tuossa risteyksessä, koska tuo siltaa edeltävä maasto on selkeästi sellainen paikka jossa voisi odottaa väijytystä. Toisaalta vihollinen on matkustanut sellaisessa maastossa jo pitemmän aikaa.
 
Back
Top