Kaukopartioiden toiminta

Mikko Porvalilta on nyt ilmestynyt järkälemäinen 300-sivuinen tietoteos (kovakantinen 29,95 €).


Kiitetyn sotahistorioitsijan ainutlaatuinen kuvaus jatkosodan tiedustelusta.

Kesällä 1941 Suomi valmistautui sotaan. Rauhan ajan tiedustelutoimisto U2/V muuttui Päämajan kaukopartioyksiköksi, ja vakoojat vaihtoivat siviiliasut asepukuihin.
Kuulusteluja tehostettiin ja tiedustelijoille perustettiin radioverkko.

Kohti itää kuvaa välirauhan vakoojia, hyökkäysvaiheen tiedustelua ja henkilötiedustelun taustoja.
Kirja käsittelee ensimmäistä kertaa perusteellisesti tiedustelun johtamista: mitä käskettiin selvittää, miten tietoja hankittiin ja kenelle ne esitettiin.
Runsaasti kuvitettu teos avaa Osasto Vehniäisen päiväkirjamerkintöjä, radioviestejä, partiokertomuksia ja sotavankikuulusteluja.



Kaukopartio.jpg
 
Minulle on kerrottu asiantuntevalta taholta, että Päijänteen lähistöllä eräässä saaressa olisi kesämökki, joka on rakennettu sähköpylväistä. Noin joskus 70-luvulla.
Vähän sellainen tein itse ja säästin -tapaus. Tarina ei kerro, miten pitkäaikaista mökkeily ao. rakennuksessa oli...
Samanlaisen jutun olen kuullut, ilmeisesti niistä tervanruskeista käytöstä poistetuista pylväistä rakennellut, ollut eteläsuomalaisen sähkölaitoksen palveluksessa.
 
Siis niitä viime sodan aikaisia, mutta ... mua on häirinnyt pitkään että länsimaiden kaukopartioita lähetettiin meidän rajalta sodan jälkeen? Onko tämä huhua vai onko tässä jotakin perää?
Tarkoitin tietysti kreosiittisaunassa kylpeneitä ei ole enää keskuudessamme.
Lännen rahoittamia, entisiä kaukopartiomiehiä siellä on kyllä hypännyt.
Tästä on varma tieto (ei Iltsari), mutta @Leaderdog ja @tulikomento osaa kertoa faktoja. Mm. Määttäsen Heikki, joka jäi sille tielleen
 
Siis niitä viime sodan aikaisia, mutta ... mua on häirinnyt pitkään että länsimaiden kaukopartioita lähetettiin meidän rajalta sodan jälkeen? Onko tämä huhua vai onko tässä jotakin perää?

Näitäkö tarkoitat ?


70-luvun alussa ilmestyi Esa Anttalan (Urpo Lempiäisen) romaani, joka ilmeisesti ensi kertaa valotti tuota ex-kaukopartiomiesten NATO:n laskuun tekemää rajantakaista tiedustelua. Nyttemmin on selvinnyt että PV:n ja RVL:n väkeä oli Suomen puolelta myös touhussa mukana. Mm. Paavo Suorannan elämäkerrassa on tähän liittyvää asiaa.

product40591.jpg
 
Q
Heikki Määttäsestä, ei tietääkseni rajan ylityksen jälkeen kuultu enää mitään varmaa, valitettavasti, olen pahollani.
Olen tavannut Heikin sodasta elossa selvinneen veljen 70-luvulla. Hän oli Mikkelin Päämajassa sodan aikaan. Tämä ei liity asiaan mitenkään, mutta kovia miehiä kaikki veljekset. Raudusta olivat kotoisin, jotta tiluksistaan tappelivat.Hän taas oli serkkujeni isä.
Yritin esittää tämän kryptisesti...:sneaky:
 
Kuuntelin tänään töissä mielenkiintoisen C-kasetin. 80-luvulla taltioitu kaukopartioritari Onni Määttäsen haastattelu. Kertoili mm. siitä mitenkä Osasto Kuismasessa kaukopartiointia suoritettiin (mm. Petrovski Jamin retki). Määttänen kertoili myös näkemyksiä siitä minkälaisia ominaisuuksia hyvältä kaukopartiomieheltä vaaditaan.
 
Mielenkiintoinen laatikko diakuvia. Oletan vahvasti, että nämä ovat Kaino Rastaan omia kuvia. Ja että näitä on käytetty 60-luvulta eteenpäin Rajakoululla ja K-SR:ssä koulutus- ja opetustarkoituksessa. Osa kuvista oli entuudestaan tuttuja, osa sellaisia joita en muista nähneeni missään kirjoissa.

265932589_10159951495484206_6180821299985757186_n.jpg
 
Mielenkiintoinen laatikko diakuvia. Oletan vahvasti, että nämä ovat Kaino Rastaan omia kuvia. Ja että näitä on käytetty 60-luvulta eteenpäin Rajakoululla ja K-SR:ssä koulutus- ja opetustarkoituksessa. Osa kuvista oli entuudestaan tuttuja, osa sellaisia joita en muista nähneeni missään kirjoissa.

Katso liite: 54644
Skannaten ja näkösälle!
 
Esa Anttalan kirjassa Kädet ylös kaukopartio ensipainoksissa on valokuvia kaukopartioretkiltä joita ei myöhemmissä painoksissa ole julkaistu. Kuvissa on Laatokan ja Äänisen välillä pysäytetyn auton ja sen kuljettajan sekä matkustajana olleen puna-armeijan majurin matkan pää.

266963668_1120740088734493_2604245371896818906_n.jpg

266886419_1120740145401154_5464854200728353762_n.jpg
 
Back
Top