Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Majuri Heikki Nykänen muistelee.
Marskin ritari Heikki Nykänen tunnettiin Uhtuan sissinä
Majuri Heikki Nykänen, Mannerheim-ristin ritari nro 118, palaa haastattelussa loppukesästä 1942 Uhtualla käytyyn taisteluun.yle.fi
Radioamatööri esittelee kaukopartiomiesten käyttämää kyynel-radiota.
Tämmöistä on tarjolla:
Hyvä Suomen Sotahistoriallisen seuran jäsen,
1. Seuraava esitelmätilaisuus järjestetään Helsingissä Tieteiden talolla (Kirkkokatu 6, sali 104) keskiviikkona 2.11.2022, klo 18.00–19.00
- Kapteeni, sotatieteiden maisteri Santtu Kauppinen esitelmöi teemasta Päämajan partiotiedustelu Lapissa - Osasto Paatsalon kaukopartiokokemuksia vuosilta 1941 - 1944
2. Syyskauden viimeinen esitelmätilaisuus järjestetään Tieteiden talolla keskiviikkona 14.12.2022, klo 18.00-19.00. Tarkempaa infoa lähempänä tilaisuutta.
Tervetuloa,
Suomen Sotahistoriallisen Seuran hallitus
Kaukopartiohistorian ystävät @Leaderdog ja @mienkoiv ajattelin että tämä voisi kiinnostaa teitä. Suomen Sotahistoriallisen Seuran esitelmä Lapissa toimineesta Osasto Paatsalosta.
Saako kukaan kiero savolainen tätä tänne näkyville?!Hemmetti, maksumuurin takana.
Elämä kuin jännityselokuvasta: Paavo Suoranta kävi "salaista sotaa" myös Vieremällä ollessaan
Vieremällä 1940-luvun lopulla metsäasioitaan hoitanut satunnainen kyläläinen ei varmasti arvannut, millaisen miehen kanssa hän sattui metsänhoitoyhdis...www.savonsanomat.fi
Ehkä vähiten julkisuudessa esillä ollut asia on ollut suomalaisten kaukopartioiden ottamien venäläisvankien kolkko kohtalo.
Puolifiktiivisessä kaukopartiokirjallisuudessa asiasta vaietaan. Vangitut venäläiset usein vain mystisesti katoavat tarinasta jonnekin.
Olen kuullut saman haastattelun. Itse epäilen, ettei tuliasetta käytetty jottei ääni paljastaisi. Oma epäillykseni on, että käytettiin kirvestä. Kirveshän kuului sissipartioiden perusvarustukseen ja oli aina suht helposti saatavilla. Olen päässyt myös lukemaan erään vanhan sissikoulutusoppaan jossa neuvottiin vartian "hoitaminen pois" äänettömästi lyömällä voimakkaasti kirveen hamarapuolella muistaakseni ristiselkään. Käsittääkseni tämä salpaa keuhkot niin, että on mahdotonta huutaa/päästää ääntä. Eli vartia menee hiljaiseksi. Samalla saattaa murtua selkäranka. Tuon jälkeen vartian voi vielä kirveellä viimeistellä lopullisesti pois. Kylmää touhua kyllä täytyy sanoa.Olen kuunnellut nauhoituksen erään kaukopartiomiehen haastattelusta.
Hän käytti termiä "vanki kolkattiin". Sehän voi tarkoittaa ihan mitä tahansa: Niskalaukaus, tai kolautus tajuttomaksi että partio pääsee poistumaan paikalta.
Saako kukaan kiero savolainen tätä tänne näkyville?!