Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Olen työn puolesta räpläillyt aitoa Kyyneltä. Muistaakseni loppusodan mallia. Vuodelta 1943. Ei tosin ollut toimintakuntoinen, mutta ehjä ja kokonainen nyt kuitenkin.
Itse vain museon vitriinissä livenä nähnyt olisiko ollut Hämeenlinnassa?
Jos Porvali taustajoukoissa, niin lupaa hyvää...Kappas, enpä ole tämmöisestä kuullutkaan. Dokumenttielokuva kaukopartioupseeri Hannes Vehniäisen elämästä. Tämä menee ilman muuta katsottavien listalle.
Tiedustelu-upseerin vaiettu menneisyys – Joonas Saartamo lähti tutkimaan isoisänsä sotakokemuksia - Episodi.fi
Jatkosodan tiedustelu-upseerin pojanpoika, näyttelijä Joonas Saartamo, tutkii Tiedustelijat-dokumenttielokuvassa isoisänsä elämää sota-ajalla, ja sodan taakan vaikutusta Joonaksen omaan elämään. Tiedustelijat yhdistelee sukututkimusta, historiaa ja jännityselokuvan elementtejä. Joonas Saartamo...www.episodi.fi
Jos Porvali taustajoukoissa, niin lupaa hyvää...
Petäjäveden museossa olen kuolannut kyyneltä ja jättänyt ostotarjouksenkin...Olen työn puolesta räpläillyt aitoa Kyyneltä. Muistaakseni loppusodan mallia. Vuodelta 1943. Ei tosin ollut toimintakuntoinen, mutta ehjä ja kokonainen nyt kuitenkin.
Olisiko mahdollista rakentaa pari toimivaa uutta kyyneltä vaikkapa perinnetilaisuuksiinPetäjäveden museossa olen kuolannut kyyneltä ja jättänyt ostotarjouksenkin...
Olisiko mahdollista rakentaa pari toimivaa uutta kyyneltä vaikkapa perinnetilaisuuksiin
Siis eikös tuosta joku tekijämies rakenna repron ? Sota-aikaisen näköiset kuoret, mutta sisällä modernia tekniikkaa ?
Kyllä vain. Vaikuttaa tosiaan katsomisen arvoiselta.
70 vuotta sitten kaksi suomalaista lensi kuumailmapallolla vakoilemaan Neuvostoliittoa – juoksivat lopulta 30 kilometriä pakoon tunturissa
Suomalaisten kaukopartiomiesten taidot olivat kovaa valuuttaa kylmän sodan vuosina. Vakoiluretkistä hurjin tehtiin kuumailmapallolla 70 vuotta sitten.yle.fi
@tulikomento jutun kuvatekstissä mainitaan teos Døden på Kola (2008),jossa kuulema kerrotaan laajasti Norjan ja USA:n tiedustelun ja kaukopartiomiesten yhteyksistä.
Jollei pelkästään norjaksi,voisi olla tutustumisen arvoinen teos…
Muita en ole itsekään lukenut kuin yllä mainitut.Jos ottaisi haasteen vastaan ja koettaisi huonolla kouluruotsilla tuosta selvitä. Suomeksi ei ole vissiin julkaistu Anttalan / Lempiäisen romaanin (Yli rautaesiripun) lisäksi muuta kuin tämä.
Katso liite: 103813
Muita en ole itsekään lukenut kuin yllä mainitut.
Tuossapa olisi Porvalille aihetta jonka tonkisi pohjia myöden,toki taitaa osa asiakirjoista olla vielä salaisia…
Sipi oli yritys kehittää nykyaikeinen sissiradio juurikin kyyneleen korvaajaksi. Tekniikaltaan melko vaatimaton kotimaisen Televan valmistama laite oli pääosin käytössä Utin laskuvarjojääkäreillä, toki joitain kappaleita oli myös muissa joukko-osastoissa. Prototyyppi 1953 ja sarjavalmistukseen päästiin 1960, Valmistusmäärä noin 130. Poistettiin kokonaan käytöstä 1980-luvullaOsaako kukaan viestipuolen ekspertti kertoa tarkemmin tästä, että oliko kylmän sodan vuosien partio/sissiradio Sipi (LV 661) jonkinlainen sota-aikaisen Kyyneleen jatkokehitelmä ?