Kehusanat käyttöön

noska

Ylipäällikkö
Aina näillä foorumeilla haukutaan intin vehkeitä, mutta nyt on aika kehua. Luodaan skenaario että olet markkinamies ja teillä on potentiaalinen ostaja, jonka haluat ostavan myymäsi tuotteen. Ko tuote on mikä tahansa intin käytössä nyt tai aiemmin ollut esine, jonka saat itse valiat. Tiedossa on että asiakas haluaa kyseisen kaltaisen tuotteen, mutta perustele miksi pitäisi vlaita juuri tämä tuote eikä ulkomaista/siviilimarkkinoiden kilpailevaa valmistetta.

Esimerkiksi miksi ostaa juuri M05-liivi eikä jotain muuta modulaarista liivipohjaa.
 
No ns siviliimarkkinoilla kaikki intin kamat on hinnoiltu todella yläkanttiin joten kannattaa katella muitakin tuotteita. Itse m05 liivissä nyt ei pahemmin vikaa taida olla, taskuissa sitten sitäkin enemmän.
 
noska kirjoitti:
Esimerkiksi miksi ostaa juuri M05-liivi eikä jotain muuta modulaarista liivipohjaa.

[tämä on mainos]

Voi kato sinä poika kun sieltä nätisti tornin kuva pilistää liivin vuoresta, niin kuin nuoren neidon nänni rintaliivistä konsanaan. Osta sinä kuule tästä itelles liivi, 550 maksaa.

Kallisko? No nyt minä joudun jo jäämään tappiolle mutta kun olet niin ilmitettyä sotilasainesta etten kehtaa kieltää niin siitä saat lipastaskun kaupan päälle. Ei maksa ku 500 koko satsi.

No pahkeinen! Saat tuosta vielä kiväärilles aseöljyä, ei jäädy lukot sydäntalvellakaan. Ja koko satsi hintaan 480!

[/tämä on mainos]

Juu ostin muuten itse juuri halvalla [kalliilla] hinnalla torikauppiaalta tavaraa tällä kaavalla huijattuna.
 
Täytyy sanoa ettei ole RDF:stä ainakaan kauppamieheksi. Nyt piti nimenomaan kehua niitä vermeitä eikä tuoda negatiivisia asioita esiin.

Kyllä olet second ollut helppo uhri :D
Varsinaisia perustelujahan tuossa ei ollut kun torninkuva.

Älkää nyt kuitenkaan pelkästään niihin liiveihin jämähtäkö. Yhtä hyvin voitte valita maastopuvun tai vaikka jonkun taskun siitä liivistä tahi kompassin, runkkupuvun tai päiväpeitteen. Tarkoitus on ottaa siis joku varusesine (ei tarvi enää olla käytössä) ja tuoda esiin kaikki sen positiiviset puolet.
 
No kun ei kehusanoja löydy, ja ainakin sudettimen puolella kehuitte niin maan perusteellisesti m05 pukua kuinka on parempi kuin vanhat puvut, niin muutetaan sääntöjä. ENää teidän ei tarvi myydä mitään, mutta kehukaapa miksi joku intin käytössä oleva verme on parempi kuin sen edeltäjät tai miksi edeltäjä parempi kuin nykyinen.
 
noska kirjoitti:
Älkää nyt kuitenkaan pelkästään niihin liiveihin jämähtäkö. Yhtä hyvin voitte valita maastopuvun tai vaikka jonkun taskun siitä liivistä tahi kompassin, runkkupuvun tai päiväpeitteen. Tarkoitus on ottaa siis joku varusesine (ei tarvi enää olla käytössä) ja tuoda esiin kaikki sen positiiviset puolet.

Tuotahan minäkin ajatteli. Jostakin liivistä puhuminen on jo melkoista hifistelyä, kun 90 %:lla reserviläisistä ei ole mitään käsitystä moisesta varusesineestä.

Jos jotain varusesinettä pitäisi kehua, niin mannesaappaat olivat loppuen lopuksi mukavat jalkineet sellaisessa päivittäisessä kävelyssä. Ei lainkaan niin epämukavat kuin ennalta luuli.

Legendaarinen päiväpeitto on kuosiltaan hieno, mutta armeijan käyttöön aivan älytön. Jos ruuturivien särmäämiseen käytettävä aika käytettäisiin johonkin hyödylliseen, olisi reservimme iskukyky vähintään tuplat nykyisestä. Niin tai näin, ainoa pöllimäni varusesine on juurikin SA-int päiväpeitto.
 
skärdis kirjoitti:
Legendaarinen päiväpeitto on kuosiltaan hieno, mutta armeijan käyttöön aivan älytön. Jos ruuturivien särmäämiseen käytettävä aika käytettäisiin johonkin hyödylliseen, olisi reservimme iskukyky vähintään tuplat nykyisestä. Niin tai näin, ainoa pöllimäni varusesine on juurikin SA-int päiväpeitto.

Tupakaverini teki (ompelutaitoinen) shortsit ja t-paidan päiväpeitteestä. Oli muuten komia ja myöskin kouluttajat nauroivat tempaukselle.

Kaverilla oli itse tekemät kampeet myös siviilissä päällä, kun törmäsin kaupungilla.
Kangas oli kuulemma saatu varusvarastolta, joka olisi muuten mennyt roskiin.
 
En tiedä, kultaako aika muistot, mutta mun inttiaikaisista varusteista ehdottomasti paras oli peltipaita. Lämmin kylmällä ja viilentävä kuumalla, hengitti hyvin. Tuntui mukavalta iholla, eikä hiertänyt tai puristanut mistään.
 
Odottelin ja kuuntelin tulisiko oma suosikkini esille. Ei tullut, joten pakkohan sitä on hetki kehua.

Suosikkini taitaa olla varusesineistä intin pakkaspusero eli se lyhyemmän mallinen toppatakki. Kaulus oli ylös käännettynä riittävän korkea suojaamaan naamaa kylmältä viimalta ja alas laskettuna ei häirinnyt suojaliivinkään kanssa. Lisäksi kauluksesta löytyi se legendaarinen ohuenohut huppu joka suojasi lähinnä tuulelta, ei niinkään kylmyydeltä (niinisalon aavikolla toimi kuulemma erinomaisena hyttyskarkottimenakin). Lisäksi takki oli pituudeltaan juuri sopiva, eli kun kiristi helman kunnolla, ei takki tullut tielle vaikka tavaraa olisi ollut kannossa enemmänkin ja housun taskuihin pääsi esteettä. Koska takin kiristys ei sijainnut navan seudulla vaan helmassa joka oli lähempänä sitä oikeaa vyötäröä, pystyi sen kiristämään niin että tuuli ei kiertänyt takin sisällä samalla lailla kuin ulkona. Lisäksi pienempi koko helpotti pakkaamista esimerkiksi varustepussiin. Riittävästi taskuja ja kaiken mukavuuden lisäksi jopa hylki vettä jonkin verran.

Leikkaukseltaa huikean hyvä takki, joka toi mukavuutta kaikkein vaikeimpiin olosuhteisiin. Yhtään ylisanoihin sortumatta. :cool:
 
Hienoa. Keskustelu pääsi käyntiin. Laajennetaan määrittelyä vieläpä niin, ettei tarvi edes vertailla muihin varusteisiin, vaan kertokaa oma suosikkivarusteenne ja miksi se oli sellainen ja myös rauhanturvaajien varusteet kelpuutetaan mukaan (justiin puhelimessa eräs kehui muinaista "intialaista" pukua joka oli siellä käytössä.

Niinisalossahan on jossain seinällä tuosta päiväpeitteestä tehty taulu.
Itsekin pidän tuosta peltipaidasta ja kun nykyään hoetaan että "cotton kills" niin verkkopaita peltipaidan alla ehkäisi tehokkaasti tuon märkä-puuvilla-ihoa-vasten-efektin.
Niissä pakkastakeissa (kaikki ns. lyhyttä mallia) joita olen itse käyttänyt ei ollu lainkaan narua vyötäröllä/helmassa vaan ainoastaan resori.
 
noska kirjoitti:
Niissä pakkastakeissa (kaikki ns. lyhyttä mallia) joita olen itse käyttänyt ei ollu lainkaan narua vyötäröllä/helmassa vaan ainoastaan resori.

Ai juu.. voi muuten ollakkin resori. Muistikuva on takista jossa resorin paikalla oli kuminauhakiristys jota pystyi itse säätämään. m05 mallin takissahan tuo kiristys löytyy samasta paikasta kuin normaalissakin maastotakissa ja mikäli en ihan väärässä ole niin vanhemmassa pidemmässä pakkastakissa eli m95 taisi kiristys puuttua kokonaisuudessaan kaikkialta? Ainakin muumitakiksi sitä kutsuimme.
 
Palosuojahuppu talvisin kypärän alla oli kyllä aivan ykkostuote ja kymmenen kertaa parempi kuin kypärä+pipo yhdistelmä.

Tosin tämänkin yhdistelmän kielisivät aliupseerikoulussa nohevat soppariylikessut kieltää kun huput kuulemma venyvät ja kuluvat käytössä. No ei niitä sitten enää käytettykkään. Tosin nykyään nuo näyttävät olevan päässä jatkuvasti. Terveisiä vaan heille sinne kadiksen penkille.

Ja sitä huppuahan ei sitten pidä vetää suun yli tai vetää loppuleirin märässä hupussa.
 
Sarkapuku oli hyvä. Oikeasti! Viikkoja talvisessa Lapissa takana sarka + vanha lumipuku päällä, eikä moitteen sanaa yhdistelmälle. Liike tosin rajoittui muutaman neliökilometrin alueelle, tai sitten oli konevoimaa alla.

Puolikengät ovat hyvät käyttötarkoitukseensa. Itse asiassa M/83 pitäisi käydä ostamassa kun kuulemma suht edullisesti saa. Tosin en ole tarkastanut uudesta SVPOsta (vast) voisiko sitä käyttää sisäpalveluksessa edelleen. Minulla ainakin jalat hautuvat vaikka käytän varsin hyvin ilmastoituja "stevarimaihareita" kun ei ole retkeilyä tiedossa.

RK62 hämärätähtäimet ovat hyvät. Tällainen kierosilmä kuin minä ampuu niillä samanlaista kasaa kuin diopterilla valoisalla ja paljon hyviä osumia hämärällä.

122H63 on yksinkertaisen hyvä laite kuorman toimittamiseen tarkoitettuun paikkaan. Erikseen voidaan keskustella tykistöjärjestelmän päivityksistä koskien muita osa-alueita.

Maastoskootteri (tyyppiä en muista, 6x6 peli kuitenkin) on oikein käyttökelpoinen. Itse asiassa suhteessa normaalisti ajelemiini maasto- ja tieliikennevehkeisiin tuo pykälää järeämpi alusta on nerokas valinta.

Uudet miinat ovat mainioita. Uusi sirpalekäsikranaatti on mainio. Uudet... Itse asiassa suuri(n) osa kohtaamistani päivitetyistä ja uusista kapistuksista on oikein hyviä. Toivotaan että budjetäärinen puoli varmistaa lukumääräkertoimen sopivaksi.
 
Talvikumisaappaat on hyvät. Irtonaisen huopavuoren ansiosta helppo kuivata, joten turnauskestävyys on hyvä.
 
koponen kirjoitti:
Sarkapuku oli hyvä. Oikeasti! Viikkoja talvisessa Lapissa takana sarka + vanha lumipuku päällä, eikä moitteen sanaa yhdistelmälle. Liike tosin rajoittui muutaman neliökilometrin alueelle, tai sitten oli konevoimaa alla.

Puolikengät ovat hyvät käyttötarkoitukseensa. Itse asiassa M/83 pitäisi käydä ostamassa kun kuulemma suht edullisesti saa. Tosin en ole tarkastanut uudesta SVPOsta (vast) voisiko sitä käyttää sisäpalveluksessa edelleen. Minulla ainakin jalat hautuvat vaikka käytän varsin hyvin ilmastoituja "stevarimaihareita" kun ei ole retkeilyä tiedossa.

RK62 hämärätähtäimet ovat hyvät. Tällainen kierosilmä kuin minä ampuu niillä samanlaista kasaa kuin diopterilla valoisalla ja paljon hyviä osumia hämärällä.

122H63 on yksinkertaisen hyvä laite kuorman toimittamiseen tarkoitettuun paikkaan. Erikseen voidaan keskustella tykistöjärjestelmän päivityksistä koskien muita osa-alueita.

Maastoskootteri (tyyppiä en muista, 6x6 peli kuitenkin) on oikein käyttökelpoinen. Itse asiassa suhteessa normaalisti ajelemiini maasto- ja tieliikennevehkeisiin tuo pykälää järeämpi alusta on nerokas valinta.

Uudet miinat ovat mainioita. Uusi sirpalekäsikranaatti on mainio. Uudet... Itse asiassa suuri(n) osa kohtaamistani päivitetyistä ja uusista kapistuksista on oikein hyviä. Toivotaan että budjetäärinen puoli varmistaa lukumääräkertoimen sopivaksi.

Mitä tarkoitat "uudet miinat"?
 
Anorakkimallinen lumipuku. Ylivoimainen talvivaate M62:een tai siihen yleisempään takkimalliseen lumipukuun verrattuna. Jostain kumman syystä jäänyt kuitenkin rajoitettuun käyttöön.

Sissitakki oli myös hyvä varuste. Pusakkamalliseksi lyhennettynä (=pienempi) olisi vielä parempi, vähän Snugpakin lämpötakkien tapaan.
 
Koposen juttuun on hyvä yhtyä, itse olen köyhänä penninvenyttäjä ostanut paljon Ruotsalaista ylijäämää eränkäyntikamppeiksi ja jos Intin jälkeen olin sitä mieltä että armeijakama ylipäätään on aika hyvin suunnitelua ja hyvää niin nuo hurrikamppeet on kyllä vähän palauttaneet maan pinnalle... Oikeastaan liki kaikki vehkeet on sellaisia että enpä ole järin paljon tykännyt. Niille tyypillistä suomalaisiin vehkeisiin verrattuna on se että ne on fiskumpia ja jollakin tavalla monikäyttöisiä... Tai siis olevinaan fiksumpia ja olevinaan monikäyttöisiä. mutta se ikävä kyllä tekee vehkeistä/vaatteista usein monimutkaisia ja epämukavia käyttää.

Esimerkkinä vaikkapa RA sarkahousut. On hienosti ajateltu laittaa lahkeiden suut nahkahnauhalla kiristettviksi, on metallisia koukkuja lahkeiden suussa ties mitä käyttöä varten... Ja lopputulema on se että niitä ei oikeastana voi pitää kengän sisällä koska koukut ja nahkanauhojen soljet painaa nilkkaa. En tiedä muista ihmisistä mutta minua vituttaa ajatus siitä että päälyhousujen lahkeet on täynnä lumikokkareita.

Tuo ruotalaisten pakki on sellainen myös, tosin mielestäni se edustaa RA-kamaa parahaiten ollen oikeasti jopa käytännöllinen vehje. On ihan jees että henkilöllä on vähemmän kamaa kannossa kun ei tarvitse ottaa trangiaa mukaan. Poltin ja pakkiin viritettävä jalusta eivät tietenkään vie tilaa niin paljoa, mutta entäpä jos samaan tautiin jaettaisiin pelkkä pienehkö trangia tai pakki? Tuo hurripakki hörppii polttonestettä sen verran paljon (mielestäni 2 kertaa enemmän kuin tavallinen trangia) että jossakin kohtaa aika piankin tilan ja painon säästö voi kääntyä hurripakkia vastaan. Lisäksi ainakin minun on vaikea pystyttää koko laitosta siten että lämpö jakautuisi tasaisesti pitkin pohjaa ja koko korkean mutta kapen laitoksen painopiste on sen verran korkealla että kaatuminen voi olla ihan konkreettinen ongelma. Lisäksi tuulen kanssa on mielestäni ongelmia enemmän kuin tavallisella trangialla.

Huopakumisaapaat on ahtaat. Meikäläisen jalkaan ei niin isoja hurrisaappaita olekkaan että siinne saisi ohuen huovan lisäksi kaksi villasukkaa, siten että ne eivät kiristäisi. SA-kama on selkeästi parempaa tässä suhteessa vaikka tyypilliset SA-huopakumisaapaat onkin melkoisen raskaat.

Ja sitten on sissitakin korvike, eli polviin asti ulottuva toppatakki keinoturkiksella... On kai se lämmin (tosin en tiedä onko juurikaan lämpimämpi kuin sissitakki) mutta kokeilkaapa vetäisi tuollainen karkeasta sarkakankaasta tehdyn puvun päälle niin tiedätte mitä on kun vaatteiden välissä on hieman !!!KITKAA!!!. Vinkkinä voin kertoa että esim puolimetrisestä loiva rinteisesti ojasta kiipeäminen on liki mahdotonta.

Rukkasten aluslapanen on paksua ja pistelevää villaa. On aika lämpimät ja rukaksta siihen päälle ei ole lämmön takia pakko laittaa (lähinnä suojaksi lapaseen paakkuntuvaa lunta vastaan) ja ihan hyvä idea laittaa liipaisinsormelle oma pieni sormikas sinne (noin 1/3 sormen pituudesta), mutta oikeastaan se ei toimi jos on tarkoitus osua suhteelisenkaan tarkasti. kokonaan erillinen liipaisinsormikas toimisi paljon paremmin ja parhaiten toimisi reikä joka etusormelle on jätetty. Oikeastaan mihinkään muuhun peukalo-etusormityöskentelyynkään se ei sovellut juuri tuon sormiosuuden lyhyyden sekä kankaan paksuuden takia.

Eli tämän pienen otannan perusteella SA-kamppeet on toimivia ja ne on suuniteltu helppokäyttöisiksi ja yksinkertaisiksi. Ei ole niin fiksuja kuin RA-kamppeet, mutta RA-kamppeet mielestäni hyvin usein kompastuvat omaan fiksuuteensa ja pääkäyttötarkoitus tai käyttömukavuus kärsii.

No mutta mikäli RA-kamppeet olisivat tulleet tutksi jo intti-aikana, niille olisi saanut käyttökoulutuksen ja olisi ollut pakko pärjätä niiden kanssa, niin ehkäpä suhtautuminen olisi hieman toisenlainen?
 
AlphaBravo kirjoitti:
Anorakkimallinen lumipuku. Ylivoimainen talvivaate M62:een tai siihen yleisempään takkimalliseen lumipukuun verrattuna. Jostain kumman syystä jäänyt kuitenkin rajoitettuun käyttöön.

Itse pidän myös tuosta anorakkimallisesta lumipuvusta m85. En tiedä onko faktaa mutta olen kuullut että se suunniteltiin alunperin RVL:lle ja PV kehitti oman mallinsa koska anorakkimallinen takki ja lappuhaalarimalliset housut estivät pääsyn alla pidettävän maastopuvun taskuihin ja tetsarit taas lumipuvun housujen ja takin kengurutaskun käytön.
No minä en pidä koskaan maastopukua tuon lumipuvun alla, joten sen taskuihin ei tarvitse päästäkään ja anorakin kengurutaskuun pääsee mielestäni nimeomaan helpommin tetsarien kanssa kuin muun mallisiin. Housujen rintataskussa en pidä mitään sellaista että sitä tarvisi jatkuvasti tai kiireessä sieltä kaivella.

Mitä taas tulee Secondin vuodatukseen, niin itse revin niistä ruotsalaisista sarkahousuista ne koukut ja hihnat pois. Ruotsalaisilla kun on tapana pitää lahkeita monon varren päällä niin niillä estetään lahkeen ylösnousu. Itse taas pidän lahkeita kengän/saappaan varren sisällä lumeentumisen estämiseksi, niin saivat kilkuttimet lähteä.
Huopakumisaappaissa huomaa keskiverto ruotsalaisen ja suomalaisen lestin eron. Finskeillä kun tuppaa olemaan leveät latuskajalat joilla on hyvä tarpoa suossa. Svenskeillä taas on kapeammat. Itselläni on kai jostain siltä väliltä mutta saappaan kapeus ei ole haitannut. Hommasin niihin kuitenkin suomalaiset huopavuorit.
Luulisin että tarkoitat sillä turkisvuorisella takilla vihreää m58 takkia. TIetääkseni sitä ei ole koskaan tarkoitettukaan pidettäväksi sarkatakin päällä vaan siihen kuuluvien housujen kanssa. Sarkapuku oli kaiketi tuon m58 asukokonaisuuden edeltäjä.
Noista asluslapasista ei ole kokemusta mutta niistä rukkasista tykkään. Lumipuku taas on svedeuilla aivan surkea.
Tietysti pitää musitaa että täällä saatavissa olevat mallit ovat pääasiassa niitä 30-70-lukujen taavaroita, joten niitä pitänee verrata täkäläisiin samanajan tavaroihin. M90 varustekokonaisuuden tavaraa ei pahemmin ole ollut tarjolla vielä.
Olen kyllä tykännyt että ruotsalaisten m39 satulareppu ja sen seuraaja rinkka (kuvat näistä siinä satulareppu topicissa) ovat parempia kuin suomalaiset samankokoluokan sotilasreput, mutta ainakin tohon kolmeysiin verrattuna ovat suomalaiset ja norjalaiset satulareput kyllä parempia. Ruotalaiset vaan tais jakaa kaikille satularepun ja Suomessa sitä jaettiin vain rajatusti.
Hinnaltaan noi ruotsalaiset ylijäämät sitten hakkaakin kevyesti suomalaistarvikkeet kiskurihintoineen.
 
noska kirjoitti:
AlphaBravo kirjoitti:
Anorakkimallinen lumipuku. Ylivoimainen talvivaate M62:een tai siihen yleisempään takkimalliseen lumipukuun verrattuna. Jostain kumman syystä jäänyt kuitenkin rajoitettuun käyttöön.

Itse pidän myös tuosta anorakkimallisesta lumipuvusta m85. En tiedä onko faktaa mutta olen kuullut että se suunniteltiin alunperin RVL:lle ja PV kehitti oman mallinsa koska anorakkimallinen takki ja lappuhaalarimalliset housut estivät pääsyn alla pidettävän maastopuvun taskuihin ja tetsarit taas lumipuvun housujen ja takin kengurutaskun käytön.
No minä en pidä koskaan maastopukua tuon lumipuvun alla, joten sen taskuihin ei tarvitse päästäkään ja anorakin kengurutaskuun pääsee mielestäni nimeomaan helpommin tetsarien kanssa kuin muun mallisiin. Housujen rintataskussa en pidä mitään sellaista että sitä tarvisi jatkuvasti tai kiireessä sieltä kaivella.

Meillä oli tuo anorakki- ja lappuhaalari malli ainakin käytössä, hyvä peli se oli. En tiedä saati muista mitä muut käyttivät tuohon maailman aikaan, mutta minusta tuntui että esim Porista tuli kaverit ylösalaisin käännetyn M/62:sen kanssa Rovajärvelle harjoittelemaan.

Meillä oli raskas sarkapuku siellä anorakin alla joten anorakin alla ei pidetty ylipäätään mitään koska taskuja ei ollut kuin rinnalla kaksi, ehkä siellä pidettiin normaalisti tupakit. En polttanut vielä silloin joten en tiedä. Eli reisitaskuihin työnnettiin aikalailla kaikki se mikä ei tetsareihin kuulunut. Noihin muistaakseni oli pääsy lumipuvun lahkeiden sivulta. Ja tuo on totta että sinne anorakin etutaskuun on helpomi laitaa tavaraa juuri tetsarien kanssa, avaa vain soljen ja sen on siinä..

Mitä taas tulee Secondin vuodatukseen

Hä? Meinaatko että mä olen vain jotenkin katkera tai jotakin? :a-kiss:

Juu hintahan noissa on naurettavan pieni, eli niitä saa kyllä ostettua hervottoman pinon ja aika helposti. Itse olen täydentänyt ja korvannut varustusta sitten jälkikäteen ostelemalla kotimaisia tuotteita sitä mukaa kun niitä halvalla eteen tulee.

Niin ja ne hurriarmeijan sälesukset on mulla vieläkin ehjät (vaikka väliilä ojien yli könytessä ja kalliolla lasketellessa tuntuu että ne menee poikki justiinsa). Baikal parisen vuotta sitten varoitteli ja kehoitti heittämään mokomat helvettiin ja ostamaan kunnon sukset, mikä ei kyllä ole ollenkaan huono neuvo :a-kiss:
 
Second kirjoitti:
Meillä oli tuo anorakki- ja lappuhaalari malli ainakin käytössä, hyvä peli se oli. En tiedä saati muista mitä muut käyttivät tuohon maailman aikaan, mutta minusta tuntui että esim Porista tuli kaverit ylösalaisin käännetyn M/62:sen kanssa Rovajärvelle harjoittelemaan.

Meillä oli raskas sarkapuku siellä anorakin alla joten anorakin alla ei pidetty ylipäätään mitään koska taskuja ei ollut kuin rinnalla kaksi, ehkä siellä pidettiin normaalisti tupakit. En polttanut vielä silloin joten en tiedä. Eli reisitaskuihin työnnettiin aikalailla kaikki se mikä ei tetsareihin kuulunut. Noihin muistaakseni oli pääsy lumipuvun lahkeiden sivulta. Ja tuo on totta että sinne anorakin etutaskuun on helpomi laitaa tavaraa juuri tetsarien kanssa, avaa vain soljen ja sen on siinä..

Mitä taas tulee Secondin vuodatukseen

Hä? Meinaatko että mä olen vain jotenkin katkera tai jotakin? :a-kiss:

Juu hintahan noissa on naurettavan pieni, eli niitä saa kyllä ostettua hervottoman pinon ja aika helposti. Itse olen täydentänyt ja korvannut varustusta sitten jälkikäteen ostelemalla kotimaisia tuotteita sitä mukaa kun niitä halvalla eteen tulee.

Niin ja ne hurriarmeijan sälesukset on mulla vieläkin ehjät (vaikka väliilä ojien yli könytessä ja kalliolla lasketellessa tuntuu että ne menee poikki justiinsa). Baikal parisen vuotta sitten varoitteli ja kehoitti heittämään mokomat helvettiin ja ostamaan kunnon sukset, mikä ei kyllä ole ollenkaan huono neuvo :a-kiss:

En edes lähde mukaan tohon laatikkoleikkiin mutta itellä oli varusmiesaikana se vanha malli lumipuku (jotain lakana- ja puuvillakangasta ne oli -selvästi oli kahta eri amteriaalia olevia) ja sitten muut komppaniat käytti kuuskakkosta nurinpäin. Ton kasivitosen hankin kun osu edullisesti eteen ja oon ollut tyytyväinen. Ainakin mulla niissä lumipuvun housuissa on itsessään reisitaskut ja sitten samanlaiset haalariaukot kuin kuuskakkosissa joista pääsee allaolevien housujen taskuihin ja hiukan temppuilemalla alla olevien reisitaskuihinkin, mutta niinkuin sanottu en itse pidä siellä alla taskullisia housuja. (Kuuskakkosessahan oli kanssa tarkoitus alunperin pitää palveluspukua alla.)

Riippuu paljon siitä milloin palvelit että miksi sinulla on ollut tuo m85. Muistaakseni se uudempi vyötäröpituisilla housuilla ja edestä aukeevalla takilla on m91. Käytännössä sitä on alkanut olla jaossa suuremmalti vasta joskus -95. Ja sellaiset paikat jotka on jo ehtineet saada noi kasivitoset niin niitähän on käytetty ensin loppuun ennenkuin uutta tullut tilalle.

Ja tosiaan yleensä en liikkeessä pidä siellä alla mitään. Lyhyillä tauoilla vedän siihen päälle LJK-liivin (sellanen käännettävä toppaliivi, toiselta puolelta valkoinen ja toiselta puolelta M91 MKu). Pidemmillä tauoilla sitten heitän anorakin alle villapuseron ja/tai turkisliivin ja päälle sissitakin (jos sellainen on jaettu) tai sitten oman untuvatakin. Usein jätän tässä vaiheessa anorakin pois ja pienemmillä pakkasilla korvaan sissi-/untuvatakin fleecellä. Kovemmilla pakkasilla vetäisen pitemmillä tauoilla housujen alle fleecehousut. Sarka olis kova sana mutta turhan raskas raahata mukana.

En toki meinaa että olet katkera -korkeintaan pettynyt hankintoihisi.

Itsekin hommasin muutaman parin niitä ruotsalaisia ja norjalaisia suksia. Metriäkään en ole niillä hiihtänyt, mutta kun koko paketin sai halvemmalla kuin suomalaiset siteet niin ostin siteiden takia. Ja ne sauvat tuntuu kanssa olevan suhteellisen vahvaa laatua -tosin kanssa painavat sen mukaan.

Mutta suomalaisista varusteistahan tässä topicissa piti puhua.

Sen enempää kehumatta totean että pari huippuluokan varustetta on täysin mainitsematta eli (tai tämän jo tässä viestissä mainitsin) turkisliivi ja Suunnon kompassi. Makuupussikin on hyvä ja olisi vielä parempi kunnollisen makuualustan kanssa.
 
Back
Top