Jos organisaatiot pääsevät itse ohjaamaan kokoonpanojaan niin jälki on tosiaan sen mukaista kuin nyt on nähtävissä. Tämämon varmasti ihan inhimillistä. Julkisen hallinnon osuus kasvaa järjettömän kokoiseksi ja valtion talouden tila on sen jälkeen mitä on. Ei löydy elättäjiä tuolle porukalle. Lisäksi hallinnon sisällä homma menee kuralle niin kuin Pv:n esimerkki osoittaa. Kustannusrakenne on totaalisesti vinksallaan. Poliitikot voisivat puuttua asiaan mutta eipä taida silläkään suunnalla olla isompia haluja lähteä tuota tunkiota tonkimaan. Ehkä sitten konkurssin jälkeen?
Ei kyse ole pelkästään julkisen sektorin palkoista, vaan ylipäätään työn hinnasta ja määrästä.
Puolustusvoimat on ulkoistanut ruokahuollon Leijona Catering Oy:lle, kaluston huollot Millog Oy:lle ja muuta ties mille kumppaneille. Nämä Leijona Cateringit ja Millogit ovat sitä kuuluisaa
yksityistä sektoria, joten työn pitäisi olla erittäin tuottavaa ja kansantalous nousee niiden myötä uusiin ennätyksiin - tai sitten ei. Työ säilyy samana, mutta työn hinnan lisäksi pitää vielä ottaa voittomarginaalia omistajille. Samalla sotavaltio on asettanut virkamiehiä hoitamaan sopimuksia näiden kumppanuusyritysten kanssa. Missä se säästö sitten on?
Omasta työpaikastani voin kertoa aivan omakohtaisia kokemuksia siitä, kuinka meitäkin syytetään loiseläjiksi jne. Ei siinä mitään, jokainen saa tietysti olla mitä mieltä haluaa ja onhan meiltä lähtenyt vahvuudesta jo pian 20 %:a pois, mutta kun työt ovat lakisääteisiä, niin se sitten ostetaan konsulttifirmoilta. Meillä virkamies suunnittelee 30 euron tuntikustannuksella, mutta samaa työtä ostetaan ulkomaalaiselta konsulttifirmalta 100 euron tuntihintaan. Ei siinä mitään, virkamiesten määrää on saatava alemmaksi, niin tapahtukoon sitten niin. Samalla vaan maksetaan se 70 euroa extraa ruotsalaisen konsulttifirman veloittamana. Mutta ei kai se mitään haittaa, kun saadaan virkaloiset vähemmiksi..
Minä siis olen sanoutunut virastani irti 31.12. lukien ja siirryn yksityisen palvelukseen. Minulla ei siis ole tuossa kohtaa enää omaa lehmää ojassa. Sanonpa vain, että metsään mennään, jos virkamiesten lukumäärää pidetään kaiken pahan alkuna ja juurena.
Jos halutaan karsia, niin sitten pitää karsia tehtäviä. Niinhän Puolustusvoimat on tehnytkin ja pudottanut mm. sodan ajan joukkojen määrää sadoilla tuhansilla miehillä.