Kekkoslovakia2

Lapsen suusta totuus?

Tuossa vuosituhannen vaihteen jälkeen eräs lapsistani oli leikkinsä ohella seurannut ilmeisesti auki olleesta televisiosta lähetystä eduskunnan täysistunnosta tai muuta vastaavaa poliittista ohjelmaa, jossa kansamme päättäjät olivat käyneet keskustelua tuolloin ajankohtaisista asioista. Tultuani kotiin "sorvin äärestä" poika tiivisti olennaisen:

"Poliitikot ovat sellaisia ilkeän miehen kynsikäsiä."
 
Mitenpä luulette seuraavan keskustan vaalivoiton vaikuttavan armeijan tulevaisuuteen? Nätit naamat keräävät äänet ja Väyryset ja Vanhaset tekevät päätökset. Tuskin saa armeija lisärahoitusta. Mutta luvataan isompaa rahapottia seuraavalle kaudelle. En tiedä asiasta mitään mutta tuntuu että kuraportaan kulkiaa taas kusetetaan.

Niin kuin ennenkin. Budjettia muodollisesti korotetaan mutta vähintään sama summa leikataan toisesta päästä.
 
Mikäli puolustusministeriö ja puolustusvoimat haluavat painottaa muita asioita kuin sodanajan joukkojen koulutuksellista ja materiaalista valmiutta niin sehän on kaikkien mielestä ok. Ei meillä tunnu olevan edes yhtä poliitikkoa joka asiaan ihan oikeasti puuttuisi.
 
Mikäli puolustusministeriö ja puolustusvoimat haluavat painottaa muita asioita kuin sodanajan joukkojen koulutuksellista ja materiaalista valmiutta niin sehän on kaikkien mielestä ok. Ei meillä tunnu olevan edes yhtä poliitikkoa joka asiaan ihan oikeasti puuttuisi.

Osaisko joku teistä selkokielellä sanoa, mikä tällä hetkellä on pielessä PV:n budjettirahojen käytössä?

Kyllä minä käsitän, että jotain on mielestänne pielessä. En vain käsitä konkreettisesti, että mikä. Ei haittaisi, vaikka jollakin olisi ihan konkreettisia budjettitason summia kerrottavanaan esimerkein mitä hukataan. Paljonko budjettia menee prosentteina toisarvoisiin juttuihin ja mitä ne ovat?
 
Osaisko joku teistä selkokielellä sanoa, mikä tällä hetkellä on pielessä PV:n budjettirahojen käytössä?

Kyllä minä käsitän, että jotain on mielestänne pielessä. En vain käsitä konkreettisesti, että mikä. Ei haittaisi, vaikka jollakin olisi ihan konkreettisia budjettitason summia kerrottavanaan esimerkein mitä hukataan. Paljonko budjettia menee prosentteina toisarvoisiin juttuihin ja mitä ne ovat?

No yhen tähen. Maksettujen palkkojen osuus budjetista on kasvanut hitokseen. Kun ottaa huomioon sen, että sitäkin on "tasapainotettu" ulkoistamalla toimintoja(siirretty palkkamenoja toimintamenojen) sarakkeeseen, niin kyllä tämä on jo vuosia herättänyt ajatuksia. En epäile, etteikö tälle perustelunsa löydy, totta kai löytyy.

Jos taas vertaa budjettiamme esim. Norjan vastaavaan, on harvinaisen helppo sanoa, että budjettimme on liian pitkään ollut liian pieni. Ei siitä pääse mihinkään.
 
Kuinka messeviä ne palkat PV:ssä nykyään ovat? Voisiko joku valaista asiaa?

Aikoinaan kun minä kävin intin niin kun nuori ylilutimme kertoi liksansa - minua rupesi spontaanisti naurattamaan. En voinut sille purskahdukselle mitään, niin pieni se liksa oli että ihan selkäytimestä tuli tuo reaktio. Miesparka karahti punaiseksi reaktioni nähtyään.

Menneistä en tiedä, mutta nykyiset sotilaiden palkat ovat hyviä ja osittain jopa erittäinkin hyviä.

Tilastokeskuksen tilasto vuodelta 2013 kertoo sotilaan säännöllisen työajan keskipalkan olleen 3969 euroa ja mediaanin 3745 euroa kuukaudessa. Se on selvästi koko palkansaajakunnan keskiarvoja korkeampi. http://www.stat.fi/til/vkp/2013/vkp_2013_2014-05-21_tau_001_fi.html

Sotilasarvoittain tai tehtävittäin tilastot kertovat vuodelta 2012 seuraavaa: http://www.taloussanomat.fi/tyomark...altion-ammateissa-1-15510-525-ekk/20137310/12

määräaik. aliupseeri 2585 €
aliupseeri 3060 €
nuorempi upseeri 3423 €
opistoupseeri 3749 €
erikoisupseeri 4443 €
upseeri 4600 €
esiupseeri 5365 €
eversti 6259 €
kenraali 8228 €

Mielestäni ihan ok palkat, eikä monellakaan varusveijarilla olisi yhtään mitään syytä naureskella, jos tietäisivät omat tulonsa vaikkapa 10 vuoden kuluttua. Eikä paljoa YT:t heiluttele sotilaiden virkoja.
 
Osaisko joku teistä selkokielellä sanoa, mikä tällä hetkellä on pielessä PV:n budjettirahojen käytössä?

Kyllä minä käsitän, että jotain on mielestänne pielessä. En vain käsitä konkreettisesti, että mikä. Ei haittaisi, vaikka jollakin olisi ihan konkreettisia budjettitason summia kerrottavanaan esimerkein mitä hukataan. Paljonko budjettia menee prosentteina toisarvoisiin juttuihin ja mitä ne ovat?

Katsopa täältä
http://www.defmin.fi/tehtavat_ja_to...imavarat/talous/puolustusmenojen_jakautuminen
Ihan on julkista tietoa:
Materiaalihankintoja leikataan vuosi vuodelta
Palkkamenot ovat säilyneet käytännössä samana vaikka henkilökuntaa leikattu 2010, sihteerit siivoojat ja asentajat ulkoistettu, saatu "säästö" siirtynyt käytännössä kokonaan toimintamenoihin siihen alihankkijan kate vielä päälle.

Kerataukset käytännössä nollassa ja varusmiehistäkin raakataan kolmannes.

Jos ensi vuonna ei palvelukseen astu yhtäkään asevelvollista vaan PV lähinnä raapii muniaan, niin rahaa tarvitaan 50 miljoonaa lisää pelkkiin palkkamenojen nousuun. Todellisuudessa euromääräisesti puolustusbudjetti laskee vuonna 2015. Leikkaukset ja menokorotukset tehdään rokottamalla hankintamenoja. Materiaalihankinnoista on kupattu 200 miljoonaa euroa.

Jos tämä halutaan kuroa kiinni niin pelkkiin materiaalihankintoihin pitäisi löytyä 400 miltsiä lisää vuonna 2016 Siihen päälle vielä 50 miiljoonaa palkkakuluihin ja toimintamenojen kasvu päälle. Ja kun ne hävittäjätkin pitäisi vielä uusia.

Ei tule tapahtumaan.

Liian monta everstiä, liian monta kenraalia. Maksetaan vuokria tyhjistä kasarmeista. Ulkoistettu toimintoja joita ei voida kilpailuttaa, joka johtaa siihen että toimittajalla on vapaat kädet kupata. Ja uskokaa huviksenne, että jos vuonna 2016 saadaan puristetuksi pulustukseen edes sama summa euromääräisesti kuin vuonna 2014 niin taloudessa pitää tapahtua todellinen käänne parempaan, PLM:n menorakenne ei valitettavasati kestä sitä vaan paska osuu tuulettimeen, eikä roiskeet jakaudu tasaisesti.
 
Osaisko joku teistä selkokielellä sanoa, mikä tällä hetkellä on pielessä PV:n budjettirahojen käytössä?

Kyllä minä käsitän, että jotain on mielestänne pielessä. En vain käsitä konkreettisesti, että mikä. Ei haittaisi, vaikka jollakin olisi ihan konkreettisia budjettitason summia kerrottavanaan esimerkein mitä hukataan. Paljonko budjettia menee prosentteina toisarvoisiin juttuihin ja mitä ne ovat?

Sotilaat eivät ole huolehtineet siitä että rakenteet pysyvät riittävän kevyinä ja palkkakulut sitä myöten asiallisella tasolla. Eivät tietenkään ole koska siinä on loppupeleissä oma perse kyseessä. Poliitikkojen tulisi näin ollen huolehtia siitä että riittävän suuri osuus budjetoiduista varoista jää sodanajan suorituskykyjen rakentamiseen sen sijaan että se tuhlataan rauhan aikaisiin rakenteisiin jotka eivät enää edes palvele varusmiesten tai reserviläisten koulutusta. Sivujuonteina ovat sitten vaikkapa kooveetehtävien kustannusten uittaminen näkymättömiin budjetin sisään ja ylisuurten vuokrien kuppaamimen Pv:n rahoista jne. Nyt pitäisi karsia kaikki rönsyt ja typistää henkilökunta tasolle johon on varaa. Jälki voi olla rumaa mutta ei auta. Menneiden vuosien virheet pitäisi kiireesti korjata kaikilla julkishallinnon aloilla. Meillä on jatkossa varaa vain ja ainoastaan kovaan ytimeen.
 
Sotilaat eivät ole huolehtineet siitä että rakenteet pysyvät riittävän kevyinä ja palkkakulut sitä myöten asiallisella tasolla. Eivät tietenkään ole koska siinä on loppupeleissä oma perse kyseessä.

Eihän mikään organisaatio syö itseään vaan päinvastoin pyrkii paisuttamaan. Jos ei lisää itselle, niin ainakin kaverille - ja seuraavalla kierroksella päinvastoin. Näin se vaan menee, vaikka kyse ei edes olisi tarkoituksellisesta toiminnasta. Kaikkien uusien viskaalien virat ja tehtävät ovat tuikitarpeellisia, ja lisää tarvitaan.
 
Menneistä en tiedä, mutta nykyiset sotilaiden palkat ovat hyviä ja osittain jopa erittäinkin hyviä.

Tilastokeskuksen tilasto vuodelta 2013 kertoo sotilaan säännöllisen työajan keskipalkan olleen 3969 euroa ja mediaanin 3745 euroa kuukaudessa. Se on selvästi koko palkansaajakunnan keskiarvoja korkeampi. http://www.stat.fi/til/vkp/2013/vkp_2013_2014-05-21_tau_001_fi.html

Sotilasarvoittain tai tehtävittäin tilastot kertovat vuodelta 2012 seuraavaa: http://www.taloussanomat.fi/tyomark...altion-ammateissa-1-15510-525-ekk/20137310/12

määräaik. aliupseeri 2585 €
aliupseeri 3060 €
nuorempi upseeri 3423 €
opistoupseeri 3749 €
erikoisupseeri 4443 €
upseeri 4600 €
esiupseeri 5365 €
eversti 6259 €
kenraali 8228 €

Mielestäni ihan ok palkat, eikä monellakaan varusveijarilla olisi yhtään mitään syytä naureskella, jos tietäisivät omat tulonsa vaikkapa 10 vuoden kuluttua. Eikä paljoa YT:t heiluttele sotilaiden virkoja.

Palkat ovat hyvällä tasolla ja henkilöstön rakenne huomioiden palkkakustannukset kokonaisuudessaan ilmeisesti turhankin hyvällä. Organisaation alapäässä kuuluu olevan pulaa tekijöistä. Ehkä yläpäätä pitäisi hitunen keventää?
 
Eihän mikään organisaatio syö itseään vaan päinvastoin pyrkii paisuttamaan. Jos ei lisää itselle, niin ainakin kaverille - ja seuraavalla kierroksella päinvastoin. Näin se vaan menee, vaikka kyse ei edes olisi tarkoituksellisesta toiminnasta. Kaikkien uusien viskaalien virat ja tehtävät ovat tuikitarpeellisia, ja lisää tarvitaan.

Jos organisaatiot pääsevät itse ohjaamaan kokoonpanojaan niin jälki on tosiaan sen mukaista kuin nyt on nähtävissä. Tämämon varmasti ihan inhimillistä. Julkisen hallinnon osuus kasvaa järjettömän kokoiseksi ja valtion talouden tila on sen jälkeen mitä on. Ei löydy elättäjiä tuolle porukalle. Lisäksi hallinnon sisällä homma menee kuralle niin kuin Pv:n esimerkki osoittaa. Kustannusrakenne on totaalisesti vinksallaan. Poliitikot voisivat puuttua asiaan mutta eipä taida silläkään suunnalla olla isompia haluja lähteä tuota tunkiota tonkimaan. Ehkä sitten konkurssin jälkeen?
 
Jos organisaatiot pääsevät itse ohjaamaan kokoonpanojaan niin jälki on tosiaan sen mukaista kuin nyt on nähtävissä. Tämämon varmasti ihan inhimillistä. Julkisen hallinnon osuus kasvaa järjettömän kokoiseksi ja valtion talouden tila on sen jälkeen mitä on. Ei löydy elättäjiä tuolle porukalle. Lisäksi hallinnon sisällä homma menee kuralle niin kuin Pv:n esimerkki osoittaa. Kustannusrakenne on totaalisesti vinksallaan. Poliitikot voisivat puuttua asiaan mutta eipä taida silläkään suunnalla olla isompia haluja lähteä tuota tunkiota tonkimaan. Ehkä sitten konkurssin jälkeen?

Ei kyse ole pelkästään julkisen sektorin palkoista, vaan ylipäätään työn hinnasta ja määrästä.

Puolustusvoimat on ulkoistanut ruokahuollon Leijona Catering Oy:lle, kaluston huollot Millog Oy:lle ja muuta ties mille kumppaneille. Nämä Leijona Cateringit ja Millogit ovat sitä kuuluisaa yksityistä sektoria, joten työn pitäisi olla erittäin tuottavaa ja kansantalous nousee niiden myötä uusiin ennätyksiin - tai sitten ei. Työ säilyy samana, mutta työn hinnan lisäksi pitää vielä ottaa voittomarginaalia omistajille. Samalla sotavaltio on asettanut virkamiehiä hoitamaan sopimuksia näiden kumppanuusyritysten kanssa. Missä se säästö sitten on?

Omasta työpaikastani voin kertoa aivan omakohtaisia kokemuksia siitä, kuinka meitäkin syytetään loiseläjiksi jne. Ei siinä mitään, jokainen saa tietysti olla mitä mieltä haluaa ja onhan meiltä lähtenyt vahvuudesta jo pian 20 %:a pois, mutta kun työt ovat lakisääteisiä, niin se sitten ostetaan konsulttifirmoilta. Meillä virkamies suunnittelee 30 euron tuntikustannuksella, mutta samaa työtä ostetaan ulkomaalaiselta konsulttifirmalta 100 euron tuntihintaan. Ei siinä mitään, virkamiesten määrää on saatava alemmaksi, niin tapahtukoon sitten niin. Samalla vaan maksetaan se 70 euroa extraa ruotsalaisen konsulttifirman veloittamana. Mutta ei kai se mitään haittaa, kun saadaan virkaloiset vähemmiksi..

Minä siis olen sanoutunut virastani irti 31.12. lukien ja siirryn yksityisen palvelukseen. Minulla ei siis ole tuossa kohtaa enää omaa lehmää ojassa. Sanonpa vain, että metsään mennään, jos virkamiesten lukumäärää pidetään kaiken pahan alkuna ja juurena. Jos halutaan karsia, niin sitten pitää karsia tehtäviä. Niinhän Puolustusvoimat on tehnytkin ja pudottanut mm. sodan ajan joukkojen määrää sadoilla tuhansilla miehillä.
 
Menneistä en tiedä, mutta nykyiset sotilaiden palkat ovat hyviä ja osittain jopa erittäinkin hyviä.

Tilastokeskuksen tilasto vuodelta 2013 kertoo sotilaan säännöllisen työajan keskipalkan olleen 3969 euroa ja mediaanin 3745 euroa kuukaudessa. Se on selvästi koko palkansaajakunnan keskiarvoja korkeampi. http://www.stat.fi/til/vkp/2013/vkp_2013_2014-05-21_tau_001_fi.html

Sotilasarvoittain tai tehtävittäin tilastot kertovat vuodelta 2012 seuraavaa: http://www.taloussanomat.fi/tyomark...altion-ammateissa-1-15510-525-ekk/20137310/12

määräaik. aliupseeri 2585 €
aliupseeri 3060 €
nuorempi upseeri 3423 €
opistoupseeri 3749 €
erikoisupseeri 4443 €
upseeri 4600 €
esiupseeri 5365 €
eversti 6259 €
kenraali 8228 €

Mielestäni ihan ok palkat, eikä monellakaan varusveijarilla olisi yhtään mitään syytä naureskella, jos tietäisivät omat tulonsa vaikkapa 10 vuoden kuluttua. Eikä paljoa YT:t heiluttele sotilaiden virkoja.


Kiitos erinomaisesta vastauksesta, olen näköjään tippunut kehityksen kelkasta. Sotilailla on tosiaan palkat kohdillaan nykyään. Olen aivan samaa mieltä siitä, että nuo ovat ihan asiallisia palkkoja. Kun ottaa vielä huomioon sen, että kaikki ikäiseni pääsevät vanhan lain mukaan varhaiselle sotilaseläkkeelle. Sehän se oli ennen osa perustelua, että vaikka sotilaan palkka olisi vähän pienmpi, on toisaalta eläke varhainen ja kohtuulinen. Näköjään olisi kannattanut omata kristallipallo. Jos olisin jäänyt armeijaan töihin, olisin kohta eläkkeellä. Palkkakin olisi parempi kuin itsellä nykyään. Kuntokin varmasti nykyistä parempi, kun oikein työajalla saa käydä kuntoilemassa. Armeija maksaisi ammuntaharrastuksen patruunatkin.

Tämähän rupeaa melkein harmittamaan, vaikka harmittelu on täysin turhaa.

Ei todellakaan enää kannata naureskella sotilaiden palkoille. Ne ajat ovat takanapäin. Jos kohta ammatissa on omat varjopuolensakin, mutta missäpä ammatissa ei olisi.
 
Joo siis olemme tottuneet liian makeaan elämään suhteessa tulotasoomme ja siihen että joku muu hoitaa hommat kun ei itse jaksa/viitsi/huvita. Joku outo pysähtyneisyyden aika Suomessa on menossa kun ei oikein mene realiteetit jakeluun. Kokeillaan sitten vaikka taantumuksen voimia lestapääministerin johdolla ja otetaan vaikka persut hallitukseen jos ei muu auta. Ei tämä tästä kai enää kotimaisin voimin voi enempää päin vittua mennä, eihän?
 
Katsopa täältä
http://www.defmin.fi/tehtavat_ja_to...imavarat/talous/puolustusmenojen_jakautuminen
Ihan on julkista tietoa:
Materiaalihankintoja leikataan vuosi vuodelta
Palkkamenot ovat säilyneet käytännössä samana vaikka henkilökuntaa leikattu 2010, sihteerit siivoojat ja asentajat ulkoistettu, saatu "säästö" siirtynyt käytännössä kokonaan toimintamenoihin siihen alihankkijan kate vielä päälle.

Kerataukset käytännössä nollassa ja varusmiehistäkin raakataan kolmannes.

Kiitän vielä kerran konkretiasta! Todellakin silmiä avaavaa keskustelua. Veikkaan, että tässä ensimmäinen ongelma on, että suurin osa suomalaisista ei tiedä tästä ongelmasta mitään. Ei varmasti suurin osa poliitikoistakaan.

Kuka PV:n rahojen käyttöä tai virkamiesrakenteen muotoa ohjaa? Joku DefMinin virkamies? Vai onko PV:n komentaja + lakeijat saanet itse rauhassa päättää, mistä "säästöjä löydetään"? Taitaa olla jälkimmäinen arvaukseni totta?

Muutoshan tuohon on saatava, olette aivan oikeassa. Ensimmäiseksi kansan pitää saada tietää. Katsoin noita palkkoja vielä uudestaan. Kentsujen palkoilla nyt ei niin väliä, ei niitä niin paljoa ole. Mutta jo eversti tienaa enemmän kuin moni sairaalalääkäri! Eihän tuossa ole rotia. Ei ne everstin hommat nyt niin vaativia ole!

Kadiskin oli käytännössä kaikki-kulut-maksetaan-sisäoppilaitos. Onko vieläkin? Ainakin silloin joskus kun itse harkitsin, eräs sotilaskoulutuksen eduista oli ettei koulu maksanut käytännössä mitään vaan maksoi jopa pientä ylläpitorahaa sinulle! Opintolainat nolla!
 
Jos halutaan karsia, niin sitten pitää karsia tehtäviä.

Tuo on erittäin tärkeä asia jota ei sovi unohtaa Ja rauhan ajan säästöjä saadaan ennen kaikkea rauhan ajan toimintoja kylmän viileästi leikkaamalla. Puolustusvoimien sisältä pitää löytyä se viisaus jolla vaikkapa erilaisia esikuntatehtäviä saadaan vähennettyä. Siitä vaan keventämään prosesseja. Muidenkin toimintojen osalta pitäisi unohtaa ideologiat ja valita aina ja kaikissa tapauksissa edullisin tapa hoitaa homma x. Kansainvälisistä tehtävistä näkisin mieluusti luovuttavan sotalaitoksen osalta kokonaan koska krihatehtävät tulevat toistuvasti negatiivisella tavalla esiin mm. kalustohankkeissa. Sopivuus ulkomaan hommiin on tullut vaatimukseksi kotimaan puolustukseen hankittavalle kalustolle. Tyyppiesimerkkinä vaikka merivoimien uuden valtamerialukset joita ollaan paisuttamassa pelkästään krihasopivuuden nimissä. En pidä mielekkäänä sitä että hankitaan huononnettuja aluksia korotetulla hinnalla jotta päästään kellumaan jonnekin päiväntasaajan tuntumaan. Jos rauhaa halutaan turvata niin ulkoministeriö voi luoda siihen erillisen organisaation rahoituksen tullessa kokonaisuudessaan kehitysvaroista. Sen jälkeen ei olisi sekaantumisen mahdollisuutta vaan tiedettäisiin mihin ne budjettivarat lopulta käytetään. Erilaiset ulkoistukset joissa valtio vieläpä maksaa valtiolle voisi myös lopettaa. Senaatin touhuihin ollaan kuulemma puuttumassa mutta luotto ei ole korkealla että siitä projektista jotain säästöä realisoituisi.
 
Joo siis olemme tottuneet liian makeaan elämään suhteessa tulotasoomme ja siihen että joku muu hoitaa hommat kun ei itse jaksa/viitsi/huvita. Joku outo pysähtyneisyyden aika Suomessa on menossa kun ei oikein mene realiteetit jakeluun. Kokeillaan sitten vaikka taantumuksen voimia lestapääministerin johdolla ja otetaan vaikka persut hallitukseen jos ei muu auta. Ei tämä tästä kai enää kotimaisin voimin voi enempää päin vittua mennä, eihän?

No eihän tästä ole epäselvyyttä minkäänlaista. Elämme yli varojemme jatkuvasti...ja nyt vielä apupoikana on olemattomat korot. Entäs, jos tai kun, korkotaso lähtee reippaalle nousukäyrälle....sanon vaan, että ulosottomiesten vasaranpaukuttamiselle ei hevin tule taukoa. Mr. Oreckilla on ihan painavaa ja hyvää sanottavaa meille.
 
No eihän tästä ole epäselvyyttä minkäänlaista. Elämme yli varojemme jatkuvasti...ja nyt vielä apupoikana on olemattomat korot. Entäs, jos tai kun, korkotaso lähtee reippaalle nousukäyrälle....sanon vaan, että ulosottomiesten vasaranpaukuttamiselle ei hevin tule taukoa. Mr. Oreckilla on ihan painavaa ja hyvää sanottavaa meille.

Korjaavia toimenpiteitä on jo vuosikausia työnnetty eteenpäin velkarahalla vaikka tiedetään että rysäys on tulossa. Jos se väistämätön vaikka tapahtuisi jonkun toisen hallituksen aikana ja jos vaikka puolue/poliitikko X pääsisi vielä kalastamaan muutaman irtopisteenkin. Siinä sitä on vastuullisen asiainhoidon mallia. Järjestäisivät nyt kansalle edes laulua, tanssia ja sirkushuveja ennen äkkipysäystä.
 
Jos halutaan karsia, niin sitten pitää karsia tehtäviä.

Toivottavasti skärdis on kevään aikana hyvässä vireessä vaalikampanjansa kanssa. Mie ainakin äänestän tuolla sloganilla.

Pikkuisen jänskättää että saadaanko punamultaa turvaamaan sekä paikallishallinnon että keskushallinnon syöttiläiden etuja. Kun en itse edusta alkutuotantoa, niin tuossa porukassa on melko niukasti puolustajia.
 
Toivottavasti skärdis on kevään aikana hyvässä vireessä vaalikampanjansa kanssa. Mie ainakin äänestän tuolla sloganilla.

Pikkuisen jänskättää että saadaanko punamultaa turvaamaan sekä paikallishallinnon että keskushallinnon syöttiläiden etuja. Kun en itse edusta alkutuotantoa, niin tuossa porukassa on melko niukasti puolustajia.

Hankalaa vaikeampaa on turvata, jos ei ole millä turvata. Rahanpuute on yleensä varsin tehokas motivaattori, kun pitää ryhtyä kursimaan kulupeittoon jatkoa.
 
Back
Top