Perisuomalainen kateus ja herrawiha ovat ehtymätön luonnonvara. Siitä jokainen suomalainen saa uutta voimaa, puida nyrkkiä taskussaan ja vähän manailla itsekseen tai nykyaikana intternetsin sosiaalisessa mediassa, jossa varovaisen hienovaraisesti voi ilmaista, että hyi en tykkää.
Yhteyskoneet lentävät tikkakoskelta käsin harjoituslentoja, jotka kerryttävät tarpeellisia lentotunteja. Koneet lentävät ja lentäjät harjoittelevat, oli kyydissä kuormaa tai ei. Koska ensisijainen tarkoitus ei suinkaan ole ihmisten kuljettaminen, vaan harjoittelu, saattavat lentosuunnitelmat muuttua tai jopa peruuntua kokonaan.
Voisihan niitä koneita lennättää tyhjänäkin edestakaisin ja samalla maksaa henkilöstön virkamatkojen kuljetustarpeiden toteuttamisesta pitkän pennin lentoyhtiöille, VR:lle ja autovuokraamoille sekä majoitusyrityksille kun lentokuljetuksen puuttuessa pitkälle matkalle on kuitenkin lähdettävä jo edellisenä iltana, että ehtii heti aamulla klo 0800 alkavaan palvelustehtävään. Kuten siviiliyrityksissä, myös sotavaltiossa nimittäin virkamatkaillaan kohtalaisen runsaasti ja matkat suuntautuvat myös muualle kuin varusmiesten kanssa kasarmin takapihalle.
Kun yhteyskoneiden olemassaolo ja lentotoiminta tuottavat sivutuotteenaan tällaisen kuljetuskapasiteetin, niin mitä järkeä olisi jättää se käyttämättä? Vainko sen vuoksi, ettei reittilennolle loputtomissa turvatarkastuksissa jonottaville lomamatkalaisille tule paha mieli?