Kenraalien perheenjäsenet lentäneet ilmaiseksi armeijan yhteyskoneilla

Kysymyshän on mielestäni siitä, että onko sopimuskersanttin vaimolla todellista mahdollisuutta saada ilmavoimilta kyyti välille Helsinki-Mikkeli, vai ovat vain ylempien upseerien vaimot tällaisten etujen piirissä?
Jotenkin minulle jäi sellainen kuva, ettei kuraportaan omaisilla ollut tätä etua.

Jos on tarpeeks hyvän näköinen niin voi saadakkin....
 
Niin. PV:n oma ohjeistus on, että nuo matkat saavat olla vain matkoja joita varten on virallinen kutsu. Ilmeisesti on kaiketi lennätetty jengiä jolla tätä kutsua ei ole ollut.

Tuota, oliko se nyt noin, vai että 1) PV hoitaa perheenjäsenienkin matkakulut jos on virallinen kutsu, ja 2) PV:n yhteyslennoille otetaan matkan tarkoitusta kyselemättä perheenjäseniä kyytiin jos vain ylimääräistä tilaa on. Siis kaksi toisistaan irrallista asiaa. Jos nyt ymmärsin uutisoinnin ja sitaatit oikein.

(Itse pääsin aikoinaan intissä samalla tavalla loisena lentelemään muutamat kerrat Fokkerilla Luonetjärveltä Malmille perjantai-iltana ja maanantai-aamuna takaisin. Joustavasti hoitui kun vain hoksasi kysyä. Vielä lentueesta erikoislupa tulla maanantaina puoli tuntia myöhässä palvelukseen, siis suoraan koneesta haalarit niskaan ja meisselihommiin... Kyllä pieksi suuntaansa muutaman tunnin junamatkan aika 6-0... Että tällaistakin jengiä lennätettiin, virallisia kutsuja velveille en varmuudella muista saaneeni. :D )
 
Siviilit ja muut kuolevaiset hajoaa SAP:iin, hakee paskan kärryn ajostolta. Uskovaisista eteenpäin saa lentokyydit. Lähtekää kahtomaan joskus.

Ja sanotaan nyt vielä, että aikasta lailla nähny tota touhua.
 
Niin. PV:n oma ohjeistus on, että nuo matkat saavat olla vain matkoja joita varten on virallinen kutsu. Ilmeisesti on kaiketi lennätetty jengiä jolla tätä kutsua ei ole ollut. Minun puolesta lennättäköön vaikka mikkeliläisiä syrjäytyneitä virkistysmatkoille Helsinkiin ja takaisin jos siitä ei tule ylimääräisiä kuluja, mutta sitten varmastikaan ei tuota PV:lle ongelmaa muuttaa sitä ohjeistusta tuollaisen toiminnan sallivaksi. Ja toinen kysymys on tuo veroasia, eli onko jätetty verot maksamatta. Tuskin täällä kovasti puolusteltaisiin mikäli tänne linkittäisi uutisen jossa epäiltäisiin jollain toisella toimialalla useiden vuosien ajan jättäneen verot maksamatta?

Mikä mahtaa olla tämä "kutsu". Itse olen saanut käskyn.
 
Tuota, oliko se nyt noin, vai että 1) PV hoitaa perheenjäsenienkin matkakulut jos on virallinen kutsu, ja 2) PV:n yhteyslennoille otetaan matkan tarkoitusta kyselemättä perheenjäseniä kyytiin jos vain ylimääräistä tilaa on. Siis kaksi toisistaan irrallista asiaa. Jos nyt ymmärsin uutisoinnin ja sitaatit oikein.
En tiedä.

"Armeijan omat ohjeet
ylimmän johdon perheenjäsenten matkustamisesta ovat osittain ristiriidassa etuuden kanssa. Ohjeen mukaan korkea-arvoisten upseerien puolisoiden matkoista maksetaan kuljetus- ja matkakustannukset, jos matkat perustuvat viralliseen kutsuun."
ja
"Tilanteen tekee monimutkaiseksi se, että Ilmavoimissa on noudatettu ohjetta, jonka mukaan henkilökuntaa ja perheenjäseniä voidaan kuljettaa ilmaiseksi vapaa-ajalla, jos koneessa on tilaa."

Vai liittykö tuo jälkimmäinen veroihin?

Ilmavoimien tiedote.
 
Toivottavasti Kenraali Makkonen järjestää uuden vallankumouksen ja poistaa korruption kun viimeksi touhut jäivät kesken Riihimäellä.
 
Onko sillä väliä? Firman johtajat lentää firman koneella, huh huh nyt paukku sen mitättömän uutiskynnyksen yli.
 
Ennen kuin kaikki lynkkaatte, oletteko perehtyneet mistä lopunperin on kysymys: KAIKKIA puolustusvoimien henkilöitä plus omaisia voidaan kyyditä, JOS koneessa on TILAA. Itse kuljetustehtävä perustuu käskyyn ja tarpeeseen. Kenraaleilla EI OLE erioikeuksia. Jos kone joka tapauksessa vie käskettyä tavaraa ja/tai jengiä esim. Rissalasta Rovaniemelle, miksei tyhjillä paikoilla voi kyytiläistä kuljettaa, jos niille ei kuitenkaan maksavaa asiakasta saa. Eikä PV:n koneisiin paikkoja myydäkään.
Miksei Aamulehti jeesustele VR:n henkilökunnan tai linjautofirmojen porukoiden ilmaismatkoista? Tai siitä, että toimittaja saa lehtensä, jossa on töissä, ilmaiseksi kotiin. Päällikkötoimittajat muitakin lehtiä. Maksavatko veroa?
 
Kiintoisia kysymyksiä. Lähetäpä ne Aamulehden toimitukselle.
 
Perisuomalainen kateus ja herrawiha ovat ehtymätön luonnonvara. Siitä jokainen suomalainen saa uutta voimaa, puida nyrkkiä taskussaan ja vähän manailla itsekseen tai nykyaikana intternetsin sosiaalisessa mediassa, jossa varovaisen hienovaraisesti voi ilmaista, että hyi en tykkää.

Yhteyskoneet lentävät tikkakoskelta käsin harjoituslentoja, jotka kerryttävät tarpeellisia lentotunteja. Koneet lentävät ja lentäjät harjoittelevat, oli kyydissä kuormaa tai ei. Koska ensisijainen tarkoitus ei suinkaan ole ihmisten kuljettaminen, vaan harjoittelu, saattavat lentosuunnitelmat muuttua tai jopa peruuntua kokonaan.

Voisihan niitä koneita lennättää tyhjänäkin edestakaisin ja samalla maksaa henkilöstön virkamatkojen kuljetustarpeiden toteuttamisesta pitkän pennin lentoyhtiöille, VR:lle ja autovuokraamoille sekä majoitusyrityksille kun lentokuljetuksen puuttuessa pitkälle matkalle on kuitenkin lähdettävä jo edellisenä iltana, että ehtii heti aamulla klo 0800 alkavaan palvelustehtävään. Kuten siviiliyrityksissä, myös sotavaltiossa nimittäin virkamatkaillaan kohtalaisen runsaasti ja matkat suuntautuvat myös muualle kuin varusmiesten kanssa kasarmin takapihalle.

Kun yhteyskoneiden olemassaolo ja lentotoiminta tuottavat sivutuotteenaan tällaisen kuljetuskapasiteetin, niin mitä järkeä olisi jättää se käyttämättä? Vainko sen vuoksi, ettei reittilennolle loputtomissa turvatarkastuksissa jonottaville lomamatkalaisille tule paha mieli?


Näin se menee. Mut onkos niitä h-autojakaan enää firmalla, vai eikös nekin vuokrata :)
 
Back
Top