Kenraalien perheenjäsenet lentäneet ilmaiseksi armeijan yhteyskoneilla

Creidiki

Ylipäällikkö
BAN
YLE

Puolustusvoimat on sallinut poikkeuksellisen lentoedun ainakin osalle henkilöstöstään vuosien ajan, kirjoittaa Aamulehti.

AL:n mukaan muun muassa kenraalien perheenjäseniä ja lähiomaisia olisi matkustanut vapaa-ajalla Puolustusvoimien yhteyslentokoneilla ilmaiseksi. Tällaisia lentoja olisi kertynyt viime vuonna kuusi kappaletta.

Puolustusvoimien ohjeen mukaan korkea-arvoisten upseerien puolisoiden matkoista maksetaan kuljetus- ja matkakustannukset sellaisten matkojen osalta, jotka perustuvat viralliseen kutsuun. Puolustusvoivat ei maksa muita matkoja tai majoituksia.

AL:n tietojen mukaan Puolustusvoimien henkilöstön perheenjäseniä matkusti viime vuonna koneilla yhteensä 536 kertaa. Lehden mukaan dokumentissa ei eritellä, miten moni matkoista liittyi vapaa-ajan matkoihin tai virkamatkoihin.

Aamulehden mukaan tilannetta mutkistaa se, että Ilmavoimissa on noudatettu ohjetta, jonka mukaan perheenjäseniä ja henkilökuntaa voi kuljettaa vapaa-ajalla ilmaiseksi, mikäli koneessa on tilaa. Puolustusvoimat aloitti asian selvittämisen viime syksynä, kun Valtiontalouden tarkastusvirasto kiinnostui lentoeduista.

Eli PV:n koneet lentelevät puolityhjinä, koska on tilaa kuljettaa perheenjäseniä. Mites oisko säästön paikka. Virkamatkat voisi hoitaa vuorokoneilla ja perheenjäsenet maksavat omat matkansa.
 
Millä vuorokoneilla? Säkylästä, Mikkelistä, Vekaralta yms ei pahemmin vuorokoneita lentele. Suomen sisänen lentoliikenne on vielä surkeammassa tilassa kuin muu joukko-liikenne. Ja säästöjän toi tuo, kun koneeseen tungetaan porukkaa mahdollisimman paljon.
 
Miksi vain kenraalien perheenjäsenet? Entäs ev.lutit ja kapteenit?
 
Millä vuorokoneilla? Säkylästä, Mikkelistä, Vekaralta yms ei pahemmin vuorokoneita lentele. Suomen sisänen lentoliikenne on vielä surkeammassa tilassa kuin muu joukko-liikenne. Ja säästöjän toi tuo, kun koneeseen tungetaan porukkaa mahdollisimman paljon.

Miksi pitää lentää Vekaralta tai Mikkelistä Helsinkiin? Muutkin kuolevaiset kulkevat muilla kulkuvälineillä.
 
Miksi pitää lentää Vekaralta tai Mikkelistä Helsinkiin? Muutkin kuolevaiset kulkevat muilla kulkuvälineillä.

Älä viitsi, jotain rajaa sentään. Kuolevaisten luokka kulkee hlöautoilla ja junilla, busseilla ja kimppakyydeillä. Pitkäniskavillaisilla on eri meiningit.

Näitä suomalaiskenraaleja koskevia asioita pulpahtelee nyt aika ajoin pintaan kuin mallaspaakkuja kiljutonkassa. Haluaako joku taho nyhtää niskajakausta paikalleen? Kielletäänkö keskustelu ei rakentavana ja peräti vihollista hyödyttävänä?????
 
Yhteyskoneista voitaisiin luopua. Sellaisten pitäminen oli perusteltua hevosten aikakaudella. Nykyisin varaosat ja miehet saadaan kulkemaan tietä pitkin. Sotahommiin voidaan lunastaa muutama kone siviilistä. Maalinhinauksen voinee ostaa yksityiseltä sektorilta. Kerrankin olisi järkevä ulkoistuskohde tarjolla.
 
Millä vuorokoneilla? Säkylästä, Mikkelistä, Vekaralta yms ei pahemmin vuorokoneita lentele. Suomen sisänen lentoliikenne on vielä surkeammassa tilassa kuin muu joukko-liikenne. Ja säästöjän toi tuo, kun koneeseen tungetaan porukkaa mahdollisimman paljon.
Koska kukaan ei maksa tuosta matkasta, eivätkä vaimojen matkakulut lienee ole PV:n korvattavia, ei tuosta synny mitään säästöä.
Jos vaimot maksaisivat matkansa, silloin tulisi säästöä.

Toki asiaa voisi nähdä niin, että samanhan se lento kustantaa, riippumatta kuinka monta matkustajaa on mukana, mutta mahdollisuus noihin matkoihin ei liene kuin harvojen ja valittujen ulottuvilla.
 
Koska kukaan ei maksa tuosta matkasta, eivätkä vaimojen matkakulut lienee ole PV:n korvattavia, ei tuosta synny mitään säästöä.
Jos vaimot maksaisivat matkansa, silloin tulisi säästöä.

Toki asiaa voisi nähdä niin, että samanhan se lento kustantaa, riippumatta kuinka monta matkustajaa on mukana, mutta mahdollisuus noihin matkoihin ei liene kuin harvojen ja valittujen ulottuvilla.


Onkohan nämä lennot alkujaankin niitä johtoportaan työmatkoja firman kalustolla, kun eivät ole halunneet muutaa työn perässä? Tästähän oli juttua muutama vuosi sitten.
 
Kyllähän tässä on nyt käytetty hyväksi veronmaksajia. Ei muuta kuin kenkä perseeseen käytännön hyväksyneille ja lasku perään.
 
Suomessa käytetään veronmaksajia hyväksi ja tuhlataan verovaroja niin tolkuttomia määriä, että tämä on vain pisara meressä. Veronmaksajat voisivat alentaa maksamiensa verojen määrää miljardeilla euroilla, jos he alkaisivat vaatimaan todella tarkkaa selvitystä sentilleen mihin verotuloja on käytetty.
 
Onkohan nämä lennot alkujaankin niitä johtoportaan työmatkoja firman kalustolla, kun eivät ole halunneet muutaa työn perässä? Tästähän oli juttua muutama vuosi sitten.

Niitähän ne. Esimerkiksi Mikkelin lentoaseman ainoa liikennöijä on Puolustusvoimat. Esikuntien upseerit saavat nopeita työmatkoja, kun ei ole turvatarkastuksia eikä mitään muutakaan turhaa hidastelua, ilmavoimien toimistoupseerit saavat kerättyä harvat lentotuntinsa (ja tuhansien eurojen lentolisät per kk) eli tilanne on win-win. Mikkeli on niin lähellä Helsinkiä, että kaupallisten lentojen chek in ja turvatarkastukset vievät niin paljon aikaa, ettei lentämisessä olisi mitään järkeä. Siksi Mikkelin lentoliikenne onkin lakannut.

Kun vielä huomioidaan kenraalien perheiden ilmaiset matkat, niin voittajat sen kuin lisääntyvät. Suorastaan win-win-win -tilanne!

Ainoa ikävä puoli tuossa on, että joku sen lystin maksaa ja maksaja on häviäjä.
 
On niitä muitakin ihmeellisyysksiä. Kaikille entisille lentäjille maksetaan lentolisää kunnes jäävät eläkkeelle (käyvät silloin tällöin lentämässä Suomessa, vaikka palveluspaikka olisi ulkomailla) , vaikka on selvää, ettei heistä kukaan enää tositilanteessa lennä. Kateellisten puhetta, sanovat lentäjät.

Aamulehti: "Lentolisää ovat saaneet ilmavoimien esikuntapäällikkö Kari Salmi, ilmavoimien komentaja Kim Jäämeri sekä sotatalouspäällikkö ja tuleva Puolustusvoimien komentaja Jarmo Lindberg. Lisän suuruus on 2788 euroa kuukaudessa. "


Tuosta se sitten ilmeisesti kivasti periytyy eläkkeeseen!

http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194906577047/artikkeli/perheenjasenet ovat lentaneet ilmaiseksi puolustusvoimien koneilla.html
 
Ja siltikkään veronmaksajat ei maksa euroakaan enempää, vaikka koko kenraalikunnan sukulaiset vetelis Casa:lla yms ympäri suomea.

Ei tokikaan, mutta jos siviilimaailmassa on tuollainen työnantajan tarjoama etu, niin siitä maksetaan veroa, kuten autoedusta. Saamatta jäänyttä veroa on pruukattu pitää kuluna, mutta ilmeisesti virkamiesten puolisot ovat eri luokassa.

Ennemminkin kyse on siitä, että tarviiko ylipäätään lentää Mikkelin ja Helsingin väliä? Jos rahat ovat loppu, niin luulisi tuollaisen osuvan leikkuriin ensimmäisenä, mutta ei..
 
Perisuomalainen kateus ja herrawiha ovat ehtymätön luonnonvara. Siitä jokainen suomalainen saa uutta voimaa, puida nyrkkiä taskussaan ja vähän manailla itsekseen tai nykyaikana intternetsin sosiaalisessa mediassa, jossa varovaisen hienovaraisesti voi ilmaista, että hyi en tykkää.

Yhteyskoneet lentävät tikkakoskelta käsin harjoituslentoja, jotka kerryttävät tarpeellisia lentotunteja. Koneet lentävät ja lentäjät harjoittelevat, oli kyydissä kuormaa tai ei. Koska ensisijainen tarkoitus ei suinkaan ole ihmisten kuljettaminen, vaan harjoittelu, saattavat lentosuunnitelmat muuttua tai jopa peruuntua kokonaan.

Voisihan niitä koneita lennättää tyhjänäkin edestakaisin ja samalla maksaa henkilöstön virkamatkojen kuljetustarpeiden toteuttamisesta pitkän pennin lentoyhtiöille, VR:lle ja autovuokraamoille sekä majoitusyrityksille kun lentokuljetuksen puuttuessa pitkälle matkalle on kuitenkin lähdettävä jo edellisenä iltana, että ehtii heti aamulla klo 0800 alkavaan palvelustehtävään. Kuten siviiliyrityksissä, myös sotavaltiossa nimittäin virkamatkaillaan kohtalaisen runsaasti ja matkat suuntautuvat myös muualle kuin varusmiesten kanssa kasarmin takapihalle.

Kun yhteyskoneiden olemassaolo ja lentotoiminta tuottavat sivutuotteenaan tällaisen kuljetuskapasiteetin, niin mitä järkeä olisi jättää se käyttämättä? Vainko sen vuoksi, ettei reittilennolle loputtomissa turvatarkastuksissa jonottaville lomamatkalaisille tule paha mieli?
 
On niitä muitakin ihmeellisyysksiä. Kaikille entisille lentäjille maksetaan lentolisää kunnes jäävät eläkkeelle (käyvät silloin tällöin lentämässä Suomessa, vaikka palveluspaikka olisi ulkomailla) , vaikka on selvää, ettei heistä kukaan enää tositilanteessa lennä. Kateellisten puhetta, sanovat lentäjät.

Aamulehti: "Lentolisää ovat saaneet ilmavoimien esikuntapäällikkö Kari Salmi, ilmavoimien komentaja Kim Jäämeri sekä sotatalouspäällikkö ja tuleva Puolustusvoimien komentaja Jarmo Lindberg. Lisän suuruus on 2788 euroa kuukaudessa. "


Tuosta se sitten ilmeisesti kivasti periytyy eläkkeeseen!

http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194906577047/artikkeli/perheenjasenet ovat lentaneet ilmaiseksi puolustusvoimien koneilla.html


Ei ole mikään ihan pieni lisä. o_O Iso osa suomalaisista saa palkkana pienemmän rahan käteen. Onneksi meillä ei ole Suomessa korruptiota, koska muutenhan tämä olisi juuri sitä.
 
Kun yhteyskoneiden olemassaolo ja lentotoiminta tuottavat sivutuotteenaan tällaisen kuljetuskapasiteetin, niin mitä järkeä olisi jättää se käyttämättä? Vainko sen vuoksi, ettei reittilennolle loputtomissa turvatarkastuksissa jonottaville lomamatkalaisille tule paha mieli?

Voihan sen toki käyttää ja se kannattaa käyttää, luonnollisesti verot ja muut suoritukset pitää asiassa hoitaa vain. On ollut tapana lisäksi ettei yhteiskunnan resursseja ja varoja jaeta sukulaissuhteisiin perustuen.
 
Tässähän on kyse siitä, että Suomessa on vedetty verot tappiin ja suurin osa porukkaa loisii niillä verorahoista saaduilla tuloilla. Yhä pienempi vähemmistö maksaa yhä suurempia veroja. Tässä ei siis pitäisi nähdä vain tätä lentokeissiä vaan koko kokonaisuus.
 
Perisuomalainen kateus ja herrawiha ovat ehtymätön luonnonvara. Siitä jokainen suomalainen saa uutta voimaa, puida nyrkkiä taskussaan ja vähän manailla itsekseen tai nykyaikana intternetsin sosiaalisessa mediassa, jossa varovaisen hienovaraisesti voi ilmaista, että hyi en tykkää.

Yhteyskoneet lentävät tikkakoskelta käsin harjoituslentoja, jotka kerryttävät tarpeellisia lentotunteja. Koneet lentävät ja lentäjät harjoittelevat, oli kyydissä kuormaa tai ei. Koska ensisijainen tarkoitus ei suinkaan ole ihmisten kuljettaminen, vaan harjoittelu, saattavat lentosuunnitelmat muuttua tai jopa peruuntua kokonaan.

Voisihan niitä koneita lennättää tyhjänäkin edestakaisin ja samalla maksaa henkilöstön virkamatkojen kuljetustarpeiden toteuttamisesta pitkän pennin lentoyhtiöille, VR:lle ja autovuokraamoille sekä majoitusyrityksille kun lentokuljetuksen puuttuessa pitkälle matkalle on kuitenkin lähdettävä jo edellisenä iltana, että ehtii heti aamulla klo 0800 alkavaan palvelustehtävään. Kuten siviiliyrityksissä, myös sotavaltiossa nimittäin virkamatkaillaan kohtalaisen runsaasti ja matkat suuntautuvat myös muualle kuin varusmiesten kanssa kasarmin takapihalle.

Kun yhteyskoneiden olemassaolo ja lentotoiminta tuottavat sivutuotteenaan tällaisen kuljetuskapasiteetin, niin mitä järkeä olisi jättää se käyttämättä? Vainko sen vuoksi, ettei reittilennolle loputtomissa turvatarkastuksissa jonottaville lomamatkalaisille tule paha mieli?


Myös Kimi Räikkönen voisi ajaa linja-autoa harjoittelumielessä. Sellaisen harjoittelun mielekkyyttä saattaisi tosin sivulliset pitää kyseenalaisena.

Kateus ja herraviha on helppo kortti heitettäväksi, kun virkamiehet jäävät kiinni kuormasta syömisestä. Pitää muistaa, etteivät monet virkamiehet tuota yhtään mitään yhteiskunnassa ja sotilaat kaikkein vähiten. He ovat välttämätön paha, jota muu yhteiskunta elättää. Maksajilla on tietenkin oikeus seurata ja puuttua Puolustusvoimien rahankäyttöön. Tällä hetkellä suunta näyttää olevan kohti alati paisuvia toimintamenoja ja samaan aikaan varsinainen taistelukyky tuntuu vain laskevan. Onko meillä käyttöä armeijalle, jonka henkilökunnan suorituskyky saattaa kovassa paikassa vastata Ukrainan nykyisiä asevoimia? Resurssien käyttäminen vaikuttaa olevan samansuuntaista, joten miksei sitten myös suoritus sodankäynnissä? Moraalittomat miehet tuskin kokevat henkistä herätystä kovan paikan tullen. Useasti tuntuu käyvän pikemminkin päinvastoin. Karisee ne viimeisetkin kulissit.
 
Back
Top