Kenraalien perheenjäsenet lentäneet ilmaiseksi armeijan yhteyskoneilla

Lentäähän noissa koneissa PV:n henkilökuntaakin ilmaiseksi,mikäli tilaa on.
Eikä noita perheenjäseniä varten erityisesti järjestellä lentoja,tulevat kyytille,mikäli tilaa on.

En ole PV:n härveleillä lentänyt pl HEKO:t ja niilläkin vain sotaharjoitustilanteissa, joten sinänsä en omakohtaisesti tiedä aiheesta juuri mitään.. Mutta kaipa se ongelma tässä on se, että jos joku - perheenjäsen tai joku muu (tuttu) siviili lentää PV:n koneella ilmaiseksi, niin helpostihan se koetaan Suomessa jotenkin "ansiottomaksi hyödyksi". Kaipa se sitä jostain näkökulmasta onkin - mutta sitten taas toisaalta asiaa voi katsoa niinkin, että jos ja kun se kone lentää sen reitin jokatapauksessa - vaikka kuljettaen rahtia - ja koneeseen jää tyhjiä matkustajapaikkoja, niin lento maksaa tasan saman verran, riippumatta siitä onko niillä tyhjillä paikoilla joku istumassa vaiko ei. Näinollen voisi myös nähdä taloudellisena, että hyödynnetään lento "koko rahalla" ja viedään ihmisiä muuten tyhjäksi jäävässä koneessa.
Sitten se alkaa olemaan aivan eri asia, jos koneesta joutuu joku asianmukaisella syyllä lentävä pois sen vuoksi että joku pääsee "suhteilla" tai puolisonsa aseman ansiosta mukaan.

No, en tiedä - varmaan pitäisi tarkentaa ohjeistusta ja käytäntöjä. Suomi kun on aika herkkä ja tarkan paikan maa tällaissa asioissa - ja sinänsä toki hyvä, että onkin.
 
Veikkaan, että samat henkilöt jotka pauhaavat kenujen ja evlutien lentolisistä paasaavat toisaalla kuinka "kaikki lentävä ja ampuva kalusto pitää olla ilmassa jos kriisi iskee ja kuinka Hawkila lennetään taistelutehtäviä. Koska eihän lentäjä ole sen kummempi kuin muukaan upseeri...".
 
En ole PV:n härveleillä lentänyt pl HEKO:t ja niilläkin vain sotaharjoitustilanteissa, joten sinänsä en omakohtaisesti tiedä aiheesta juuri mitään.. Mutta kaipa se ongelma tässä on se, että jos joku - perheenjäsen tai joku muu (tuttu) siviili lentää PV:n koneella ilmaiseksi, niin helpostihan se koetaan Suomessa jotenkin "ansiottomaksi hyödyksi". Kaipa se sitä jostain näkökulmasta onkin - mutta sitten taas toisaalta asiaa voi katsoa niinkin, että jos ja kun se kone lentää sen reitin jokatapauksessa - vaikka kuljettaen rahtia - ja koneeseen jää tyhjiä matkustajapaikkoja, niin lento maksaa tasan saman verran, riippumatta siitä onko niillä tyhjillä paikoilla joku istumassa vaiko ei. Näinollen voisi myös nähdä taloudellisena, että hyödynnetään lento "koko rahalla" ja viedään ihmisiä muuten tyhjäksi jäävässä koneessa.
Sitten se alkaa olemaan aivan eri asia, jos koneesta joutuu joku asianmukaisella syyllä lentävä pois sen vuoksi että joku pääsee "suhteilla" tai puolisonsa aseman ansiosta mukaan.

No, en tiedä - varmaan pitäisi tarkentaa ohjeistusta ja käytäntöjä. Suomi kun on aika herkkä ja tarkan paikan maa tällaissa asioissa - ja sinänsä toki hyvä, että onkin.

Näin on.

Siviilissä ja kai ylipäätään kaikkialla muualla vastaava etuus katsotaan verotuksessa veronalaiseksi eduksi. Tässä kai se pihvi on?
 
Siviilissä ja kai ylipäätään kaikkialla muualla vastaava etuus katsotaan verotuksessa veronalaiseksi eduksi. Tässä kai se pihvi on?

No siinähän se juuri on. Onhan sitä saman ilmiön erilaisia versioita nähtävissä ja nähty aika monissa muissakin yhteyksissä. Yksi joka tulee mieleen oli taannoinen hässäkkä siitä, saako autoliikkeen myyjät ajaa myynnissä olevilla autoilla ja jos saavat niin miten paljon ja millaista ajoa ennenkuin siitä syntyy verotettavaa etua...ja onhan näitä vaikka minkä verran näitä esimerkkejä.
Ei sillä, hyvä se toisaalta on että Suomessa näissä ollaan erittäin tarkkoja - joskus ehkä vähän liiankin tarkkoja - mutta toisaalta ehkä se "liiallinen tarkkuus" on juuri se tekijä, mikä ehkäisee tehokkaasti niitä oikeasti räikeitä väärinkäytöksiä.

Tietysti sitten esim juuri PV:ssa tässä on eräs, oikeastaan aika typerä ongelma. KUN sinne lennoille sitä tilaa jää, niin varmasti se kenraali perheenjäsenineen mieluusti maksaisi PV:lle/Valtiolle niistä paikoista lennoilla - mutta sepä ei olekaan mahdollista, koska systeemi on niin hemmetin byrokraattinen ettei rahaa voida ottaa vastaan.
 
Niin. PV:n oma ohjeistus on, että nuo matkat saavat olla vain matkoja joita varten on virallinen kutsu. Ilmeisesti on kaiketi lennätetty jengiä jolla tätä kutsua ei ole ollut. Minun puolesta lennättäköön vaikka mikkeliläisiä syrjäytyneitä virkistysmatkoille Helsinkiin ja takaisin jos siitä ei tule ylimääräisiä kuluja, mutta sitten varmastikaan ei tuota PV:lle ongelmaa muuttaa sitä ohjeistusta tuollaisen toiminnan sallivaksi. Ja toinen kysymys on tuo veroasia, eli onko jätetty verot maksamatta. Tuskin täällä kovasti puolusteltaisiin mikäli tänne linkittäisi uutisen jossa epäiltäisiin jollain toisella toimialalla useiden vuosien ajan jättäneen verot maksamatta?
 
Ovatko nämä lennot alkujaankaan tarpeellisia? Siviilistä löytyy runsaasti ihmisten ja tavaran kuljettamiseen erikoistuneita yrityksiä. Toiminta on tehokasta ja oikeasti kilpailtua. Eikö tältä pohjalta olisi mielekästä laittaa lappu luukulle ilmavoimien matkustaja- sekä rahtiliikenteen osalta ja hankkia palvelut yksityiseltä sektorilta? Paljon järjettömämpiä ulkoistuksia on tehty, kuten vaikkapa panssarikaluston huolto. Yksi yritys hoitaa homman, eikä alalla ole minkäänlaista kilpailua.
 
Voihan tuohon puuttua mutta ei pitäisi ihmetellä miksi tuollainen ei kiinnosta niitä jotka yrittävät pistää asioita oikeasti kuntoon.

Niinhän se on, mutta miksi itsekin märehdit joitain Senaatin vuokria? Eikö pitäisi keskittyä pv:n ydintoimintoihin eli sotilaskoulutukseen ja valmiuden ylläpitoon?

Senaatti on valtion omistuksessa eli valtio vain siirtelee rahojaan taskusta toiseen. On tyylipuhdasta itsepetosta väittää, etteikö toimitilakustannuksia otettaisi eri viranomaisten budjeteissa huomioon. Jos Senaatti jakaisi tiloja ilmaiseksi viranomaisten käyttöön, niin aivan taatusti tämä otettaisiin määrärahoissa huomioon. Näin "säästetyt" vuokrat eivät suinkaan jäisi vuokralaisen omaan kassaan.

Toki yksittäistapauksissa voi Senaatin hinnoittelu ja vuokralaisen budjetti olla epäsuhteessa, mutta ei se kokonaisuuden kannalta voi olla pelkkää riistoa. Riiston ymmärtäisi paremmin, jos Senaatin omistaisi ulkopuoliset sijoittajat.
 
Ovatko nämä lennot alkujaankaan tarpeellisia? Siviilistä löytyy runsaasti ihmisten ja tavaran kuljettamiseen erikoistuneita yrityksiä. Toiminta on tehokasta ja oikeasti kilpailtua. Eikö tältä pohjalta olisi mielekästä laittaa lappu luukulle ilmavoimien matkustaja- sekä rahtiliikenteen osalta ja hankkia palvelut yksityiseltä sektorilta? Paljon järjettömämpiä ulkoistuksia on tehty, kuten vaikkapa panssarikaluston huolto. Yksi yritys hoitaa homman, eikä alalla ole minkäänlaista kilpailua.

Ei se nyt ehkä ihan noinkaan toimi - eikö sitten voitaisi ulkoistaa mm. erikoisjoukkotoiminta jollekin länsimaiselle turvallisuusyritykselle - jonka työntekijät ovat käytännössä kaikki länsimaisten armeijoiden entisiä erikoisjoukkosotilaita = hoitavat varmasti hommansa kutakuinkin riittävän hyvin. Samoin voimme ostaa heidän tarvitsemansa HEKO-toiminnan joltakin siviiliyritykseltä... ja kappas, voimme lakkauttaa UTJR:n samantien.

Ilmavoimat ovat muutakin kuin Hornetit ja Hawkit ja torjuntahävittäjäoperaatioita.. ja kaikki lentäjät eivät lennä Hornetilla..
 
Viimeksi muokattu:
Ei se nyt ehkä ihan noinkaan toimi - ekö sitten voitaisi ulkoistaa mm. erikoisjoukkotoiminta jollekin länsimaiselle turvallisuusyritykselle - jonka työntekijät ovat käytännössä kaikki länsimaisten armeijoiden entisiä erikoisjoukkosotilaita = hoitavat varmasti hommansa kutakuinkin riittävän hyvin. Samoin voimme ostaa heidän tarvitsemansa HEKO-toiminnan joltakin siviiliyritykseltä... ja kappas, voimme lakkauttaa UTJR:n samantien.
.

Sitten kun erityisjäksterit toimivat kenraalien ja heidän vaimojensa henk koht turvajoukkoina niin sitä kannattaa harkita.
 
Nehän toimivat jo nyt - kunhan vain massia löytyy - kenen tahansa suojueena ihan missä vain.. (MOT jokin aika sitten selvitti asiaa...)
Lentää charter-yhtiötkin minne vain kunhan visassa on katetta.

Miksi oi miksi pv pyörittää omaa reittilentopalvelua?
 
Miksi oi miksi pv pyörittää omaa reittilentopalvelua?

Niin - kuten jo sanoin: Noista lentojen tyhjistä paikoista saisi kyllä rahaakin, jos byrokratia vain mahdollistaisi sen että niistä voisi ottaa rahaa..
Ja kuten myös sanoin: kaikki lentäjät eivät lennä torjuntahävittäjillä - ja Ilmavoimilla on muitakin lentotehtäviä myös poikkeusoloissa kuin vain hävittäjätoiminta. Myös ne muut lentäjät tarvinnevat lentotunteja ja harjoittelua - joten ei se lentojen ulkoistaminen siviilitoimijalle ihan kaikessa sittenkään toimi.
 
Niinhän se on, mutta miksi itsekin märehdit joitain Senaatin vuokria? Eikö pitäisi keskittyä pv:n ydintoimintoihin eli sotilaskoulutukseen ja valmiuden ylläpitoon?
Koska edellinen syö huomattavasti rahaa jälkimmäisestä. Laskutus ei ole suhteessa todellisiin kuluihin ja investointeihin.
 
Useimmilla läntisillä asevoimilla on ihan sama systeemi. Kuljetuslennoille pääsee, jos on tilaa.

Ei sitä nyt kannata paljon kauhistella, PV kuljettaa paljon tavaraa, jota ei voi Itellalle tai DHL:lle antaa. Siin ohessa menee muutama matkustaja.
 
Ja Finnairin lentokapteenien perheet lentävät bisnesluokassa kaukokohteisiin ja majoitutaan viiden tähden hotelleissa käytännössä ilmaiseksi. Myös kaverit viihtyvät reissuilla mukana. Komeasti ohjaamossa istuen. Amerikan ilmatilassa pyydetään kaveria hetkeksi Bisnesluokkaan istumaan. Hootersissa sitten voidaan ottaa firman kortilla muutama bisse mieheen.
Kapteenit ajelevat GL sarjan Mersun työsuhde maastureillaan Helsinki-Vantaalle ja takaisin. Siinä kateutta tuulipukukansalle.
 
Tuulipukukansa taitavat itsekin olla, jos hooters tuo heidän elämäänsä jotain mainitsemisen arvoista eksotiikkaa..
 
Jotenkin tuntuu eräillä unohtuvan miksi ylipäänsä noita kuljetuskoneita on. Sodan ajan nopeita kuljetustarpeita varten. Vai tilataanko silloinkin se charterkone lennättämään milloin missäkin tarvittavia komponentteja ynnämuita varaosia?
Tuskinpa tulevat lentämään.
 
Kuljetuskoneet joo. Entä pilatukset? Onko niillä joku sodan ajan funktio?
 
Kuljetuskoneet joo. Entä pilatukset? Onko niillä joku sodan ajan funktio?
Tarkkasilmäisimmät huomaa PC:n kyljessä kaksi ovea:
1136133.jpg


Toisesta ovesta mahtuu ihan näppärästi rahtia sisään ja jakkarat lähtee aika nopiasti irti:
img_1002.jpg

Ja kyllä, kyllä meidänkin PC-12 kalustossa on kyseinen ominaisuus.
 
Kysymyshän on mielestäni siitä, että onko sopimuskersanttin vaimolla todellista mahdollisuutta saada ilmavoimilta kyyti välille Helsinki-Mikkeli, vai ovat vain ylempien upseerien vaimot tällaisten etujen piirissä?
Jotenkin minulle jäi sellainen kuva, ettei kuraportaan omaisilla ollut tätä etua.
 
Back
Top