Kertausharjoituksiin vain 2000 miestä vuosittain

Iso-Mursu kirjoitti:
Second kirjoitti:
MPK ry? Vai enkö minä nyt tajua jotakin?

Ainakaan itselleni ei ole kutsuja kolahdellut Puolustusvoimien puolesta.

MPK ry:n kurssitarjontaa katselleena, niin käytännössä kaikki kiinnostavat kurssit on varattu jo joillekkin sijoitetuille.

Eikä kurssitarjonnasta esimerkiksi lääkintäpuolen käyneelle äkkiseltään tuntunu löytyvän sellaisia kursseja joista olisi hyötyä taitojen kertaamisen kanssa.

En ole pariin vuoteen seurannut kehitystä, kyllähän noita hajuja ilmassa oli että MPK:sta tulee maakuntajoukkojen harjoitusorganisaatio mitä suuremmissa määrin- Tosin tuolloin vielä pääsi kurssien vapaille paikoille. Ainakin täällä pohjanmaalla ei tuntunut läheskään kaikki kurssit täyttyvät MKJ:n ukoista, vaan sekaan mahtui meitä huonompiakin reserviläisiä opettelemaan sotimisen jaloja taitoja.

Tässä tarkoitan sitä että kun PV:tä syytetään reservin unohtamisesta vaikka kuitenkin vaihtoehtoja on... Aika moni vain vetoaa siihen että kun ei ole käsketty saati kutsuttu, pitäisi olla oma-aloitteinen. härre gud.

Ps. toki Kapiaisen minun viestiäni edeltävään viestiin viittasin tuolla postauksella ensisijaisesti.

Edellisen säästökierroksen aikana MPK:n koulutuksen myötä saatiin paikattua kertausvajetta ainakin jonkin verran, syystä että aktiiviset reserviläiset hakeutuivat MPK:n kursseille kun oli tiedossa että PV kertauttaa vain muutamia tuhansia ukkoja. Eihän se riittänyt mitätöimään PV:n tempausta, mutta hillitsi negatiivista kehitystä ainakin kertausharjoitusvuorokausisssa laskettuna.

Pss. Siinä olen kuitenkin samaa mieltä Handen ja Skrädiksen kanssa että kun reservin koulutusvaje on jo muutenkin vähintäänkin helvetin suuri niin siihen lyödään lovea taas oikein kunnolla. 2-10 vuoden päästä (jos nousukausi tulee ja PV:kin saa lisää rahaa) taas intoillaan että kuinka PV taas lisää kertauksia ja kertauttaa huimat 10 000-20 000 reserviläistä vuodessa... Määrä joka normaalisti voidaan katsoa lähinnä välttävänä/tyydyttävänä määränä, eikä sillä paikata näiden vuosien laiminlyöntejä sitten millään.
 
Pidän puolustusvoimauudistusta reserviläisten osalta epäonnistuneena, jos siihen ei sisälly tietynlaisia nousujohteisia mahdollisuuksia ns. elinikäiseen oppimiseen. Jotain tuollaista systeemiä vaatimukset soturille suorastaan huutavat ja ulvovat. Vaatimukset kasvavat, on löydettävä keinoja ja tapoja vastata lujaan huutoon. Onko se vastaus massojen pyörittäminen kokoonpanoissa iäti ja alati vai pitääkö kyetä löytämään entistä paremmin tekijämiehet, joihin tehdään se satsaus????? Sitouttamalla eri keinoin vapaaehtoiset toimijat kehittämään omaa sotilasosaamistaan on mielestäni SE juttu.

Ollaans rehellisiä itsellemme: väittääkö joku, että joukon suorituskyvyn ylläpitäminen on okei, jos se kutsutaan viiden vuoden välein kategorisesti harjoituksiin viideksi päiväksi???? KIKKARAA RUKKASEEN, ei ole. Pitää antaa periksi ja hellittää kategorisesta joukkotuottamisesta muuta kuin varusmiespalveluksessa...sen jälkeen pitäisi kylmästi vaan pyrkiä saamaan henkilöitä toimimaan tietynlaisessa "reserviläisjatkumossa", joka tarkoittaa muutakin kuin jäsenmaksun suorittamista valtakunnalliselle järjestölle.

Jos johonkin tällaiseen ei päästä tai ei haluta ryhdyttävän niin sanon: eipä mulla ole mitään sanottavaa.
 
Minäkin olen päässyt kertaamaan, eli en ole omaa asiani ajamassa.

Ison murheen näen siinä, että kertausten leikkaaminen on aina lopullinen ratkaisu, koska myöhemmin pystytään parhaimmillaankin vain palaamaan suunnitellulle tavoitetasolle, joka sekin tuntuu hiukan elävän lausunnosta toiseen. Eihän Pv:n kouluttajamäärillä mitenkään voida lisätä harjoitusmääriä merkittävästi, vaan katto tulee nopsaan vastaan. Kun kv-touhuilutkin vielä osaltaan rokottavat kertauksia, niin ei hyvä.

Yksittäinen vuosi ei meinaa juuri mitään, mutta kahden vuosikymmenen jaksolla tuollainen 50% leikkuri tarkoittaakin jo satoja tuhansia pitämättömäksi harjoituksia ja silloin ei enää puhutakaan vaatimattomasta ongelmasta.

Valitulla aatteellisella linjalla selvästi mennään ja se olisi kohtuullista kertoa kansalaisillekin. Pidän toteutustapaa myös valtavana resurssien tuhlauksena.
 
baikal kirjoitti:
Pidän puolustusvoimauudistusta reserviläisten osalta epäonnistuneena, jos siihen ei sisälly tietynlaisia nousujohteisia mahdollisuuksia ns. elinikäiseen oppimiseen. Jotain tuollaista systeemiä vaatimukset soturille suorastaan huutavat ja ulvovat. Vaatimukset kasvavat, on löydettävä keinoja ja tapoja vastata lujaan huutoon. Onko se vastaus massojen pyörittäminen kokoonpanoissa iäti ja alati vai pitääkö kyetä löytämään entistä paremmin tekijämiehet, joihin tehdään se satsaus????? Sitouttamalla eri keinoin vapaaehtoiset toimijat kehittämään omaa sotilasosaamistaan on mielestäni SE juttu.

Ollaans rehellisiä itsellemme: väittääkö joku, että joukon suorituskyvyn ylläpitäminen on okei, jos se kutsutaan viiden vuoden välein kategorisesti harjoituksiin viideksi päiväksi???? KIKKARAA RUKKASEEN, ei ole. Pitää antaa periksi ja hellittää kategorisesta joukkotuottamisesta muuta kuin varusmiespalveluksessa...sen jälkeen pitäisi kylmästi vaan pyrkiä saamaan henkilöitä toimimaan tietynlaisessa "reserviläisjatkumossa", joka tarkoittaa muutakin kuin jäsenmaksun suorittamista valtakunnalliselle järjestölle.

Jos johonkin tällaiseen ei päästä tai ei haluta ryhdyttävän niin sanon: eipä mulla ole mitään sanottavaa.

Jostain syystä sitä aina päätyy samaan lopputulemaan, Pv ei edes halua reserviläisten osallistuvan missään laajemmassa mitassa, vaan he ovat lähinnä välttämätön mukana roikotettava paha. Toivottavasti tämä käsitys on väärä?
 
baikal kirjoitti:
Pidän puolustusvoimauudistusta reserviläisten osalta epäonnistuneena, jos siihen ei sisälly tietynlaisia nousujohteisia mahdollisuuksia ns. elinikäiseen oppimiseen. Jotain tuollaista systeemiä vaatimukset soturille suorastaan huutavat ja ulvovat. Vaatimukset kasvavat, on löydettävä keinoja ja tapoja vastata lujaan huutoon. Onko se vastaus massojen pyörittäminen kokoonpanoissa iäti ja alati vai pitääkö kyetä löytämään entistä paremmin tekijämiehet, joihin tehdään se satsaus????? Sitouttamalla eri keinoin vapaaehtoiset toimijat kehittämään omaa sotilasosaamistaan on mielestäni SE juttu.

Ollaans rehellisiä itsellemme: väittääkö joku, että joukon suorituskyvyn ylläpitäminen on okei, jos se kutsutaan viiden vuoden välein kategorisesti harjoituksiin viideksi päiväksi???? KIKKARAA RUKKASEEN, ei ole. Pitää antaa periksi ja hellittää kategorisesta joukkotuottamisesta muuta kuin varusmiespalveluksessa...sen jälkeen pitäisi kylmästi vaan pyrkiä saamaan henkilöitä toimimaan tietynlaisessa "reserviläisjatkumossa", joka tarkoittaa muutakin kuin jäsenmaksun suorittamista valtakunnalliselle järjestölle.

Jos johonkin tällaiseen ei päästä tai ei haluta ryhdyttävän niin sanon: eipä mulla ole mitään sanottavaa.

Olen samaa mieltä tuosta ns. elinikäisestä oppimisesta.

Luulisi että löytyisi tekijäisäntiä joita kiinnostaisi tuollainen semi-sotilasura. Silloin tällöin kertailua ja muuten siviilihommissa. Ja luulisi että voittaja olisi PV
 
baikal kirjoitti:
Pidän puolustusvoimauudistusta reserviläisten osalta epäonnistuneena, jos siihen ei sisälly tietynlaisia nousujohteisia mahdollisuuksia ns. elinikäiseen oppimiseen. Jotain tuollaista systeemiä vaatimukset soturille suorastaan huutavat ja ulvovat. Vaatimukset kasvavat, on löydettävä keinoja ja tapoja vastata lujaan huutoon. Onko se vastaus massojen pyörittäminen kokoonpanoissa iäti ja alati vai pitääkö kyetä löytämään entistä paremmin tekijämiehet, joihin tehdään se satsaus????? Sitouttamalla eri keinoin vapaaehtoiset toimijat kehittämään omaa sotilasosaamistaan on mielestäni SE juttu.

Ollaans rehellisiä itsellemme: väittääkö joku, että joukon suorituskyvyn ylläpitäminen on okei, jos se kutsutaan viiden vuoden välein kategorisesti harjoituksiin viideksi päiväksi???? KIKKARAA RUKKASEEN, ei ole. Pitää antaa periksi ja hellittää kategorisesta joukkotuottamisesta muuta kuin varusmiespalveluksessa...sen jälkeen pitäisi kylmästi vaan pyrkiä saamaan henkilöitä toimimaan tietynlaisessa "reserviläisjatkumossa", joka tarkoittaa muutakin kuin jäsenmaksun suorittamista valtakunnalliselle järjestölle.

Jos johonkin tällaiseen ei päästä tai ei haluta ryhdyttävän niin sanon: eipä mulla ole mitään sanottavaa.

Asiaa koko teksti. Ei tätä jaksa ryhtyä sen enempää märehtimään. Jotensakin tuo loppu lausahdus vetoaa minun melankoliseen mielenvireeseen.
 
Itse olen hyvin skeptinen sen suhteen, että tulossa olisi minkäänlaista pitkäjänteistä koulutusjärjestelmää kaikille reserviläisille.

Tai onhan nykyäänkin mahdollisuus päästä hiukan pitkäkestoisempaan koulutukseen. Pitää vain verkostoitua aluetoimiston väen saunakaveriksi ja kas, reitti apukouluvänrikiksi on auki. Edellytyksenä on tietysti se, että omat eväät eivät ole aikanaan riittäneet johtajakoulutukseen muiden kanssa samalta viivalta lähtien.[/i]
 
Hande kirjoitti:
Itse olen hyvin skeptinen sen suhteen, että tulossa olisi minkäänlaista pitkäjänteistä koulutusjärjestelmää kaikille reserviläisille.

Tai onhan nykyäänkin mahdollisuus päästä hiukan pitkäkestoisempaan koulutukseen. Pitää vain verkostoitua aluetoimiston väen saunakaveriksi ja kas, reitti apukouluvänrikiksi on auki. Edellytyksenä on tietysti se, että omat eväät eivät ole aikanaan riittäneet johtajakoulutukseen muiden kanssa samalta viivalta lähtien.[/i]


Tyydyin vaatimattomaan korostukseen. On varmaan totta, ettei puolustusvoimat aio omaksua nappulaliigojen "kaikki pelaa"-dogmia.
 
baikal kirjoitti:
Hande kirjoitti:
Itse olen hyvin skeptinen sen suhteen, että tulossa olisi minkäänlaista pitkäjänteistä koulutusjärjestelmää kaikille reserviläisille.

Tai onhan nykyäänkin mahdollisuus päästä hiukan pitkäkestoisempaan koulutukseen. Pitää vain verkostoitua aluetoimiston väen saunakaveriksi ja kas, reitti apukouluvänrikiksi on auki. Edellytyksenä on tietysti se, että omat eväät eivät ole aikanaan riittäneet johtajakoulutukseen muiden kanssa samalta viivalta lähtien.[/i]


Tyydyin vaatimattomaan korostukseen. On varmaan totta, ettei puolustusvoimat aio omaksua nappulaliigojen "kaikki pelaa"-dogmia.

Ei varmasti, eikä tosiaan pidäkään, mutta kaikilla voi kuitenkin olla mahdollisuus. Karsintaa toki tehdään monessa portaassa jo vm-palveluksen aikana. Olisi mielenkiintoista nähdä millainen systeemi olisi oikeasti polkaistavissa liikkeelle ja millaiseksi muodostuisi ikäjakauma?

Olisihan sekin tietysti komeaa, jos koko koulutettu reservi kokoontuisi aina lauantaiaamuna kuuskekkoset ja natsikypärä asunaan kotikuntansa torille sulkeisharjoitukseen :a-grin:
 
Kertausharjoitukset tänä vuonna vain harvoille
YLE Uutiset 13.2. klo 11:01

Puolustusvoimien kertausharjoituksiin kutsutaan tänä vuonna vain noin 2 000 reserviläistä. Kertaajien määrä putoaa ennätysalas, alle kymmenesosaan aiemmasta tasosta, sillä viime vuosina puolustusvoimat on kertauttanut noin 25 000 reserviläistä vuosittain.

Kertausharjoitusten vähentäminen johtuu puolustusvoimien säästövelvotteista.

Puolustusvoimien tiedotuspäällikkö Eero Karhuvaara kertoo, että kertausharjoituksiin käskettävien määrä on tarkoitus kuitenkin palauttaa aiempien vuosien tasolle mahdollisimman nopeasti niin, että joukkojen suorituskyky säilyy. Seuraavat vuodet mennään kuitenkin minimitasolla.

- Tavoitteena on vuonna 2015 alkaa nostaa kertausharjoituksiin kutsuttavien määrää vähitellen, Karhuvaara kertoo.

Hänen mukaansa kertausharjoituksiin kutsuttavien määrän nostamisen vauhti riippuu yksinomaan rahasta.

Reserviläisten kertausharjoitusten määrän tippumisesta ennätysalhaiseksi kertoi ensimmäisenä Reserviläinen-lehti.
 
Minullakin on tavoitteena saada lotossa 7 oikein, mutta tavoite tuntuu karkaavan muualle...
 
Onkos nyt kyse KH-vuorokausista, sillä eikös ollut niin, että MPK:n budjettia ei leikattu? Käsittääkseni MPK-puolella koulutus pääosin VEH?
 
Touhottaja kirjoitti:
Onkos nyt kyse KH-vuorokausista, sillä eikös ollut niin, että MPK:n budjettia ei leikattu? Käsittääkseni MPK-puolella koulutus pääosin VEH?
MPK tuottaa palveluna PV:n tilaaman ja kustantaman VEH:n
Samoista rahoista sekä KH että VEH. MPK:lta tilattu VEH koulutus vaan tulee Huomattavasti edullisemmaksi, eikä sitä olla karsimassa ..päinvastoin.
 
KorpiSISSI kirjoitti:
Touhottaja kirjoitti:
Onkos nyt kyse KH-vuorokausista, sillä eikös ollut niin, että MPK:n budjettia ei leikattu? Käsittääkseni MPK-puolella koulutus pääosin VEH?
MPK tuottaa palveluna PV:n tilaaman ja kustantaman VEH:n
Samoista rahoista sekä KH että VEH. MPK:lta tilattu VEH koulutus vaan tulee Huomattavasti edullisemmaksi, eikä sitä olla karsimassa ..päinvastoin.

Nyt kärjistän ehkä liikaakin.. mutta "ne kertaa, jotka haluaa?" :a-smiley:

Toki PV taitaa ne tärkeimmikseen katsomat 2000 haalia muutenkin... mutta ei siihen poppooseen taida mahtua kuin esikuntia ja kauk..tie.. niitä muita ukkoja.
 
Vapaaehtoiset harjoitukset ja MPK taitavat lähinnä kouluttaa vapaaehtoisia tai muuten halukkaita yksilöitä.
Kovat kertaukset taas perustettavia SA-kokoonpanoja kokonaisuuksina eli myös niitä, joita ei niin kovin paljoa muuten nappaisi.

Mikäli vuositasolla kertautetaan vain 2000 miestä on se surkean vähän riippumatta "lieventävistä asianhaaroista".
 
Samaan aikaan kun pv:n ulkoistettu kopiointipalvelu imaisee 60milj., kv-toiminta 56milj. ja laitoksella on vara lennättää upseeristoaan omalla reittikonevuorolla töistä-kotiin niin täytyy myöntää, että asiat on todellakin laitettu tärkeysjärjestykseen!
 
Elkee elkee! Juurihan koetin kertoa, ettei kaikki toivo ole heitetty! Ihme negatiivisia pulliaisia koko suomi täynnäns..
Luotettavista lähteistä olen saanut kuulla, että "maakkit" toimii pula-aikanakin (jopa siinä määrin, ettei Ristopertti Rasvamahan kannata vaivautua samalle kurssille) ja sen lisäksi muille MPK:n kursseille mahtuu. Sinne siis. Näyttäkäämme itse tahtomme ja kenties jopa kykymme.
 
Tvälups kirjoitti:
Samaan aikaan kun pv:n ulkoistettu kopiointipalvelu imaisee 60milj., kv-toiminta 56milj. ja laitoksella on vara lennättää upseeristoaan omalla reittikonevuorolla töistä-kotiin niin täytyy myöntää, että asiat on todellakin laitettu tärkeysjärjestykseen!

"puolustusvoimien ydintoiminnot on turvattava" sanoi amiraali vastoittain.

Ydintoiminnot voi siitä sitten päätellä: niihin löytyy rahaa, asevelvollisten kouluttaminen on helppo kortata vaikka nollaan.

Monta kertaa olen miettinyt, että onko mikään sotalaitos kykenevä pysyttelemään "ruodussa", jos inhoittava rauhanaika venähtää pitkäksi? Kaikesta päätellen ei ole.
 
baikal kirjoitti:
Tvälups kirjoitti:
Samaan aikaan kun pv:n ulkoistettu kopiointipalvelu imaisee 60milj., kv-toiminta 56milj. ja laitoksella on vara lennättää upseeristoaan omalla reittikonevuorolla töistä-kotiin niin täytyy myöntää, että asiat on todellakin laitettu tärkeysjärjestykseen!

"puolustusvoimien ydintoiminnot on turvattava" sanoi amiraali vastoittain.

Ydintoiminnot voi siitä sitten päätellä: niihin löytyy rahaa, asevelvollisten kouluttaminen on helppo kortata vaikka nollaan.

Monta kertaa olen miettinyt, että onko mikään sotalaitos kykenevä pysyttelemään "ruodussa", jos inhoittava rauhanaika venähtää pitkäksi? Kaikesta päätellen ei ole.
Noh noh!

Nythän veli federaatio meitä koettaa edes haasteeksi asti ravistella "keskustelukutsun" muodossa.
 
Back
Top