Iso-Mursu kirjoitti:Second kirjoitti:MPK ry? Vai enkö minä nyt tajua jotakin?
Ainakaan itselleni ei ole kutsuja kolahdellut Puolustusvoimien puolesta.
MPK ry:n kurssitarjontaa katselleena, niin käytännössä kaikki kiinnostavat kurssit on varattu jo joillekkin sijoitetuille.
Eikä kurssitarjonnasta esimerkiksi lääkintäpuolen käyneelle äkkiseltään tuntunu löytyvän sellaisia kursseja joista olisi hyötyä taitojen kertaamisen kanssa.
En ole pariin vuoteen seurannut kehitystä, kyllähän noita hajuja ilmassa oli että MPK:sta tulee maakuntajoukkojen harjoitusorganisaatio mitä suuremmissa määrin- Tosin tuolloin vielä pääsi kurssien vapaille paikoille. Ainakin täällä pohjanmaalla ei tuntunut läheskään kaikki kurssit täyttyvät MKJ:n ukoista, vaan sekaan mahtui meitä huonompiakin reserviläisiä opettelemaan sotimisen jaloja taitoja.
Tässä tarkoitan sitä että kun PV:tä syytetään reservin unohtamisesta vaikka kuitenkin vaihtoehtoja on... Aika moni vain vetoaa siihen että kun ei ole käsketty saati kutsuttu, pitäisi olla oma-aloitteinen. härre gud.
Ps. toki Kapiaisen minun viestiäni edeltävään viestiin viittasin tuolla postauksella ensisijaisesti.
Edellisen säästökierroksen aikana MPK:n koulutuksen myötä saatiin paikattua kertausvajetta ainakin jonkin verran, syystä että aktiiviset reserviläiset hakeutuivat MPK:n kursseille kun oli tiedossa että PV kertauttaa vain muutamia tuhansia ukkoja. Eihän se riittänyt mitätöimään PV:n tempausta, mutta hillitsi negatiivista kehitystä ainakin kertausharjoitusvuorokausisssa laskettuna.
Pss. Siinä olen kuitenkin samaa mieltä Handen ja Skrädiksen kanssa että kun reservin koulutusvaje on jo muutenkin vähintäänkin helvetin suuri niin siihen lyödään lovea taas oikein kunnolla. 2-10 vuoden päästä (jos nousukausi tulee ja PV:kin saa lisää rahaa) taas intoillaan että kuinka PV taas lisää kertauksia ja kertauttaa huimat 10 000-20 000 reserviläistä vuodessa... Määrä joka normaalisti voidaan katsoa lähinnä välttävänä/tyydyttävänä määränä, eikä sillä paikata näiden vuosien laiminlyöntejä sitten millään.