Keskustellaan sähköstä

Leikki loppuu sitten tänään. Sopparimme siis päätyy ja huomisesta lähtien menemme pörssi sähköllä. Tänään on pyykkikone pyörinyt tauotta.
Lattialämmityksen käänsin yösähkölle. Nyt sitten pitäisi lämmittää ainostaan yöaikaan. Pumppu sitten jatkuvasti päällä 22 asteen asetuksella. Suihkut täytyy pitää lyhyinä ja välttää saunassa käyntiä.
 
Leikki loppuu sitten tänään. Sopparimme siis päätyy ja huomisesta lähtien menemme pörssi sähköllä. Tänään on pyykkikone pyörinyt tauotta.
Lattialämmityksen käänsin yösähkölle. Nyt sitten pitäisi lämmittää ainostaan yöaikaan. Pumppu sitten jatkuvasti päällä 22 asteen asetuksella. Suihkut täytyy pitää lyhyinä ja välttää saunassa käyntiä.
Yösähköohjauksella lämmitykset menevät päälle sitten noin klo 22 aikaan, jolloin usein on vielä kalliita tunteja. Kannattaa tutustua esim. Shellyn tuotteisiin, joilla saa ohjattua älykkäästi kulutusta oikeasti halvimmille tunneille. Itse olen korvannut niillä yösähkön ohjaussignaalin ja näppärästi sujuu ohjaukset nyt.
 
Meillä arvioitu kulutus noin 27000 Kwh/vuosi. Aiemmin mainitsemani Oomin 14+ sentin sähkösopimus meni pieleen, joten nyt ollaankin pörssisähkössä. Ensimmäinen pörssisähkö-lasku tuli lokakuun kahdelta viimeiseltä viikolta, jolloin oli jo pikkupakkasia. Kulutus (siis kahdelta viikolta) noin 330 Kwh ja laskun loppusumma noin 55€. Jumalauta, että helpotti.

Kiertovesipumppu 3:lta 2:lle, sähkövastus kattilasta vähän yli 30 asteeseen, sunttia pienemmälle, sähkönsäästöä ja etenkin laitteiden (pyykkikone, tiskikone) käyttämistä vältetään kalleimman sähkön aikaan. Autoa lämmitetään vain tunti, eikä kahta (mutta varmaan kovilla pakkasilla joutuu tuosta tinkimään). Lämmityskattilassa palaa "jatkuvasti" tuli, eli aamulla heräämisen jälkeen tulet uuniin, töihin lähtiessä pari palikkaa uuniin, kun lapsi tulee koulusta, se sytyttää tulen uuniin, illalla ennen nukkumaan menoa pesä täyteen, aina ennen suihkua/tiskiä/tms. tulet uuniin. Varaajaa ei ole, joten lämmin vesi on heti käytössä, mutta toisaalta myöskin jäähtyy nopeahkosti.

Mutta tammi-helmikuu jännittää, etenkin ne 30-asteen pakkaset, joita on vähintään viikko jossain vaiheessa. Silloin kattilavastus on vähintään 40-asteessa ja pumppu kolmosella. Lisäksi ulkorakennuksessa oleva vesipiste on pakko pitää melko lämpimänä, ettei putket tai paisuntasäiliö jäädy. Ja autoa saa lämmittää vähintään kaksi tuntia ja sisätilalämmitintäkin vähän huudattaa... Van sepä se on sen aejjan murhe.
 
Meillä arvioitu kulutus noin 27000 Kwh/vuosi. Aiemmin mainitsemani Oomin 14+ sentin sähkösopimus meni pieleen, joten nyt ollaankin pörssisähkössä. Ensimmäinen pörssisähkö-lasku tuli lokakuun kahdelta viimeiseltä viikolta, jolloin oli jo pikkupakkasia. Kulutus (siis kahdelta viikolta) noin 330 Kwh ja laskun loppusumma noin 55€. Jumalauta, että helpotti.

Kiertovesipumppu 3:lta 2:lle, sähkövastus kattilasta vähän yli 30 asteeseen, sunttia pienemmälle, sähkönsäästöä ja etenkin laitteiden (pyykkikone, tiskikone) käyttämistä vältetään kalleimman sähkön aikaan. Autoa lämmitetään vain tunti, eikä kahta (mutta varmaan kovilla pakkasilla joutuu tuosta tinkimään). Lämmityskattilassa palaa "jatkuvasti" tuli, eli aamulla heräämisen jälkeen tulet uuniin, töihin lähtiessä pari palikkaa uuniin, kun lapsi tulee koulusta, se sytyttää tulen uuniin, illalla ennen nukkumaan menoa pesä täyteen, aina ennen suihkua/tiskiä/tms. tulet uuniin. Varaajaa ei ole, joten lämmin vesi on heti käytössä, mutta toisaalta myöskin jäähtyy nopeahkosti.

Mutta tammi-helmikuu jännittää, etenkin ne 30-asteen pakkaset, joita on vähintään viikko jossain vaiheessa. Silloin kattilavastus on vähintään 40-asteessa ja pumppu kolmosella. Lisäksi ulkorakennuksessa oleva vesipiste on pakko pitää melko lämpimänä, ettei putket tai paisuntasäiliö jäädy. Ja autoa saa lämmittää vähintään kaksi tuntia ja sisätilalämmitintäkin vähän huudattaa... Van sepä se on sen aejjan murhe.
Olen elänyt ja kasvanut tässä kuvaamassasi todellisuudessa. Olin pienenä kuin tuo sinun lapsesi joka oli ohjeistettu tarkoin miten tulet sytytetään ja venttiilit avataan kun tullaan koulutusta kotiin. Ei voinut mennä ensin kaverin luokse koska koti piti lämmittää. Sellaista se on elämä enkä päivääkään antaisi pois.
 
Olen elänyt ja kasvanut tässä kuvaamassasi todellisuudessa. Olin pienenä kuin tuo sinun lapsesi joka oli ohjeistettu tarkoin miten tulet sytytetään ja venttiilit avataan kun tullaan koulutusta kotiin. Ei voinut mennä ensin kaverin luokse koska koti piti lämmittää. Sellaista se on elämä enkä päivääkään antaisi pois.
Paitsi meillä on jo niin pehmeää, että lapsi sai pakkaspäivänä mennä kaverille, vaikka olisi pitänyt lämmittää... (Puhumattakaan siitä, että kallista dieseliä tuhlattiin 50 km ajoon hakureissulle työpäivän ja -matkan jälkeen). Hemmotteleekohan sitä penikat pilalle... No, just kaksi viikkoa sitten oli paljasjalkaisen paikallisen isän kanssa puhetta näistä kuskaamisista, verrattuna omaan lapsuuteen, että onneksi asenteet ovat muuttuneet. Ja tuohon kaveripaikkaan oli 40 km yhteen suuntaan, eli 80 km työpäivän jälkeen. Ja sianselällä oleva soratie peilijäällä ei ole kaikkein ihanin ajettava.
 
Olen elänyt ja kasvanut tässä kuvaamassasi todellisuudessa. Olin pienenä kuin tuo sinun lapsesi joka oli ohjeistettu tarkoin miten tulet sytytetään ja venttiilit avataan kun tullaan koulutusta kotiin. Ei voinut mennä ensin kaverin luokse koska koti piti lämmittää. Sellaista se on elämä enkä päivääkään antaisi pois.
Ai niin. Antaisin mielelläni pois elämästäni sen 6 vuotta, mikä asuttiin vanhalla koululla. Jokaisessa huoneessa oli pönttöuuni (olohuoneessa kaksi). Keittiössä oli ainoa hana ja siitä tuli kylmää vettä. Lämmintä vettä sai puuhellan torven ympärillä olevasta vesisäiliöstä (tai kattilasta). Vessa oli 100 metrin päässä pihan takana oleva ulkohuussi. Pesutilat olivat reilun 200 metrin päässä puulämmitteisessä rantasaunassa, jossa lämmin vesi oli vesipadassa ja vesi otettiin pataan joka kerta erikseen järveen nostettavasta vesipumpusta. Koulu oli rakennettu 1940-luvun lopussa ja ikkunan raosta tuli hyönteiset sisään (jos penikka oli rikkonut teipin) ja lattian ja seinän välissä oli lapsensormen mentäviä rakoja. Hengitys huurusi aamulla talvella ja syksyllä herätessä, ennen kuin isä sai laitettua tulet kakluuniin ja lämpö alkoi vastata. Onneksi puut olivat kunnan puolesta ja vuokra opettajanasunnosta oli hyvin halpa.
 
Ministeri Saarikko ilmoittaa, että sähköyhtiöiden "ylisuuriin" (kukahan nuokin määrittelee) voittoihin nykyisessä markkinatilanteessa tullaan puuttumaan lisäverolla. Lienee kysymys ns. windfall-verosta, jos tätäkään olen oikein ymmärtänyt. Vähemmälle huomiolle on jäänyt, että tämä vero ei suinkaan pienennä tavan kansalaisen sähkölaskua, vaan päinvastoin tekee sen entistäkin suuremmaksi, koska yhtiöt tottakai nilistävät kaikki ylimääräiset ja asiaankuuluvat ja kuulumattomat kustannukset loppulaskun maksajalta. Mikä helvetti siinä on, että poliitikot eivät uskalla koskea kuuden metrin seipäälläkään siihen itse systeemiin, mikä mahdollistaa tämän sähköfirmojen harjoittaman kusetuksen?
 
Oliskohan syy se että se on EU;n määräämä systeemi?
Voisi olla, mutta kun sellaista ei EU ole määrännyt, vaikka toki niin sitä selitellään typerälle rahvaalle. Sähköyhtiöt ovat itse kehittäneet tuon kartellin, ehkä ja todennäköisesti poliitikkojen hiljaisella siunauksella. Korppihan ei korpin silmää noki
 
Voisi olla, mutta kun sellaista ei EU ole määrännyt, vaikka toki niin sitä selitellään typerälle rahvaalle. Sähköyhtiöt ovat itse kehittäneet tuon kartellin, ehkä ja todennäköisesti poliitikkojen hiljaisella siunauksella. Korppihan ei korpin silmää noki

Seuratkaa euroja, sieltä se totuus tässäkin tapauksessa löytyy.
 
Kuluttaja-asiamies on käynnistänyt selvityksen kolmesta sähköä "myyvistä" yhtiöistä. Vaasan Sähkö, Oomi ja joku kolmas , en nyt muista.
Itsellä oli Oomin sopimus jota muuttivat mahdollisuuksien mukaisesti. ja pääsääntöisesti hintaa ylös. Niiden kanssa tullut mitään järkevää keskustelua hinnan kohtuullistamiseksi.
Fortum oli helpompi neuvotella ja ens viikolla loppuu Oomin sopimus. Sen jälkeen voi jo laittaa taas uunin päälle kun sähkön kustannus on huomattavasti pienempää.
.
 
Joka toinen viikonloppu on ollut ilmaista sähköä, tosin siirtomaksun takia ei voi tuhlata.
Saunan lauteiden alla on hukkatilaa, sinne voisi panna niin suuren vesivaraajan kuin mahtuu, ainakin 1000 litraa.
Sitä voi sitten lämmittää ilmaisella sähköllä, kun semmoista on.
 

 
Voisko joku vinkata mistä sais ostaa Tuulivoima sähköä? Sitä kun mainostettiin ihanan halpana sähkönä,toi ydinvoimasähkö on niin kallista ettei köyhä voi sitä ostaa🤔mulle kelpais ihan vaik pienempikin määrä kerralla,mulla on farmari Lada johon mahtuu enempi lastia ni voisin vaik ite hakee sitä jostain.
 
Joka toinen viikonloppu on ollut ilmaista sähköä, tosin siirtomaksun takia ei voi tuhlata.
Saunan lauteiden alla on hukkatilaa, sinne voisi panna niin suuren vesivaraajan kuin mahtuu, ainakin 1000 litraa.
Sitä voi sitten lämmittää ilmaisella sähköllä, kun semmoista on.
Meillä iltapesujen jälkeen korkein piikki sähkön kulutuksessa. Varaaja alkaa lämmittämään vettä.
 
Viimeksi muokattu:
Meillä iltapesujen jälkeen korkein piikko sähkön kulutuksessa. Varaaja alkaa lämmittämään vettä.
Sama. Ellei käydä saunassa (sähkökiuas).
Tarkoitus siirtää lämpimän veden tuotto myöhemmälle yöllä talvisin ja aurinkoisina päivinä, kun tulee aurinkosähköä, niin aamupäivälle. Vaatii vaan lämmitysremonttia kun nykyinen varaaja ei tue ajasta ja menee vähintään tammikuun lopulle, ennenkuin saadaan muutosta
 
OL3, esim., ei ole toiminut vielä ilmoisna ikinä (paitsi vähän aikaa koekäytössä, silloinkin pörssisähkön hinta ampaisi pilviin) mutta silti meitä ei ole menneinä vuosina varoiteltu sähkön tuotannon puutteesta johtuvista sähkökatkoista ja neuvottu vuoraamaan vessanpönttöjä muovikasseilla, katkojen aikana. Sähkön tuonti rysslandiastakin on ollut melko pientä, kovinakin pakkastalvina, mikä nyt siis sekin vähä on toki kokonaan poikki ryssän hyökättyä Ukrainaan. Sähköpulaa silti selitellään juuri Ukrainan sodalla. Varoittelussa haiskahtaakin em. lisäksi se, että "muuttuneessa markkinatilanteessa" suomalaiset sähköyhtiöt tulevat myymään sähköä mieluummin sellaisiin maihin, joista saa kiskottua korkeammat hinnat kuin Suomesta, omasta maasta ei niin väliä. Omia varavoimaloitakaan ei millään tahdottaisi käynnistää, ja jos käynnistetään, yhtiö ilmoittaa jo etukäteen (Fortum Tahkoluoto) myyvänsä sähköä vain korkeimman hinnan tarjoavalle. On se perkele, että oma eduskuntamme ei halua/kykene/pysty/ymmärrä pistää stoppia tälle(kään) kusetukselle.
 
OL3, esim., ei ole toiminut vielä ilmoisna ikinä (paitsi vähän aikaa koekäytössä, silloinkin pörssisähkön hinta ampaisi pilviin) mutta silti meitä ei ole menneinä vuosina varoiteltu sähkön tuotannon puutteesta johtuvista sähkökatkoista ja neuvottu vuoraamaan vessanpönttöjä muovikasseilla, katkojen aikana. Sähkön tuonti rysslandiastakin on ollut melko pientä, kovinakin pakkastalvina, mikä nyt siis sekin vähä on toki kokonaan poikki ryssän hyökättyä Ukrainaan. Sähköpulaa silti selitellään juuri Ukrainan sodalla. Varoittelussa haiskahtaakin em. lisäksi se, että "muuttuneessa markkinatilanteessa" suomalaiset sähköyhtiöt tulevat myymään sähköä mieluummin sellaisiin maihin, joista saa kiskottua korkeammat hinnat kuin Suomesta, omasta maasta ei niin väliä. Omia varavoimaloitakaan ei millään tahdottaisi käynnistää, ja jos käynnistetään, yhtiö ilmoittaa jo etukäteen (Fortum Tahkoluoto) myyvänsä sähköä vain korkeimman hinnan tarjoavalle. On se perkele, että oma eduskuntamme ei halua/kykene/pysty/ymmärrä pistää stoppia tälle(kään) kusetukselle.
Ei se ihan noin ole. Venäjän sähköstä ei olla oltu totaalisen riippuvaisia muuten kuin hypoteettisessa pakkastalvessa jolloin ruotsin ja norjan vesivarannot on matalalla. Mutta sähkön tuonti on ollut kyllä merkittävää 2021 10% käytetystä sähköstä tuotiin Venäjältä. Venäjän sähkö on osaltaan pitänyt hintoja matalalla tilanteessa, jossa olemme riippuvaisia toisten tuottamasta sähköstä. 1300MW syöttölinja perusvoimaa on poissa, sillä on iso vaikutus.
 
Voisko joku vinkata mistä sais ostaa Tuulivoima sähköä? Sitä kun mainostettiin ihanan halpana sähkönä,toi ydinvoimasähkö on niin kallista ettei köyhä voi sitä ostaa🤔mulle kelpais ihan vaik pienempikin määrä kerralla,mulla on farmari Lada johon mahtuu enempi lastia ni voisin vaik ite hakee sitä jostain.
Heleniltä on tullut tähän asti itselleni edullista ydinvoimaa, noin 5 senttiä kilowattitunti.
 
Back
Top