Olen tehnyt sopimusta puhelimitse, kuten minulle Helenin asiakaspalvelussa neuvottu MUUTTOPUHELIMESTA, kun kerroin että heihin vaikea päästä. Puhelimitsekin qvoi tehdä, jos tarpeeksi selkeästi esittää asian, ja varmista vielä kysymällä uudestaan, puheluita tallennetaan. Ymmärsin että Suomessa laillinen on myös suullinen sopimus.
Ennen tätä keskustelin asiakaspalvelun kanssa, kerroin että haluan vaihtaa kallista 24 kk sopimusta sovitusti maksamalla 50 € kertasakkoa. En käyttänyt sanaa vaihtoturva, ihan outo sana minulle, en ole kuullut aikaisemmin. Me puhuttiin sakosta, koska itse pyysin sellaista 24 kk sopimusta, jota voin keskeyttää sakolla. Sakon määräksi kerrottu 50 euroa.
Helen nosti tallenteet, kun olin solmimassa sopimusta, vahvisti paikkansapitävyyden. Tein sopimusta. Keskeytin sen tammikuun lopulla, vaihdoin pörssisähköön.
Nyt luettuna kirjoitus Vären kusetuksesta vaihtoturvalla, varmistin asian Helenilta ja minulle vahvitstettu klo 18.30 Helenin Muuttopuhelimesta että maksan vain sitä 50 € kertasakkoa ja sitten maksan pörssisähkön sopimuksen mukaisesti, toistaiseksi voimassa olevana. Mistä vaihtoturvassa asiakaspalvelija ei puhunut.
Luin uutta sopimusta, ei siellä ole mitään maininta 50 €:n sakosta.
Muuten yleisehdot, ja avainsana "ellei muuta sovittu".
Edeltävä sopimusta en lukenut, täytyy myöntä. Ymmärsin että ratkaiseva on että muuta sovittu ja puhelun tallenteet.