Keskustellaan sähköstä

Juu kyllä se on nyt niin, että tulee todella rumaa jälkeä talouteen.

Pieni esimerkki. Tutulla Lapissä mökki, sähkö ennen 300-400€/kk talvella, jatkossa helposti 1000-1200€/kk. Pitäisi saada siirrettyä vuokraan noussut sähkön hinta, tuskin onnistuu koska tulijoita nälillä bensan hinnoilla tuskin on entiseen malliin ja näillä perheillä on sähkölaskut maksettavana kotonakin. Vaihtoehdoksi jäänee a) vetää sähköt kiinni ja odottelemaan parempia aikoja b) myydä mökki. Myynti tuskin kannattaa, samojen ongelmien parissa painii moni muukin ja ostajat lienevät vähissä.

Jännityksellä odotan koska kaatuu ensimmäiset ravintolat ja teollisuudessakin pistetään kohta koneita seis kun ei kannata.
Osa suunnitelmaa. Kuten vihreäsiirtymä ja korona. Kuritetaan keskiluokka ja pk-yritykset nollille. Et omista mitään ja olet onnellinen. Kyllähän tämän on jokainen yli 85äo:n omaava ihminen nähnyt vähintään muutaman vuoden ajan.
 
Osa suunnitelmaa. Kuten vihreäsiirtymä ja korona. Kuritetaan keskiluokka ja pk-yritykset nollille. Et omista mitään ja olet onnellinen. Kyllähän tämän on jokainen yli 85äo:n omaava ihminen nähnyt vähintään muutaman vuoden ajan.
Tämä tuhoaa maataloudesta senkin osan mitä ei pakkokeinoin onnistuta tekemään.
 
Suunnitellusti OL3 ajoi itsensä alas klo 10 maissa. Tällä kertaa ei pelikaania.
Mikä on pelikaani? Pilako?

Ymmärsin että koekäyttää sitä koko ajan, siihen kuuluu alas ylös menoa?
 
Viimeiset 11 kuukautta olen maksanut keskimäärin 18 eur/kuukausi sähköstä, kuluttanut 841,6kWh.
Tämänvuoden heinä/elokuulle ei ole vielä mitään kulutustietoja annettu, saa nähdä mitä tulee.
 
Suurinpiirtein kaikilla joilla ei ole kiinteää sopimusta eikä hinta ylitä vielä 30 senttiä kallistuu sähkö kuukauden sisään 50-150%.
Eli 58% lokakuusta lähtien ei ole vielä mikään katto?
No miten OL3:n kanssa? Onko keväällä valmis?
 
Viimeiset 11 kuukautta olen maksanut keskimäärin 18 eur/kuukausi sähköstä, kuluttanut 841,6kWh.
Tämänvuoden heinä/elokuulle ei ole vielä mitään kulutustietoja annettu, saa nähdä mitä tulee.
18 eur/kk sähkösiirron kanssa vai ilman?

Millä hinnalla sulla oli sähkö, kun näin paljon, 851 kWh kuluttanut? Kuulosta todella edulliselta sähköltä, puolet minun viime laskun kulutuksesta.
 
18 eur/kk sähkösiirron kanssa vai ilman?

Millä hinnalla sulla oli sähkö, kun näin paljon, 851 kWh kuluttanut? Kuulosta todella edulliselta sähköltä, puolet minun viime laskun kulutuksesta.
Koko summa siirtoineen ja veroineen.

Ei tietoa mikä sähkön hinta. Kokkolan Energian asiakas olen.
 
Millä hinnalla sulla oli sähkö, kun näin paljon, 851 kWh kuluttanut? Kuulosta todella edulliselta sähköltä, puolet minun viime laskun kulutuksesta.
Tyypillisessä yksiössä sähköä kuluu vuodessa n. 1500-2500 kWh (kilowattituntia). Jos asunnon kylmälaitteet ovat pienikokoisia, pakastinta ei löydy ollenkaan ja pyykit pestään taloyhtiön pyykkituvassa, voi yksiössä päästä jopa alle 1000 kWh vuosikulutukseen. https://www.sahkon-kilpailutus.fi/sahkonkulutus/
Minulla pakastinta ei ole (pakastinlokero jääkaapissa) ja pyykit pesen taloyhtiön pyykkituvassa (pesukone käynnistyy kännykkäsoitolla, maksaa 2eur/90min).
Joten tuon ylläolevan lainauksen mukaan kulutukseni on pientä.
 
Eli 58% lokakuusta lähtien ei ole vielä mikään katto?
No miten OL3:n kanssa? Onko keväällä valmis?
Virallisen arvauksen mukaan OL3:n koeajo päättyy ja normaali tuotanto alkaa joulukuussa, taisi olla puolen kuun paikkeilla viimeisin arvio. Siihen saakka tehoa syötetään verkkoon vaihtelevilla tehoilla suunnitellun aikataulun mukaan. (+yllärit) Mää löysin sen tehoaikataulinkin viime viikolla TVO:n saitilta.
 
Virallisen arvauksen mukaan OL3:n koeajo päättyy ja normaali tuotanto alkaa joulukuussa, taisi olla puolen kuun paikkeilla viimeisin arvio. Siihen saakka tehoa syötetään verkkoon vaihtelevilla tehoilla suunnitellun aikataulun mukaan. (+yllärit) Mää löysin sen tehoaikataulinkin viime viikolla TVO:n saitilta.
Olkiluoto 3 ei tule toimimaan täydellä teholla ennen ensi kesää. Se on varma asia se.
 
Virallisen arvauksen mukaan OL3:n koeajo päättyy ja normaali tuotanto alkaa joulukuussa, taisi olla puolen kuun paikkeilla viimeisin arvio. Siihen saakka tehoa syötetään verkkoon vaihtelevilla tehoilla suunnitellun aikataulun mukaan. (+yllärit) Mää löysin sen tehoaikataulinkin viime viikolla TVO:n saitilta.
Olkiluoto 3 ei tule toimimaan täydellä teholla ennen ensi kesää. Se on varma asia
 
Minulla pakastinta ei ole (pakastinlokero jääkaapissa) ja pyykit pesen taloyhtiön pyykkituvassa (pesukone käynnistyy kännykkäsoitolla, maksaa 2eur/90min).
Joten tuon ylläolevan lainauksen mukaan kulutukseni on pientä.
Ymmärsin että kuukaudessa kuluttanut hinnan nähden, no sitten, joo. Aika pieni jos vuodessa.
 
Virallisen arvauksen mukaan OL3:n koeajo päättyy ja normaali tuotanto alkaa joulukuussa, taisi olla puolen kuun paikkeilla viimeisin arvio. Siihen saakka tehoa syötetään verkkoon vaihtelevilla tehoilla suunnitellun aikataulun mukaan. (+yllärit) Mää löysin sen tehoaikataulinkin viime viikolla TVO:n saitilta.
Osaatko kertoa mitä tarkoittaa kun Helen ilmoitti lokakuun noususta 58%? Pitävätkö ne koko kuukauden tuon hinnan, vai koko laskutusjakson?
 
Laitoin tänään kiinni joulukuusta eteenpäin 18,9 s/kwh kahdeksi vuodeksi. Ei ollut kanttia katsella tilannetta ilman kiinteää hintaa, kulutus meillä on kuitenkin yli 20000 kwh vuodessa.
Mistä sait tuon hintaan?
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top