Maanpuolustuksen kannalta välttämätön asia, josta on mitä kummallisimpia käsityksiä johtuen erilaisista historiakäsityksistä. Eilen on yön älymystö mähissyt
tietovuotajaketjussa aamuneljään.
Pieni alustus siitä, miten pikkukuninkaiden ja kyläpäälliköiden hajanaisista riista- ja pyyntikulttuureista siirryttiin maanviljelyyn ja yhden kuninkaan alaisuuteen ja mitä sitten tapahtui.
Suomi ja Ruotsi eivät olleet kansallisvaltioita vuonna 1000, eikä sellaisia ollut muuallakaan. Paavin hallintovalta tuli ensin Sveanmaalle, ja pohjoiset osat taipuivat 150 vuoden riitelyn jälkeen. Sen jälkeen kirkko rantautui Suomeen ja alkoi kantaa veroa ja luetteloida sekä hallita ihmisiä tällä puolella. Suomessa oli aivan samantyylinen pikkuheimojen kulttuuri kuin oli ollut Sveanmaalla ja Göötanmaallakin ennen kuin svealaiset yhdstyivät Upsalan ylikuninkaan alaisuuteen. Eurooppalainen valtaus tehtiin tänne ikään kuin tyhjään organisoimattomaan tilaan.
Suomenkielisten identiteetti oli osin kieli-identiteetti jo ennen Hegeliä, mutta ei kohottavassa kansallisromanttisessa mielessä. Tämä seuraa automaattisesti papiston ja virkamiehistön puhuessa vierasta kieltä. Kestää tietenkin todella kauan ennen kuin rannikkoseudun vaikutus tuntuu Hämeessä - eihän se se tunnu siellä oikein vieläkään. Voimakkaimmin kirkko ja papisto vievät uutta kulttuuria - joka ei edes ole alun alkaen mikään ruotsalaisuus vaan sinnekin tuontitavaraa.
Yksikään sivistyskieli ei voi kehittyä ilman ulkokielten vaikutusta. Suomi tuli aikanaan aloittamaan matkan kansankielestä kirjoituspöytäkieleksi vahvojen ruotsalaisuuksien (Agricola) myötä. Ruotsalaisuuksia tosin korvattiin uudissanoilla kansallisromantiikan aikana. Vielä 1800-luvun alkupuolella mentiin "restauranttiin" tai "biblioteekkiin" ja yliopistossa "studeerattiin botaniikkia". Noin niin kuin suomeksi. Lönnrot oli täysin suomenkielisestä perheestä, ja korvasi pahimpia sanamuukalaisuuksia.
Moni korvattu sana jäi käyttöön pitkäksi aikaa. Esim. "hushållerska" korvattiin jo 1800-luvulla, mutta Niinistökin puhui vielä "huushollin pidosta" maanpuolustuspuheessaan.
Suomenkielinen sivistys luotiin 1800-luvulla. Siihen asti "sivistys" oli ruotsinkielistä. Vanhaan aikaan sivistys oli luku- ja kirjoitustaitoa. Sivistys ei ollut tarjolla kansan valtavalle enemmistölle. Vuosisatoja Ruotsin itäinen puoli toimi tärkeänä veronkannon kohteena, kun läntinen osa, Ruotsi, vaurastui. Luonnollisesti myös länsiosaa verotettiin rankasti, ei se yksin Turun asia ollut. Oli kuntia, jotka joutuivat toimittamaan tynnyrikaupalla vaikkapa lahnankieliä Tukholmaan. On siinä pyytämistä. Mutta eniten Suomesta tarvittiin sotilaita, joilla tuota suurvalta-asemaa tehtiin. Voimakkaimmillaan Ruotsi oli kuningatar Kristiinan kaudella 1600-luvulla. Siitä se tähti alkoi laskea, ja 1700-luvulla "suomalaistuneet" ruotsinkieliset halusivat jo kapinoida pois kuninkaan alta.
Verraten varhain ruotsia ensisijaisesti puhuva väestö alkoi mieltää itsensä irti kuninkaasta, ja alkoi identifioitua uudella tavalla, vaikkakaan tuolloin ei puhuttu suomenruotsalaisista. Sen sijaan juuri ruotsinkieliseltä puolelta alkoivat ne toimenpiteet, jotka johtivat suomalaisuusliikkeen syntyyn. Tähän johtivat ajan muodit, filosofiat ja valtavirtaukset mutta myös se, että suomalaisten omaleimaisuus oli (äidinkielestä riippumatta) erkaantunut ruotsalaisuudesta eikä venäläiseksi ollut kiinnostusta ryhtyä.
Snellman ymmärsi varmasti, että itsemääräämisoikeuden ja suuremman itsenäisyyden saavuttamiseksi oli luotava suomenkielinen sivistys. Vaikka kirkollisissa teksteissä jonkinlainen Agricola-suomi oli otettu käyttöön, 1800-luvulle tultaessa Suomi oli kansakuntana täysin hädänalaisessa tilassa: ei suomenkielisiä kouluja, kirjastoja, teattereita, kirjallisuutta eikä oikeutta käyttää suomea virallisena kielenä.
Kun Suomesta tuli Venäjän suuriruhtinaskunta, siitä tuli samalla ensimmäistä kertaa oma
valtiollinen yksikkö. Tällöin Snellman, Lönnrot ja kumppanit alottivat projektin, jonka aikana luotiin suomen kieli sivistyskielenä. Eikä tsaari pannut vastaan. Päinvastoin. Lönnrotin aikana kehitettiin 200 000 suomen sanaa (Agricola oli käyttänyt n. 8000 sanaa). Luotiin kasviopin, laki- ja lääketieteen sanastot. Ennen Lönnrotin työtä yliopistossa ei olisi voinut opiskella suomeksi, kun ei tarvittavia
sivistyskäsitteitä kielessä ollut.
Lönnrot piti ensimmäisen kerran luennon suomeksi aloittaessaan suomen kielen ja kirjallisuuden professorina Castrénin jälkeen - vaikka häntä oli kielletty (suomen kielen professori Castrén ei luennoinut suomeksi). Ja kun Forsmanin komitea ehdotti keisarille suomen ottamista tasaveroisena kielenä ruotsin rinnalle, keisari suostui ja antoi kieliasetuksen 1863. Se oli murros. 1870-1880-luvuilla meillä oli suomenkielinen teatteri, suomenkielinen kirjallisuus, suomenkielisiä kouluja (joita svekomaanit, kuten Kothén, jarruttelivat kaikin voimin), suomenkieliset opiskelivat yliopistossa ja virkamiesten piti tehdä suomen tutkinto.
Kaikki se, mitä ei saatu aikaan 700 vuodessa Ruotsissa, tehtiin reilussa 50 vuodessa Venäjän suuriruhtinaskunnassa. Tästä syystä Aleksanterin patsas vielä komeilee Senaatintorilla.
On turha spekuloida sillä, miten kauan olisi kestänyt saada kansan enemmistölle jonkinlaiset oikeudet omaan kieleen maakunnassa. On muistettava, että ruotsinkielisten joukossa oli 1800-luvulla paljon fennomaaneja, jotka pyrkivät parantamaan suomen kielen ja kansan enemmistön asemaa. Snellman tuskin suomea osasi, mutta taisteli suomalaisen sivistyksen puolesta. Joka tapauksessa olisi kestänyt liian kauan, jotta Suomi olisi voinut itsenäistyä vuonna 1917. Eräs tutkija (Pentti Anttonen) sanoikin, että ilman
Kalevalaa itsenäisyys 1917 olisi ollut mahdoton. Meillä ei olisi ollut suomenkielistä keskiluokkaa.
Miksi sitten venäläisviha syntyi? Varsinainen ns. ryssäviha alkoi 1899 helmikuun manifestista. Venäläistämistoimet katsottiin petokseksi, ja niitä vastaan käytiin vastarintaan. Kahdesta sortokaudesta toinen olisikin lopettanut meidät kokonaan. Ensimmäinen maailmansota pelasti meidät täysvenäläisiltä pakkotoimilta.
Vain parisataa metriä on ensimmäisen Aleksanterin patsaalta portaikkoon, jossa sattui kenraalikuvernööri Bobrikoviin Eugen Schaumanin luoti.
Mitä kieleen tulee, homma itsenäisessä Suomessa kippasi nyt toisinpäin. 1920-luvulla kieliasetuksessa turvattiin lähinnä ruotsinkielisten oikeudet. Minusta tämä tausta pitää jokaisen ymmärtää ja sen myötä ymmärtää ruotsin kieli arvokkaana osana omaleimaista suomalaisuutta. Vaikka itse olen suomenkielinen, puhun ja luen mielelläni ruotsia.
Se siitä. Tultiin uuteen aikaan. Sisällissodan jälkeen Tarton rauhassa solmitut rajat näki jokainen reaalipoliitikko epätyydyttäviksi Venäjän kannalta, ja Mannerheim sanoikin talvisodasta, että se oli vain "vapaussodan jatkoa", jolloin kansan täytyi joko lunastaa olemassaolonsa oikeutus tai menettää se.
Kansallisromantiikan jälkilaineissa uudella ajalla suomalaisia myös kasvatettiin sotaan: kouluissa Runebergin avulla ja kasarmilla itsenäisen Suomen aloittelevan armeijan harjoituksissa ja suojeluskuntien työllä. Ylioppilaista tuli vänrikkejä. Mutta suurimman osan rivimiehen kärsimyksestä ja lujuudesta kantoi suomalainen työmies ja pienviljelijä. Moni oli punaisten poika.
Tänä päivänä meillä on oikeastaan (laajalla enemmistöllä) 150 vuotta sivistystä, ja siihen mahtuu sekaan sisällissota, talvisota, jatkosota, Lapin sota ja sekä oikeiston että vasemmiston kumousyritykset.
Sitten siihen mahtuu melkein viisikymmentä vuotta YYA-aikaa, jolloin radiossa soi hyljeksittyjen maansa pelastaneiden veteraanien korviin partisaanimusiikki, risuparrat sanovat kadulla, että mitäs menitte. Sitten romahtaa Neuvostoliitto ja osa pankkijärjestelmää, jonka kansa pelastaa yhteisellä ponnistuksella Viinasen ruoskan alla. Sitten juoksemme Euroopan unioniin ja euroon, jossa saksalaisten ja ranskalaisten pankkien sijoitukset nyt pelastettiin osaksi Suomen kansan voimin ja Katainen sai komissaarinpaikan.
Maassa on myös n. 60 000 venäjänkielistä ja 15 000 somalin kielen puhujaa.
Samalla pitäisi päättää tulevaisuuden puolustuksen suuntaviivoista.
Onnea.
