Kirjat

Bookbeatissä näkyy olevan Simo Häyhästä kirja, onko kukaan tutustunut tähän??.
Meinasin aloittaa tuo keskivikkona kun käyn keskisuomessa.

Tämä ? Olen kerran lukenut aiemman painoksen. Kirjasta ainakin noin 1/3 muistini mukaan käsittelee tarkka-ampujataktiikoita ja tekniikoita. Lopussa oli myös asiaa PV:n nykypäivän snaipperitoiminnasta.

 
Vaikuttaa mielenkiintoiselta. Lienee harvinaista herkkua nämä saksasta käännetyt rivimiesten muistelukset.
Jep, näin on. Pitäisi hankkia tuosta vielä osa 2. Mutta hatuttaa suunnattomasti, että miksei Lothar Rendulicin muistelmia ole suomennettu. Luulisi Suomessa löytyvän kiinnostusta, kun Rendulicin kirjat ovat kuulemma (en osaa saksaa) alallaan huippuja.
 
Tämä ? Olen kerran lukenut aiemman painoksen. Kirjasta ainakin noin 1/3 muistini mukaan käsittelee tarkka-ampujataktiikoita ja tekniikoita. Lopussa oli myös asiaa PV:n nykypäivän snaipperitoiminnasta.

Tämä, olen jo aloitellut kuntelemaan tätä. Vaikuttaa ihan ookoolle.

Simo Häyhä - Tarkka-ampuja
 
Jep, näin on. Pitäisi hankkia tuosta vielä osa 2. Mutta hatuttaa suunnattomasti, että miksei Lothar Rendulicin muistelmia ole suomennettu. Luulisi Suomessa löytyvän kiinnostusta, kun Rendulicin kirjat ovat kuulemma (en osaa saksaa) alallaan huippuja.

Lieneekö Rendulicin maineella Lapin polttajana mitään tekemistä asian kanssa. Amazonista olen ajoittain ostanut englanniksi käännettyjä saksalaissotilaiden muistelmia. Koala kustannus on joitain myös julkaissut suomeksi.
 
Siksikin luulisi, että suomalaisia kiinnostaisi lukea Rendulicin näkemys asiaan. Lisäksi Rendulicia ei ole käännetty englanniksi ollenkaan. Olen itse asiassa vinkannut Koalalle ja Koalan nykyiselle saksan suomentajalle (Raimo Malkamäki), että mm. Rendulicia kannattaisi suomentaa. Ylipäätään meillä Suomessa on tilanne, että suomennetaan sotahistoriassa suoranaista p*skaa (Beevor, Guido Knopp jne.), mutta esimerkiksi Mark Soloninia, Bogdan Musialia tms. ei lainkaan, vaikka esimerkiksi Soloninia on käännetty viroksikin.
 
Siksikin luulisi, että suomalaisia kiinnostaisi lukea Rendulicin näkemys asiaan. Lisäksi Rendulicia ei ole käännetty englanniksi ollenkaan. Olen itse asiassa vinkannut Koalalle ja Koalan nykyiselle saksan suomentajalle (Raimo Malkamäki), että mm. Rendulicia kannattaisi suomentaa. Ylipäätään meillä Suomessa on tilanne, että suomennetaan sotahistoriassa suoranaista p*skaa (Beevor, Guido Knopp jne.), mutta esimerkiksi Mark Soloninia, Bogdan Musialia tms. ei lainkaan, vaikka esimerkiksi Soloninia on käännetty viroksikin.

Malkamäki on suomentanut tähän mennessä Luftwaffen lentäjämuistelmia sen jälkeen kun Hannu Valtonen taisi lopettaa ne hommat. Lisäksi Malkamäki on kääntänyt ainakin pari tai kolme panssarisotamuistelmaa.
 
Tämä ? Olen kerran lukenut aiemman painoksen. Kirjasta ainakin noin 1/3 muistini mukaan käsittelee tarkka-ampujataktiikoita ja tekniikoita. Lopussa oli myös asiaa PV:n nykypäivän snaipperitoiminnasta.

Onko hyvä, kannattaako hankkia? Lisäys, hyllyssä on ainakin yksi häyhäkirja
 
Mahtaako tämä olla kenellekään tuttu kirja? Kiinnostaisi nämä Lapissa palvelleen SS-Nord-sedän muistelot. Teokseen on viitattu muutamassa lukemassani kirjassa, mutta itse opusta en ole saanut käsiini. Katso liite: 52495

Tässä on kuulemani mukaan myös juttua Pohjois-Suomen ja Lapin sodan taisteluista vaikka kertookin Operaatio Nordwindin taisteluista.

240385686_10220676835811095_5677946592243801483_n.jpg
 
Valitettavasti itselläni ei ole yhtään kuvaa muistoksi kirjastostani. Aikoinaan yksiöni näytti divarilta, jossa kirjat ovat hyllyjen lisäksi pitkin lattiaa ja pöytiä korkeina röykkiöinä. Taloyhtiön puheenjohtajakin huomautti palokuormasta. :)
 
Kylmän sodan aikaiset eteläisen Afrikan puskasodat sissi- ja vastasissitaktiikoineen kiinnostivat siinä määrin että ostin tämän. Esittelee mm. Etelä-Afrikan maahanlaskujoukot, kaukotiedustelijat sekä Namibiassa toimineen pahamaineisen poliisin Koevoet-erikoisyksikön.

51wLoyaOu7L._SX342_SY445_QL70_ML2_.jpg

EDIT: mielenkiintoinen Koevoet-dokkari.

 
Viimeksi muokattu:
Back
Top