Kirjat

Työpaikalle hankittiin tämä tässä aika hiljattain. Olen jonkin verran lueskellut. Hyvää sotakoiratietoutta. Tarinoita koirien käytöstä erämaarintamien kenttävartioissa, partisaanijahdeissa ym. Lopussa katsaus myös nykyiseen (kirja ilmestyi 1999) viranomaisten koiratoimintaan.

1077_Nimetön153712_202221793712.jpg
 
Vieläkös Sampo Ahto laatii lehteen kirja-arvosteluja ?
Käsittääkseni Sampo Ahto luopui kirjallisuuspalstan "päätekijyydestä" viime vuoden lopulla. Kuulemani mukaan terveystilanne on sellainen, että joutuu vähintäänkin tinkimään aktiivisesta kirjoittamisesta. Samaten olen kuullut, että viime vuosina hän panosti paljon matkailuun kun terveys vielä sen salli.
 
Käsittääkseni Sampo Ahto luopui kirjallisuuspalstan "päätekijyydestä" viime vuoden lopulla. Kuulemani mukaan terveystilanne on sellainen, että joutuu vähintäänkin tinkimään aktiivisesta kirjoittamisesta. Samaten olen kuullut, että viime vuosina hän panosti paljon matkailuun kun terveys vielä sen salli.

OK. Muistini mukaan Ahto myös kovasti kritisoi lehden angloamerikkalaisia painotuksia. Varmasti osui siinä oikeaan, että saksaa osataan nykyään aiempaa huonommin. Ahto arvosteli ja arvioi aika paljon saksankielisiä sotahistoriateoksia.
 
Itse asiassa Ahto ei suoraan arvostellut omaa lehteään varsinaisesti koskaan. Tai en muista törmänneeni sellaiseen, vaikka olen selannut kaikki lehdessä olleet Ahdon jutut n. vuodesta 1970 lähtien. Ehkä kerran oli Ahdolta toinen kirja-arvostelu jo aiemmin lehdessä olleesta kirjasta, koska Ahto piti arvostelua huonona.

Kielitaidon yksipuolistumista hän tosiaan kritisoi usein. Mutta kyllä hän toisaalta kehui mm. Vince Milanon (amerikkalainen) Normandia-kirjaa. Yleisellä tasolla sellainen käsitys, että Ahdolle Englanti/Britannia ja USA ovat hyvin eri asioita. Useissa jutuissa hän on vertaillut mm. amerikkalaisten ja brittien käyttäytymistä esimerkiksi sotavankeja kohtaan.
 
Ei ole tiukasti ottaen kirjajuttu, mutta painotuote kuitenkin: Kävin tänään selaamassa uusimman Sotilasaikakauslehden. Lehteä on viime aikoina "uudistettu". Ja p*skaahan siitä tuli. Jotain uudesta "ilmeestä" kertoo se, että esimerkiksi Martti J. Karin sinänsä kiintoisa Venäjä-juttu oli venytetty peräti 7 sivuun, joista 4 sivua oli kuvia! Kuvien informatiivinen arvo on ko. artikkelissa pyörrä 0. Yksikin kuvista oli kokonaisen sivun kokoinen muotokuva Martti J. Karista! Siis voi v*ttujen kevät. Tämäkö on Upseeriliiton käsitys puolustusalan ammattilehdestä?
Ei mikään onnistunut uudistuminen mutta SAL on muutenkin kuihtunut jo pidemmän aikaa.

Minua lähinnä hymyilytti osio ”Pelit ja vehkeet” jossa esiteltiin varsin kansanomaisesti kotimainen viuhkamiina ja hukattiin vielä reipas siivu vähästäkin tekstistä sen kertomiseen kuinka iso osa upseerikunnasta aikanaan vastusti Ottawan sopimukseen liittymistä. En oikein ymmärrä mikä oli tuon sivun kohderyhmä ammattilehdessä. Upseeriko siinä taputti itseään selkään ja loi yhteishenkeä?
 
Amiraali McRaven kirjoitti kirjan erikoisjoukoista 90-luvulla. Pohtii SOF-toimintoja useiden keissiesimerkkien valossa (esim. Eben Emaelin linnoituksen valtaus). Mitkä tekijät vaikuttavat erikoisjoukko-operaatioihin. Vaikuttaa lukemisen arvoiselta opukselta. McRaven muuten vastasi operaatiosta, jossa Osama bin Laden otettiin hengiltä.

91R+fgoOOeL.jpg
 
Menin ja ostin kun muutamalla eurolla sain. Jokusen vuoden vanha yleisteos. Osprey muistaakseni julkaisi ensin Lontoon murteella varustetun version ja tämä tuli sen jälkeen. Kyllä tässä nyt kaikki perusjutut on tiiviissä paketissa. Ei sen ihmeempää valittamista. Jatkosodasta on ilmestynyt samanlainen.

image.jpg
 
Ei mikään onnistunut uudistuminen mutta SAL on muutenkin kuihtunut jo pidemmän aikaa.

Minua lähinnä hymyilytti osio ”Pelit ja vehkeet” jossa esiteltiin varsin kansanomaisesti kotimainen viuhkamiina ja hukattiin vielä reipas siivu vähästäkin tekstistä sen kertomiseen kuinka iso osa upseerikunnasta aikanaan vastusti Ottawan sopimukseen liittymistä. En oikein ymmärrä mikä oli tuon sivun kohderyhmä ammattilehdessä. Upseeriko siinä taputti itseään selkään ja loi yhteishenkeä?

Joku konsultti pilasi taas printtilehen.
 
Näissä viimevuosina julkaistuissa Tiikerimuistelmissa on kaikissa se vika että varsinaista vaunun käyttöä ja vaunussa operointia ei juurikaan kuvata.
Jutut on ilmeisesti aika pitkälti sotapäiväkirjoista.
"Ajoimme sinne ja tulimme tänne" jne.

Ei ollenkaan sitä miltä taistelu tuntui vaunun sisällä, miten torni kääntyi, käynnistyikö vaunu, miten huollettiin ja monta muut kiinnostavaa yksityiskohtaa jää pimeäksi.
Aivan kuin mies miehelle, pojat - millainen se oli vuoteessa ?

Tämmöinen kirja tietty kaikilla Tiikereistä kiinnostuneilla:Katso liite: 60973

Liekkö muista vaunuista samanlaisia
 
Laaksonen on minusta viimeisimmissä teoksissaan parantanut luettavuutta. Aiemmissa vilisee sivistyssanat silmissä.
Totta. Tosin voi kysyä, että onko "flankeeraava" sivistyssana. Esimerkiksi Tuomo Polvinen ja Kimmo Rentola eivät koskaan viljele kapulakieltä. Yksi eniten hatuttavista Laaksosen lempisanoista on "skisma".
 
Totta. Tosin voi kysyä, että onko "flankeeraava" sivistyssana. Esimerkiksi Tuomo Polvinen ja Kimmo Rentola eivät koskaan viljele kapulakieltä. Yksi eniten hatuttavista Laaksosen lempisanoista on "skisma".

Ja käytti paljon termiä "diagonaali" talvisotakirjassa. Minua raivostutti, briljailua häneltä.
 
Back
Top