Paras suomenkielinen esitys De Havilland Vampiresta. Kuten otsikkokin sanoo, käsittelee kirja nimenomaan Vampiren palvelusvuosia Suomessa.
Tämä kuuluu samaan ilmavoimien sodan jälkeistä lentokalustoa esittelevään sarjaan kuin Jyrki Laukkasen aikaisemmat teokset (MiG-21, Fouga, Draken, Il-28, Hawk). Nyt kirjoittaja on vaihtunut ilmailuhistorian harrastaja Kyösti Partoseksi. Ja ihan hyvää työtä Kössi tekeekin, varsinkin Vampiren kehityshistoriaa selvittäessään. Kirja itse asiassa alkaa varhaisten suihkuhävittäjien (mm. Me 163, Me 262, Gloster Meteor jne.) esittelyllä. Vampire käydään läpi rakenteellisesti ja jokaisen Suomessa käytössä olleen koneyksilön vaiheet esitellään tarkasti.
Suurin ero Laukkasen kirjoihin on siinä, että itse lentämisestä ja lento-ominaisuuksista Partonen kirjoittaa vähemmän. Tavallaan ymmärrettävää, sillä Partonen ei itse ole lentäjä, eikä hänellä täten ole omakohtaisia kokemuksia. Vastaavasti taas Laukkasen tekstit ovat aina kokeneen koelentäjän kynästä lähtöisin. Ei silti, ei tämä Vampire-kirja missään nimessä huono ole. Painopiste on vaan kirjoittajilla lähtökohtaisesti erilainen.
Kuvamateriaali on valittu huolella ja se selventää välillä melko teknistäkin tekstiä. Loppukaneettina sanoisin, että palvelee ihan hyvin tarkoitustaan ja esittelee kuinka Suomen ilmavoimat siirtyivät jatkosodan jälkeisen alennustilan jälkeen suihkukonekauteen. Jään mielenkiinnolla odottamaan, olisiko Folland Gnatista vielä joskus tulossa vastaavanlaista kirjaa.