Kirjat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Museo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
YJT tuossa kertoikin realistisesti kokemuksistaan pienlehden teosta. Ei ole helppoa, kyllä julkaisun pitäisi kannattaa ja tekijöiden saada vähän palkkaakin.
SIL:n kirjoittajat eivät saaneet palkkaa ja yli 20 vuotta se toimi. Itse asiassa hyvin monet nimellisesti jäsenlehtiä olevat historialehdet kuten jo mainittu Cross & Cockade, Over the Front tai Warship International eivät maksa kirjoituspalkkioita, vaan ovat kirjoittajille eräänlainen henkireikä.

Simo Liikanen on näköjään kirjoittanut teoksen Jalkaväen viikate. Käsittelee konekivääriä Suomen sodissa 1900-luvulla. Ihan mielenkiintoinen näkökulma, vaikkei sinänsä hirveästi uutta tuokaan esiin. Muutamia yksittäisiä virheitä, kuten aina, mutta ei mitään kovin suurta sattunut silmään. Ihan jees, mutta ilmankin pärjää.

Anu Kuistiala on yhdessä Arja Paanasen kanssa kirjoittanut teoksen Kiehtova katala Venäjä. Paananen, joka tunnetaan parhaiten Iltasanomien Venäjää käsittelevistä artikkeleistaan, on varoitellut Venäjän ja Putinin toimista jo 1990-luvulta lähtien. Jälkikäteen on helppo sanoa, että aiheellisesti. Sinänsä ei tuo uutta aiheeseen, eli Venäjän syventyvään totalitarismiin, mutta ihan mallikas teos alallaan. Etenkin, kun Paananen on ollut oikealla linjalla jo kauan ennen montaa muuta (esim. Suomen valtiojohtoa).

Tästä juolahti mieleen, että perintönä on tulossa ihan julmetun painava tamminen kirjahylly jota pitäisi alkaa täyttämään pikkuhiljaa. Mistä kansa kirjansa ostaa tänä päivänä? Netti on tiukkanaan antikoita. Itsellä aika tarkkaa millä tuon täyttää, mutta vuosia siihen taitaa mennä.
Jos elät pääkaupunkiseudulla niin Kierrätyskeskuksen myymälöissä on kohtuu hyvät valikoimat ja sen lisäksi niissä
on ilmaishyllyt joista välillä tekee tosi hyviä kirjalöytöjä.

Omissa hyllyissä on jo enemmän kirjoja kuin mitä niihin sopii. . . .

SIL:n kirjoittajat eivät saaneet palkkaa ja yli 20 vuotta se toimi. Itse asiassa hyvin monet nimellisesti jäsenlehtiä olevat historialehdet kuten jo mainittu Cross & Cockade, Over the Front tai Warship International eivät maksa kirjoituspalkkioita, vaan ovat kirjoittajille eräänlainen henkireikä.
Varmasti näinkin. Itsekin olen järjestölehteen tehnyt juttuja noin 20 vuotta, Se onnistui kun saatoin tehdä oman työn ohella/siivellä Palkkaa en saanut enkä toki pyytänytkään. Mutta enää en tee kun ei sitä leipätyötäkään ole.

Tämä ei ole maksettu mainos.... Mutta hyvä uutinen kaikille lukemista harrastaville!

Adlibris on ostanut Akateemisen kirjakaupan! Toivottavasti valikoima kasvaa ja pavelut paranevat. Itse olen ollut Adlibriksen tyytyväinen asiakas jo vuosia.

Akateeminen kirjakauppa meni huonoon suuntaan sen jälkeen, kun Stockmann myi sen. Valikoima väheni huomattavasti.

...

Adlibris on ostanut Akateemisen kirjakaupan! Toivottavasti valikoima kasvaa ja pavelut paranevat. Itse olen ollut Adlibriksen tyytyväinen asiakas jo vuosia.

Akateeminen kirjakauppa meni huonoon suuntaan sen jälkeen, kun Stockmann myi sen. Valikoima väheni huomattavasti.
Tuo oli oikeastaan vääjäämätön kehityskulku. Tuo myynti näkyy vaan yhtenä kiintopisteenä, se ei ole varsinainen syy. Kirjakauppa-ala ja kustannustoiminta on muuttunut kovasti kahdenkymmenen vuoden aikana. Monen alan painetun kirjallisuuden kysyntä on vähentynyt, painokset pienentyneet ja vastaavasti kappalekohtaiset kulut nousseet. Esimerkkinä vaikkapa joskus kokonaisia hyllyjä kioskeissa ja kirjakaupoissa saanut sarjakuva. Vielä niitä käännetäänkin ja julkaistaan, mutta painokset on helposti kymmenesosa siitä, mitä huippuaikoina.

Tämä ei ole maksettu mainos.... Mutta hyvä uutinen kaikille lukemista harrastaville!

Sinänsä aika sama, kummatkin ovat Bonnierin omistuksessa...

Suomalais poliisina Pietarissa.

Sain tämän tänään kuunneltua loppuun.
Aika mitään sanomaton teos, ei mitään yllättävää uutta.
Hyvä lukija.
Ei hyvä eikä huono kirja.

Liitteet

• Screenshot_2025-11-25-21-54-37-76_a850e6c85391c97731ee34b2ee113de6.webp
    Screenshot_2025-11-25-21-54-37-76_a850e6c85391c97731ee34b2ee113de6.webp
    160.4 KB · Luettu: 7
Back