RPG83 kirjoitti:
iku-tykäri kirjoitti:
RPG83 kirjoitti:
iku-tykäri kirjoitti:
Pitää olla varmaankin jonkinlainen elämäntapa-vihreä, jotta tajuaisi miten Olkiluoto kolmosen viivästyminen on merkki ydinvoiman turvattomuudesta. Minä en ainakaan sitä tajua.
Ongelmat rakentamisen laadussa ovat vähän eri asioita kuin aikataulusta lipsuminen.
Ongelmat rakentamisen laadussa nimenomaan aiheuttivat sen aikataulusta lipsumisen (Arevan puolimalkaisten paperitöiden ohella).
Mielenkiintoista on, kuinka moni laatuvirhe huomattiin, ja kuinka moni jäi huomaamatta. Jos joku väittää, että kaikki O3:n laatuvirheet on huomattu ja korjattu, niin pidän sitä naiiviutena.
Aika näyttää, onko korjaamattomilla virheillä vaikutusta turvallisuuteen. Ei välttämättä, mutta olisin silti huolestunut, jos tietäisin lentäväni lentokoneella, jonka rakentamisessa on ollut paljon ongelmia ja huonoa työtä muussakin kuin visuaalisessa viimeistelyssä.
Näinhän se on, että tieto lisää tuskaa.. myös lentokoneiden osalta. :a-rolleyes:
Viime vuosina useimmat lentokoneprojektit ovat kärsineet tolkuttomista viivästyksistä. Esim. Boeing 787 Dreamliner on aivan uskomaton kertomus tuotannon ulkoistamisesta, projektin kokonaisvastuun sekoamisesta, suunnittelun puutteista jne jne. Esittelykoneita on koottu tavallisilla pop-niiteillä ja vanerisia malleja on maalattu "aidoksi" lentokoneeksi, jotta on saatu vedätettyä rahoittajia jne jne. http://fi.wikipedia.org/wiki/Boeing_787
Airbus A350 on jo kerran päätetty suunnitella kokonaan uudelleen ja nytkin projekti kyntää neljättä vuotta myöhässä. Esimerkiksi Finnair on jo vuosia sitten tilannut 11 kpl ko. konetta, joiden toimitusten piti tapahtua näihin aikoihin. Nyt tehdas on ilmoittanut, että koko mallin ensilento saattaa tapahtua ensi kesänä tai sitten ei. Viimeisin arvio on, että Finnairille ensimmäinen A350 toimitettaisiin vuoden 2015 loppupuolella, mutta yleinen ajatus kaiketi on, että tuskin siitä valmista tulee silloinkaan..
Muita lentokonemalleja ei varmaan kannata lähteä edes listaamaan, sillä lista olisi pitkä.