Koneosasto - Maansiirto, maatalous, metsä yms. työkoneet.

No ei tietoa kuormaajasta(merkistä) mutta sellainen havainto ihan kokemuksesta että traktori ja trukkipiikit ei ole mitenkään helppo yhdistelmä. Siis se näkyvyys niihin trukkipiikkeihin, ei vaan helpolla näy ne trukkilavan aukot. Tämä kokemus hankittu lähemmäs 30 vuotiaalla traktorilla joten uudemmissa ehkä parantunut se näkyvyys, ehkä. :unsure:
Se on kyllä totta että hyvin usein ne piikkien kärjet ei kuskinpukille näy traktorissa ainakaan maasta nostaessa, eli aika intuitiolla mennään. Sitten taas kärryn/auton lavankorkeudelta näkyy hyvinkin. Tosin on sellaisiakin traktoreita mielestäni että ainakin toinen piikki näkyy. Toisaalta se piikkien näkyminen on hyvin vaihtelevaa monessa muussakin kuormauskoneessa. Pl oikeastaan vain oikea trukki..
Edit Se kuormaaja oli jossain sanottu olevan Valtra Q56
 
Se on kyllä totta että hyvin usein ne piikkien kärjet ei kuskinpukille näy traktorissa ainakaan maasta nostaessa, eli aika intuitiolla mennään. Sitten taas kärryn/auton lavankorkeudelta näkyy hyvinkin. Tosin on sellaisiakin traktoreita mielestäni että ainakin toinen piikki näkyy. Toisaalta se piikkien näkyminen on hyvin vaihtelevaa monessa muussakin kuormauskoneessa. Pl oikeastaan vain oikea trukki..
Edit Se kuormaaja oli jossain sanottu olevan Valtra Q56
Juu, juuri maasta nostettaessa on se näkyvyysongelma.

Eikös Vatran kuormaajat ole ihan Ålö: n tekemiä, ihan huippua jos minulta kysytään.
 
No ei tietoa kuormaajasta(merkistä) mutta sellainen havainto ihan kokemuksesta että traktori ja trukkipiikit ei ole mitenkään helppo yhdistelmä. Siis se näkyvyys niihin trukkipiikkeihin, ei vaan helpolla näy ne trukkilavan aukot. Tämä kokemus hankittu lähemmäs 30 vuotiaalla traktorilla joten uudemmissa ehkä parantunut se näkyvyys, ehkä. :unsure:
Itse trukkia operoineena voin todeta, että näkyvyyys trukkipiikkeihin ja kuormalavoihin on trukilla ajaessa hyvä. Traktorilla olen ajanut vain vähän, mutta oletan ettei sen kuskin pukilta voi kuormalavaa mitenkään nähdä yhtä hyvin kuin trukkikuski näkee. Osaavan merkinnäyttäjän avulla homma varmasti onnistuu.
 
Itse trukkia operoineena voin todeta, että näkyvyyys trukkipiikkeihin ja kuormalavoihin on trukilla ajaessa hyvä. Traktorilla olen ajanut vain vähän, mutta oletan ettei sen kuskin pukilta voi kuormalavaa mitenkään nähdä yhtä hyvin kuin trukkikuski näkee. Osaavan merkinnäyttäjän avulla homma varmasti onnistuu.
Jos vähemmän kokenut kuski niin apumiehen kanssa onnistuu, vähän kokeneempi osaa päätellä koska osuu. Eli tarkka vainu piikkien kulmasta, yleensä on viisari, ja korkeus maasta vaikka piikkien kannoilla maata hipaisemalla. Tai sitten intuitiolla ja itseluottamuksella kuten @PSB 5500 sanoi. Ei iso ongelma.
 
Viimeksi muokattu:
Jos vähemmän kokenut kuski niin apumiehen kanssa onnistuu, vähän kokeneempi osaa päätellä koska osuu. Eli tarkka vainu piikkien kulmasta, yleensä on viisari, ja korkeus maasta vaikka piikkien kannoilla maata hipaisemalla. Tai sitten intuitiolla ja itseluottamuksella kuten @PSB 5500 sanoi. Ei iso ongelma.
Taidat kokemusperäisesti tietää mistä puhut.
 
Jos vähemmän kokenut kuski niin apumiehen kanssa onnistuu, vähän kokeneempi osaa päätellä koska osuu. Eli tarkka vainu piikkien kulmasta, yleensä on viisari, ja korkeus maasta vaikka piikkien kannoilla maata hipaisemalla. Tai sitten intuitiolla ja itseluottamuksella kuten @psb sanoi. Ei iso ongelma.
Ihan hyviä pointteja, muuuutta. Ei se piikkien kärkien korkeus ole SE vaan sivuttais "osuma" ja siihen yhdistettynä, kaiken maailman lavat joiden koko vaihtelee sitten ihan normaalista--- helvatan leveisiin ja muutenkin.
Se apumies tietenkin auttaa paljon.
 
Ihan hyviä pointteja, muuuutta. Ei se piikkien kärkien korkeus ole SE vaan sivuttais "osuma" ja siihen yhdistettynä, kaiken maailman lavat joiden koko vaihtelee sitten ihan normaalista--- helvatan leveisiin ja muutenkin.
Se apumies tietenkin auttaa paljon.
Rauhan ajan toiminassa trukkikuski kokemukseni mukaan operoi pääasiassa FIN- ja EUR- lavojen kanssa. Kertakäyttölavoja on myös.
 
Ihan hyviä pointteja, muuuutta. Ei se piikkien kärkien korkeus ole SE vaan sivuttais "osuma" ja siihen yhdistettynä, kaiken maailman lavat joiden koko vaihtelee sitten ihan normaalista--- helvatan leveisiin ja muutenkin.
Se apumies tietenkin auttaa paljon.
Palvonko maksaa kamera ja näyttö traktorin sisälle, mistä näkee piikit ja lavan? Ei varmaan satasta enempää nykyään ...
 
Ukrainan sota-ketjussa oli taas juttua näistä armeijan traktoreita. Kuka on tällä hetkellä perillä mikä kuormaaja on näissä varusteena?
@Ikarus , @Leaderwolf , @EK Ja muut asioista tietävät?
Quicke/ålö ruottinmaalta valmistaa Valtran tehdaskuormaimet.

Edit. Ja joo, poislukien muutama harva kone, etukuormainelle sen ollessa maassa, ei näe mitään nykykoneissa. Ennen näki paremmin mihin piikkejään sojotti. Nykyään yleistyy siksi kuormaajakamera jolla näkee mihin pistää kuormaajan ollessa keulan katveessa.
 
Palvonko maksaa kamera ja näyttö traktorin sisälle, mistä näkee piikit ja lavan? Ei varmaan satasta enempää nykyään ...
Voi perskutarallaa, toihan toimisi varmaan. Ei varmaan paljoa kustantaisi laitteet. Täytyy pistää harkintaan, vaikkei omalla kohdalla niin kovin paljon tarvetta ole mutta .... on niitä lavoja tullut korjattua/vaihdettua ihan tarpeeksi.
 
Piikkien näkeminen vaihtelee konemalleittain tosi paljon, vaihtelee pyöräkoneissakin. En joka päivä niillä värkkää mutta sillointällöin joutuu eri mallien ja merkkien koneilla jotaki pientä touhuamaan.
 
Talviaika myös lisää haasteita kun pitää koettaa sorkkia tavaraa piikeillä umpihangesta ja ainakin tavallinen trukki on aina jumissa tai sutii kun yrittää kuskata jotain raskaampaa tavaraa.
Tuo on kyllä totta. Vetävien pyörien lumiketjuista on trukille iso apu talvella. Tasauspyörästön lukko on myös varmasti hyödyllinen, siitä minulla ei tosin ole omaa kokemusta trukkien kohdalla. Lumisella alustalla ajaessa pitää kokemukseni mukaan ohjausliikkeiden olla hyvin loivia. Trukissahan takapyörät ääriasennossaan kääntyvät kutakuinkin poikittain ajosuuntaan nähden ja liian tiukat käännökset ovat varma tapa saada trukki juuttumaan lumeen.
 
Tuo on kyllä totta. Vetävien pyörien lumiketjuista on trukille iso apu talvella. Tasauspyörästön lukko on myös varmasti hyödyllinen, siitä minulla ei tosin ole omaa kokemusta trukkien kohdalla. Lumisella alustalla ajaessa pitää kokemukseni mukaan ohjausliikkeiden olla hyvin loivia. Trukissahan takapyörät ääriasennossaan kääntyvät kutakuinkin poikittain ajosuuntaan nähden ja liian tiukat käännökset ovat varma tapa saada trukki juuttumaan lumeen.
Se oikea vastapainotrukki pienillä pyörillä on ehkä huonoimpia kulkijoita ikinä missään muualla kuin pitävällä asfaltilla.
 
Se oikea vastapainotrukki pienillä pyörillä on ehkä huonoimpia kulkijoita ikinä missään muualla kuin pitävällä asfaltilla.
Hyvin tiivistetyllä murskepinnalla tuollainen trukki kulkee jotenkuten, mutta jos vetävät pyörät pääsevät yhtään sutimaan, niin ne kaivavat itselleen kuopat, joista ajamalla ei pois pääse. Pienikin vastapainotrukki painaa sen verran, että hinausavuksi tarvitaan kuorma-auto, traktori tms.

Varastorakennusten sisällä ja asfalttipihoilla trukki on kyllä mainio peli. Sillä pääsee melko ahtaisiin paikkoihin ja se kääntyy uskomattoman pienessä tilassa.
 
Back
Top