Koneosasto - Maansiirto, maatalous, metsä yms. työkoneet.

Voisiko armenia konahtaa, että maataloutta ei kannattaisi ajaa ihan kokonaan alas.

Tietysti elintarviketuotanto olisi huoltovarmuuden kannalta ok säilyttää, mutta jokunen traktorikin voisi hyvä olla olemassa, että olisi mistä ottaa. Ehkä Nato on kuitenkin mieluisampi vaihtoehto vasemmistolle ja kepulle, vaimitensenytoli :rolleyes:
 
Voisiko armenia konahtaa, että maataloutta ei kannattaisi ajaa ihan kokonaan alas.

Tietysti elintarviketuotanto olisi huoltovarmuuden kannalta ok säilyttää, mutta jokunen traktorikin voisi hyvä olla olemassa, että olisi mistä ottaa. Ehkä Nato on kuitenkin mieluisampi vaihtoehto vasemmistolle ja kepulle, vaimitensenytoli :rolleyes:
Eikös tässä jokunen vuosi sitten nuo 'paskatraktorit' haukuttu palstalla alimpaan helvettiin, niillä mitään tee, modernia ja ylihyvää ja niin ihanaa kalustoa kun on SA täynnä, herääppä nyt veliseni haaveistasi tähän päivään😎
 
Sunnuntaiaamuna ajelin kustannuspaikalta kotiin keskellä lumi-infernoa ja autoin muutaman kanssa-autoilijankin hangesta takaisin tielle. Samalla mietin että mitenhän nämä lumimyräkät sitten selvitetään kun nykyinen ilmastohirviö- maasturi on siirtynyt autojen taivaaseen ja on korvautunut jollain sähköautolla. Eli lyhyesti, kyllä tuollaisia maastureitakin voisi hyvä olla osa autokannasta..
 
L-95 New Holland ei syö tavallista jarrunestettä, vaan pitää olla öljypohjainen jarruneste. Normaali neste syö tiivisteet suunnilleen välittömästi.

No, painelin sitten paikalliseen merkkiliikkeeseen. Kun kerroin myyjälle, että "Nyykkäri tarttee jarrunestettä", niin vastauksena oli kehotus mennä Motonettiin. Kun sanoin, että pitäisi olla oma erityinen öljypohjainen neste, niin vastauksena oli piiiiitkä ja hidas katse, sekä kysymys "Mitä se on?"
Jos purkis lukee lhm tai lhm+, niin sinne vaan. Saa lähes joka kaupasta, biltemasta motonettiin. Ambra on vissiin se mitä NH suosittelee.

Screenshot_20220131-233817__01.jpg
Screenshot_20220131-233322__02.jpg
Screenshot_20220131-234328.jpg
Screenshot_20220131-233607__01.jpg
 
Jos purkis lukee lhm tai lhm+, niin sinne vaan. Saa lähes joka kaupasta, biltemasta motonettiin. Ambra on vissiin se mitä NH suosittelee.

Katso liite: 56123
Katso liite: 56126
Katso liite: 56127
Katso liite: 56128
Oli käyntiä ihan toisessa kaupungissa ja sieltä NH:n liikkeestä löytyi suoraan tuota Ambraa. Kysyi vielä, että otanko hyllyn viimeisen purkin sitä vai korvaavaa, puolet halvempaa tuotetta jota he nykyään myyvät Ambran sijasta. Otin alkuperäistä, kiitos vain ja jatkossa haen litkun Motonetistä.
 
Minulle tuli käyttöä diesel käyttöiselle infrapuna lämmittimelle, kaikkien n.19kw tarjolla olevien joukosta valikoitui tämä Hottia Dir 1700 :


Meinasin juottaa tuolle Nesteen MY dieseliä vs. Neste green heat sijaan, kun on ilmeisesti samaa tavaraa, toinen edullisemmin pistoolista ja toinen kallimmin kanisterista.

Talvilaatua suositellaan näköjään noissa vehkeissä.

Btw. Eikä tuo Shell / St1 GTL ole huonoa, ainakaan setaani-luvun mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Minulle tuli käyttöä diesel käyttöiselle infrapuna lämmittimelle, kaikkien n.19kw tarjolla olevien joukosta valikoitui tämä Hottia Dir 1700 :


Meinasin juottaa tuolle Nesteen MY dieseliä vs. Neste green heat sijaan, kun on ilmeisesti samaa tavaraa, toinen edullisemmin pistoolista ja toinen kallimmin kanisterista.

Talvilaatua suositellaan näköjään noissa vehkeissä.

Btw. Eikä tuo Shell / St1 GTL ole huonoa, ainakaan setaani-luvun mukaan.
Onko kenelläkään oman käden huonoja kokemuksia tuosta MY dieselistä tai FAME:sta? Jonkin verran lukenut nettijuoruja, että kaikki dieselmotit eivät oikein tykkäisi. Itse tankkaan Nesteellä sitä FAME:tonta, etenkin näin talvella, kun sieltä saa arktista laatua, joka lupaa -40 asteessa käytettävyyden.
 
Minä olen autoissa huomannut että normi hintaisista talvilaaduista Shell & St1 GTL aina yli 60 setaaniluku antaa pehmeämmän käyntiäänen ja kylmillä ilmoilla moottori vetää paremmin persdynossa kuin normi dieselit: Tebarin, NesteenFutura tai ABC vihreä liemi joiden setaaniluku on 50 tai hieman yli . Dieseleistä kalleinta Nesteen MY:tä en ole vielä autossa kokeillut ja siinähän on setaaniluku on 75 -90, joten palaminen on puhtaampaa ja ainakin teoriassa energia tehokkaampaa ainetta kuin muut.
Tebarillakin on nykyään green+ versio jota en ole nähnyt myytävän missään, setaaniluvuksi ilmoittavat 70 - 80.

Airrexin-lämmitintä on käytetty Nesteen Green Heat polttoaineella setaaniluku on 80 ( sama tavara kuin MY diesel) ja kertoivat sen palavan erittäin puhtaasti, muistaaksen mittasivat päästöjä Kymenlaakson AMK:ssa.
Neste kertoo My dieselin myös säilyvän hyvin joten ei taida tukkia suodattimia vaikka vehkeet seisoo jonkin aikaa.
 
Viimeksi muokattu:
Onko kenelläkään oman käden huonoja kokemuksia tuosta MY dieselistä tai FAME:sta? Jonkin verran lukenut nettijuoruja, että kaikki dieselmotit eivät oikein tykkäisi. Itse tankkaan Nesteellä sitä FAME:tonta, etenkin näin talvella, kun sieltä saa arktista laatua, joka lupaa -40 asteessa käytettävyyden.
Sellainen lähes omakohtainen kokemus aiheeseen olisi , että puolituttu raskaankaluston asentaja joka webastoja muös korjaa ja asentaa, on törmännyt tilanteeseen että biodieselit eivät näissä lämmittimissä alkuun toimineet kunnolla. Syynä oli laitteiden liekkivahti, joka ei reagoinut biodieselin eriväriseen liekkiin kuin tavallisessa dieselissä. Toinen ongelma on ollut myös samaisissa laitteissa polttoaineen hyytyminen ohuisiin polttoaineputkiin. Erityisesti tätä ollut bussikalustossa. Muuta biokiisseliongelmaa en muista kuulleeni.
Edit Taitaa muuten leväongelmaa tulla myös tankkeihin enemmän kuin tavallisella dieselillä? Työpaikalla jo pari vuotta kevyt ja raskas autokalusto kulkenut biodieselillä, eikä siitä ole omaan tietooni tullut kummempia ongelmia.
 
Viimeksi muokattu:
Tänään otin kokeeksi Tebarin MPÖ:tä hintaan 1.30 € vs.Neste MY-diesel 2.08€.... . Kummallakaan en käyttäisi niin lämmityslaitetta ilman ulos johdettua "pakoputkea", se on vaan ehdoton. Ja mitään poistoimureita ei voi käytää kun lämmitin on tulilla, muuten tulee käryt varmuudella sisään. Uutuuttaan lämmitin käryää jo itsestään parit tunnit tai enemmän, joten ensi hekumat kun suorittaa ulkona niin ei käryt omaan kolviin ota. Se on nyt vähän siinä ja tuossa kannattaako lämmittimessä käyttää jalompia aineita..... ja palaako 0.78€ kalliimpi aine muka taloudellisemmin lämpöarvon mukaan.. jää nähtäväksi.
 
Viimeksi muokattu:
Tänään otin kokeeksi Tebarin MPÖ:tä hintaan 1.30 € vs.Neste MY-diesel 2.08€.... . Kummallakaan en käyttäisi niin lämmityslaitetta ilman ulos johdettua "pakoputkea", se on vaan ehdoton. Ja mitään poistoimureita ei voi käytää kun lämmitin on tulilla, muuten tulee käryt varmuudella sisään. Uutuuttaan lämmitin käryää jo itsestään parit tunnit tai enemmän, joten ensi hekumat kun suorittaa ulkona niin ei käryt omaan kolviin ota. Se on nyt vähän siinä ja tuossa kannattaako lämmittimessä käyttää jalompia aineita..... ja palaako 0.78€ kalliimpi aine muka taloudellisemmin lämpöarvon mukaan.. jää nähtäväksi.
Ookkkei, tuota hajua ilman pakoputkea mun pitikin jo tiedustella, siis kannattaako investoida lisää kun nykyään mulla sellainen IKH:lta ostettu 20kw halpis puhallin öljypoltin. Sen käryn kyllä huomaa mutta kun sen käyttö korjaamohallissa on niin vähäistä niin ei ehkä haittaa liikaa.
 
Pakari ulos turvallisesti, niin ettei mökki pala. Tästä mä lähtisin, kaikki muu on hyvää toivoa. Tässäkin kuulutan vahvasti perään maalaisjärkeä, pieneen reikään ei isompi mahu, vaikka kuinka tunkee ja voimaa käyttää. Siis riittävän isolla putki ulos. 76mm. on nuuka , 210mm. on reilu.

Edit: Päädyin 165mm, koska sen saa sopivasti tuon lämmittimen pakoputken suojaritilään sovitettua.
 
Viimeksi muokattu:
St1 vastasi että heidän MPÖ Plussan setaaniluku on 52. ja hinta nyt St1:n pumpulla näkyi olevan luokkaa n. 1.60€.

TB vastas heidän talvilaadun MPÖ:n tyypillinen setaaniluku on 52 ja sopii erinomaisesti myös lämmityskäyttöön ja pumpulla hinta oli eilen 1.30€.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli taas yksi remontti päätökseen, kun öljylähteen (valmetin lusikkahaarukka) viimeistely ajokuntoon valmistui tänään. Oli se taka-akseli jo kuukausi sitten kasassa, mutta 40 vuoden takaisen kotimaisen koneistuslaadun vuoksi ei yksi tukirauta sopinut uuteen purkuakseliin ja piti käyttää sitä töissä jyrsimessä. Tänään sit saatiin homma loppuun, eli takarengas paikalleen ja ajoin sitten samantien sen ulos ottamaan aurinkoa kun ei ollu semmoista nähny sitten elokuun. Jos jotain hyvää, niin muunninpuoli on kunnossa, kun sen verran terhakkaasti lunta tuuppas konetta huudattamatta. Puhtaaseen lumeenkaan ei jäänyt katkeamatonta öljyvanaa, mikä on aina hyvä merkki. Pari sylinterin turpaa eli, etukuormaimen nosto ja kaivupuomin kääntö siinä kuitenkin vuotaa sen verran häiritsevästi että pitää korjata tai korjauttaa. Onneks ovat pienemmästä päästä mitä masiinasta löytyy.

Auringosta innostuneena vetelin latupohjia tiluksille, että kyläläiset saa hiihdellä. Tuli käytyä lähijoellakin ja just kun aattelin kääntyä ympäri ja palata takaspäin, niin vauhti hiipui. Löysin lumen alta 10 cm vettä ja kun ton latuvehkeen kanssa pitää ajaa alta kahtakymppiä säällisen jäljen aikaansaamiseksi, niin siinähän sitä oltiin. No hetken hikoiltuani tuli ajatus hakea kotoa vaijeri ja vetää kauempaa pitävältä höylä pois upoksista joka osoittautui ihan päteväksi suunnitelmaksi.
 
Miten ukrainalaisilla viljelijöillä on varaa noin kalliisiin traktoreihin? Eikös siellä keskipalkka on luokkaa muutama sata €/kk.
 
Back
Top