Koneosasto - Maansiirto, maatalous, metsä yms. työkoneet.


Esittely aikanaan yleisestä traktorista, MF 165. Vieläkin on paljon 165:sta ajokunnossa.
MultiPower versio eli hydraulisella ylivaihteella varustettu oli aikakautensa traktoriksi nopea.
Vaati ylimääräisen nivelen kytkinjalkaan polven ja nilkan välille. Kaksoiskytkin oli muutenkin, no, sellainen.

Hydrauliikka oli varmasti hyvä, ja ainakin älykkäämpi kuin minä. En ikinä oppinut oikein tajuamaan niitä vipuja, mitkä eivät koskaan pysyneet paikallaan.

Multi-Powerin matalammassa vaihteessa oli vapaakytkin, ja kun kunnon alamäessä tipautti sen päälle, niin pääsi tutustumaan ohjauksen saloihin ihan vakavalla mielellä.
 
Vaati ylimääräisen nivelen kytkinjalkaan polven ja nilkan välille. Kaksoiskytkin oli muutenkin, no, sellainen.

Hydrauliikka oli varmasti hyvä, ja ainakin älykkäämpi kuin minä. En ikinä oppinut oikein tajuamaan niitä vipuja, mitkä eivät koskaan pysyneet paikallaan.

Multi-Powerin matalammassa vaihteessa oli vapaakytkin, ja kun kunnon alamäessä tipautti sen päälle, niin pääsi tutustumaan ohjauksen saloihin ihan vakavalla mielellä.
Vai vapaakytkin, tota en tiennytkään kun massikat jääneet kokematta. Eli toimiko jotenkin samalla tavalla kuin aikoinaan 96 Saabissa oli?
 
Vai vapaakytkin, tota en tiennytkään kun massikat jääneet kokematta. Eli toimiko jotenkin samalla tavalla kuin aikoinaan 96 Saabissa oli?
Periaatteessa ja käytännössäkin kyllä. Eli ei ollut moottorijarrutusta hitaammassa asennossa. Multi-power- traktori ei myöskään käynnistynyt mäkistartilla. Vastaavasti esim multi-power nopeammassa asennossa ollessaan kone ei esim mäkeen pysäytettäessä liikkunut taaksepäin kytkin pohjaan painaessa. Tästä seurasi että oudoille kuskeille tuli alkuun ongelmia kun vaihdetta ei tahtonut saada pois päältä. Fergusonin nostolaite taisi olla aikansa parhaita, työntövarsitunnusteluineen ja yleensä tarkkuutensa kanssa. No haittapuolena sen logiikan selittäminen asiaan perehtymättämälle on yleensä vähän haasteellista, mutta lyhyesti toisella vivulla säädetään kuinka ylös nostolaite nostaa ja toisella sitten nostetaan/ lasketaan työlaite näiden rajojen välissä. Aikalaisista paras nostolaite esim kyntöön. Erimerkkeihin tottuneelle varmasti hankala käyttää esim työkoneita kytkettäessä, kun nostovarret menee täysin ylös tai alas jos väärää vipua käytät. Mutta jos 7-vuotiaana alkaa Multi-power Massikoilla ajelemaan niin 47-vuotiaana jo osaa käyttää..
 
Periaatteessa ja käytännössäkin kyllä. Eli ei ollut moottorijarrutusta hitaammassa asennossa. Multi-power- traktori ei myöskään käynnistynyt mäkistartilla. Vastaavasti esim multi-power nopeammassa asennossa ollessaan kone ei esim mäkeen pysäytettäessä liikkunut taaksepäin kytkin pohjaan painaessa. Tästä seurasi että oudoille kuskeille tuli alkuun ongelmia kun vaihdetta ei tahtonut saada pois päältä. Fergusonin nostolaite taisi olla aikansa parhaita, työntövarsitunnusteluineen ja yleensä tarkkuutensa kanssa. No haittapuolena sen logiikan selittäminen asiaan perehtymättämälle on yleensä vähän haasteellista, mutta lyhyesti toisella vivulla säädetään kuinka ylös nostolaite nostaa ja toisella sitten nostetaan/ lasketaan työlaite näiden rajojen välissä. Aikalaisista paras nostolaite esim kyntöön. Erimerkkeihin tottuneelle varmasti hankala käyttää esim työkoneita kytkettäessä, kun nostovarret menee täysin ylös tai alas jos väärää vipua käytät. Mutta jos 7-vuotiaana alkaa Multi-power Massikoilla ajelemaan niin 47-vuotiaana jo osaa käyttää..
MF:n vetovastustunnustelu kynnössä on vieläkin erittäin hyvin toimiva ja näin olen minäkin kuullut, että 165 oli aikansa parhaita kyntötraktoreita.

Sellaisella Palmu-hytillisellä 165 S:llä on tullut ajettua. Jos nyt oikein muistan, niin 165 merkissä jos oli punainen S, se tarkoitti Multi-poweria.
 

Savolainen mehtävormula, ajokoneiden legenda, Alu-Ponsse.

Edit: olisi tänäänkin erittäin passeli kone harvennuksille 10 tn:n omapainoineen ja 10 tn:n kantavuuksineen. Käytännössä tuplakokoisilla ajetaan.
 
Viimeksi muokattu:
Sampo Verrato V4 lähtee suunnilleen samalla. Jos uutta puimuria olisin ostamassa, valintani kohdistuisi kotimaiseen.
Ihan varaosien saanninkin kannalta.

Ja se Sampoista tiedetään, että märkää kasvustoa sillä märistä olosuhteista tarvittaessa kykenee puimaan, tuosta itämaisesta ei tiedetä mitään.
Tuon laitoin tänne lähinnä tuon fb-sivulla olleen poliittisluontoisen keskustelun vuoksi. Ihmiset kyseli siellä edustajalta hankalia Ukrainan sodasta ja muisteli legendaarisia Neuvostoliiton saavutuksia.
 
Ollut jo näytteillä syksyllä suomessa.



Senverran katoin, että on jo hetken yrittänyt länsi-euroopan markkinoille. Itä Euroopassa on jonkin verran myynyt. Puolaa,Baltiaa mutta myös Saksassa ja Ruotsissa.

Koneviestin mukaan Ruotsissa on jo jonkillaiset jälkimarkkinat syntynyt ja olisi hintansa pitänyt(pyynti?)

"Kotimaan hyvityshinnoista voidaan luonnollisesti esittää tässä vaiheessa ainoastaan veikkauksia, mutta esimerkiksi Ruotsissa on kaupattu pari tuhatta tuntia ajettuja Rostselmasheja. Niiden pyyntihinnat ovat olleet vielä paperirahaa eikä kilohintaa, mistä voidaan arvioida koneiden toimivan myös pidemmällä aikavälillä."


https://www.koneviesti.fi/maatalous/artikkeli-1.1613538
 
Ollut jo näytteillä syksyllä suomessa.



Senverran katoin, että on jo hetken yrittänyt länsi-euroopan markkinoille. Itä Euroopassa on jonkin verran myynyt. Puolaa,Baltiaa mutta myös Saksassa ja Ruotsissa.

Koneviestin mukaan Ruotsissa on jo jonkillaiset jälkimarkkinat syntynyt ja olisi hintansa pitänyt(pyynti?)

"Kotimaan hyvityshinnoista voidaan luonnollisesti esittää tässä vaiheessa ainoastaan veikkauksia, mutta esimerkiksi Ruotsissa on kaupattu pari tuhatta tuntia ajettuja Rostselmasheja. Niiden pyyntihinnat ovat olleet vielä paperirahaa eikä kilohintaa, mistä voidaan arvioida koneiden toimivan myös pidemmällä aikavälillä."


https://www.koneviesti.fi/maatalous/artikkeli-1.1613538
Kyllähän se on Ryssä ilmeisesti osannut niitä puimureita tehdä jo vanhoina hyvinä Neuvostoliiton aikoina, että sikäli uskon tämän olevan sinänsä ihan toimivan laitteen. Suomalaisille maatalouskonemarkkinoille on uudella konemerkillä varmasti hyvin vaikeaa tulla kaikkien uusien yrittäjien. Markkinat on pienet ja merkkiuskollisuus on suurta, ja uusien koneiden jälleenmyyntiarvosta ei ole takeita, kuten ei ehkä kestävyydestäkään. Lisäksi venäläistausta ei taatusti lisää ostohaluja kellään.. Hauska olisi sinänsä tietää myytiinkö noita Suomern yhtään?
 
Tuskin montaa, jos ollenkaan. Ihan vasta tullut.

Näytös oli ahlqvistin jättitilalla. Olisiko asiakas(?)

Veikkaan sitä 'jos ollenkaan 'vaihtoehtoa.. Käsittääkseni se Ahlqvist ei liity tuohon myyntitouhuun sen kummemmin, voin myös olla väärässä tässä. Ilmeisesti hän antoi vain peltoja esittelykäyttöön koska maansa sijaitsevat myyjän lähistöllä. Ja on myös tunnettu kasvo mastalouspiireissä niin siitä tullee myös julkisuutta.
 
Veikkaan sitä 'jos ollenkaan 'vaihtoehtoa..
Niin, ajattelis että kun uusi merkki saa ensimmäisen kaupan, niin edes jokin tiedote olisi ihan maahantuojan markkinoinnin kannalta.

Toisaalta noita ei varmaan ole varastossa, niin toimitukset voi olla useita kuukausia(?)
Vai onko maatalous vehkeissä samallaista kuin autoissa, että tuotetta joutuu odottelemaan ison tovin. Jos näin niin joku kättely juttu voi tulla kun kone toimitetaan, jos kauppaa on ylipäätänsä ollenkaa tehty.
 
Niin, ajattelis että kun uusi merkki saa ensimmäisen kaupan, niin edes jokin tiedote olisi ihan maahantuojan markkinoinnin kannalta.

Toisaalta noita ei varmaan ole varastossa, niin toimitukset voi olla useita kuukausia(?)
Vai onko maatalous vehkeissä samallaista kuin autoissa, että tuotetta joutuu odottelemaan ison tovin. Jos näin niin joku kättely juttu voi tulla kun kone toimitetaan, jos kauppaa on ylipäätänsä ollenkaa tehty.
Voisin luulla että yleensä konekaupoissa kaupat tehdään ensin ja kone tulee joskus myöhemmin. Tietysti aina kai esittelykoneita on esim uusista malleista joita voidaan myyjien pihoilla ja ehkäpä isäntien pelloilla esitellä. Tällainen täysin uusi merkki markkinoilla varmaan kyllä tarvitsee ihan oikeat esittelykoneet jotka voidaan myydä hyvinkin edullisesti jos ostaja löytyy. Ilmeisesti Suomessa oli esittelyssä 2 eri kokoista mallia Rostelmashia? Mutta joo, jos yhtään olisi myyty niin olisi sitä varmaan jossain mainostettukin?
 
En mä noita uusia puimureita niin kovin tarkkaan ole seuraillut mutta onko tää venäläispuimuri ihan oikeaa venäläissuunnittelua? Jotenkin näyttää Sampon ja Claasin sekoitukselta.
 
Oli ne. Turveurakoinnissa niitä oli paljon, kesti sielläkin. Vieläkin noita näkee päivittäisessä aktiivikäytössä, luja traktori.

Melko myöhään (90-luku vai olikohan peräti 2000-luvun puolella?) tuli viimeinen oikea Fiat, olivat sinisiä ja metsäohjaamolla varustettuja. Vannoutuneet Fiiu-miehet osti, viimeinen kunnon traktori nykyisten liialla sähköistämisellä ja automaatiolla pilattujen asemasta.:)2004-new-holland-110-90-20210802210438.jpg
Tuo oli se viimeinen Fiatin osista kasattu. Vaikka väri on jo New Hollandin sininen ja pelleissäkin niin lukee.
Kierroskoneita moottoriltaan, muut ei edes kiertäneet niin ylös, missä Fiat alkoi vasta vetämään. Mutta Fiat-kuskit olivat tottuneet siihen kierrättämiseen.
 
Viimeksi muokattu:
En mä noita uusia puimureita niin kovin tarkkaan ole seuraillut mutta onko tää venäläispuimuri ihan oikeaa venäläissuunnittelua? Jotenkin näyttää Sampon ja Claasin sekoitukselta. noista puimureista tied, mutta oli tuossa ainakin yksi erikoisuus, sii tuossa pikku mallissa.
En kyllä tiedä noista puimureista, mutta oli koneviestin mukaan tuossa ainakin yksi erikoisuus. Siis siinä pienessä mallissa.
Tuskin tuokaan uusi innovaatio on, kun kaikkea on varmaan ajansaatossa jo kokeiltu, mutta erikoinen ainakin.

Pöydän kiinnitys on toteutettu mielenkiintoisesti. Pöytä ”ui” pellolla jalaksien varassa, puimuri siis vain työntää pöytää eikä kannattele sitä. Kosteissa paikoissa pöytä voidaan ottaa myös kannatukselle.
 
Back
Top