Koneosasto - Maansiirto, maatalous, metsä yms. työkoneet.


Esittely neuvostoraudasta vuosien takaa. Minullakin ollut tilaisuus ajella uudemmalla, saattoi olla 825 Progress. Pitkäiskuinen, hyvä vetämään moottoriltaan, vaihteiston logistiikka pyörivine nuppeineen ei helposti avautunut vähällä Belarus kokemuksella. (Eikä sitä koskaan päässyt enempää noista kertymäänkään, ehkä onneksi:).
 
Oisko ollut juuri tuo, mihin naapurissa asuva sukulainen vaihtoi JF:n aiemman kylkikoneensa, mikä oli Fordin viistonninen, ehkä.
Oli hienon näköinen peli tuo Belarus Rokres, kun sitä pikkupoikana ihailtiin kasarin alussa :). Eikä se naapurikaan sitä moittinut, vaan piti yli vuosikymmenen hommissaan.
Siis toki kaikkea muutakin teki kuin JF:ää kuljetti, mutta se puiminen näytti kaikista haastavimmalta hommalta.
Mutta se JF:n ääni. Sitä röllötystä pitäisi päästä vielä kuulemaan :love:

https://konedata.net/traktorit/belarus/belarus505/
 
Ehkä nyt jo ollaan tietoisempia mutta sanon kuitenkin ettei kannata tohottaa sillä lumilingolla päin rakennusten seiniä vaikkei siinä ikkunia olekkaan.
Isä ukkoni teki tietämättään näin ja sai kuulla siitä sitten naapureiltaan jälkeenpäin kun maalit seinissä vähän otti nokkiinsa.
Meillä vuosia sitten innokas linkomies meinas rikkoa muskeliveneen pressut, ei yhtään ymmärtännyt kun sanoin että noi maksaa tuhansia kun niitä ruvetaan Usasta tilailemaan ... lingottu lumihan tunnetusti muuttuu raskaaksi, kun sitä riittävästi kerroksia mätetään.
 
Viimeksi muokattu:
No huh huh mikä urakka ollut. Ja melko varmasti ihan turhaan jos se toinen urakoitsija olisi uppoamisen alussa apua antanut.
 

Tarinaa pönttökoppi JD:stä. Aikanaan hiljainen ja mukava ohjaamo. Hyvinkin tuttu tuo SG 2, 80-luvun puolivälistä vuoteen 2000 kotitilalla oli tuolla hytillä varustettu JD. Muutoinkin traktori oli taattua JD-laatua, ei moitteen sijaa. Vaihtui sitten uudempaa suunnittelua olevaan 6000-sarjan koneeseen ja eipä ole tarvinnut paljon remontoida eikä moittia sitäkään.

Se 6000-sarjalainen edelleen täydessä iskussa ja kun aika jättää, eiköhän vain sekin kaivettane allekirjoittaneen kanssa samaan monttuun.:LOL: Traktori siis nyt 21 vuotta vanha ja jatkuvassa maa- ja metsätalous käytössä. Varustettu pohjapanssarilla, muutoin noita ei voi metsäajoon viedä.
 
Britit laukoivat tukialusten katapulteilla upseerimessin pianot mereen.
Kaveri väitti aikoinaan olleensa raivaamassa vanhaa kaatopaikkaa, josta löytyi vanhoja hinaussinkkejä ja autonmoottoreita. Aikansa kuluksi sitten virittivät hinaussinkin kiinni molemmista päistä vähän korkeammalle paikalle, pistivät siihen autonmoottorin kuin jousenjänteeseen ikään ja kaivinkoneen kauhalla virittäen kokeilivat, kuka saa moottorin pisimmälle lentämään... :rolleyes:

Ja miehen tuntien on jopa ihan mahdollisuuksien rajoissa. Raskas työ vaatii raskaat huvit ja joutilaat kädet ovat Saatanan työkalu.
 

Esittely aikanaan yleisestä traktorista, MF 165. Vieläkin on paljon 165:sta ajokunnossa.
MultiPower versio eli hydraulisella ylivaihteella varustettu oli aikakautensa traktoriksi nopea.
 
MF 165 taitaa olla ohjauksen suhteen samoin ”ominaisuuksin” varustettu kuin Brittiläiset veljensä Nuffield ja myöhemmin Leyland. Eli vääntiöllä toteutettu ja hyvässä lykyssä lisänä hydraulinen ”tehostin”. Epätarkka ohjaus yhdistettynä noin 40km/h huippunopeuteen takaa tottumattomalle aika unohtumattomia elämyksiä. Kun ratissa on klappia puoli kierrosta ja ohjaustehostin toimii usein vähän paremmin vasemmalle kuin oikealle, niin perus 8m leveä tie voi huippunopeudella alkaa tuntua aika kapealta!
 
Back
Top