Koneosasto - Maansiirto, maatalous, metsä yms. työkoneet.

Kertooko tarina, että mistä olisi lähtenyt? Jossain oli epäilyä, että tuulivoimalan tai sinne johtavan tien rakennustyömaalta olis alkanut?
Yle näyttäisi vahvistavan.

Kalajoen suuren maastopalon tutkinta alkoi – palo sai alkunsa tuulivoimalatyömaalta​

Syttymissyyn selvittäminen aloitettiin tänään, kun siihen viimein pystyttiin vapauttamaan resurssia. Palo on saanut alkunsa alueella sijaitsevalta tuulivoimalatyömaalta. Nyt tutkitaan, mikä sytytti suuren maastopalon.
 
Foorumin autoilijat, millainen neliakselinen, trippeli vaiko perinteinen kaksi akselia edessä ja toiset kaksi takana?
Jahas, @Huhta taisi sitten tehdä sen autohankinnan :rolleyes:


Tampereen Epilästä, Pispalanvaltatieltä varastettu eilen vihreä scania kuorma-auto, Vaijeri vaihtolava ja päällä oli valkonen sora lava.
Ilmoitelkaa joko mulle 0405211192 tai suoraan poliisille.
Ovessa lukee Joostek Oy
Lähtenyt paljon muutakin tavaraa mm mittakeppi ja pyörä kuormaaja(kuormaaja löytyi). Jos näkyy epämääräisissä paikoissa edellämainitulla alueella maanrakennus tarvikkeita niin ottakaahan yhteyttä.
1629045850107.png
 
Jahas, @Huhta taisi sitten tehdä sen autohankinnan :rolleyes:


Tampereen Epilästä, Pispalanvaltatieltä varastettu eilen vihreä scania kuorma-auto, Vaijeri vaihtolava ja päällä oli valkonen sora lava.
Ilmoitelkaa joko mulle 0405211192 tai suoraan poliisille.
Ovessa lukee Joostek Oy
Lähtenyt paljon muutakin tavaraa mm mittakeppi ja pyörä kuormaaja(kuormaaja löytyi). Jos näkyy epämääräisissä paikoissa edellämainitulla alueella maanrakennus tarvikkeita niin ottakaahan yhteyttä.
Katso liite: 52208

Kuka hullu varastaa Scanian ilman V8:ia??? Väkisinkin tulee mieleen, että olisi ehkä syytä vältellä vähän kaupunkien keskustoja ja muita yleisötilaisuuksia lähiaikoina...
 
@YliKoo

Niin, kokonaisuutena hieman hämärää varastaa maansiirtoauto. Aikovatko purkaa osiksi tai ovatko jo vieneet ulos maasta? Tavallinen rosvo varmaan ottaisi ennemmin kaapin - perälaudalla saa näppärästi isommankin elektroniiikkaliikkeen varaston kyytiin.

Enemmän tämä haisee terrorismilta. Onkohan siitä oudosta ruotsalaisveneestä etelä-rannikolla kuulunut mitään uutta?
 
@YliKoo

Niin, kokonaisuutena hieman hämärää varastaa maansiirtoauto. Aikovatko purkaa osiksi tai ovatko jo vieneet ulos maasta? Tavallinen rosvo varmaan ottaisi ennemmin kaapin - perälaudalla saa näppärästi isommankin elektroniiikkaliikkeen varaston kyytiin.

Enemmän tämä haisee terrorismilta. Onkohan siitä oudosta ruotsalaisveneestä etelä-rannikolla kuulunut mitään uutta?
ÖÖÖÖH? HÄH?

Varastetulla maansiirtoautolla ajaa aika näppärästi kuormia ilman kuittia ja verokorttia ihan koti-Suomessakin. Nuo ei ole ihan halpoja laillisessa kaupassa, joten joidenkin kannattaa ostaa rosvoilta. Vaikka kovin pahasti ei ole tullut maansiirtopiireissä pyörittyä niin sen verran kuitenkin, että kaivoksia lukuun ottamatta aika monella työmaalla tuommoinen menee läpi.

Edit.
Oikein pienillä ei osata tai haluta kysyä papereita ja oikein isoilla ei ehditä tai haluta kysyä papereita.
 
ÖÖÖÖH? HÄH?

Varastetulla maansiirtoautolla ajaa aika näppärästi kuormia ilman kuittia ja verokorttia ihan koti-Suomessakin. Nuo ei ole ihan halpoja laillisessa kaupassa, joten joidenkin kannattaa ostaa rosvoilta. Vaikka kovin pahasti ei ole tullut maansiirtopiireissä pyörittyä niin sen verran kuitenkin, että kaivoksia lukuun ottamatta aika monella työmaalla tuommoinen menee läpi.

Edit.
Oikein pienillä ei osata tai haluta kysyä papereita ja oikein isoilla ei ehditä tai haluta kysyä papereita.

Kuulostaa aika lyhytjänteiseltä suunnitelmalta. Pieni maa ja paljon kateellisia, niin ennen pitkää joku auton historian tietävä käräyttää hämäräyrittäjän.

Tai asiointi viranomaisten kanssa... Alkuperäiset kilvet piippaavat poliisiautojen rekisterikilvenlukulaitteissa. Kloonatuilla kilvillä voi ehkä ajella, mutta jos poliisi tutkii ratsiassa yhtään tarkemmin tai sattuu soittamaan firmaan, niin huonosti taitaa käydä. Koko auton identiteetin muuttaminen ja uudelleenrekisteröinti varmaan vielä vaikeampi homma.

Eli... Kuskiksi joku mistään mitään tietämätön baltti/venäläinen, tankkiin löpöä, kilviksi jotkin vastaavasta autosta kloonatut ja sitten kuski ajelee sen minkä ajelee, kunnes jää kiinni?
 
Kuulostaa aika lyhytjänteiseltä suunnitelmalta. Pieni maa ja paljon kateellisia, niin ennen pitkää joku auton historian tietävä käräyttää hämäräyrittäjän.

Tai asiointi viranomaisten kanssa... Alkuperäiset kilvet piippaavat poliisiautojen rekisterikilvenlukulaitteissa. Kloonatuilla kilvillä voi ehkä ajella, mutta jos poliisi tutkii ratsiassa yhtään tarkemmin tai sattuu soittamaan firmaan, niin huonosti taitaa käydä. Koko auton identiteetin muuttaminen ja uudelleenrekisteröinti varmaan vielä vaikeampi homma.

Eli... Kuskiksi joku mistään mitään tietämätön baltti/venäläinen, tankkiin löpöä, kilviksi jotkin vastaavasta autosta kloonatut ja sitten kuski ajelee sen minkä ajelee, kunnes jää kiinni?
No keskiverto rikollinen ei kokemukseni mukaan ole mikään James Bondin pahakeisari, vaan se on rikollinen siksi, ettei oikein normaalissa yhteiskunnassa pärjää. Ei se kysele, että"Onhan tämä auto varmasti laillinen, millä me harjoitetaan rikollista toimintaa?" Se kysyy, että "Paljon tästä saa?" Tai mieti asioita hirveän pitkälle muutenkaan. Tuomior kuuluu ammatinvalinnan haittapuoliin ja se millä on merkitystä, on tienatun ja kulutetun rahan määrä tuomioiden välillä.

Ja sama pätee kyllä aika moneen lailliseenkin kuskiin. Jos homma näyttää riittävän oikealta, niin moniko tsekkaa esimerkiksi auton rekisteritiedot jostain?
 
No keskiverto rikollinen ei kokemukseni mukaan ole mikään James Bondin pahakeisari, vaan se on rikollinen siksi, ettei oikein normaalissa yhteiskunnassa pärjää. Ei se kysele, että"Onhan tämä auto varmasti laillinen, millä me harjoitetaan rikollista toimintaa?" Se kysyy, että "Paljon tästä saa?" Tai mieti asioita hirveän pitkälle muutenkaan. Tuomior kuuluu ammatinvalinnan haittapuoliin ja se millä on merkitystä, on tienatun ja kulutetun rahan määrä tuomioiden välillä.

Ja sama pätee kyllä aika moneen lailliseenkin kuskiin. Jos homma näyttää riittävän oikealta, niin moniko tsekkaa esimerkiksi auton rekisteritiedot jostain?

Rehellisen kuljetustyön tekeminen varastetulla autolla on jotakin sellaista, mitä en ole koskaan kuullut tapahtuvan (kerta se on tietysti ensimmäinenkin). Siinähän joutuisi tekemään työtä! Suurimmat menoerät ovat kuitenkin tyypillisesti kuskin palkka ja polttoaine, auto tulee vasta sen jälkeen.

No, tietysti, jos polttoaineenkin varastaa ja itse ajaa sekä myy sen auton 30-40€ tuntitaksalla työmaalle, joka maksaa käteisellä eikä välitä tilaajavastuulaeista, niin tekeehän sitä kahdeksan tunnin päivässä jo huimat 240-320€. Mutta hankala nähdä, millainen rikollinen näkee sen hyvänä bisneksenä. Saman rahan saa juoksemalla pleikkari sylissä ulos hypermarketista - eikä vaadi vaivannäköä. Huumekaupassa tai kannabiksen kotikasvatuksessa lienee siinäkin rahaa tehtävänä.

Tuo auto on muuten hakukoneen mukaan ollut Nettikoneessa myynnissä ja on vuosimallia 2004. Jos se on lähtenyt ilman avaimia, niin lienee vaatinut jotakin erityisvehkeitä ohittaa ajonestolaitteisto.
 

Mielenkiintoinen kone. Pienin on verrattavissa Sampo Verrato V4:ään, joka halvin Sampo. Painoa Rostselmashissa useita tonneja enemmän. Hinnassa ei taida juurikaan olla eroa.

Länsimaista komponenttia löytyy tästäkin, ainakin moottori ja mahdollisesti muutakin.
En lukenut esitettä niin tarkasti, että onko tuossa hydrostaattinen voimansiirto kuten Sampoissa.

Koneen käyttöominaisuudet ja kestävyys on arvoitus.

Sampojen etu on valmistus kotimaassa. Jos kiire tulee, keikka Poriin ja rikkoontunut komponentti on kyydissä. Ja se Sampoista tiedetään, että meikäläisiin (välillä erittäin kosteisiinkin) olosuhteisiin ne sopii.
 
Taas on tullut huutokauppasivustoa seurailtua silmä tarkkana, niin siellä on myynnissä nyt 19000 tuntia ajettu Case traktori. Mitä raati on mieltä, onko tällainen kone jo tiensä päässä ja valmis sulattoon ja kohti kiinalaista viilapenkkitehdasta? Vai onko vielä runsaasti vuosia jäljellä? Alkupään Maxxum kyseessä, vinkkinä Tietäjille..
 
Maxxum on ollut Koneviestin numerossa 13/2017 esittelyssä. Siellä aina välillä käydään läpi vanhoja käytettyjä joilla on vielä menekkiä. Kun google ystävällisesti näytti tuon lehden numeron ja mun ei tarvinnut tonkia kaikkia vuosikertoja läpi, niin otin artikkelista kuvat ja lisäsin dropboxiin. Kuvat oli sen verran isoja, ettei saanut foorumille upattua suoraan niin meni nyt noin. Toivottavasti näkyvät / saa selvää / ovat oikein päin:D

 
Taas on tullut huutokauppasivustoa seurailtua silmä tarkkana, niin siellä on myynnissä nyt 19000 tuntia ajettu Case traktori. Mitä raati on mieltä, onko tällainen kone jo tiensä päässä ja valmis sulattoon ja kohti kiinalaista viilapenkkitehdasta? Vai onko vielä runsaasti vuosia jäljellä? Alkupään Maxxum kyseessä, vinkkinä Tietäjille..
Maxxum taisi aikanaan olla edistyksellinen kone. Ja ilmeisesti kohtuullisen kestävä myös. Yhdestä vähän ajetusta vaihteistovikaisesta hieroin muutama vuosi sitten kauppoja, mutta ei päästy hinnasta yksimielisyyteen. Siihen oli laitettu väärän kokoiset renkaat mikä sitten lopulta tuhosi laatikon.
 
Taas on tullut huutokauppasivustoa seurailtua silmä tarkkana, niin siellä on myynnissä nyt 19000 tuntia ajettu Case traktori. Mitä raati on mieltä, onko tällainen kone jo tiensä päässä ja valmis sulattoon ja kohti kiinalaista viilapenkkitehdasta? Vai onko vielä runsaasti vuosia jäljellä? Alkupään Maxxum kyseessä, vinkkinä Tietäjille..
Maxxumilla tullut ajettua. Hyvä traktori. Neliportainen pikavaihde, painoonsa nähden tehokas. Kompaktissa koossa tehoa. Kääntyi myös näppärästi.

Tuntimäärä on iso. Kunto riippuu paljon, minkälaisessa käytössä se on ollut ja miten huollettu. Maatilan käyttö rassaa usein konetta enemmän kuin urakointi, urakoitsijat vetää 12 h joka päivä menemään.

Kylmäkäynnistyksiä myös selvästi vähemmän saavutettuun tuntimäärään nähden.

Edit: traktorissa oli Cumminsin kuutonen ja syöttöjä siltä varalta, että se veti kuin eläin. Ihan varma, oliko Magnum vai Maxxum.
 
Viimeksi muokattu:
Maxxumilla tullut ajettua. Hyvä traktori. Neliportainen pikavaihde, painoonsa nähden tehokas. Kompaktissa koossa tehoa. Kääntyi myös näppärästi.

Tuntimäärä on iso. Kunto riippuu paljon, minkälaisessa käytössä se on ollut ja miten huollettu. Maatilan käyttö rassaa usein konetta enemmän kuin urakointi, urakoitsijat vetää 12 h joka päivä menemään.

Kylmäkäynnistyksiä myös selvästi vähemmän saavutettuun tuntimäärään nähden.

Edit: traktorissa oli Cumminsin kuutonen ja syöttöjä siltä varalta, että se veti kuin eläin. Ihan varma, oliko Magnum vai Maxxum.
Itse kanssa ajanut joskus näitä vanhempia Maxxumeita, se jäänyt mieleen että aika käteensopivia on olleet. Nämähän oli ilmeisesti niitä ensimmäisiä "nykytraktoreita" eli oli hydraulinen suunnanvaihtaja ja useita pikavaihteita ym. Tämä kyseinen nyt myynnissä ollut yksilö oli jo 30-vuotias 5120 eli 90hv ja 4 syl moottorilla, mutta ilmeisesti samanlainen kuin ne isommat kutoskoneiset muuten. ONNEKSI joku muu tämän sai ja ihan järkihinnalla..
 
Tarkka kaveri.

Työmailla olen tosin huomannut sen, että nuoret miehet oppivat nopeasti liikuttelemaan kauhaa ja tilttiä tosi tarkasti, varsinkin jos on uudehko tiukka kone. Sitten monet luulevatkin olevansa ammattimiehiä, vaikka koneen tarkka käsittely ei vielä kerro osaamisesta yhtään mitään. Sen huomaa nopeasti, kuka osaa järjestää työmaansa. Mistä aloittaa, minkälaisina siivuina kaivat, onko kaivettu maa heti edessä, tarvitseeko siirtää konetta kaiken aikaa, osaako käyttää koko puomin mitan hyödyksi, mistä kuljetus, onko kippauspaikat mietitty, pysyykö korko. Osaako kaivaa routaantunutta maata kertoo myös kokemuksesta, uudet kuskit ei keksi muuta kuin luottaa voimaan ja yrittää repiä ja raapia, kunnon routaan se ei pure. Vanhat veijarit nakertaa tarvittaessa jäistä maata, hitaasti mutta koneita hajottamatta. Monilla on mukanaan iso kivi jota pudottamalla saavat routaa lohkeilemaan. Rammerit tai routakoukut pitää tietenkin olla jos kyse muusta kuin satunnaisemmasta touhusta.

 
Back
Top