YliKoo
Greatest Leader
Eikö kannata ottaa myös rahapyörä?Foorumin autoilijat, millainen neliakselinen, trippeli vaiko perinteinen kaksi akselia edessä ja toiset kaksi takana?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Eikö kannata ottaa myös rahapyörä?Foorumin autoilijat, millainen neliakselinen, trippeli vaiko perinteinen kaksi akselia edessä ja toiset kaksi takana?
Riippuu ajoista, varmaan automerkistä ja jousituksestakin. Ja onko vetävä teli vai yksi vetävä akseli. Niin ja se ohjaava takateli puuttui vaihtoehdoista. Kaikissa on puolensa. Eräästä fb-ryhmästä saa vastauksen: Sisu nousutelillä!Foorumin autoilijat, millainen neliakselinen, trippeli vaiko perinteinen kaksi akselia edessä ja toiset kaksi takana?
Riippuu ajoista, varmaan automerkistä ja jousituksestakin. Ja onko vetävä teli vai yksi vetävä akseli. Niin ja se ohjaava takateli puuttui vaihtoehdoista. Kaikissa on puolensa. Eräästä fb-ryhmästä saa vastauksen: Sisu nousutelillä!
Edit Jos omakohtaisesti mietin niin työnantajan tallista valitsen 2+2 alustaisen aina kun mahdollista maanajoon.
Oma mielipide tähän on, että pehmeällä 2 akselinen etupää pysyy paremmin pinnalla ja pehmeälle kippipaikalle peruuttaessa vetävä ja ei ohjaava akseli on viimeisenä. Eikä ohjaava ja ilmajousitettu akseli hilavitkuttimineen ole hajoamassa taikka pyörät kääntymässä linkkuun kun peruuttaa pehmeään.Mielenkiinnosta, miksi 2+2? Väittävät, että maanajossa takapään akselipainot paukkuvat turhan helposti tuolla akselikonfiguraatiolla, ja siitä johdettuna pehmeällä kippipaikalla ollaan helpommin kiinni. Tiedä sitten.
Maanajoharrastushan tässä hieman kutkuttaa mielessä. Mieleen tosin jääkin ainakin tällä erää. Eikä tässä niin rahakkaita olla, että uutta oltaisiin ikinä tilaamassa, lähinnä Euroopan tarjontaa olen kuolannut.
Nytpä tätä on elvytelty ja ajettu metsästä raitille. Renkaat piti täyttää ja laittaa akku sekä vaihtaa moottoriöljyt. Iloinen yllätys oli, että kone hyrähti heti käyntiin ja käy nätisti. Hydrauliikka ym. toimii. Kytkin oli jumissa, mutta on pikkuhiljaa vetreytynyt. Taka-akseli vuotaa reippaasti öljyä, joten stefat menee vaihtoon. Mutta varmaan tuosta saa ihan kelvollisen koneen kaikenlaiseen pieneen kotitarvekaiveluun.Kun sain vanhan Nuffieldin kunnostettua pihatraktoriksi, on silmä alkanut tuijottaa metsässä lojuvaa Leyland- traktorikaivuria. Keväällä olisi tarkoitus aloittaa sen elvytys.
Oma mielipide tähän on, että pehmeällä 2 akselinen etupää pysyy paremmin pinnalla ja pehmeälle kippipaikalle peruuttaessa vetävä ja ei ohjaava akseli on viimeisenä. Eikä ohjaava ja ilmajousitettu akseli hilavitkuttimineen ole hajoamassa taikka pyörät kääntymässä linkkuun kun peruuttaa pehmeään.
Hyvä puoli taas kovalla alustalla on se että ohjaava taka-akseli tekee autosta ketterämmän kääntymään. Ja 3 akseliselle telille saa isomman kantavuuden. Tosin niissä mitä olen ajanut niin 2+2:ssa ja 4 akselisessa ohjaavalla taka-akselilla on aika tarkkaan samat kantavuudet.
Yleensä kai se 2+2 on halvempi tehdä ja on autonvalmistajilla ns bulkkimalli eli niitä taitaa olla ulkomailla enemmän tarjolla käytettynä.
Että on niissä puolensa ja paras malli on makuasia.
Niin ja se ns trippelikin on aika yleinen, se ei ole yhtä ketterä kääntymään kuin ohjaava akseli takimmaisena. Jos miettii millaisia autoja tiellä näkee, niin olisko niin että kasetti-, puutavara ja vaihtolava-autot on usein niitä trippeleitä ja maansiirtoautot on sitten useimmiten 2+2-mallisia. Jolleivät sitten ole niitä 5-akselisia.. Joo, aika vaikeeta tää on kun alkaa esittämään "asiantuntijaa". Mutta pistä kuvaa ja tietoa tänne kun löydät sopivan niin arvioidaan ja arvostellaan!!
Norjassa ja Ruotsissa kun ei olla köyhiä ja kipeitä, niin sieltä kuulemma saa melko edullisesti ja järkevillä ajokilometreillä olevia käytettyjä autoja. Ja ne on jo valmiiksi varusteltu meikäläisiin oloihin sopiviksi. Jos koukkulaitteelista autoa mietit, niin kannattaa selvittää koukkulaitteen pystytolpan korkeus, ei olekaan standardi eli välttämättä meikäläiset lavat ei sovi. Tai sopii kun vaihdattaa tai lyhennyttää tolpan asianmukaisella pajalla. Mutta komeaa kalustoa naapreilta kyllä saa!Täytyy kyllä päivittää byrokratiakortteihin voimaa ja käydä renkinä ajelemassa kesä tai pari noita hommia ennen kuin alkaa liikennelupia hommaamaan. Olen varmaan saanut auringonpistoksen tai jotakin, kun sisäinen masokistini on kiinnostunut konkurssin tekemistä...
Norjalaisten vehkeet näkyy olevan halpoja kilometreihin nähden, mutta kun siellä ei edes sotilaskalusto kestä ruostumatta (viittaan ruosteeseen F-35:n ruuvinkannassa), niin miten sitten siviili... Ja kun niillä on vielä röykytetty vuorenrinnettä ylös ja alas! Juuri bongasin yhden epäilyttävän halvan hollantilaiselta myyjältä ja tarkemmin tutkailtaessa lavan kyljessä olevan firman nimi paljastui norjalaiseksi.
Varusteluahan noissa joutuu myös miettimään alustan lisäksi:
-Makuuhytillä vai ilman, jos ei reissuhommia varsinaisesti etsi
-Kiinteällä lavalla vai koukkulaitteella
-Jos kiinteällä, niin mikä materiaalivahvuus, muodot, tilavuus, kuorman peittäminen tarvittaessa pressulla vai kiinteämmällä peitteellä, hydraulinen perälauta vai ovet, lavalämmöllä vai ilman...
Mutta tuossa nyt jotakin, hinnat verottomia:
Katso liite: 51861
Volvo FMX 500 8X4, vm. 2013, 245 tkm, 65 400€
For sale at BAS Trucks: Volvo FMX 500 2014 Tipper Truck
Volvo FMX 500 Retarder Big-Axle SteelSuspension €65800 is for sale at BAS Trucks. View our complete offering of more than 1.500 new and used trucks.www.bastrucks.com
Katso liite: 51863
Volvo FMX 500 8X6, vm. 2013, 558 tkm, 65 200€
For sale at BAS Trucks: Volvo FMX 500 2013 Containersystem Truck
Volvo FMX 500 is for sale at BAS Trucks. View our complete offering of more than 1.500 new and used trucks.www.bastrucks.com
Katso liite: 51864
MB Arocs 3251 8X4, vm. 2013, 278 tkm, 56 800€
For sale at BAS Trucks: Mercedes Arocs 3251 2013 Tipper Truck
Mercedes Arocs 3251 is for sale at BAS Trucks. View our complete offering of more than 1.500 new and used trucks.www.bastrucks.com
Katso liite: 51865
Volvo FM 500, 8X2, vm. 2014, 480 tkm, 57 500€
Viimeksi mainittu on hieman eksoottisempi, kaksi nousevaa akselia ja kolme ohjaavaa. En tosin ole varma, haluanko poistua kestopäällysteeltä tuolla vetotavalla.
Joko se on tämä viety Kalajoelle? Tarvetta voisi olla ainakin10 kuutiota vettä selkään ja metsäkone möyrii palojen kimppuun – savolaiskeksintö kiinnostaa metsäpalojen kanssa tuskailevia maita ympäri maailmaa
Metsäpalojen sammutus helpottui, kun vesisäiliö pantiin metsätraktorin kyytiin, saatiin maastossa täytettäväksi ja varustettiin ammattimaisilla laitteilla.www.maaseuduntulevaisuus.fi
IS:n uutisen mukaan saapui eilen paikalle: Etelä-Savo lähettää apuun myös vähintään yhden niin kutsutun Mörkö-sammutuslaitteiston, joka tulee olemaan käytössä jo tänä iltana.Joko se on tämä viety Kalajoelle? Tarvetta voisi olla ainakin
Joo, näin kanssa tämän saman. Kannattaa muistaa kun kauha kohti maata ajelee. Tai trukkipiikeillä sama juttu, muutama vuosi sitten Siuntiossa yksi isäntä heitti voltin Valtralla kun piikit sukelsi maahan täydessä vauhdissa..Facebookista
Kinetic sculpture at its best. Hydraulic failure led to the bucket dropping to the ground when the tractor was at speed. As you can see, the result was that the tractor effectively ran over itself.
Katso liite: 51885
Katso liite: 51886
Katso liite: 51887
Katso liite: 51888
Hyvä homma! Vaan on tuo kyllä nyt aika savotta, jossain sanottiin että suurin maastopalo sitten 70-luvun.. Onneksi on metsäauto- ja muitakin teitä meillä että pääsee lähemmäs sammuttajat.IS:n uutisen mukaan saapui eilen paikalle: Etelä-Savo lähettää apuun myös vähintään yhden niin kutsutun Mörkö-sammutuslaitteiston, joka tulee olemaan käytössä jo tänä iltana.
– Se on Ponsse-metsäkoneen päällä oleva vesisäiliö, jossa on vesitykki.
Vain neljääkymppiä? Meidänkin vehkeillä pääsee reilua viittäkymppiä.Yks porukan bravuuri on kanssa ajaa pyöröpaali pihdeissä kiinni neljääkymppiä kylätiellä. Eihän se nyt siitä voi pudota.
Kertooko tarina, että mistä olisi lähtenyt? Jossain oli epäilyä, että tuulivoimalan tai sinne johtavan tien rakennustyömaalta olis alkanut?Keskipohjanmaa-lehden hieman pidempi selostus Kalajoen maastopalosta.
Kalajoen maastopaloalueen tilanne on perjantaiaamuna vakaa, puuskittainen tuuli ja kaatuilevat puut sammuttajien riesana – Lisäresurssit ja perjantaille ennustettu vesisade kelpaavat pelastusjohtajalle paremmin kuin hyvin: "Silloin voisi jopa pari ta
Toimitus julkaisee kokonaan maksuttomina sellaiset maastopaloon liittyvät jutut, joissa kansalaisille annetaan toimintaohjeita ja jotka edistävät ihmisten turvallisu...www.keskipohjanmaa.fi