Koneosasto - Maansiirto, maatalous, metsä yms. työkoneet.

Foorumin autoilijat, millainen neliakselinen, trippeli vaiko perinteinen kaksi akselia edessä ja toiset kaksi takana?
Riippuu ajoista, varmaan automerkistä ja jousituksestakin. Ja onko vetävä teli vai yksi vetävä akseli. Niin ja se ohjaava takateli puuttui vaihtoehdoista. Kaikissa on puolensa. Eräästä fb-ryhmästä saa vastauksen: Sisu nousutelillä!
Edit Jos omakohtaisesti mietin niin työnantajan tallista valitsen 2+2 alustaisen aina kun mahdollista maanajoon.
 
Riippuu ajoista, varmaan automerkistä ja jousituksestakin. Ja onko vetävä teli vai yksi vetävä akseli. Niin ja se ohjaava takateli puuttui vaihtoehdoista. Kaikissa on puolensa. Eräästä fb-ryhmästä saa vastauksen: Sisu nousutelillä!
Edit Jos omakohtaisesti mietin niin työnantajan tallista valitsen 2+2 alustaisen aina kun mahdollista maanajoon.

Mielenkiinnosta, miksi 2+2? Väittävät, että maanajossa takapään akselipainot paukkuvat turhan helposti tuolla akselikonfiguraatiolla, ja siitä johdettuna pehmeällä kippipaikalla ollaan helpommin kiinni. Tiedä sitten.

Maanajoharrastushan tässä hieman kutkuttaa mielessä. Mieleen tosin jääkin ainakin tällä erää. Eikä tässä niin rahakkaita olla, että uutta oltaisiin ikinä tilaamassa, lähinnä Euroopan tarjontaa olen kuolannut.
 
Mielenkiinnosta, miksi 2+2? Väittävät, että maanajossa takapään akselipainot paukkuvat turhan helposti tuolla akselikonfiguraatiolla, ja siitä johdettuna pehmeällä kippipaikalla ollaan helpommin kiinni. Tiedä sitten.

Maanajoharrastushan tässä hieman kutkuttaa mielessä. Mieleen tosin jääkin ainakin tällä erää. Eikä tässä niin rahakkaita olla, että uutta oltaisiin ikinä tilaamassa, lähinnä Euroopan tarjontaa olen kuolannut.
Oma mielipide tähän on, että pehmeällä 2 akselinen etupää pysyy paremmin pinnalla ja pehmeälle kippipaikalle peruuttaessa vetävä ja ei ohjaava akseli on viimeisenä. Eikä ohjaava ja ilmajousitettu akseli hilavitkuttimineen ole hajoamassa taikka pyörät kääntymässä linkkuun kun peruuttaa pehmeään.
Hyvä puoli taas kovalla alustalla on se että ohjaava taka-akseli tekee autosta ketterämmän kääntymään. Ja 3 akseliselle telille saa isomman kantavuuden. Tosin niissä mitä olen ajanut niin 2+2:ssa ja 4 akselisessa ohjaavalla taka-akselilla on aika tarkkaan samat kantavuudet.
Yleensä kai se 2+2 on halvempi tehdä ja on autonvalmistajilla ns bulkkimalli eli niitä taitaa olla ulkomailla enemmän tarjolla käytettynä.
Että on niissä puolensa ja paras malli on makuasia.
Niin ja se ns trippelikin on aika yleinen, se ei ole yhtä ketterä kääntymään kuin ohjaava akseli takimmaisena. Jos miettii millaisia autoja tiellä näkee, niin olisko niin että kasetti-, puutavara ja vaihtolava-autot on usein niitä trippeleitä ja maansiirtoautot on sitten useimmiten 2+2-mallisia. Jolleivät sitten ole niitä 5-akselisia.. Joo, aika vaikeeta tää on kun alkaa esittämään "asiantuntijaa". Mutta pistä kuvaa ja tietoa tänne kun löydät sopivan niin arvioidaan ja arvostellaan!!
 
Kun sain vanhan Nuffieldin kunnostettua pihatraktoriksi, on silmä alkanut tuijottaa metsässä lojuvaa Leyland- traktorikaivuria. Keväällä olisi tarkoitus aloittaa sen elvytys.
Nytpä tätä on elvytelty ja ajettu metsästä raitille. Renkaat piti täyttää ja laittaa akku sekä vaihtaa moottoriöljyt. Iloinen yllätys oli, että kone hyrähti heti käyntiin ja käy nätisti. Hydrauliikka ym. toimii. Kytkin oli jumissa, mutta on pikkuhiljaa vetreytynyt. Taka-akseli vuotaa reippaasti öljyä, joten stefat menee vaihtoon. Mutta varmaan tuosta saa ihan kelvollisen koneen kaikenlaiseen pieneen kotitarvekaiveluun.leyland (2) – kopio.jpg
 
Oma mielipide tähän on, että pehmeällä 2 akselinen etupää pysyy paremmin pinnalla ja pehmeälle kippipaikalle peruuttaessa vetävä ja ei ohjaava akseli on viimeisenä. Eikä ohjaava ja ilmajousitettu akseli hilavitkuttimineen ole hajoamassa taikka pyörät kääntymässä linkkuun kun peruuttaa pehmeään.
Hyvä puoli taas kovalla alustalla on se että ohjaava taka-akseli tekee autosta ketterämmän kääntymään. Ja 3 akseliselle telille saa isomman kantavuuden. Tosin niissä mitä olen ajanut niin 2+2:ssa ja 4 akselisessa ohjaavalla taka-akselilla on aika tarkkaan samat kantavuudet.
Yleensä kai se 2+2 on halvempi tehdä ja on autonvalmistajilla ns bulkkimalli eli niitä taitaa olla ulkomailla enemmän tarjolla käytettynä.
Että on niissä puolensa ja paras malli on makuasia.
Niin ja se ns trippelikin on aika yleinen, se ei ole yhtä ketterä kääntymään kuin ohjaava akseli takimmaisena. Jos miettii millaisia autoja tiellä näkee, niin olisko niin että kasetti-, puutavara ja vaihtolava-autot on usein niitä trippeleitä ja maansiirtoautot on sitten useimmiten 2+2-mallisia. Jolleivät sitten ole niitä 5-akselisia.. Joo, aika vaikeeta tää on kun alkaa esittämään "asiantuntijaa". Mutta pistä kuvaa ja tietoa tänne kun löydät sopivan niin arvioidaan ja arvostellaan!!

Täytyy kyllä päivittää byrokratiakortteihin voimaa ja käydä renkinä ajelemassa kesä tai pari noita hommia ennen kuin alkaa liikennelupia hommaamaan. Olen varmaan saanut auringonpistoksen tai jotakin, kun sisäinen masokistini on kiinnostunut konkurssin tekemistä...

Norjalaisten vehkeet näkyy olevan halpoja kilometreihin nähden, mutta kun siellä ei edes sotilaskalusto kestä ruostumatta (viittaan ruosteeseen F-35:n ruuvinkannassa), niin miten sitten siviili... Ja kun niillä on vielä röykytetty vuorenrinnettä ylös ja alas! Juuri bongasin yhden epäilyttävän halvan hollantilaiselta myyjältä ja tarkemmin tutkailtaessa lavan kyljessä olevan firman nimi paljastui norjalaiseksi.

Varusteluahan noissa joutuu myös miettimään alustan lisäksi:

-Makuuhytillä vai ilman, jos ei reissuhommia varsinaisesti etsi
-Kiinteällä lavalla vai koukkulaitteella
-Jos kiinteällä, niin mikä materiaalivahvuus, muodot, tilavuus, kuorman peittäminen tarvittaessa pressulla vai kiinteämmällä peitteellä, hydraulinen perälauta vai ovet, lavalämmöllä vai ilman...


Mutta tuossa nyt jotakin, hinnat verottomia:

1627416702700.png


Volvo FMX 500 8X4, vm. 2013, 245 tkm, 65 400€


1627416925400.png

Volvo FMX 500 8X6, vm. 2013, 558 tkm, 65 200€


1627417614900.png

MB Arocs 3251 8X4, vm. 2013, 278 tkm, 56 800€


1627418007400.png

Volvo FM 500, 8X2, vm. 2014, 480 tkm, 57 500€


Viimeksi mainittu on hieman eksoottisempi, kaksi nousevaa akselia ja kolme ohjaavaa. En tosin ole varma, haluanko poistua kestopäällysteeltä tuolla vetotavalla.
 
Täytyy kyllä päivittää byrokratiakortteihin voimaa ja käydä renkinä ajelemassa kesä tai pari noita hommia ennen kuin alkaa liikennelupia hommaamaan. Olen varmaan saanut auringonpistoksen tai jotakin, kun sisäinen masokistini on kiinnostunut konkurssin tekemistä...

Norjalaisten vehkeet näkyy olevan halpoja kilometreihin nähden, mutta kun siellä ei edes sotilaskalusto kestä ruostumatta (viittaan ruosteeseen F-35:n ruuvinkannassa), niin miten sitten siviili... Ja kun niillä on vielä röykytetty vuorenrinnettä ylös ja alas! Juuri bongasin yhden epäilyttävän halvan hollantilaiselta myyjältä ja tarkemmin tutkailtaessa lavan kyljessä olevan firman nimi paljastui norjalaiseksi.

Varusteluahan noissa joutuu myös miettimään alustan lisäksi:

-Makuuhytillä vai ilman, jos ei reissuhommia varsinaisesti etsi
-Kiinteällä lavalla vai koukkulaitteella
-Jos kiinteällä, niin mikä materiaalivahvuus, muodot, tilavuus, kuorman peittäminen tarvittaessa pressulla vai kiinteämmällä peitteellä, hydraulinen perälauta vai ovet, lavalämmöllä vai ilman...


Mutta tuossa nyt jotakin, hinnat verottomia:

Katso liite: 51861


Volvo FMX 500 8X4, vm. 2013, 245 tkm, 65 400€


Katso liite: 51863

Volvo FMX 500 8X6, vm. 2013, 558 tkm, 65 200€


Katso liite: 51864

MB Arocs 3251 8X4, vm. 2013, 278 tkm, 56 800€


Katso liite: 51865

Volvo FM 500, 8X2, vm. 2014, 480 tkm, 57 500€


Viimeksi mainittu on hieman eksoottisempi, kaksi nousevaa akselia ja kolme ohjaavaa. En tosin ole varma, haluanko poistua kestopäällysteeltä tuolla vetotavalla.
Norjassa ja Ruotsissa kun ei olla köyhiä ja kipeitä, niin sieltä kuulemma saa melko edullisesti ja järkevillä ajokilometreillä olevia käytettyjä autoja. Ja ne on jo valmiiksi varusteltu meikäläisiin oloihin sopiviksi. Jos koukkulaitteelista autoa mietit, niin kannattaa selvittää koukkulaitteen pystytolpan korkeus, ei olekaan standardi eli välttämättä meikäläiset lavat ei sovi. Tai sopii kun vaihdattaa tai lyhennyttää tolpan asianmukaisella pajalla. Mutta komeaa kalustoa naapreilta kyllä saa!
 
o_O Facebookista

Kinetic sculpture at its best. Hydraulic failure led to the bucket dropping to the ground when the tractor was at speed. As you can see, the result was that the tractor effectively ran over itself.

1627548048579.png

1627548070954.png

1627548086325.png

1627548195525.png
 
o_O Facebookista

Kinetic sculpture at its best. Hydraulic failure led to the bucket dropping to the ground when the tractor was at speed. As you can see, the result was that the tractor effectively ran over itself.

Katso liite: 51885

Katso liite: 51886

Katso liite: 51887

Katso liite: 51888
Joo, näin kanssa tämän saman. Kannattaa muistaa kun kauha kohti maata ajelee. Tai trukkipiikeillä sama juttu, muutama vuosi sitten Siuntiossa yksi isäntä heitti voltin Valtralla kun piikit sukelsi maahan täydessä vauhdissa..
 
IS:n uutisen mukaan saapui eilen paikalle: Etelä-Savo lähettää apuun myös vähintään yhden niin kutsutun Mörkö-sammutuslaitteiston, joka tulee olemaan käytössä jo tänä iltana.
– Se on Ponsse-metsäkoneen päällä oleva vesisäiliö, jossa on vesitykki.
Hyvä homma! Vaan on tuo kyllä nyt aika savotta, jossain sanottiin että suurin maastopalo sitten 70-luvun.. Onneksi on metsäauto- ja muitakin teitä meillä että pääsee lähemmäs sammuttajat.
 
Keskipohjanmaa-lehden hieman pidempi selostus Kalajoen maastopalosta.
 
Keskipohjanmaa-lehden hieman pidempi selostus Kalajoen maastopalosta.
Kertooko tarina, että mistä olisi lähtenyt? Jossain oli epäilyä, että tuulivoimalan tai sinne johtavan tien rakennustyömaalta olis alkanut?
 
  • Tykkää
Reactions: EK


Etelä-Savon pelastuslaitoksen "sammutustraktorit" suuntasivat sammuttamaan Kalajoen jättipaloa – "Näillä sitä miesvoimaa säästetään"​

Metsä 13:55
Rasmus Montonen
Kuormatraktorin kyytiin asennettavia palontorjuntajärjestelmiä lähetetään Kalajoelle kaksin kappalein.
1627599248516.png
 
On se kolmivitonen ollut aikoinaan raju peli. Mutta että näin raju! :D

 
Back
Top