Koneosasto - Maansiirto, maatalous, metsä yms. työkoneet.

Kuulostaa siltä, että toinen vaihteensiirtäjän vaijereista (tai tangoista kummalla onkaan tehty) on irronnut tai irtoamassa eli lootan sisällä kaikki kunnossa. Eli luotetaan vahvasti 5min korjaukseen.
 
Kuulostaa siltä, että toinen vaihteensiirtäjän vaijereista (tai tangoista kummalla onkaan tehty) on irronnut tai irtoamassa eli lootan sisällä kaikki kunnossa. Eli luotetaan vahvasti 5min korjaukseen.
Toisen vaijerin sokka oli irronnut. Nyt siinä tilalla on pielavetinen, kunnes varaosa tulee noin viikon kuluttua. Tänään meni huollossa n. tunti ja ensi viikolla arvioitu huoltoaika n. toinen tunti. Sokka tulee Wetteriltä, eli hinta voi olla mitä vain.
 
JA VITTUUUUUUUUU!!!!!!!!!

Toissapäivänä laukesi sitten vaihteisto. Onneksi mitään ylimääräisiä nesteitä ei tullut ulos eikä pahoja ääniä kuulunut, mutta normaalisti kiihdyttäessä hävisi ensin kolmonen ja vähän siinä äimisteltyäni vedin takaisin kakkoselle ja siitä pikkuisen pakottamalla neloselle. Kun sitten kokeilin uudestaan kolmosta, vaihdekeppi heilui hervottomana kuin hullun mulukku ja vitos-kutos -puolelle ei ollut enää pääsyä ollenkaan. Uudestaan nelonen väkisin silmään ja 20+ km kotiin. Kotitiellä koppelo oli sitä mieltä, että hänen egonsa on isompi kuin auto, joten piti vähän hiljentää. Sittenpä ei löytynytkään enää kuin kakkonen. Onneksi matkaa oli enää kilometri jäljellä. Nyt ei tuon kakkosen lisäksi muita vaihteita löydykään, joten maanantaina tulee hinuri (jälleenmyyntiarvo laskee, kun ei voi myydä enää 110% heteroautona) ja vie korjaamolle, jossa tiistaina iltapäivällä ryhtyvät etsimään vikaa.

Onneksi vakuutuksessa on sekä hinausturva, että sijaisauto. Molemmat ilman omavastuuta tai vaikutusta bonukseen.

VITTU!
Tuokin tod.näk. liittyy kytkinremontin yhteydessä tapahtuneeseen laatikon irrotuksen.

Vaijeri tai vipu irti.

Ei kaikilta osin erityisen timanttista työtä remontin tehneeltä pajalta.
 
  • Tykkää
Reactions: EK
IMG_20210519_124823.jpg
Ei ollut näköjään ihan helppo saada rihloja jäämään oikeaan asentoon. Kolmatta kertaa jo syöttimen tankoa sisään.

Edit: nyt kun tuota on treenattu, kahdessa tunnissa vaihtaa. Taisi mennä 3-4 h harjoitellessa:).
 
Viimeksi muokattu:
Tuokin tod.näk. liittyy kytkinremontin yhteydessä tapahtuneeseen laatikon irrotuksen.

Vaijeri tai vipu irti.

Ei kaikilta osin erityisen timanttista työtä remontin tehneeltä pajalta.
No joo. Tuli itselläkin mieleen, että voisi liittyä tuohon kytkinremonttiin. Kaverilla on työperäistä kokemusta korjaamopuolelta ja epäili vähän samaa.

Katsotaan sitten laskunmaksun aikaan, että miten asia sovitellaan. Tietenkin hinautin auton siihen samaan liikkeeseen, että voivat parsia jälkensä, kun tietävät omat tekosensa.

Kuitenkin kuvaavaa on, että tätä edellinen korjaamo ilmoitti 100.000 km määräaikaishuollossa, että jarrut on ihan loppu. Ostin uudet levyt ja palat, mutten jaksanut ryhtyä vaihtamaan. Katsastusmies totesi n. 15.000 km myöhemmin, että "Onpa hyvässä kunnossa. Jarrutkin tosi hyvät!"

Kun sitten tämän jälkeen vein koslan samaan paikkaan 120.000 km huoltoon, jarrut olivat ihan käsittämättömän hyvässä kunnossa, mutta aksiaalitangon pää oli aivan lopussa. En pidättänyt henkeäni, vaan kaveri vilkaisi raidetankoa ja totesi, että "Hy'äs's'on." Nyt tuon vaihteisto-ongelman yhteydessä pyysin sitten vielä tätä uutta firmaa perehtymään aiheeseen ja he totesivat, että eivät löytäneet vikaa, jonka voisivat korjata.

Tosin toinen kaveri Wetteriltä kertoi semmoisia kauhutarinoita erinäisistä asennuksista, että merkkiliikkeeseenkään en käytettyä ihan vähässä kummassa vie. Ja onpa itselläkin samoja kokemuksia, ihan uudesta autosta, takuuhuolloista.

Että näitä on.
 
Sanokaapas taas viisaammat, että mitenkähän lienee?

Emäntä levitti apulantoja. Omien sanojensa mukaan lähti liikkeelle liian isolla vaihteella ja kone sammui. Ei lähtenyt enää käyntiin. Naapurista tuli tietomies paikalle ja diagnosoi (ilman kummempia laitteita) ongelmaksi akun. Kuitenkin traktori on ajettu pihaan pari kuukautta sitten ja sen jälkeen siirretty pari kertaa paikasta toiseen. Aina on lähtenyt nöyrästi käyntiin.

Voiko 2017 ostettu akku oikeasti olla finaalissa? On tietenkin totta, että talvisin sitä ei ole käytetty kuin vain tarvittaessa (1-5 kertaa kuussa), ja täällä kuitenkin on aika ravakoita pakkasia.

Mittarin hommasin ja loman aloittamisesta selvittyäni (ei kun siis kesäkeskeytyksestä), meinasin opetella käyttämään sitä, että voin katsoa laturin ja piuhojen tiedot. Ja laturin varo ei pala ja hihna on ehjä.
 

Yleismittarilla saat helposti mitatuksi akun jännitteen. Jos startti virkeästi pyörittää, ei vika ole akussa.

Yleensä tuossa tilanteessa (kone sammuu käyttäjän kämmätessä) mitään ei pitäisi mennä rikki. Oikein kovasta vedosta ja kovilta kierroksilta sammuttaminen voi rikkoa turbon, mutta lannoitteen levitys ei ole sellaista työtä.

Sarjassamme aika mystinen vika taas kerran.
 

Yleismittarilla saat helposti mitatuksi akun jännitteen. Jos startti virkeästi pyörittää, ei vika ole akussa.

Yleensä tuossa tilanteessa (kone sammuu käyttäjän kämmätessä) mitään ei pitäisi mennä rikki. Oikein kovasta vedosta ja kovilta kierroksilta sammuttaminen voi rikkoa turbon, mutta lannoitteen levitys ei ole sellaista työtä.

Sarjassamme aika mystinen vika taas kerran.
No, lähti käyntiin, kun akku oli ladattu täyteen. Äkkiä veikkaisin sitä akkua, mutta opiskellaan sitä mittaria. Akku maksaa sen reilut parisataa euroa ja laturi puolitoistasataa, eli oikeasti kiinnostaa, missä on vika.
 
No, lähti käyntiin, kun akku oli ladattu täyteen. Äkkiä veikkaisin sitä akkua, mutta opiskellaan sitä mittaria. Akku maksaa sen reilut parisataa euroa ja laturi puolitoistasataa, eli oikeasti kiinnostaa, missä on vika.
Voisiko emännän arvon diskontata noista summista jollakin kaavalla @Fremen ?
 
No, lähti käyntiin, kun akku oli ladattu täyteen. Äkkiä veikkaisin sitä akkua, mutta opiskellaan sitä mittaria. Akku maksaa sen reilut parisataa euroa ja laturi puolitoistasataa, eli oikeasti kiinnostaa, missä on vika.
Lähti käymään ennen ajoa. Latausvika mahdollisesti. Joskus on käynyt niinkin, että latauksen merkkivalo ei pala, vaikka laturin toiminta on ollut riittämätön.

Latausjännitte moottorin käydessä akun navoista mitattuna pitäisi olla 14.4 V.
 
Voisiko emännän arvon diskontata noista summista jollakin kaavalla @Fremen ?
Näillä perillä on vähän heikot markkinat, etenkin kun myös sillä emännällä on oma tahto.

Minun puolesta on vapaa kulkemaan.
 
Voisiko emännän arvon diskontata noista summista jollakin kaavalla @Fremen[/USE
[/QUOTE]

Ei oikeastaan - erittäin suurella todennäköisyydellä emäntä elää pidempään kuin isäntä, joka ei näin ollen tule ikinä itse näkemään lopullista tuottoa sijoitukselleen häneen... mutta emännistä (kotirauhan vuoksi ehkä viisaampi puhua yksikössä emännästä) on paljon muutakin iloa ja hyötyä, ja ilman sellaista on oikeastaan varsin kurjaa elää.

Kävi yliopistoaikoina mielessä, että avioliitolla on paljon yhteistä vangin dilemmalla.

Nashin tasapaino saavutetaan tilanteessa, jossa molemmat vangit vasikoivat.[2]
Tapauksesta tekee siis dilemman se, että ratkaisu, jossa molemmat tunnustavat, on pareto-inferiorinen. Tämä tarkoittaa, että ratkaisu on vankien yhteenlasketun kokonaishyödyn kannalta heikompi vaihtoehto kuin ratkaisu, jossa molemmat vaikenevat.


57% avioliitoista päättyy Suomessa avioeroon. Mikä ei ole pareto-inferiorinen ratkaisu. Eikä avioliiton pitäisi olla vankila, tietenkään, mutta Nobelisti Nash (elokuvasta The Perfect Mind), mallinsi lähtökohtaisesti kahden pelaajan ei-kooperatiivisen pelin epätäydellisen informaation vallitessa, ja loi peliteoria formaalin perustan.
Aloittaen siis yksinkertaisimmasta mahdollisesta lähtökohdasta.

Ehkä paremmin, avioliitto on myös ei-nollasummapeli:

In contrast, non-zero-sum describes a situation in which the interacting parties' aggregate gains and losses can be less than or more than zero. A zero-sum game is also called a strictly competitive game, while non-zero-sum games can be either competitive or non-competitive. Zero-sum games are most often solved with the minimax theorem which is closely related to linear programming duality,[4] or with Nash equilibrium. Prisoner's Dilemma is a classical non-zero-sum game.


Minimize:

\sum _{i}u_{i}



Subject to the constraints:

u ≥ 0
M u ≥ 1.
 
Sanokaapas taas viisaammat, että mitenkähän lienee?

Emäntä levitti apulantoja. Omien sanojensa mukaan lähti liikkeelle liian isolla vaihteella ja kone sammui. Ei lähtenyt enää käyntiin. Naapurista tuli tietomies paikalle ja diagnosoi (ilman kummempia laitteita) ongelmaksi akun. Kuitenkin traktori on ajettu pihaan pari kuukautta sitten ja sen jälkeen siirretty pari kertaa paikasta toiseen. Aina on lähtenyt nöyrästi käyntiin.

Voiko 2017 ostettu akku oikeasti olla finaalissa? On tietenkin totta, että talvisin sitä ei ole käytetty kuin vain tarvittaessa (1-5 kertaa kuussa), ja täällä kuitenkin on aika ravakoita pakkasia.

Mittarin hommasin ja loman aloittamisesta selvittyäni (ei kun siis kesäkeskeytyksestä), meinasin opetella käyttämään sitä, että voin katsoa laturin ja piuhojen tiedot. Ja laturin varo ei pala ja hihna on ehjä.
Jos on uudehko ns nykytraktori niin voi olla mahdollista että liian alhainen jännite estää käynnistämisen? Ymmärsin jutustasi rivien välistä että startti ei pyörittänyt moottoria yhtään. Joku vanhempi traktori joka ei sisällä hienouksia voi taas huonolla akulla pyörittää startatessa moottoria mutta liian laiskasti käynnistyäkseen. Molemmat tilanteet selviää akkua lataamalla tai vaihtamalla. Sitten kuvaamassasi tilanteessa on mahdollista että kuski on vahingossa painanut jotain katkaisinta jotka estää käynnistyksen; josaain esim voimanoton kytkentä päälle estää käynnistyksen tai kotimaisessa controll-stopp-napin painaminen. Tällaisia voi käydä sekä vähän ajaneille että kokeneille kuskeillekin tai kuskille outoa koneelle ajavillekin.
Edit Ja jos on vanhempi MF keskikepeillä niin aluevaihteiston lyhyessä kepissä oleva anturi voi vihoitella niin että sitä lyhyttä keppiä saa renkata että starttaa.
 
Viimeksi muokattu:
Sanokaapas taas viisaammat, että mitenkähän lienee?

Emäntä levitti apulantoja. Omien sanojensa mukaan lähti liikkeelle liian isolla vaihteella ja kone sammui. Ei lähtenyt enää käyntiin. Naapurista tuli tietomies paikalle ja diagnosoi (ilman kummempia laitteita) ongelmaksi akun. Kuitenkin traktori on ajettu pihaan pari kuukautta sitten ja sen jälkeen siirretty pari kertaa paikasta toiseen. Aina on lähtenyt nöyrästi käyntiin.

Voiko 2017 ostettu akku oikeasti olla finaalissa? On tietenkin totta, että talvisin sitä ei ole käytetty kuin vain tarvittaessa (1-5 kertaa kuussa), ja täällä kuitenkin on aika ravakoita pakkasia.

Mittarin hommasin ja loman aloittamisesta selvittyäni (ei kun siis kesäkeskeytyksestä), meinasin opetella käyttämään sitä, että voin katsoa laturin ja piuhojen tiedot. Ja laturin varo ei pala ja hihna on ehjä.
Luinkin juttusi maatalous-ketjusta ja laadin traktorin kuljettajasta pikaisen analyysin, niin on voinut pikaistuksissaan sen traktorin sammuttua tehdä sarjan nopeita mutta ei niiin harkittuja toimia jolloin kaikenlaiset nappuloiden painelut on mahdollisia tai joku käynnistykseen liittyvä toimenpide on unohtunut: vaihde päällä, kytkin ylhäällä, voa-päällä, ei ole ehkä suutuspäissään edes istunut penkillä.. No, ehkä se akku-perhana on kuitenkin syyllinen. Vaihtamalla tuosta selviää. Siis akun.
 
Jos paljon esim. metsäteiden talviaukaisuja, siinä olisi kova kone noihin hommiin. Se on tietysti vähän kysymysmerkki, miten tuo linko kestää kiviä.
Sanoisin että kohtuullisen hyvin kestää. Maastokulkua kyllä rajoittaa että linkopää ei kauhean korkealle nouse tuossa.
 
Pellolla jos vetelisi, tulisi kevät aikaisessa.
Aukaisun ajankohdan valinta olisi tarkkaa. Jos liian aikaisin, routa pääsisi syvemmälle joka taas hidastaa kuivumista keväällä.

Muutoinkin tuossa hommassa löpöä palaa ihanasti, joten kannattavuus olisi erittäinkin kyseenalainen.

Scanian V8, kovalla kuormituksella (mitä lingon pyörittäminen paksussa lumessa on) tankissa käy pyörre.
 
Back
Top