Koneosasto - Maansiirto, maatalous, metsä yms. työkoneet.

Ettei vaan olisi Ferguista rakennettu sekin?

Katso liite: 48617
Tuossa mun linkittämässä koneessa tuo neliveto on täysin synkronoitu molemmilla akseleilla kun se toimii ajovoimanoton kautta. Voimaa ei kyllä varmasti ole liikaa 42 hevosvoimassa. Noissa Doe-traktoreista taas on voimaa heti tuplasti, mutta sitä en tiedä miten noi puolikkaat sitten on saatu toimimaan yhteen? Noita Doe-traktoreitahan siis tehtiin ihan teollisesti joskus 60-luvulla Briteissä.

 
Aika möhkö traktoriksi, oletteko ottaneet tuntumaan tähän? Itsellä tarjoutui koeajomahdollisuus vähän aikaa sitten.
Edit Ettei aina vaan pelkkiä museokoneita tule laitettua..
 
Tuossa mun linkittämässä koneessa tuo neliveto on täysin synkronoitu molemmilla akseleilla kun se toimii ajovoimanoton kautta. Voimaa ei kyllä varmasti ole liikaa 42 hevosvoimassa. Noissa Doe-traktoreista taas on voimaa heti tuplasti, mutta sitä en tiedä miten noi puolikkaat sitten on saatu toimimaan yhteen? Noita Doe-traktoreitahan siis tehtiin ihan teollisesti joskus 60-luvulla Briteissä.

Olihan noit tuplatraktoreita ihan kotimaisiakin ja tälle palstalle sopivasti tilaajana SA-int.

20210227.jpg
 
Aika möhkö traktoriksi, oletteko ottaneet tuntumaan tähän? Itsellä tarjoutui koeajomahdollisuus vähän aikaa sitten.
Edit Ettei aina vaan pelkkiä museokoneita tule laitettua..
Ei mitään tatsia tuohon, mutta vastaavan kokoista T8 New Hollandia olen ajanut. Ihan kuin kuorma-autolla ajaisi, ei noita oikein osaa edes traktorina pitää. Ihan pienen tilakeskuksen pihaan ei tartte haaveilla peruuttavansa, koska se ei vaan mahdu sinne.
 
Aika möhkö traktoriksi, oletteko ottaneet tuntumaan tähän? Itsellä tarjoutui koeajomahdollisuus vähän aikaa sitten.
Edit Ettei aina vaan pelkkiä museokoneita tule laitettua..
Eikö tämä S-sarjalainen ole valmistettu jossakin muualla kuin Suolahdessa? Ranskassa?

Eikö se ollut jonkun Agco-koneen sisarmalli eli ei mikään aito Valtra?
 
Eikö tämä S-sarjalainen ole valmistettu jossakin muualla kuin Suolahdessa? Ranskassa?

Eikö se ollut jonkun Agco-koneen sisarmalli eli ei mikään aito Valtra?
Joo, Ranskassa se on tehty. Fendtin vaihteisto, MF tekniikkaa ilmeisesti osin ja Valtraa osin. Ja SisuDiesel moottori. Ranskalaista kokoonpanoa.
Edit Mutta kuulemma TÄYSIN eri kone kuin vastaavan kokoiset Fendtit, ei saa edes puhua samana päivänä (kaverin mukaan jolla ollut ennen S-sarjainen ja nyt Fendt)
 
Joo, Ranskassa se on tehty. Fendtin vaihteisto, MF tekniikkaa ilmeisesti osin ja Valtraa osin. Ja SisuDiesel moottori. Ranskalaista kokoonpanoa.
Edit Mutta kuulemma TÄYSIN eri kone kuin vastaavan kokoiset Fendtit, ei saa edes puhua samana päivänä (kaverin mukaan jolla ollut ennen S-sarjainen ja nyt Fendt)
Fendt-miehet ovat oma lahkonsa. Ei kannata järkiperusteilla keskustella.

Ei sillä, hyviä vehkeitä ovat, mutta ei Fendtiä hankkimalla velat muutu saataviksi, vaikka niin kehuvatkin.

Onko Fendt-asuntovaunut samaa Fendtiä kuin the traktorit? Voisi päästä parilla kympillä Fendt-miesten klaaniin. ;)

fendt-matkailuvaunuesite-2020.jpg
 
Fendt-miehet ovat oma lahkonsa. Ei kannata järkiperusteilla keskustella.

Ei sillä, hyviä vehkeitä ovat, mutta ei Fendtiä hankkimalla velat muutu saataviksi, vaikka niin kehuvatkin.

Onko Fendt-asuntovaunut samaa Fendtiä kuin the traktorit? Voisi päästä parilla kympillä Fendt-miesten klaaniin. ;)

fendt-matkailuvaunuesite-2020.jpg
En tiedä onko samaa sukua. Veikkaan jotenkin että ei ole? Ei ole omaa kokemusta F-merkistä mutta käsittääkseni niissä trakoreissa on kaikki mitä voi ikinä kuvitella.
 
En tiedä onko samaa sukua. Veikkaan jotenkin että ei ole? Ei ole omaa kokemusta F-merkistä mutta käsittääkseni niissä trakoreissa on kaikki mitä voi ikinä kuvitella.
Hintakin sitten sen mukainen. Onhan noita maatiloilla ja urakoitsijoilla, mutta useimmin Valtra, JD, MF tai NH vastaan tulee. Claasia Kesko saanut jonkun verran kaupaksi, mutta samanlainen marginaalimerkki kuin Deutz. Sinällään noillakin (Claas/Deutz) traktorin hommat hyvin hoitaa.

Itse asiassa lähes millä tahansa merkillä, useimmiten traktorimerkin valinta perustuu kuljettajan tottumukseen jonkin tietyn merkin käytöstä. Kaikilla hieman eroja ergonomissa, hallintavivut ja kytkimet ovat merkille ominaisella tavalla ohjaamoon sijoiteltuna.

Hankintapäätökseen vaikuttaa (jopa ratkaisevasti) hinnan lisäksi myös jonkun tietyn merkin lähistöllä oleva hyvin toimiva huolto.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä onko samaa sukua. Veikkaan jotenkin että ei ole? Ei ole omaa kokemusta F-merkistä mutta käsittääkseni niissä trakoreissa on kaikki mitä voi ikinä kuvitella.
Paitsi kaikissa fenteissä ei ole edes kääntöjarrua :ROFLMAO:
 
En tiedä onko samaa sukua. Veikkaan jotenkin että ei ole? Ei ole omaa kokemusta F-merkistä mutta käsittääkseni niissä trakoreissa on kaikki mitä voi ikinä kuvitella.
Fendt -asuntovaunujen ja traktoreiden logo on kyllä fontiltaan niin lähellä toisiaan, että jotain yhteistä niillä on oltava koska firmat kyllä vartiovat logojaan hyvin tarkasti.

1617732367793.png

Traktorin logo:

fendt-logo_220x37.png
 
Viimeksi muokattu:
Kuinka muuten Fendtin huolto toimii tänä päivänä? Takavuosina Suomessa ei ollut kuin yks mies joka osasi korjata, jos tuli isompaa ongelmaa.
Onko muuten yksikään valmistaja vielä kehittänyt vastaavaa vaihteistoa? Ja moniko muu merkki käyttää Fendtin vaihteistoa?
 
Suunnitelma vaihtui lennosta ja maanantaina työviikon suunnittelun/tieteilyn sijasta aloitettiin kytkin remontti New Holland TM120:een. Aluksi oli totuttuun tapaan muutamia muuttujia, mutta noin 5 tunnin oheistoiminnan jälkeen päästiin varsinaiseen hommaan käsiksi. Klo 23.00 todettiin, että päivä on pulkassa, kun katkaisupukit oli paikoillaan ja enää neljää pulttia piti traktoria kasassa. Tänään sitten työpäivän jälkeen poikkaistiin traktori ja vaihdettiin kytkytin kilkkeineen ja vielä yhdistettiin toisistaan eroitetut puolikkaatkin takaisin. Nyt onkin enää vuorossa helvetillinen määrä letkujen ja johtojen yhdistelyä, sekä tietysti etukuormaajan kiinnikkeiden ja polttoainesäiliön paikalleenlaitto ja jotain muuta pientä.

Yllättävintä oli, että mitään yllätyksiä ei sattunut. Oli näköjään hyvä idea laittaa puolimetriset kierretangot ohjureiksi runkoa kasassa pitävien pulttien tilalle. Eipä päässyt etupää kääntyilemään ja lopussa sai vedettyä muttereilla traktorinpuolikkaat yhteen. Mutta ehtiihän tässä sattumaan vielä kaikenlaista... :)
 
Kuinka muuten Fendtin huolto toimii tänä päivänä? Takavuosina Suomessa ei ollut kuin yks mies joka osasi korjata, jos tuli isompaa ongelmaa.
Onko muuten yksikään valmistaja vielä kehittänyt vastaavaa vaihteistoa? Ja moniko muu merkki käyttää Fendtin vaihteistoa?
Nykyään se on Accon tallissa niin Valtran huoltohan ne huoltaa. En tiedä muita kuin ne Accon merkit joilla sitä vaihteistoa on, enkä tiedä onko muillakaan Accon merkeillä sitä uusinta versiota käytössä? Voisin kuvitella että mullistavia keksintöjä ei kilpailijoille myydä millään rahalla? Mutta en tunne tätä asiaa enempää niin voi vain arvailla..
 
Fendt -asuntovaunujen ja traktoreiden logo on kyllä fontiltaan niin lähellä toisiaan, että jotain yhteistä niillä on oltava koska firmat kyllä vartiovat logojaan hyvin tarkasti.

Katso liite: 48834

Traktorin logo:

fendt-logo_220x37.png
Perkeles, tämähän alkoi vaivaamaan nyt: asuntovaunuja valmistava firma on perustettu 1922 ja traktoreita valmistava 1930.. Jotenkin tuntuu että ne ei liity toisiinsa kuitenkaan, tai ainakaan sitä ei sanota missään että liittyisivät. Annan selvitystehtävän asioista paremmin tietäville.
 
Nykyään se on Accon tallissa niin Valtran huoltohan ne huoltaa. En tiedä muita kuin ne Accon merkit joilla sitä vaihteistoa on, enkä tiedä onko muillakaan Accon merkeillä sitä uusinta versiota käytössä? Voisin kuvitella että mullistavia keksintöjä ei kilpailijoille myydä millään rahalla? Mutta en tunne tätä asiaa enempää niin voi vain arvailla..
Vaikka ne merkit ovat samaa konsernia, eivät silti aivan ristiin juuri noita vaihteistoja eri merkkeihin laittele. MF:n portaattomat ja Dyna 6 on eri laatikoita kuin Valtran vastaavat. Olettaisin myös, että Fendtin laatikkoa ei Valtraan ja MF:ään saa.

NH:n akilleen kantapää taitaa juuri olla tuo @EK laittelema kytkin. Siitä se porsii aika helposti.
 
Back
Top