Koneosasto - Maansiirto, maatalous, metsä yms. työkoneet.

Jutussa tulee hyvin esille suomalaisten erityisosaaminen: omaan jalkaan ampuminen kun höyläkanta ajettiin alas..
Edit Oletko muuten @miheikki jollain tavalla kytköksissä tiehöyliin?
 
Viimeksi muokattu:
Tollanen tilanne oli kerran mun työmaalla. Kuski tuli kattoluukun kautta ulos, kun 21 tonnin kone oli yhtä syvällä kun tuo.

Onneksi oli kova alusta sen verran lähellä, että saatiin kaivettua ympäriltä niin, että saatiin pari proppua alavaunuun kiinni. Oli jätkät aika savessa kun niitä värkkäsi kiinni.

Kaksi 21 tonnin telakonetta ja yksi mehumaija vetivät, kyllä se sieltä nousi.

 
Tollanen tilanne oli kerran mun työmaalla. Kuski tuli kattoluukun kautta ulos, kun 21 tonnin kone oli yhtä syvällä kun tuo.

Onneksi oli kova alusta sen verran lähellä, että saatiin kaivettua ympäriltä niin, että saatiin pari proppua alavaunuun kiinni. Oli jätkät aika savessa kun niitä värkkäsi kiinni.

Kaksi 21 tonnin telakonetta ja yksi mehumaija vetivät, kyllä se sieltä nousi.

Noita on kyllä aina yhta hauska katsella, kunhan ei ole itse mukana joko pelastajan tai pelastettavan roolissa. Tosin silloin kun on hätä suurin niin yleensä neuvojista ei ole pulaa.. Sen voi sanoa että yleensä silloin alkaa viimeistään olemaan vitsit vähissä kun kuskilla kengät kastuu. Tai siilloin kun tuollainen tela-alustainen ei pysty enää pyörähtämään.
 
Noita on kyllä aina yhta hauska katsella, kunhan ei ole itse mukana joko pelastajan tai pelastettavan roolissa. Tosin silloin kun on hätä suurin niin yleensä neuvojista ei ole pulaa.. Sen voi sanoa että yleensä silloin alkaa viimeistään olemaan vitsit vähissä kun kuskilla kengät kastuu. Tai siilloin kun tuollainen tela-alustainen ei pysty enää pyörähtämään.
Joku vastaava vehje upposi täällä pahasti joltain urakoitsijalta muutama vuosi sitten. No, paikallinen äijä joutessaan sinne neuvomaan koneen irrottamista upoksista.

Saivat lopulta hirvittävän taistelun jälkeen koneen irti. Urakoitsija piällysmies äijälle: '' Annatko puhelinnumeron, niin me soitetaan sulle, kun tarvitaan seuraavan kerran neuvoja:D''.
 
Joku vastaava vehje upposi täällä pahasti joltain urakoitsijalta muutama vuosi sitten. No, paikallinen äijä joutessaan sinne neuvomaan koneen irrottamista upoksista.

Saivat lopulta hirvittävän taistelun jälkeen koneen irti. Urakoitsija piällysmies äijälle: '' Annatko puhelinnumeron, niin me soitetaan sulle, kun tarvitaan seuraavan kerran neuvoja:D''.
Hyvä neuvoja on varmasti kullanarvoinen noissa tilanteissa.. Tosin jo Vanha kansa tiesi sanoa että ei tervii hääppöinen olla niin pystyy jo neuvomaan. No sellainen neuvo vois olla hyvä että kun on jo paskat housuissa niin ei se asia ainakaan lisää hosumalla parane enää.
 
Joku vastaava vehje upposi täällä pahasti joltain urakoitsijalta muutama vuosi sitten. No, paikallinen äijä joutessaan sinne neuvomaan koneen irrottamista upoksista.

Saivat lopulta hirvittävän taistelun jälkeen koneen irti. Urakoitsija piällysmies äijälle: '' Annatko puhelinnumeron, niin me soitetaan sulle, kun tarvitaan seuraavan kerran neuvoja:D''.
Ja sellainenkin vois olla hyvä tietää että pienempikin kone voi kriittisellä hetkellä auttaa, ettei ehkä kannata ylenkatsoa. Ja sitten se hetken tajuaminen milloin kannattaa omatoiminen rypeminen ja irtipääsemisen yrittäminen lopettaa ja hankkia apua. Voi ne pelastustyötkin olla silloin huomatttavasti helpompia kun ei ole kaivatettu koneita aivan upoksiin.
 
Hyvä neuvoja on varmasti kullanarvoinen noissa tilanteissa.. Tosin jo Vanha kansa tiesi sanoa että ei tervii hääppöinen olla niin pystyy jo neuvomaan. No sellainen neuvo vois olla hyvä että kun on jo paskat housuissa niin ei se asia ainakaan lisää hosumalla parane enää.
Tässä tapauksessa piällysmies lähinnä nosti lisää urakoitsijan verenpainetta. Neuvot ja ideat ei ihan heti savolaiselta lopu. (Eiku pantas petäjästä vantti vastahankaan, vinnoon sitte vettee lupsaatettas..) Eri asia, onko niistä mitään hyötyä.

Nämäkin koneensa upottaneet olivat ammattilaisia ja hyvin tiesivät ilman neuvomistakin, mitä kannattaa yrittää.

Edit: tosiaankin väkisin pois kaivattaminen yleensä vain pahentaa tilannetta, kuskilla pitää olla ymmärrys oikeasta hetkestä rueta soittelemaan apua.
 
Tässä tapauksessa piällysmies lähinnä nosti lisää urakoitsijan verenpainetta. Neuvot ja ideat ei ihan heti savolaiselta lopu. (Eiku pantas petäjästä vantti vastahankaan, vinnoon sitte vettee lupsaatettas..) Eri asia, onko niistä mitään hyötyä.

Nämäkin koneensa upottaneet olivat ammattilaisia ja hyvin tiesivät ilman neuvomistakin, mitä kannattaa yrittää.

Edit: tosiaankin väkisin pois kaivattaminen yleensä vain pahentaa tilannetta, kuskilla pitää olla ymmärrys oikeasta hetkestä rueta soittelemaan apua.
Tuo meidän keissi ei ollut ihan valtatien varressa, mutta sinnekin kyllä siunaantui asianmukainen raati arvioimaan mitä oli tapahtunut ja miten tilanne oltaisiin voitu välttää. Kaikki sotien jälkeiset tapahtumat tuli ilmeisesti kerrattua ja kaiken hyvän päälle vielä mainioita neuvoja.
 
Nämäkin koneensa upottaneet olivat ammattilaisia ja hyvin tiesivät ilman neuvomistakin, mitä kannattaa yrittää.

Edit: tosiaankin väkisin pois kaivattaminen yleensä vain pahentaa tilannetta, kuskilla pitää olla ymmärrys oikeasta hetkestä rueta soittelemaan apua.
Toisaalta jos alkaa olemaan jo ammattilainen kaivinkoneen upotuksessa, niin ehkä muiden vinkkejä kannattaisi kuunnella että se kaivinkone ei välttämättä uppoaisi ihan niin usein.
 

Edistyksellisen nurmikenttien hoitoon kehitetyn koneen rakennustyö on hyvässä vauhdissa.
Onkohan tarpeeksi vihreää että kelpaa tänne? Se voi kaatua ihan järjettömyyksien takia kun ILMASTO ja muuta paskaa. Mutta hienoa toimintaa että jotkut jaksaa yrittää ja laittaa omia rahoja kehitykseen.
 
Öö, se taitaa olla "vähän" liian eksoottinen. Kokemusta itsellä ei mutta veljelläni on noitten korjaamisesta.
Eksitiikkaa on hyvä olla.. Itsellä kokemusta Antares 130- mallista, joka on kuin tämä mutta isompi. Tietyllä tapaa tosi hieno kone ja tavallaan henkilöautomainen käytöltään. Mutta ankaran käytön jäljet näkyivät ja kaikenlaista hämminkiä oli, vaihteita tais olla 64 kpl mutta vähän etäselviä nekin olivat. Sähköinen moottorinohjaus, nelipyöräjarrut, ilmajäähdytys muistelen olleen varusteita. Nämähän olivat ilmeisesti puhtaasti Samen omaa tuotantoa, myöhemmin tuli fuusio Deutz-Fahrin kanssa ja yhteistyö sen kanssa. Suomen markkinoiden valloitus alkoi Samella 80-luvulla, OTK niitä myi. Tahmeaa taisi myynti olla, ei saavuttanut suurta osuutta markkinoista ja maine kovin kummoinen ollut.
 
Eksitiikkaa on hyvä olla.. Itsellä kokemusta Antares 130- mallista, joka on kuin tämä mutta isompi. Tietyllä tapaa tosi hieno kone ja tavallaan henkilöautomainen käytöltään. Mutta ankaran käytön jäljet näkyivät ja kaikenlaista hämminkiä oli, vaihteita tais olla 64 kpl mutta vähän etäselviä nekin olivat. Sähköinen moottorinohjaus, nelipyöräjarrut, ilmajäähdytys muistelen olleen varusteita. Nämähän olivat ilmeisesti puhtaasti Samen omaa tuotantoa, myöhemmin tuli fuusio Deutz-Fahrin kanssa ja yhteistyö sen kanssa. Suomen markkinoiden valloitus alkoi Samella 80-luvulla, OTK niitä myi. Tahmeaa taisi myynti olla, ei saavuttanut suurta osuutta markkinoista ja maine kovin kummoinen ollut.
Yritti ne topakasti tuoda myydä. Meidänkin pellolla joskus 80-luvulla Samella kyntönäytös. Ei se silti lähtenyt hyvin menemään kaupaksi ja olikin osittain hieman ihmeellinen viritys.
 
Yritti ne topakasti tuoda myydä. Meidänkin pellolla joskus 80-luvulla Samella kyntönäytös. Ei se silti lähtenyt hyvin menemään kaupaksi ja olikin osittain hieman ihmeellinen viritys.
Ne Centuriot ja mikähän se muu malli olikaan taisi olla rehellisesti huonoja, siis sillon 80-luvulla. Ja myyntikanavakin oli aneeminen uudelle merkille, eli se OTK. Myikö Ekströmkin näitä joskus? Samehan oli/on vanha valmistaja Italiassa, olisko sillä ollut jopa ensimmäisiä nelivetoja. Kesko/ K-maatalouskin myi joskus Samea, mutta se oli 2000-luvun alussa. Tämä huutokaupan kone taitaa olla kyllä jonkun muun myymä uutena?
Virallistakin tietoa löytyy:
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top