UAZ on parhaimmillaan ihan soiva peli, jolla on todella hyvät maasto-ominaisuudet, ja jonkinlaiset kahluuominaisuudetkin... niitä oli Parolassa panssariprikaatissa -93 käytössä itävaunujen kanssa ihan riittävästi. Siellä paikallisella Lekellä, en tosin tiedä oliko kyseessä entinen sodan ajan lentokenttä vai ei, alue muistutti lähinnä suunnatonta aukeaa savikkoa, joka pölysi kuin pentele varsinkin panssarijääkäri-alokkaana vaunujen perässä paarustaessa... tai MTLB:ssä sisällä. Pölyn määrä oli melko vakio, mutta vaunun perässä kävellessä ei tarvinnut kärsiä pakokaasuista niin paljon kuin sen sisällä matkustaessa - neuvostoliittolainen käytäntö ilmeisesti. Lekellä oli myös muutama luontainen lampare, joihin rankkojen kesäsateiden jälkeen oli kertynyt sen verran vettä, että UAZ:in kahluuominaisuuksien testauksesta luovuttiin väliaikaisesti... tämä panssarijääkärien arkailu ehkä osaltaan kannusti ensimmäisen vaunukomppanian T-72 -joukkueen yliluutnanttia, joka tokaisi että vaunu menee tosta kevyesti. - Ei varmana mee, vastattiin kivääri-sherpa -linjan johtajistosta. - Ja tasan vittu menee, ilmoitti nyt vesi-topografian, hydrologian ja matemaattisen topologian professori, yliluutnantti X.
T-72 pössähti lampeen, ajoi puoleen väliin, jossa vettä oli puoleen torniin, sammui ja jäi siihen.
Ukot sieltä sitten hyppelivät rapakkoon ja kahlasivat maihin, ilmoittivat "ei mitään hätää, vaunu on NBC-suojattu, haetaan se huomenna hinausvaunulla".
Noh, koska olimme sitten leirissä sen yön siellä mutakuopalla vartioimassa sitä seiskakakkosta, olin henkilökohtaisesti paikalla kun hinausvaunu saapui seuraavana aamuna.
Pian kävi ilmi että neuvostoliittolainen käsitys ydinsodan, sekä kemiallisen ja biologisen hyökkäyksen kestävästä "tiiviydestä" ei ole sama kuin suomalainen käsitys vesitiiviydestä, koska vaunu oli yön aikana mysteerisesti täyttynyt kuravedellä.
Vaunun ulosvetoprojekti tyssähti siihen että se ei hievahtanutkaan... 35 panssarijääkäria tuijotti herkeämättä tätä dramaattista pelastusoperaatiota ("vihdoinkin jotain tapahtuu"), kun lammen toisella puolella alkoi palaveeraus. Sitä kesti merkillisen pitkään, ottaen huomioon että paikalla oli siinä vaiheessa noin 60 miestä, joista ilmeisesti ainakin 59 tiesi että kuskilla jäänyt vaihde silmään ja toi reilu 40 tonnia ei liiku yhtään mihkään todella pitkään aikaan. Vaunu on suunniteltu siperialaisile pygmeille, joilla on kaksi vasenta kättä ja kehonrakentajan voimat, sinne ei meinaan ole mahtumista edes lompakko taskussa, saati jonkun naamarin ja regun kanssa.
Joten päätettiin että se pumpataan tyhjäksi, vaihde vapaalle ja se hinataan sitten kuivattavaksi ja moottoriremppaa varten vaunuhallille. Valitettavasti vaunun huomattiin vajoavan hitaasti mutta varmasti, koska muta/ lössipohja alkoi pettää telojen painon alla.
2 viikkoa myöhemmin se seiskakakkonen nökötti edelleen siellä lammessa, putki ja tornin yläkansi vielä näkyvissä, eli se makasi pohjapanssarinsa varassa siellä jorpakossa.
Sitten meitsi lähetettiin spol-aukkiin, ja syyskuussa kun olin taas vesisateessa lekellä, vaunu oli kadonnut... nielaisiko lampi saaliinsa? Sitä en koskaan saanut tietää.