Koneosasto - Maansiirto, maatalous, metsä yms. työkoneet.

@Ikarus ja @PSB 5500

No joo. Aika perinteinen. NH L95 katkoo aina tuolloin-tällöin (puoli tuntia - puoli vuotta) laturin remmejä. Alkuperäinen kolmiuraremmi maksaa täällä reilun 70€ ja saman asian ajava hammashihna noin vitosen. Kokemusperäisten havaintojen mukaan eroa remmin kestossa ei ole, vaan alkuperäisosa saattaa katketa nopeammin kuin tuo tarvikeosa. Siispä ostan aina "takkavitallisen" noita hammashihnoja ja vaihtelen tarvittaessa. Asiantuntijoiden mukaan luultavasti remmi kulkee vähän kierossa, mutta kenelläkään ei ole ollut hirveästi viitseliäisyyttä ryhtyä linjoja oikomaan. Ei minullakaan, jos pääsen vaihtamalla 5€ remmin.

Nyt remmi oli pikkuisen löysän tuntuinen ja kulunut. Ehdotin rakkaalle ja viisaalle siipalleni, että käytetään akku tarkistettavana myyjällä, ostetaan muutama vararemmi ja haetaan Motonetistä yleismittari (30€). Ratkaisu oli, että tehtiin nuo kaikki ja tilattiin lisäksi vielä puolentoistasadan laturi. Akku oli hyvässä kunnossa. Mittauksissa kävi ilmi, että laturi toimii heikosti, mutta remmin vaihtamisen ja kiristämisen jälkeen samainen laturi toimii hyvin... Että näin.

ETEENPÄIN! KOHTI HULLUUTTAMME JA KUNNIAAMME! :LOL:
 
@Ikarus ja @PSB 5500

ETEENPÄIN! KOHTI HULLUUTTAMME JA KUNNIAAMME! :LOL:
Stuur na ons waansin en eer!!!

Niinkuin afrikaaneri sen sanoisi, ensimmäinen sana on selkeästi kognaatti ohjaamisen kanssa nyky-englannista, bloody steering wheel, sitten vielä "ons", eli meikäläiset, Wahnsinn saksasta, kuten myös Ehre...

ovatpahan helppoja kuin saippua nämä kuninkaallisen alku-norjan sukuiset kielet!

Really don't see what all the fuss is about... :)
 
Stuur na ons waansin en eer!!!

Niinkuin afrikaaneri sen sanoisi, ensimmäinen sana on selkeästi kognaatti ohjaamisen kanssa nyky-englannista, bloody steering wheel, sitten vielä "ons", eli meikäläiset, Wahnsinn saksasta, kuten myös Ehre...

ovatpahan helppoja kuin saippua nämä kuninkaallisen alku-norjan sukuiset kielet!

Really don't see what all the fuss is about... :)
Nämä on taas näitä "Never see that coming..." -juttuja.

Jos ei tiedä juttuja, niin sitten se opetteluttaa, mutta itse olen aina lähtenyt siltä pohjalta, että kysäisen/kuuntelen joltakulta, joka ainakin voi tietää.
 

Koneviestin linkki, 50-luvun traktoreista. Tarinaa merkeistä, joiden hankinta ei välttämättä ollut onnekas investointi.
 
HOX! (Tämä ei ole maksettu mainos.)

Nyt on muuten laatuvehkeitä sopuhintaan liikkeellä. Konecenter on pistänyt Milwaukeen akkutyökalut alennukseen. Itse tilasin mutterivääntimen ja rasvaprässin sekä rälläkän. Kannattaa huomata, että missään noista ei ole akkuja mukana. Kämmäsin ja tilasin 5.0 Ah:n akkusetin (2 akkua ja pikalaturi), jota ei ole enää myynnissä. Noin satasen lisää laittamalla olisin saanut porakoneenkin. Vitusti meni rahaa, mutta toisaalta nuo on ammattivehkeitä ja kestää meikäläisen käytössä seuraavat 20 vuotta. Noin vuosikymmen on tuttavan vastaavilla vehkeillä tehty melko isojakin juttuja ja IKINÄ vehkeet eivät ole pettäneet. Joskus akku on loppunut tai mies tehnyt virheen, mutta noin niin kuin muuten.

Etenkin tuo rasvaprässi on kyllä ihana kampe, jos on vähänkään isompi rasvaus kyseessä.
 

Koneviestin linkki, 50-luvun traktoreista. Tarinaa merkeistä, joiden hankinta ei välttämättä ollut onnekas investointi.
Mielenkiintoinen juttu. Porschesta ei ollut kun yksi maninita kuvatekstissä 13/15, oliko niin että se otti tuulta enemmän 60-luvulla, vaikka on vanhempi merkki? Itsellä ei muuta kosketuspintaa, kuin sukulaisperheessä oli sellainen aikanaan ja tuli ihmeteltyä sitä polvenkorkuisena. Juuri muuta ei jäänyt mieleen kuin väri ja keulan muoto.

 
Mielenkiintoinen juttu. Porschesta ei ollut kun yksi maninita kuvatekstissä 13/15, oliko niin että se otti tuulta enemmän 60-luvulla, vaikka on vanhempi merkki? Itsellä ei muuta kosketuspintaa, kuin sukulaisperheessä oli sellainen aikanaan ja tuli ihmeteltyä sitä polvenkorkuisena. Juuri muuta ei jäänyt mieleen kuin väri ja keulan muoto.

Naapurissa oli ollut 60-luvulla Porsche. Talvella lantakasan päälle tai lantalaan parkkiin ja siitä tulille. Korroosion takia huono tapa, muutoin lannasta huokuva lämpö helpottaa käynnistystä.

Matkaa on vähän yli kilometrin. Kun Porchea laitettiin tulille harvakäyntisen moottorin ääni oli kuulunut vaivatta meille. Pät.....pät....pät...
 
HOX! (Tämä ei ole maksettu mainos.)

Nyt on muuten laatuvehkeitä sopuhintaan liikkeellä. Konecenter on pistänyt Milwaukeen akkutyökalut alennukseen. Itse tilasin mutterivääntimen ja rasvaprässin sekä rälläkän. Kannattaa huomata, että missään noista ei ole akkuja mukana. Kämmäsin ja tilasin 5.0 Ah:n akkusetin (2 akkua ja pikalaturi), jota ei ole enää myynnissä. Noin satasen lisää laittamalla olisin saanut porakoneenkin. Vitusti meni rahaa, mutta toisaalta nuo on ammattivehkeitä ja kestää meikäläisen käytössä seuraavat 20 vuotta. Noin vuosikymmen on tuttavan vastaavilla vehkeillä tehty melko isojakin juttuja ja IKINÄ vehkeet eivät ole pettäneet. Joskus akku on loppunut tai mies tehnyt virheen, mutta noin niin kuin muuten.

Etenkin tuo rasvaprässi on kyllä ihana kampe, jos on vähänkään isompi rasvaus kyseessä.

Näyttää kilpailu tehneen töitä, hintoihin.

Nuo akut ovat olleet aivan törkeän hintaisia, verrattuna muihin (Makita).

Noista koneitta en tiedä mutta kun (Olen kyllä liikkeessä niitä katsellut: ”Vanhat koneet” ovat eri merkkisiä, niin akut aiheuttavat merkki uskollisuutta).

Mutta yleensä akkukone on kätevä ja toimiva ratkaisu ( ei johtoja, ei letkuja).
 
HOX! (Tämä ei ole maksettu mainos.)

Nyt on muuten laatuvehkeitä sopuhintaan liikkeellä. Konecenter on pistänyt Milwaukeen akkutyökalut alennukseen. Itse tilasin mutterivääntimen ja rasvaprässin sekä rälläkän. Kannattaa huomata, että missään noista ei ole akkuja mukana. Kämmäsin ja tilasin 5.0 Ah:n akkusetin (2 akkua ja pikalaturi), jota ei ole enää myynnissä. Noin satasen lisää laittamalla olisin saanut porakoneenkin. Vitusti meni rahaa, mutta toisaalta nuo on ammattivehkeitä ja kestää meikäläisen käytössä seuraavat 20 vuotta. Noin vuosikymmen on tuttavan vastaavilla vehkeillä tehty melko isojakin juttuja ja IKINÄ vehkeet eivät ole pettäneet. Joskus akku on loppunut tai mies tehnyt virheen, mutta noin niin kuin muuten.

Etenkin tuo rasvaprässi on kyllä ihana kampe, jos on vähänkään isompi rasvaus kyseessä.
Kiitos vinkistä. Vanha akkuprässi karkuutti savut moottorista keväällä, nyt sattui sopivaan hintaan laatuprässi:). Samassa tilauksessa lähti tulemaan porakone, jonka mukana akku + laturi.

Kohta puinnit. Lähes päivittäistä rasvausta, akkuprässi on iso helpotus siihen työhön.
 
Hyvä keksintö ja varmasti olisi käyttöä seka Suomessa että ulkomailla. Voisi jopa ajatella että tuollaisia olisi palolaitoksille ihan hankittu, erityisesti metsäisemmissä osissa maata. No tietysti kuljettaminen vaatii lavettiauton ja RAHAA eli ehkä se siihen kaatuukin. Turvesoillahan oli/on muuten kanssa ihan samaan tarkoitukseen palo/sammutusvaunuja valmiudessa.
Ja sähkölinjojen tekijöillä olen joskus nähnyt metsätraktorissa erittäin suuren kappaletavaranosturin nostokorilla varustettuna käytössä.
 
Voi voi. venäjällähän tuollaisia on jo pilvin pimein käytössä. Ei siellä metsät pala, Putin takaa sen. Vai miten se nyt oli?
Mitä nyt joku palo pääsi Suomeenkin leviämään.

Mutta joo ehkä tuon kaltaisilla vehkeillä saataaisiin jotkut palot sammumaan/talttummaan jo ennen kuin niistä tulee suurpalo.
 
Foorumin autoilijat, millainen neliakselinen, trippeli vaiko perinteinen kaksi akselia edessä ja toiset kaksi takana?
 
Back
Top